Analýza: 61. Jde v Asbury o “skutečné probuzení”?

Analýza: Jde v Asbury o

Analýza

Otázky, které byste si měli položit při přemýšlení, zda v Asbury probíhá „skutečné probuzení“

Překvapení! Je to probuzení! 

Tak řekl  Thomas H. McCall, profesor teologie na Asbury Theological Seminary, který se nachází v blízkosti probíhající duchovní události na Asbury University ve Wilmore v Kentucky, o mimořádné bohoslužbě. 

Patricia Engler z  Answers in Genesis uvedla: „Ředitel strategické komunikace univerzity… mi řekl, že tento fenomén překvapil všechny – včetně zaměstnanců.“  

Je ale vleklé období uctívání, které mnozí nazývají „Asbury Revival“ (probuzení v Asbury), skutečně překvapivým pohybem Ducha vanoucího jako mocný vítr? Nebo byl uveden na trh a vyroben? 

Křesťané napříč teologickým spektrem dospěli na tyto otázky k různým odpovědím. Zdá se, že to, zda je člověk progresivní nebo konzervativní evangelikál – nebo někde mezi tím – má malý vliv na určování názorů na to, co se děje. 

Někteří jsou skeptičtí na základě odlišné teologie nebo jsou dokonce ovlivněni duchovním zneužíváním v minulosti, zatímco jiní mají větší naději nebo hrůzu z toho, že se jim před očima splnil dávný sen. 

Navzdory těmto rozdílům se zdá, že mnoho lidí napříč teologickým spektrem dospělo ke konsenzu – pouze čas ukáže, zda lze to, co se děje na univerzitě v Asbury, považovat za „skutečné probuzení“

Navzdory těmto rozdílům se zdá, že mnoho lidí napříč teologickým spektrem dospělo ke konsenzu – jen čas ukáže, zda to, co se děje na univerzitě v Asbury, lze považovat za „skutečné probuzení“.

Ti, kteří podporují označení této události za probuzení, ji oslavovali jako spontánní Boží hnutí za pokání směrem ke spravedlnosti, bez politického nebo osobnostního plánu. 

Když ale přejdeme od spekulací o studentech brnkajících na kytaru na pódiu k diskusi o faktech o tom, kdo stojí na očích hned za rohem, vyvstávají vážné otázky. 

Propagační video Francise Chana 

Týden před velkým obrozeneckým překvapením 8. února vydala 1. února koalice, která podporuje Collegiate Day of Prayer, toto propagační video

Video začíná slovy vypravěče, který říká: „Před padesáti lety se na jednom univerzitním kampusu stalo něco mimořádného.“ 

Pak svědek z té doby dodává: „Myslel jsem, že jsem viděl všechno. Ale dnes jsem viděl něco, co jsem nikdy předtím neviděl.” 

Moderátor zpráv pak komentuje: „Začalo to včera v 10:00 ráno. Včera v 11:00 to neskončilo. Včera v 11:00 to neskončilo. Ve skutečnosti, když jsme s Jimem nabírali vzduch, stále to pokračovalo.“ 

Pak jiní dodávají: „Vše začalo, když jeden student vydal své svědectví. Následoval další. A svědectví od té doby chodí. … A jak se to rozšířilo, začali sem přicházet lidé z celého okolí.“ 

Zní to povědomě? 

Pak Francis Chan, evangelikální kazatelská megastar, přichází ve videu a říká:

„Bože, prokázal bys jim své milosrdenství, stejně jako mně? Protože to je jejich jediná naděje. Potřebujeme, aby změnil jejich srdce, aby mohli změnit směřování našeho národa. Prosíme vás, prosím, připojte se k nám, připojte se k nám v tento den modliteb, připojte se k nám v modlitbě za tyto mladé lidi, věřte, že Bůh může uvést něco nového prostřednictvím síly našich modliteb.“ 

Francis Chan v propagačním videu.

A jak video končí? 

Výzvou k akci: „Připojte se k nám 23. února živě z Asbury University. Pane, udělej to znovu.” 

Když přišel Bůh 

Každý únor mají učitelé a studenti Asbury University na mysli jednu věc – probuzení. Ve své speciální dvouhodinové kapli v Hughes Auditorium 3. února 2020 promítli dokument s názvem „Když Bůh přijde: Oslava 50. výročí“ probuzení Asbury Revival z roku 1970. 

Bývalý prezident David Gyertson během tohoto dokumentu říká: „Ptali jste se někdy sami sebe: ‚Co se stane, když na scénu skutečně přijde Bůh?’ Stojím tady v Hughes Auditorium, kam v únoru 1970 přišel Bůh.“  

„Když Bůh přišel“ popisuje, jak věří, že se to stalo. „Bůh začal usvědčovat mladé lidi z jejich hříchu. Vyznali tento hřích a přijali očistnou moc Boží. Ale spolu s tím přišlo naplnění Ducha svatého, abychom dělali věci, o které nás Bůh žádal – abychom ho svrchovaně milovali a šli do celého světa a kázali evangelium. Odtud dokument říká, že probuzení se „začalo šířit po celé zemi“. 

Kolegiální den modliteb 

Podle propagačního videa zveřejněného týden před začátkem současného probuzení je setkání s Francisem Chanem z 23. února součástí širší strategie ovlivňování vysokých škol po celých Spojených státech. 

Kolegiátní den modliteb vede skupina konzervativních evangelikálů z  Projektu Luke 18,  Awaken the Dawn,  Passion Conferences,  Campus Crusade for Christ,  InterVarsity,  America Prays a dalších. 

Stejně jako Asbury University oslavuje Collegiate Day of Prayer probuzení minulosti a zároveň spojuje konzervativní evangelikální předpoklady o morálce se směřováním národa. „Jak jdou studenti, jde i národ,“ prohlašují s cílem „transformovat morální klima amerických univerzit“. 

Součástí jejich strategie je „40denní Ježíšův půst“. Jeho propagační video představuje Lou Engleho, apoštola Nové apoštolské reformace , který pomohl založit The Call DC, POTUS Shield pro prezidenta Trumpa, a křičel na 400 000 vysokoškolských studentů, že hodili nazaretskou krabičku na obřího „Ducha Jezábel“.  

Kromě spojení s Englem, Collegiate Day of Prayer cituje otrokáře z 18. století, který řekl: „Jak poznamenal Jonathan Edwards, otec Velkého probuzení, ‚Všechno to začalo u mladých lidí.‘“ Plán je „vyhrát duchovní bitvy napříč naším národem“ pořádáním podobných akcí na jiných vysokých školách. Mapa „Adopt a Campus“ ukazuje 4 195 zapojených vysokých škol. 

Chan ale nebude jedinou evangelikální celebritou, která se toho účastní. Podle popisu promo videa se v tom zapojí i baptistický pastor Rick Warren a vůdci bohoslužeb z charismatického probuzeneckého sboru International House of Prayer. Tyto události šířící se po celé zemi jsou předem naplánovány odborníky na evangelikální marketing. 

Známky skutečného probuzení 

Vzhledem k tomu, že se Asbury University spojila a hostila tyto celebrity 23. února, aby propagovala toto probuzení, zřejmá otázka zní: Co si Asbury University myslí, že probuzení je? 

Chris Bounds, profesor na Wesley Seminary, při jejich bohoslužbě v kapli na téma „Když Bůh přijde“ odkazoval na jednoho z minulých kazatelů Asbury probuzení jménem Leonard Ravenhill.

Bounds vtipkoval: „Někteří z nás mu tehdy říkali Leonard Raving Mad, protože stál na téhle kazatelně a v podstatě mě vyděsil. A nenadával jsem, když jsem to řekl. Jak jsem si uvědomil, to je to, co má v úmyslu udělat – vyděsit nás k čertu.

„Řekl mi, že jsem hříšník, pokrytec, a pokud se nezměním, půjdu do pekla. Proroci nejsou nikdy příliš populární lidé. Ale, ach, ta svoboda, která přichází – nevím, jak to říct dostatečně důrazně – ta svoboda, která přichází, když se dostanete na místo, kde si uvědomíte: ‚Jsem jen nešťastný, nízký, špinavý shnilý zadek. A všichni ostatní také. A oni vědí, že jsem. Není to nádherná realita, ve které se dá žít?“ 

Kázání Charlese Wesleyho

Potom vyzdvihoval kázání Charlese Wesleyho, ve kterém Wesley řekl shromáždění: “Jste ohavnost pro Boha.” 

V roce 2020 řekl Bounds studentům z Asbury, že znaky skutečného probuzení jsou, že Boží lid zahlédne údolí suchých kostí, Boží slovo přicházející skrze kázání nebo svědectví, lidé padají na kolena v modlitbě a pokání a Duch Boha vanoucího jako vítr jedinečným a překvapivým způsobem.  

„Zaujalo mě, co o probuzení v roce 1970 chápu, že slovo Boží přišlo do této místnosti, nikoli primárně prostřednictvím kázání, jakkoli je to důležité. Slovo přišlo přes svědectví,“ řekl. „Oslavujeme něco, co se stalo před 50 lety, ne proto, že by nás zajímala nostalgie nebo sentimentalita. Oslavujeme minulost, aby nám připomněla, že Bůh to chce udělat znovu.“ 

Citoval evangelistu G. Campbella Morgana a řekl: „Nemůžeme vytvořit probuzení. Ale můžeme nastavit naše plachty pro vítr Ducha, až začne foukat.’“ 

Poté Bounds s odkazem na rozhovor mezi Lucy a Aslanem v Letopisech Narnie citoval Lucy, která řekla: „Přišel jsi, ale nepřišel jsi stejnou cestou, jako jsi přišel minule.“ Pak řekl, že Aslan odpovídá: “Nikdy se věci nedějí dvakrát stejně.” 

Některé otázky zdravého rozumu 

Lidé, kteří se zúčastnili aktuální akce v Asbury, řekli, že cítí, že je odlišná od ostatních revivalů, protože je spontánní, vyhýbá se osobnostem, je nestranná, postrádá emocionální manipulaci, káže neodsuzující evangelium a nabízí uctívání, které je jednoduché, jen vedené lo-fi a akustickou kytarou. 

Jak mohou představitelé školy tvrdit, že se události staly spontánně a překvapivě, když strávili roky oslavami minulých probuzení a výukou studentů, jak přesně k nim došlo, a pak se týden předtím podíleli na propagačním videu vyzývajícím lidi, aby přišli do jejich kampusu na probuzení inspirované den modlitby? 

Pokud je spontánnost tak ceněná, proč pak Asbury Collegian obhajuje záměrně naplánované probuzení a hlásí údaje z průzkumu studentů o tom, zda je plánování probuzení správné? 

Jak mohou lidé tvrdit, že události nejsou o osobnostech, když propagační video představuje Francise Chana a jeho popis zmiňuje Ricka Warrena a další celebrity, kteří přijdou do kampusu 23. února na den modlitby inspirovaný probuzením v Asbury? 

McCall napsal v Christianity Today: „Někteří tomu říkají probuzení a já vím, že v posledních letech se tento termín stal spojován s politickým aktivismem a křesťanským nacionalismem. Ale abych byl jasný: Nikdo v Asbury nemá takovou agendu.” 

Možná, že student Asbury, který hraje na akustickou kytaru a vede na pódiu uctívací píseň, nemusí mít tento záměr. A možná, že odvrátili křesťanské nacionalisty od mikrofonu. 

Jak si můžeme být jisti, že v širším pohledu neexistuje žádná stranická křesťanská nacionalistická politická agenda, když se Asbury spojuje s organizací vedenou částečně členy Nové apoštolské reformace, kteří podpořili povstání proti parlamentu 6. ledna?

Ale jak si můžeme být jisti, že v širším záběru neexistuje žádná stranická křesťanská nacionalistická politická agenda, když se Asbury spojuje s organizací vedenou částečně členy Nové apoštolské reformace, kteří podnítili povstání proti parlamentu 6. ledna? 

Co má Chan na mysli v tom promo videu, když říká, že chce, aby Bůh „změnil jejich srdce, aby mohli změnit směřování našeho národa“? A jaká je vize Kolegiátního dne modliteb pro změnu národa

Posluchárna v Asbury nesmí být plná mlhových strojů, světel a hlasité hudby. Ale fakulta strávila desetiletí přípravou a přípravou studentů právě na tuto věc. A když tolik evangelikálů touží po probuzení, jak se nemůžeme divit, že absence technologie je součástí emocionální manipulace nejhlubších tužeb evangelikálů? 

Pokud je evangelium v ​​Asbury tak pozitivní a osvobozující, proč by pak měli mít někoho, kdo káže na oslavě jejich 50. výročí probuzení v roce 2020, mluví o pekle a nazývá lidi „nízkými, špinavými, prohnilými povaleči“? A proč by ono promo video hovořilo o tom, že jejich teologie je „jedinou nadějí“ lidí? 

Možná bych byl ochoten předpokládat, že ten 20letý vedoucí bohoslužeb s akustickou kytarou nemusí mít na mysli tyto mocenské motivace křesťanské rasy. Jakékoli otázky, které zde vznáším, nejsou určeny k útoku na tyto vůdce uctívání a na velmi skutečné, hluboce lidské vztahy, které mohou navazovat se svými přáteli. 

Asbury se však před, během a po této události spojilo s lidmi, kteří jsou zodpovědní za pokus o povstání proti vládě Spojených států. Je tedy třeba si klást otázky, zda povstalci z Charismatic Revival Fury a další využívají sílu probuzení v Asbury tím, že proklouznou kolem jeviště a do zasedacích místností. 

Revolta, revoluce a obrození 

„Proč nemůžeme čekat“ Martin Luther King Jr. řekl: „Sociální hnutí, které pouze hýbe lidmi, je pouhou revoltou. Hnutí, které mění lidi i instituce, je revolucí.“ 

Pokud se to, co se děje v Asbury, ukáže jako skutečné probuzení, dalo by se uvažovat o Kingově rozlišení mezi revoltou a revolucí. Probuzení, které dělá věci novými, musí být hnutím, které mění lidi a instituce, než že je pouze emocionálně posouvá. 

Jednou z nejzřetelnějších obav při prohlížení obrázků a videí toho, co se děje v Asbury, je moře přítomných bílých lidí. 

Podle College Factual tvoří 81 % studentů Asburyho vysokoškoláci běloši, zatímco pouhá 4 % tvoří černoši. 

College Factual navíc říká, že Asbury má pouze jednoho černošského postgraduálního studenta

I když jsou tato čísla do určité míry mimo, každý, kdo vidí videa, může vidět, že jde v drtivé většině o bílou událost. 

Dílo obrození 

Důvod, proč je důležité si uvědomit, jak bílá tato událost byla, je ten, že Asbury tvrdí, že od roku 1905 zažilo osm velkých probuzení. Každý říká, že „čas ukáže“, zda je probuzení v roce 2023 skutečným dílem pokání, má smysl uvažovat co se stalo v důsledku předchozích osmi. 

Jestliže vaše instituce vedla osm Božích hnutí, která se rozšířila po celém světě, jak to, že je potom váš studentský sbor stále v drtivé většině bílý? Opravdu to deváté probuzení změní? Co se probouzí? 

Dílo Howarda Thurmana nazvané „The Work of Christmas“ by nám pomohlo k zamyšlení, přičemž bychom slovo „Vánoce“ nahradili slovem „probuzení“.  

Když utichne zpěv andělů,
Když hvězda na nebi zmizí,
Až budou králové a princové doma,
Když se pastýři vrátí se svým stádem,\
Práce vánoční začíná:
Nacházet ztracené,
uzdravovat zlomené ,
Nakrmit hladové,
propustit vězně,
obnovit národy,
přinést mír mezi bratry,
vytvořit hudbu v srdci.
    

RICK PIDCOCK

Baptist News Global

Rick Pidcock

R6 9099 copy 4 223x300 1
Rick Pidcock

Rick Pidcock  je absolventem Univerzity Boba Jonese v roce 2004 s bakalářským titulem v oboru Bible. Je to spisovatel na volné noze se sídlem v Jižní Karolíně a bývalý Clemons Fellow s BNG. Nedávno dokončil magisterský titul v oboru uctívání na Northern Seminary. Je otcem pěti dětí v domácnosti a produkuje hudbu pod uměleckým jménem Provoke Wonder. Sledujte jeho blog na adrese  www.rickpidcock.com.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry