Etika: 52. (Jak) pokřtít robota? Umělá inteligence výzvou pro církev

„Pokud je nejneřešitelnějším problémem vašeho sboru, co dělat, když členka přivede svého přítele s umělou inteligencí na studium Bible, považujte svůj sbor za docela šťastný nebo požehnaný.“

Etika: 52. (Jak) pokřtít robota? Umělá inteligence výzvou pro církev

Celý článek si můžete nechat přečíst umělou inteligencí:


[responsivevoice_button buttontext=”Přehrát článek” voice=”Czech Female”] Umělá inteligence [/responsivevoice_button]

Etika

Robotka Pepper

(Jak) pokřtít robota?

Toto je poslední článek, který napsal David Ramsey před svou předčasnou smrtí 11. prosince 2022. Tento příspěvek byl odeslán do BNG 9. prosince, méně než 48 hodin před jeho smrtí. Viz související nekrolog zveřejněný také dnes.

Profesor Yale Divinity School John Pittard ve filmu „ Arificial Minds and the Coming Religious Disruption “ zkoumá průnik dvou zdánlivě nesourodých oborů, teologie a technologie, a konfliktů, které by mohly v nepříliš vzdálené budoucnosti představovat pro církve a jejich vůdce.

Pittard vychází z argumentu inženýra Google, že chatbot je vnímající bytost. I když Google toto tvrzení zamítl (i inženýr, který jej vytvořil), Pittard tvrdí, že „není nepravděpodobné si myslet, že během jedné generace lidské bytosti vytvoří partnery (umělou inteligenci), které budou někteří odborníci a mnozí laici považovat za vědomí.”

Pokud je to pravda, tvrdí Pittard, církve mohou zažít konflikt ohledně duchovního stavu takových, ehm, „věcí“ a budou se muset připravit na výzvy, které představují, jako když se člen sboru zeptá kazatele, zda může přivést svého přítele s umělou inteligencí do nedělní školy.

Nedávno měli poslanci v dolní sněmovně britského parlamentu návštěvu. Robotka Pepper odpovídala na jejich otázky a prezentovala i sebe. Byla jednou z účastnic jednání a britští poslanci se jí ptali na řadu věcí. Robot se tak stal prvním objektem, který před poslanci vystoupil a nebyl to člověk.

Zjistil jsem, že váhám mezi pobavením a úsměvem a přemýšlím o této „výzvě“. Jsem více než trochu kvalifikovaný k tomu, abych toto téma zkoumal. Strávil jsem 10 let studiem náboženství v akademickém prostředí a dalších 10 let jako baptistický kazatel. 

Posledních 25 let jsem žil ve světě technologií, z nichž posledních osm jsem strávil v jedné z největších světových technologických společností, Amazonu. Kdyby můj život byl Vennův diagram, vypadal by jako průsečík teologie a technologie.

Roboti mohou v Česku „vzít“ práci až 3,4 milionu lidí. A to úředníkům i účetním.

Pěkně popořádku. Z nějakého důvodu se tomu říká „umělá inteligence“. Je to umělé, jako ne přirozené. Přídavné jméno samo o sobě by mělo být velkým vyprávěním a ukončit všechny další diskuse. Ale Pittard pokračuje a já také.

Pittard navrhuje: „Nemáme žádný pevný základ pro určení, zda bytost s umělou inteligencí má to, co je zapotřebí k tomu, aby byla vnímavá.“ Opravdu? Jestliže „senzitivní“ znamená schopnost vnímat nebo cítit věci, jak může bot vůbec zažít radost, která doprovází narození dítěte? Nebo smutek ze smrti téhož dítěte? Kde a kdo je Buberovo Ty v robotu?

Také beru výjimku s Pittardovým argumentem, že „křesťané a jiní teisté mají způsoby, jak vysvětlit vědomí, které nejsou dostupné sekulárním ateistům“, totiž teismus. Teologie je dostupná každému; nic to však nevysvětluje. Je to systém víry. Souhlasil bych však s Pittardovým tvrzením, že „z vědeckého hlediska se zdá, že vědomí je vysvětlovat nadbytečné, a tudíž je nevysvětlitelné tajemství“.

„Pokud je nejneřešitelnějším problémem vašeho sboru, co dělat, když členka přivede svého přítele s umělou inteligencí na studium Bible, považujte svůj sbor za docela šťastný nebo požehnaný.“

Mé pobavení se změní v úsměv, když Pittard navrhne, že umělá inteligence může představovat „výzvy“ pro církev. Pokud je nejneřešitelnějším problémem vašeho sboru, co dělat, když členka přivede svého přítele s umělou inteligencí na studium Bible, považujte svůj sbor za docela šťastný nebo požehnaný.

Mnoho sborů se snaží dostat do svých budov lidi, nikoli roboty. Klesající návštěvnost v USA je dobře zdokumentována. Jak a jestli byste měli pokřtít robota, není otázkou. (Ale v tomto případě navrhuji pokropením versus ponořením).

Umělá inteligence řeší neuvěřitelně složité a důležité problémy. Jedna biofarmaceutická společnost provádí více než 51 miliard statistických genomických testů za méně než 24 hodin pomocí umělé inteligence. Uvedení jediného, ​​život zachraňujícího léku na trh trvá v průměru 10 let a více než 1 miliardu dolarů. Umělá inteligence tento proces urychluje s vyšší pravděpodobností úspěchu.

Nevím však, zda a jak může umělá inteligence zastavit klesající návštěvnost sboru. I kdyby mohla, čelí dalšímu trvalému sborovému problému: jak přimět takové členy, aby sbor finančně podporovali.

Protože, a o umělé inteligenci si říkejte, co chcete, roboti nemohou dávat desátky. Nebo mohou?

DAVID RAMSEY

19. PROSINCE 2022

Baptist News Global

David Ramsey

Doug Burke Photography 9076 Social Media Size 4
David Ramsey

David Ramsey byl 10 let baptistickým kazatelem a sloužil jako starší kazatel ve dvou sborech ve Virginii. Získal bakalářský titul na Wake Forest University a magisterský titul z bohosloví na Duke University Divinity School. Byl také členem náboženství a rozvoje vedení na Princetonském teologickém semináři. V současné době je ředitelem největší světové on-line maloobchodní a cloudové technologické společnosti a žije ve Wolf Laurel, NC.

-tep-

Článek vyjadřuje výhradně názory autora.

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry