Kázání: 267. O Mistru Janu Husovi a pravdě

Kázání: 267. O Mistru Janu Husovi a pravdě

Kázání

Z dokumentu kombinovaném s hraným filmem Jan Hus – Cesta bez návratu šumperského filmaře Lubomíra Hlavsy. 

O Mistru Janu Husovi a pravdě

1. čtení:

2. čtení: Efezským 4, 1 – 16 

Sestry a bratři, nad pražským hradem od doby první republiky vlaje prezidentská standarta s nápisem Pravda vítězí. Tedy, v některých obdobích nevlála. Bylo to v době protektorátu a potom mezi lety 1960 – 1989, kdy komunisté vítězství pravdy nejspíš nepovažovali za vhodné.

Režim postavený na lži holt pravdu nepotřebuje. Po revoluci se nápis na standartu sice vrátil, ale není úplně shoda, jak mu vlastně rozumět. V dnešní postpravdivé době se to totiž nejrůznějšími pravdami všude jen hemží. Těžko najít jednu jedinou, když je všude tolik pravd alternativních, které vznikají buď z nevědomosti nebo z plezíru, na zakázku nebo jako způsob vedení hybridní války.

Opravdivá pravda je v podstatě vzácné zboží. Nejsme v tom ale sami. Otázkou pravdy se zabýval už Mistr Jan Hus a ještě před ním třeba i apoštol Pavel. Pojďme se tedy podívat, jak si s tímhle tématem poradili.

Dnešní text, který jsme četli, psal apoštol Pavel křesťanům v Efezu. V tomhle velkém městě se postupně utvořil sbor skládající se jak z židů, tak i z pohanů.

Je přirozené, že sjednotit lidi ze dvou odlišných kulturních okruhů v jedno křesťanské společenství nebylo nijak jednoduché. Židé vycházeli ze Starého zákona, pohané zase vyrůstali v řeckých mýtech a řecké filozofii. I když obě strany přijaly Krista jako Pána a Spasitele, přesto mezi nimi zůstávaly významné rozdíly.

Způsob uvažování byl prostě odlišný. A tak se v efezském sboru zřejmě stalo, že spolu tyhle dvě skupiny moc nemluvily. Nějak si nerozuměly. Jinak by apoštol hned na začátku svého dopisu nepřipomínal, že Kristus svou obětí stvořil z žida a pohana jednoho nového člověka a nastolil tak mír.

Jinak by nezdůrazňoval, že na kříži usmrtil jejich nepřátelství. Jinak by nepsal hned několikrát o jednotě Ducha, o jednom Pánu, jedné víře, jednom křtu, jednom Bohu a Otci nás všech.

Samozřejmě nás bude zajímat, jakéže problémy tahle kulturní odlišnost v efezském sboru vlastně způsobila. Je to celkem jednoduché. Křesťané ze židů trvali na starozákonních ustanoveních a předpisech, to znamená na praxi, na tom, co a jak se má kdy dělat a co kdy nedělat. Křesťané z pohanů naproti tomu zase strašně rádi filozofovali, ale praxe, konkrétní činy, byly obvykle ty tam.

Proto Pavel píše příslušníkům každé z těchto dvou stran něco jiného. Těm prvním připomíná, že Ježíš svou obětí odstranil zákon ustanovení a předpisů, aby to křesťané z židů už konečně vzali na vědomí. Těm druhým zase opakuje, že je třeba poznat Kristovu lásku, která přesahuje každé poznání, každou filozofii, že je třeba dát se prostoupit vší plností Boží.

Vlastně, kdybychom celý problém efezského sboru chtěli vyjádřit stručně, mohli bychom říct, že se jednalo o problém pravdy. Každá z uvedených dvou skupin chápala jako pravdu něco jiného. Pohané měli za to, že pravda je správné nahlédnutí skutečnosti. Prostě, že si takhle večer sedneme a přemýšlíme, případně i diskutujeme, až se nám pravda sama ve své ryzí nehmotné podobě nějak vyjeví.

Pravda je v tomto případě to, co jsme svým rozumem a vnitřním poznáním odhalili. Křesťany z pohanů zajímala nejvíc filozoficky oděná pravda, která člověka osvobozuje od vázanosti k tomuto světu, k vlastnímu tělu, a k hmotě jako takové.

Nádherně se to filozofovalo, ale jinak samé hádky, tvrdost, zloba, hněv, křik a utrhání, jak to apoštol pěkně popořádku ve svém listu vyjmenovává. Když si holt pravdu každý vybájí podle svého, nutně to musí končit neslavně.

To židé ve sboru pokládali za pravdu něco docela jiného. Pravda v jejich porozumění není nějaké teoretické poznání světa, není to filozofie ani bájení utržené ze řetězu. Pravda je dění, pohyb. Pravda je, když člověk něco dobrého dělá, když jedná ve shodě s Boží vůlí.

V tomhle tkvěl onen zakopaný pes svárů v efezském sboru. Zatímco křesťané pohanského původu o pravdě v pohodlí diskutovali, křesťané původu židovského chtěli pravdu nějak uskutečňovat, chtěli pravdu žít. A protože pocházeli z tradičního židovského prostředí, věděli, že to, co je třeba dělat a uskutečňovat je do nejmenších podrobností zapsáno jak ve Starém zákoně, tak v předpisech rabínů.

Jenže na tyhle předpisy a ustanovení pohané jaksi nebyli. A tak se obě skupiny přely o to, kde je pravda, a pravda jim přitom tak nějak unikala mezi prsty. Až do toho vstoupil Pavel a celou záležitost kolem pravdy uvedl na pravou míru.

„Buďme pravdiví v lásce, ať ve všem dorůstáme v Krista,“ píše apoštol. Překlad původního řeckého textu není ovšem přesný. Doslova by měl znít: „Pravdujíce v lásce rosťme v Krista“. Čeština ovšem sloveso od podstatného jména pravda nemá, a tak to každý překlad musí nějak opsat.

Nejlepší opis je asi ve staročeském znění, který měl k dispozici Jan Hus: Činíce pravdu v lásce. Odpovídá velmi dobře biblickému pochopení pravdy, která není strnulým pojmem nebo neměnným popisem skutečnosti, nýbrž je dynamickou veličinou, která se stává, která se naplňuje v konkrétním životě a za lidské spoluúčasti.

Docela prakticky to znamená, že nemáme čekat, až se pravda prosadí sama, ale máme ji „činit“. Jan Hus to popsal naprosto výstižně těmito slovy:

„Protož, věrný křesťane, hledaj pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, prav pravdu, drž pravdu, braň pravdy až do smrti; neboť pravda tě vysvobodí od hříchu, od ďábla, od smrti duše a konečně od smrti věčné.“

Ale zpátky k Pavlovi. Apoštol chce rozhádaným efezským křesťanům připomenout něco zásadně křesťanského, a sice, že pravda je dění, je to pohyb, je to růst. Podstatné je, že to je pohyb lásky, ne nějaké teoretizování, kterým se může druhé tlouct po hlavě.

Pravda je tam, kde se odehrávají vztahy naplněné láskou, vstřícností, trpělivostí a solidaritou. Pravda je tam, kde člověk dokáže uznat svou vinu, svůj hřích a hledá cestu k nápravě.

„Pravdujíce v lásce rosťme v Krista“. A protože Kristus sám byl pravda, neboli sám tohle pravdování v lásce uměl dokonale, máme se mu sami alespoň přibližovat, máme v něho vrůstat. A růst v Krista se nedá jinak než praktickým procvičováním lásky na svých bližních, jejím každodenním uskutečňováním.

Právě takhle vypadá pravda, píše apoštol. Na jedné straně křesťanům z pohanů dává dostatečně zřetelně najevo, že pravda není suchá dogmatika, která by neměla s životem jako takovým moc společného; na druhé straně upozorňuje také křesťany z židů, že pravda není suché zákonictví, kdy se člověk svým skutkařením a neustálým posuzováním druhých chce Pánu Bohu zavděčit.

Pravda je svobodné napodobování Pána Ježíše, jsou to konkrétní činy, je to vstřícný zájem, je to ochota pokládat druhého za důležitějšího sama sebe.

Nevíme, jestli to našim efezským křesťanům došlo a jestli se alespoň trochu změnili k lepšímu – tedy k obrazu Kristovu. Jak už to tak s námi křesťany bývá, skoro bych řek, že jim to třeba chvíli vydrželo, ale že na to zase časem zapomněli.

Církev má totiž takový neblahý zvyk, že opakovaně a napořád zapomíná na to nejzákladnější. Však také právě proto apoštol zdůrazňuje, že nejdůležitějšími Božími dary církvi jsou apoštolové, proroci, zvěstovatelé evangelia, pastýři a učitelé. To je to, co jakékoli křesťanské společenství potřebuje nejvíce, protože bez stále znovu připomínané pravdy Kristovy by církev zanedlouho ztratila důvod pro svou existenci.

Nejhorší je, když ti, kteří Kristovu pravdu mají nést, sami nevědí, co vlastně pravda Kristova je. Vedou pak církev docela jinam, než kde má být. Jako se to stalo v době Husově. Mistr Jan Hus byl jedním z mála, kteří v tehdejším ovzduší obecné zkaženosti kněžstva, rozmařilosti a mocenských pletek nejvyšších hodnostářů, měl odvahu vystoupit s programem „zákona Kristova“.

Pravdou, kterou je třeba hájit a podle ní žít, byla pro Husa Ježíšova slova a příklad jeho života. Zákon Kristův, jeho chudoba, láska k bližním, jeho oběť, to je ona pravda, kterou máme vyznávat. Jde o konkrétní praktickou každodenní pravdu, ne o pouhé teoretizování.

Pravda Kristova je svrchovaná, je nadřazená všem prelátům a koncilům, všem knížatům a králům, všem těm, kteří svá neměnná dogmata nebo suché zákonictví staví, ve strachu o zachování své moci a prebend, nad ní.

V otázce pravdy se Mistr Jan přes dlouhá staletí setkává s apoštolem Pavlem. V porozumění pravdy by se jistě naprosto shodli. Kristova pravda je měřítkem křesťanskosti, pravda, která se děje, která se „pravduje v lásce a roste do podoby Krista“.

27. června 1415, nedlouho před upálením, Hus v dopise pražské univerzitě píše památná slova: „Jinak, nejmilejší v Kristu Ježíši, stůjte v poznané pravdě, která vítězí nade vším a sílu má až na věky.“

Ve zkrácené podobě „pravda vítězí“ je tahle věta i na prezidentské standartě.  Jan Hus tak trochu jinými slovy vyjádřil přesně to, co kdysi napsal Pavel křesťanům do Korintu: „Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá. Láska nikdy nezanikne.“

Trefně to nakonec shrnul Václav Havel ve své okřídlené větě: Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Právě o to jde. Jiná lepší, alternativní cesta neexistuje.

Amen

PeČ

SPCH 6. 7. 2025

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry


Warning: opendir(/data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/cache/db/options//d97/e12): failed to open dir: No such file or directory in /data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158

Warning: opendir(/data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/cache/db/options//3d0/bb8): failed to open dir: No such file or directory in /data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158

Warning: opendir(/data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/cache/db/options//300/6e7): failed to open dir: No such file or directory in /data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158

Warning: opendir(/data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/cache/db/options//d8d/00b): failed to open dir: No such file or directory in /data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158

Warning: opendir(/data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/cache/db/options//391/a24): failed to open dir: No such file or directory in /data/web/virtuals/258700/virtual/www/domains/sitviry.cz/wp-content/plugins/w3-total-cache/Util_File.php on line 158