Politika: 58. Křesťanský nacionalismus je politická dysfunkce

Politika: Křesťanský nacionalismus je politická dysfunkce

Politika

„Křesťanský nacionalismus je víc než postoje, je to politická dysfunkce

Politicko-náboženské hnutí známé jako křesťanský nacionalismus se prosadilo ve všech 50 amerických státech a představuje bezprostřední a vážnou hrozbu pro demokracii a náboženství, tvrdí nová rozsáhlá studie.

Prezident Public Religion Research Institute Robert P. Jones uvedl, že studie, která vychází z více než 22 000 průzkumů provedených od března do prosince 2023, je dosud nejkomplexnějším pohledem na cíle, sympatizanty a stoupence křesťanského nacionalismu.

Při moderování webináře, na němž byly výsledky průzkumu představeny, Jones označil toto hnutí, které podle něj podporuje kandidaturu bývalého prezidenta Donalda Trumpa v roce 2024, za „nebezpečnou protidemokratickou politickou ideologii, která podkopává skutečnou demokracii“.

PRRI vypracovala pět různých otázek typu souhlasím/nesouhlasím, kterými měřila podporu křesťanského nacionalismu. Čím více z těchto výroků člověk potvrdí, tím hlouběji je v něm křesťanský nacionalismus zakořeněn:

  • Bůh povolal křesťany, aby vykonávali vládu nad všemi oblastmi americké společnosti.
  • Americká vláda by měla vyhlásit Ameriku za křesťanský národ.
  • Být křesťanem je důležitou součástí skutečného amerického národa.
  • Pokud se USA odkloní od našich křesťanských základů, nebudeme už mít žádnou zemi.
  • Zákony USA by měly být založeny na křesťanských hodnotách.

Na webináři se k Jonesovi připojili tři odborníci na křesťanský nacionalismus:

Stewart, který mimo jiné píše pro The New York Times a New Republic, uvedl, že stoupence a sympatizanty křesťanského nacionalismu spojují dva faktory: příjem na hlavu a průměrná délka života. Ve státech, kde je křesťanský nacionalismus rozšířenější, mají příznivci tohoto hnutí obvykle nižší příjmy a kratší délku života než ve státech s menším počtem stoupenců.

Uvedla také, že nárůst podpory křesťanského nacionalismu mezi latinskoamerickými/ hispánskými pastory lze přičíst rozšíření „hluboce propojených“ sítí, které jim poskytují nástroje k šíření křesťanských nacionalistických poselství.

Tyto skupiny zapojují duchovní, aby přiměli své sbory k určitému způsobu hlasování, a šíří krajně pravicové konspirační teorie, které označila za “ vyloženě nebezpečné“.

„Křesťanský nacionalismus je víc než postoje, je to politická dysfunkce,“ řekla Stewartová.

Jako příklady uvedla Rusko, Maďarsko a Turecko, kde političtí vůdci využívají náboženství k rozdělení občanů na „ty, kteří k nim patří, a ty, kteří k nim nepatří“, aby zvýšili podporu svého autoritářství.“To vede k potlačování politické opozice a svobody slova,“ řekla Stewartová. „Umožňuje to politickým vůdcům získávat a kontrolovat hlasy voličů, aby mohli propašovat regresivní politiku pro své sponzory, především nízké daně pro bohaté a podporu těžebního průmyslu.“

„Plantážní hierarchie“ moci

Tisby, jehož práce byla floridskými politiky téměř zakázána, poukázal na klíčové rozdíly mezi bílými a černošskými stoupenci křesťanského nacionalismu. Zdůraznil, že tato filozofie by se měla právem nazývat „bílý křesťanský nacionalismus“, protože se hlásí k jakési „plantážnické hierarchii“ moci, v níž bílí muži ovládají vládu a všichni ostatní jsou jim podřízeni.

„Používáme stejná slova, ale znamenají různé věci,“ řekl. „Běloši usilují o politickou nadvládu, zatímco ti historicky marginalizovaní chtějí být součástí veřejné konverzace, ale ne ji ovládat.“

Tisby také popsal sbory, zejména evangelikální a letniční, jako „vektory“ nebo „superrozšiřovatele“ poselství bílého křesťanského nacionalismu. Bílý křesťanský nacionalismus označil za „největší hrozbu pro demokracii a církev v současnosti“.

Američané by podle něj měli hledat alternativní způsoby zapojení víry a politiky v tradici černošské církve.

Kdo je „pravý Američan“?

Whitehead, sociolog, který se křesťanským nacionalismem zabývá již deset let, uvedl, že studie PRRI poskytuje komplexní empirické důkazy o pronikání tohoto hnutí do americké politiky a kultury.

„Tři z deseti Američanů sympatizují s myšlenkami bílého křesťanského nacionalismu,“ řekl. „Je to kulturní rámec s mýty, tradicemi a symboly, spojení amerického křesťanství s politikou.“

Whitehead uvedl, že bílí křesťanští nacionalisté považují svět za chaotické místo a chtějí, aby autoritářští vůdci zajistili společenskou kontrolu, i kdyby zavedení pořádku znamenalo jednat násilně. Stoupenci usilují o pevné etnicko-rasové hranice postavené na národní identitě, přičemž bílí, přirozeně narození angloprotestanti mají největší právo nazývat se „pravými Američany“ a mají přístup k občanským svobodám, které budou ostatním odepřeny, řekl.

Jak to vypadá

Jones se panelistů zeptal, jak vypadá bělošský křesťanský nacionalismus „v praxi“.

Stewart poukázal na nedávné rozhodnutí Nejvyššího soudu v Alabamě, podle něhož jsou oplodněná embrya používaná k oplodnění in vitro „dětmi“, což ukazuje na normalizaci státní kontroly nad reprodukčními právy, včetně možného zákazu oblíbených metod kontroly porodnosti.

Jones dodal, že ho „ohromilo“ vystoupení předsedy alabamského nejvyššího soudu Toma Parkera v talk show sponzorované Novou apoštolskou reformací, ultrapravicovou náboženskou skupinou usilující o převzetí americké vlády.

Whitehead uvedl, že údaje o tom, zda státní zákony rozšiřují volební práva, nebo jim brání, silně korelují s výsledky studie PRRI o křesťanském nacionalismu. Uvedl anekdotu jednoho z kazatelů, který uvedl, že byl ve svém sboru napaden bělošským křesťanským nacionalistou „až do bodu, kdy ho udeřil prstem do hrudi“.

„Kazatel řekl, že se cítil fyzicky ohrožen,“ uvedl sociolog. „Američané, kteří se hlásí ke křesťanskému nacionalismu, se domnívají, že je třeba omezit volební právo a odebrat volební právo těm, kteří nejsou ‚správnými Američany‘. Bílý křesťanský nacionalismus má skutečný dopad na skutečné životy.“

V závěru webináře Jones uvedl, že podle jeho názoru toto politické hnutí pohání nová demografická identita Ameriky, která „již není většinově bělošským křesťanským národem“.

„Změna má apokalyptický nádech, zoufalství ze změn v Americe, které vede k opuštění tradičních norem a dokonce k přijetí mimosoudního násilí,“ řekl. „Je Amerika pro evropské křesťany zemí zaslíbenou, nebo jsme pluralitní demokracií, kterou nikdo neovládá?“ dodal.

CYNTHIA ASTLE

Baptist News Global

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry