Etika: 8. Pokud jde o problémy LGBTQ, zaměřte se na pohodu

Pohled předního etika jižních baptistů na problémy s LGBTQ na baptistických školách a v baptistických sborech SBC.

Etika: 8. Pokud jde o problémy LGBTQ, se zaměřte na pohodu

Etika

U univerzit, pokud jde o problémy LGBTQ, se zaměřte na pohodu studentů

Řekněme, že jste ve správní radě křesťanské univerzity a snažíte se zjistit, co by vaše škola měla dělat ohledně zásad týkajících se studentů LGBTQ.

Hlasitý hlas pochází od bojovníků křesťanské kultury, kteří vytrvale zacházejí s lidmi LGBTQ jako se svými nepřáteli v nikdy nekončící bitvě o vítězství proti liberálům.

Jak Baylor University nedávno zjistila, i sebemenší pohyb směrem k zajištění respektujícího a podpůrného prostředí pro studenty LGBTQ bude kulturními válečníky napaden jako posun směrem k herezi. Skutečnost, že i poskytnutí podpůrné skupiny pro studenty se může stát předmětem hysterických obvinění, odhaluje neochotu těchto válečných bojovníků křesťanské kultury umožnit školám udělat pro vlastní LGBTQ studenty vůbec cokoli.

Tito bojovníci křesťanské kultury, tito obránci údajného biblického pravoslaví, mají moc způsobit skutečné škody vysokým školám, které se vydávají směrem k milosrdenství a spravedlnosti vůči jinakým dětem. 

Rozsah, v jakém se vedoucí představitelé univerzit těmto hlasům věnují, závisí na několika faktorech. Patří sem povaha řídící struktury každé univerzity, úroveň závislosti školy na konzervativním sboru a podpoře dárců, konkrétní vzory zápisu do školy a rozsah, v jakém mohou být představitelé vysokých škol zastrašováni šikanou.

Hrubý fakt této záležitosti je však jasný – jakýkoli pohyb ve směru uznání i existence LGBTQ studentů přinese univerzitě nějaké velmi veřejné údery do úst.

Tišší hlas pochází od právníků, kteří nabízejí pomoc vaší domnělé naléhavé potřebě institucionální sebeobrany.

Jsou to právní orli, jejichž píseň sirény správcům říká, že by se měli obhájit, aby ochránili svou školu před vnějšími tlaky, aby plně zahrnuli LGBTQ studenty za stejných podmínek jako ostatní do univerzitní komunity. Nejvlivnější z těchto skupin je v současnosti Aliance bránící svobodu

Všude, kde se objevuje otázka, co by křesťanské univerzity měly dělat ohledně začlenění LGBTQ, se zdá, že právníci ADF nacházejí způsob, jak získat práci. Jejich cílem je chránit náboženskou svobodu konzervativních křesťanských institucí, která jsou chápána jako ohrožená liberální nesnášenlivostí. Vzhledem k odpovědnosti správců za ochranu institucionálních zájmů jejich škol je přirozené, že by je přitahovaly zjevně autoritativní briefingy o tom, jak udržet liberály na uzdě.

“Najděte si třetí ucho, nebo možná srdce, které bude cítit bolest některých vašich nejzranitelnějších studentů.”

Ale zde je moje prosba ke správcům a dalším vedoucím křesťanských univerzit. Zaměřte se na pohodu studentůZaměřte se na zranitelné mladé lidi, které vzděláváte. Křesťané křesťanské kultury mohou křičet do jednoho ucha a právníci náboženské svobody si mohou šeptat do druhého. Najděte si třetí ucho, nebo možná srdce, které bude cítit bolest některých vašich nejzranitelnějších studentů.

Tradicionalistické náboženské prostředí proti LGBTQ ubližuje dětem.
Předvídatelně, rutinně, špatně!

Tato bolest má duchovní důsledky: zabránit LGBTQ dětem a dospívajícím v přístupu k Bohu, zasahovat do jejich cesty víry, blokovat přístup k Ježíši a víře, což způsobuje ztrátu náboženské víry v dospělosti, často celoživotní odcizení. 

Celkově je anti-LGBTQ náboženské prostředí dokonalou anti-evangelizační strategií, která tlačí klín mezi vzácné lidské bytosti stvořené k Božímu obrazu a Bohem, který je vytvořil.

Tato bolest má vztahové důsledky: vyloučení nebo neochotné částečné začlenění do církevní komunity vyhání lidi ze sboru, narušuje rodinné vztahy, někdy dokonce vytlačuje děti z domova a do ulic. Celkově lze říci, že náboženská prostředí proti LGBTQ předvídatelně vedou k odcizení v nejintimnějších vztazích, v těch základních svazcích, skrze ně jsme všichni závislí na stabilitě a lásce.

Tato bolest má psychologické důsledky: zahanbování a jeho důsledky často vedou k nenávisti k sobě samému a k sebepoškozování; obrovské psychické strádání a stres jsou způsobeny odsouzeným úsilím o změnu sexuální orientace; beznaděj roste i v souvislosti se vztahově smysluplnou budoucností, manželským partnerem, dětmi nebo jakýmkoli nábožensky schváleným sexuálním projevem; existuje jasná souvislost takové beznaděje se sebevražednými myšlenkami a s vysoce rizikovým chováním, jako je užívání drog a promiskuita; učení proti LGBTQ zpomaluje nebo mění normální formování identity a normální sexuálně-relační vývoj; LGBTQ děti běžně hlásí pocit méněcennosti vůči ostatním a hluboké problémy se sebeúctou.

Celkově je náboženské prostředí proti LGBTQ jasnou, přímou hrozbou pro psychickou pohodu a někdy i samotné přežití těch, kteří se stali oběťmi.

Je s podivem, že plnoleté děti v takových kontextech žádají o podpůrnou skupinu? Pokud by vám bylo ubližováno takovým způsobem duchovně, vztahově a psychicky, nechtěli byste nějakou podporu?

Poznámka: Jedním z autoritativních zdrojů seriózního výzkumu všech těchto škod je Projekt přijetí rodiny. Pokud chcete skutečně relevantní briefing o vašich zásadách LGBTQ, pozvěte je.

Paní nebo pane správci univerzity: Ano, kulturní válečníci křičí kacířství a právníci v klidu přezkoumávají své sliby, aby obhájili vaše právo na zachování diskriminačních politik. V Písmu je však mnohem přesvědčivější odpovědnost: otevřít ucho, abychom slyšeli volání nejzranitelnějších – jako to dělá Bůh.

“Prosím křesťanské univerzity, které právě zápasí s politikou LGBTQ: zaměřte se na blaho svých studentů.”

Hospodin dále řekl: „Dobře jsem viděl ujařmení svého lidu, který je v Egyptě. Slyšel jsem jeho úpění pro bezohlednost jeho poháněčů. Znám jeho bolesti. Sestoupil jsem, abych jej vysvobodil z moci Egypta a vyvedl jej z oné země do země dobré a prostorné, do země oplývající mlékem a medem, na místo Kenaanců, Chetejců, Emorejců, Perizejců, Chivejců a Jebúsejců. Věru, úpění Izraelců dolehlo nyní ke mně. Viděl jsem také útlak, jak je Egypťané utlačují. Nuže pojď, pošlu tě k faraónovi a vyvedeš můj lid, Izraelce, z Egypta.“ (2. Mojžíšova 3: 7–10)

Obracím se na křesťanské univerzity, které právě zápasí s politikou LGBTQ: zaměřte se na blaho svých studentů. Dříve jsme o jejich nouzi věděli jen málo, ale ten čas uplynul. Poškození diskriminací je dobře doloženo a je přímo spojeno s politikou diskriminace, která ve vašich školách (a sborech) stále existuje.

Je to o dětech. Slyšte výkřiky svých vlastních utlačovaných. Přestaňte jim ubližovat.

David Gushee

David Gushee

David Gushee

David P. Gushee M.Div., M.Phil., Ph.D. je přední křesťanský etik. Působí jako významný univerzitní profesor křesťanské etiky na Mercer University a je bývalým prezidentem  The American Academy of Religion and The Society of Christian Ethics. Je autorem  knih Kingdom EthicsAfter Evangelicalism, and Changing Our Mind: The Landmark Call for Inclusion of LGBTQ Christians. On a jeho manželka Jeanie žijí v Atlantě. Další informace: davidpgushee.com  nebo Facebook.

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů