Analýza: 62. Muž bezpráví je obžalován v New Yorku

Analýza: 62. Muž bezpráví je obžalován v New Yorku

Analýza

„Muž bezpráví“ je obžalován v New Yorku

Obchodní magnát Donald Trump jede na eskalátoru na tiskovou konferenci, aby oznámil svou kandidaturu na amerického prezidenta v Trump Tower 16. června 2015 v New Yorku. (Foto Christopher Gregory/Getty Images)

Od léta 2015 je nejdůležitější postavou amerického života Donald J. Trump.

Pokaždé, když někteří z nás doufali, že s ním skončíme, ukázal, že s námi neskončil. Jeho vyčerpávající přítomnost a hrozný dopad na naši zemi neskončily a zřejmě neskončí ani poté, co byl dnes odpoledne obviněn z různých zločinů proti státu New York.

Snažil jsem se psát o Trumpovi co nejméně. S vědomím, že především vypadá, že chce pozornost, jsem mu ji nechtěl věnovat. U příležitosti této bezprecedentní obžaloby bývalého prezidenta však dnes nabízím několik úvah, které si dovolím označit za „biblické“ – to znamená, že pouze vize Bible se zdá být dostatečně velká na to, abychom pojmenovali to, čím právě žijeme.

Obracím se tedy k Bibli.

“Muž bezpráví”

Ať vás nikdo žádným způsobem neoklame; neboť ten den nepřijde, nepřijde-li napřed vzpoura a neukáže se muž nepravosti, syn zatracení. — 2. Tesalonickým 2:3

Starší překlad je zde nejlepší a nejdoslovnější. Text hovoří o člověku bezpráví – anomias – o člověku zcela bez zákona, o člověku, který si myslí, že je nad zákonem, o člověku, kterého žádný zákon, ať už božský nebo lidský, morální nebo občanský, zdánlivě nemůže omezit.

“Měli bychom být schopni vidět, že jsme v posledním desetiletí měli v čele našeho národního života muže bezpráví, kterého tato pasáž výstižně popisuje.”

V této pasáži 2. Tesaloničanům autor rozvíjí eschatologický scénář o událostech před Kristovým návratem. To však neznamená, že tento úryvek nemá žádnou hodnotu v jiném kontextu. Nevíme, jak brzy se Kristus vrátí. Ale měli bychom být schopni vidět, že jsme v posledním desetiletí měli v popředí našeho národního života muže bezpráví, kterého tato pasáž výstižně popisuje.

První střet Donalda Trumpa se zákonem přišel před 50 lety, kdy byla realitní společnost jeho rodiny obviněna z diskriminace černochů, případ se nakonec urovnal mimosoudně. Od té doby byl u soudu a mimo něj, žaloval nebo byl žalován tisíckrát. Mnoho jeho spolupracovníků bylo uvězněno.

Nikdy v ničem nepřiznal pochybení. Vždy reagoval na právní kroky tím, že napadl své žalobce a podal všechny možné zdržovací žaloby. Pokračuje beztrestně, používá každý kousek pákového efektu a zdánlivě nekonečné peníze, aby bojoval proti nim.

Ale nyní byl tento bezzákonný muž, tento muž bezpráví, poprvé obžalován v trestní věci. Další obvinění ze strany Georgie a amerického ministerstva spravedlnosti mohou následovat. Brzy uvidíme, zda lidská spravedlnost konečně do jisté míry konečně dohání Donalda Trumpa.

Proč se bezbožným daří?

Pokud jde o mě, je moje stížnost určena smrtelníkům?
Proč bych neměl být netrpělivý?
Podívejte se na mě a zděste se
a položte si ruku na ústa.
Když na to pomyslím, jsem zděšen
a chvění se mi zmocňuje těla.

Proč bezbožní žijí dál,
dožívají se vysokého věku a zmocňují se moci?
Jejich děti jsou usazeny v jejich přítomnosti
a jejich potomci před jejich očima.
Jejich domy jsou v bezpečí před strachem
a žádná Boží hůl na nich není.
Své dny tráví v blahobytu
a v pokoji sestupují do šeolu.

— Job 21:4–9, 13

Je to jeden z nejstarších nářků v lidských dějinách: Pokud je Bůh spravedlivý a Bůh všechno vidí a Bůh je zapojen do lidských dějin, proč bezbožní žijí dál, sílí, tráví své dny v prosperitě a umírají v pokoji?

Tento text je z Joba, největšího samostatného průzkumu problému nevinného utrpení, který lze nalézt v Bibli a možná i ve světové literatuře. Nemělo by se ale přehlédnout, že Job zkoumá i odvrácenou stranu problému. Nejde jen o to, že trpí nevinní, ale také o to, že bezbožní prosperují.

“Nejde jen o to, že trpí nevinní, ale také o to, že bezbožní prosperují.”

Čím to je, že nevinní lidé mohou být uvrženi do vězení, zatímco viníci se znovu a znovu ocitají bez trestu? Kde je spravedlnost, lidská nebo Boží, v tomto světě plném zákonů a údajně ovládaném spravedlivým Bohem?

Fixace na Trumpa, kterou někteří často zlehčovali jako Trumpův syndrom derangementu, je prostě touha po nějaké míře spravedlnosti v tomto nespravedlivém světě. Lidé – nejen věřící lidé – chtějí, aby byla spravedlnost vykonána. Cítí, že s Trumpem vidíme, jak po zemi chodí zlo, zákony se obcházejí nebo porušují nalevo a napravo a skutečné škody jsou páchané jednotlivcům a národu.

Když je porušen náš od Boha daný vrozený smysl pro spravedlnost, poznáme to.

Je toto doba, kdy už dům Trumpův nemá být „v bezpečí před strachem“? Je to doba, kdy Trumpova moc, prosperita a mír definitivně končí? Nebo si s těmi z nás, kteří doufají ve spravedlnost, jen ještě jednou zahrává?

Se všemi bezbožnými podvody a silnými klamy

Žádným způsobem se nedejte od nikoho oklamat, protože nenastane, dokud nedojde ke vzpouře proti Bohu a neobjeví se člověk nepravosti, Syn zatracení. Ten se postaví na odpor a ‚povýší se nade všecko, co má jméno Boží‘ nebo čemu se vzdává božská pocta. Dokonce ‚usedne v chrámu Božím‘ a bude se vydávat za Boha.

Nevzpomínáte si, že jsem vám to říkal, ještě když jsem byl u vás? Víte přece, co zatím brání tomu, aby se ukázal dříve, než přijde jeho čas. Ta nepravost již působí, ale jen skrytě, dokud nebude odstraněn z cesty ten, kdo tomu brání. A pak se ukáže ten zlý, kterého Pán Ježíš ‚zabije dechem svých úst‘ a zničí svým slavným příchodem.

Ten zlý přijde v moci satanově, bude konat kdejaký mocný čin, klamná znamení a zázraky a všemožnou nepravostí bude svádět ty, kdo jdou k záhubě, neboť nepřijali a nemilovali pravdu, která by je zachránila. Proto je Bůh vydává do moci klamu, aby uvěřili lži. Tak budou odsouzeni všichni, kdo neuvěřili pravdě, ale nalezli zalíbení v nepravosti.

2. Tesalonickým 2, 3-12

Charakter Donalda Trumpa se zhoršil s jeho chutí na velkou politickou moc, její ztrátou a snahou znovu získat velkou politickou moc.

Pokud někdo porovná Trumpa z roku 2015 s Trumpem z roku 2023, napadá mě rozdíl mezi všedním a smrtelným hříchem v katolické morální teologii. V roce 2015 byl jen mšice, ale nyní je zodpovědný za mnohem větší hříchy a zločiny se skutečnou krví na rukou – nejen krví prolitou 6. ledna jeho jménem nebo na jeho popud až dodnes.

Jeho nezákonnost vzrostla. Omezení všeho druhu zeslábla. Jeho politická strana, jeho rodina, jeho přátelé, jeho svědomí, pokud nějaké má – kde jsou teď?

Všimli jste si modlářství popsaného v této pasáži? Vzpomeňte si na mnoho „chrámů Božích“, v nichž Trump „zasedl“. Vzpomeňte si na mnoho kněží a kazatelů Božích, kteří ho prohlásili za Božího pomazaného. Přemýšlejte o mnoha „předstíraných znameních a divech“, o všech „zlých podvodech“, které svedly tolik lidí, o všech lžích, o všech „silných klamech, aby uvěřili tomu, co je falešné“.

“Vzpomeňte si na křesťany, kteří i tento týden budou Trumpa uctívat a vyvyšovat a zaměňovat ho s Ježíšem a ztotožňovat newyorské obvinění s křížem na Kalvárii.”

Vzpomeňte si na křesťanský lid, který i tento týden bude Trumpa uctívat a plést si ho s Ježíšem, přičemž bude ztotožňovat obžalobu v New Yorku s křížem na Kalvárii.

Darebáci a svatí před zraky veřejnosti

Dietrich Bonhoeffer pochopil rozdíl mezi běžnou dobou a dobou apokalyptickou. Ve své Etice, napsané v nacistickém Německu během druhé světové války, nabídl následující úžasně vhodné řádky:

Dnes máme darebáky a světce opět před zraky veřejnosti. Šedá na šeď dusného deštivého dne se změnila v černý mrak a jasný blesk bouřky. Obrysy jsou ostře vykresleny. Realita je odhalena. Shakespearovy postavy jsou mezi námi. Darebák a světec mají jen málo nebo vůbec nic společného s etickými programy. Povstávají z pravěkých hlubin a svým zjevem rozevírají démonickou a božskou propast, z níž vycházejí.

Donald Trump je shakespearovská postava s fatálními nedostatky a darebnou špatností. Nevíme, kdy – a zda vůbec – bude nakonec poražen silami zákona, morálky, odvahy, slušnosti a možná i milosrdného Boha. Ale proboha musí být poražen. Tato noční můra musí skončit.

DAVID GUSHEE

Baptist News Global

Trump dnes u soudu:

David Gushee

David Gushee on Bench
David Gushee

David P. Gushee M.Div., M.Phil., Ph.D. je přední křesťanský etik. Působí jako významný univerzitní profesor křesťanské etiky na Mercer University a je bývalým prezidentem  The American Academy of Religion and The Society of Christian Ethics. Je autorem  knih Kingdom Ethics, After Evangelicalism, and Changing Our Mind: The Landmark Call for Inclusion of LGBTQ Christians. On a jeho manželka Jeanie žijí v Atlantě. Další informace: davidpgushee.com  nebo Facebook.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry