Misie: 142. Zhroucení evangelizace

Zhroucení naší evangelizace je skutečné. Modlím se, abyste přijali evangelizaci způsobem, který ctí Kristův záměr, DNA vašeho sboru a váš kontext. 

Misie: 142. Zhroucení evangelizace

Misie

Zhroucení evangelizace

Je čas mluvit o tom, co je zřejmé: Máme problém s evangelizací.

Dovolte mi vysvětlit, co tím myslím.

  • „My“: S tímto problémem se potýkáme všichni, bez ohledu na teologii, denominaci, prostředí nebo styl uctívání. Pracuji se sbory ze všech míst ve všech spektrech a zatím jsem nenašel takový, který by s tímto tvrzením polemizovala.
  • „Máme problém“: Schopnost církve oslovit nevěřící, necírkevní komunitu je jádrem poslání církve, které nám Ježíš nechal realizovat. Když je tento přísun nově obrácených přerušen, naše dny jsou sečteny. Je to jednoduchá matematika a základní zdraví. Téměř veškerý náš konverzní růst (obrácených) je mezi našimi biologickými potomky a k velké většině z nich dochází před dosažením věku 18 let.
  • „S evangelizací“: Abrazivní americká evangelizační metodologie z poloviny a konce 20. století nás nechala pochybovat a být zdrženliví ohledně evangelizace. Většina sborů nemá žádnou skutečnou strategii, jak oslovit ostatní.

Potřebujeme nové poznání, porozumění a plán pro sdílení dobré zprávy se světem v nouzi.

Považuji za užitečné uvažovat o evangelizaci prostřednictvím zjednodušené optiky služby mého otce, mě a mého syna.

  • Můj otec absolvoval teologický seminář v roce 1955. Převládající metodou evangelizace ve sborech, kterým sloužil, bylo probuzení. Vyrůstající z Velkého probuzení (Great Awakening) a celoměstských evangelizačních “křížových” výprav na počátku 20. století se evangelizace konala v probuzené církvi. Postupně éra místních revivalů doznívala, protože byly stále méně účinné.
  • Absolvoval jsem teologický seminář v roce 1980. Primární metodou evangelizace během mé rané služby bylo osobní svědectvíEvangelism Explosion, CWT, Four Spiritual Laws (Čtyři duchovní zákony) a další metody byly vyvinuty jako scénář, podle kterého jsme vedli rozhovory s neznámými lidmi k rozhodnutí, které na místě změní jejich život. Postupně se tyto metody staly obětí posunů v kultuře a uvědomění si jejich omezení.
  • Můj syn absolvoval bohosloveckou školu v roce 2012. Církevní kultuře, do které vstoupil, obecně chybí koherentní strategie evangelizace. Místo toho se objevil mlhavý „důraz na misii“ , který se snaží zapojit členy sboru do blízkých i vzdálených projektů s těmi, kteří to potřebují. Dobré skutky a skutečná pomoc se konají ve jménu Krista s nadějí, že se příjemci v důsledku toho nějakým způsobem stanou křesťany.

Na všech těchto metodách jsem se plně podílel a ve všech jsem našel smysl. Zjistil jsem také, že každá z nich je silně omezena ve své schopnosti oslovit a vhodně zprostředkovat hluboký význam evangelia nevěřícím. Žádná z nich dostatečně neztělesňuje to, co naše sbory potřebují, máme-li žít své povolání kázat dobrou zprávu a získávat učedníky.

Když pracuji se sborem, který se rozhodne přehodnotit evangelizaci podle metodologie 21. století, často se stává toto.

1. Rychle se ukáže, že základním problémem je obecný nedostatek srozumitelnosti a gramotnosti Písma a teologie. Nemůžete mluvit s ostatními o něčem, čemu nerozumíte. Prvním krokem ke koherentní evangelizační strategii je obvykle silná strategie učednictví pro stávající křesťany.

2. Konfrontační evangelizace je odmítnuta pro vztahovou evangelizaci. Zranění způsobené konfrontačními evangelisty Božímu království je těžké přeceňovat. Výsledkem je, že každý sbor začíná své úsilí oslovit nevěřící s významným handicapem viny obětí církevního zneužívání nebo odmítavého pohledu lidí na církev, který je třeba překonat. Zdůrazňování vztahů vede k dalšímu poznání pro většinu sborů: nemáme příliš mnoho vztahů s nevěřícími.

3. Tyto sbory postupně zjišťují, že ostatní zápasí s podobnými problémy a že jsou k dispozici vynikající zdroje. Mnozí považují knihy Just Walk Across the Room od Billa Hybelse a The Celtic Way of Evangelism od George Huntera za zvláště užitečné. Skupiny jako Fresh Expressions nabízejí kreativní a zdravé nápady. Existuje mnoho dalších.

4. Brzy se ukáže, že některé z prvotních případů, kdy lidé dělají významné změny ve svém životě ve víře, se shlukují kolem krizí a bolesti. Výchozím bodem pro sbory, které chtějí ovlivnit nevěřící komunitu, je tedy nabízet relevantní a trvalou pomoc v těchto kritických zlomových okamžicích. Životní krize jako závislost, chudoba, smrt, rozvod, neúplné rodičovství, duševní onemocnění, zdravotní krize, bezdomovectví, hlad a uvěznění se stávají významným středem zájmu církve. 

To znamená financování, personální obsazení, vybavení a záměry, které jsou mnohem rozsáhlejší než nabídka sklepní místnosti skupině AA.

5. Tyto sbory si stále více uvědomují, kdo žije v jejich sousedství, a přebírají odpovědnost za ně a všechny jejich životní potřeby. Misijní projekty se stávají mnohem více než „rozdávané porce krocanů na Den díkůvzdání, výlety a hračky pro děti“, ale snaží se navázat život měnící a trvalé vztahy a konverzace se sousedy nebo s konkrétní komunitou.

Zhroucení naší evangelizace je skutečné. Modlím se, abyste přijali evangelizaci způsobem, který ctí Kristův záměr, DNA vašeho sboru a váš kontext. Bůh vám žehnej na této cestě.

 BILL WILSON

Baptist News Global

Bill Wilson

Bill Wilson

Bill Wilson  slouží jako ředitel  The Center for Healthy Churches ve Winston-Salem, NC, a je členem představenstva Baptist News Global.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry