Etika: 2. Asistované umírání – čas na změnu?

Existuje křesťanský důvod pro podporu změny zákona o asistovaném umírání.

Etika: 2. Asistované umírání - čas na změnu?

Etika

Asistované umírání – čas na změnu?

Často se předpokládá, že být křesťanem je postavit se proti jakékoli změně zákona o asistovaném umírání, a přesto průzkum z roku 2019 (dosud největší britský průzkum asistovaného umírání*) zjistil, že 80 procent věřících lidí podpořilo legalizaci asistovaného umírání pro nevyléčitelně nemocné dospělé s mentální schopností. 

Arcibiskup Desmond Tutu řekl: „Umírající lidé by měli mít právo se rozhodnout, jak a kdy opustí matku Zemi. Věřím, že vedle úžasné paliativní péče, která existuje, by jejich volba měla zahrnovat důstojnou asistovanou smrt.’

I přes hlasitý odpor nátlakových skupin to tedy vypadá, že je třeba křesťansky argumentovat pro podporu změny zákona.
 
Stejně jako u mnoha lidí je moje vlastní přesvědčení o asistovaném umírání zakořeněno v osobní zkušenosti a během let jsem se snažil před Bohem zamyslet se nad tím, jak by moderní lékařská věda mohla dobře souznít s lidskou zkušeností umírání, stejně jako pomáhá plnit svůj úkol udržet nás naživu a zdravé do vysokého věku. Dobrá smrt by měla být vhodným závěrem dobrého života a obé lze považovat za dary od Boha, které jsou poskytovány prostřednictvím medicíny.
 
Někdy smrt nemusí být to nejhorší, co se člověku může stát. Vlastně to vyjádřím trochu pozitivněji: někdy je smrt to nejlepší, co může člověka potkat. Říkám to, co je zrozené z hlubokého teologického přesvědčení, že z pohledu věčnosti není smrt nepřítelem; protože nakonec jako křesťan nevěřím, že smrt dostane konečné slovo o životě. 

Všechny dobré a zbožné okamžiky našich životů jsou uchovávány v bezpečí s Kristem v Bohu a přecházejí do Božího věčného objetí a nic opravdového, čestného, ​​spravedlivého, čistého, potěšujícího nebo chvályhodného není nikdy ztraceno pro Boží lásku. 

V okamžiku naší smrti tedy nemusíme být ani omezováni, ani souzeni způsobem našeho odchodu. Jsme docela svobodní přijmout smrt, protože víme, že jsme ve smrti drženi věčně v Boží lásce.
 
Takže má zde moderní medicína nabídnout velký dar těm, kteří se blíží ke konci života smrtelnou nemocí, aby byl přijat se stejnou vděčností, s jakou přijímáme další lékařské zázraky, díky nimž je náš život mnohem snesitelnější než život jakékoli generace lidstva před námi?

Slyším a opakuji všechny argumenty týkající se záruk a etických omezení, ale ty by nám neměly bránit v tom, abychom snesitelně umírali s asistencí, než aby nám v používání těchto služeb bránila legislativní ochrana a omezení, která upravují chirurgickou nebo farmaceutickou medicínu. 

Pevně ​​věřím, na základě svých pastoračních zkušeností a teologické reflexe, že existuje křesťanský pohled na asistované umírání, který je považuje za dar, a ne za kletbu; a který velmi pevně uvádí, že ve světle Kristova zmrtvýchvstání se dobré smrti není třeba bát ani proti ní bojovat. 

Nedávno byl podán nový návrh zákona o legalizaci asistovaného umírání v Anglii, který určitě rozpoutá diskuzi v našich sborech, ale nedávný vládní průzkum zjistil, že více než polovina věřících lidí věří, že se náboženští vůdci mýlili, když lobbovali v roce 2015 proti poslancům a proti změně tohoto zákona. Zajímavé je, že názory se mění nejen mezi církvemi, přičemž se od Britské lékařské asociace očekává, že svou opozici stáhne výsledek průzkumu svých členů. 

Náboženská Aliance pro důstojnost umírání, která byla nedávno založena, se skládá z lidí všech vyznání, aby ukázala, že neexistuje žádný rozpor mezi vírou a ve prospěch dobrovolného asistovaného umírání. 

To v žádném případě nenaznačuje, že by všichni věřící měli podporovat změnu zákona, to rozhodně ne, ale má se od nich očekávat, že se ani nebude automaticky stavět proti němu. Je zde prostor pro dobrou a dospělou debatu, protože sdílíme své zkušenosti, navzájem si hluboce nasloucháme a respektujeme svobodu zastávat různé názory, když se snažíme rozeznat Boží milostivou lásku při práci, při našem umírání i v našich životech.

*  Pro průzkum v roce 2019 provedl Populus online rozhovor s náhodným vzorkem 5 695 dospělých lidí mezi 11. březnem a 24. březnem 2019. Rozhovory byly prováděny po celé Velké Británii, se zvýšenou úrovní vzorku ve Skotsku a výsledky byly vyhodnoceny tak, aby byly reprezentativní pro všechny britské dospělé obyvatele.

Simon Woodman

Simon Woodman

baptistický kazatel Simon Woodman

Simon Woodman je kazatel v baptistickém sboru Bloomsbury Central Baptist Church.

-van-

Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů