Slovo: 67. Spojeni

Podíl na věčném životě mají ti, kdo nesou ovoce svatosti. Sebepřinášení je díkůvzdání uskutečňované v našem každodenním životě. Bohoslužba všedního dne.

Slovo: 67. Spojeni

Slovo

Spojeni

Až budete obětovat Hospodinu hod oběti pokojné, obětujte jej tak, aby ve vás našel zalíbení.

Lv 19,5

Oběť vnímáme jako pokutu, vyrovnání, smírčí akt, v lepším případě i jako dar. Ale vzpomínáte na Kaina a Ábela? Oba přicházejí před Hospodina s tím, co je reprezentuje.

Příčinou rozdílné Hospodinovy reakce není obětní dar, ale to, co je lidským očím skryto.
(Také to poznáte, když vám někdo něco dává, ne?) Je to jakási chvíle pravdy, odhalení.

“Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro?“ (Gn 3,7)

Známe žalmistovo: „Bože, zkoumej mě, ty znáš mé srdce,..hleď, zda jsem nesešel na cestu trápení, a po cestě věčnosti mě veď!“ (Ž 139,23-24) i apoštolovo: „Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ (1Kor 11,28)

Ta bázeň k tomu patří. Obětování je společenství, společné stolování, jehož středem je Bůh ve své jedinečnosti, svrchovanosti i milosrdenství. Společenství bez překážek. Čas předstupování před Hospodina, čas společenství s Ním. „Prostíráš mi stůl..“ Blaze těm, kdo jsou pozváni na svatbu Beránkovu.“

Obětování je otevírání se před Bohem a Bohu. Sebepřinášení. Abrahám v Izákovi přináší Bohu sám sebe. A Hospodin v něm nalezl zalíbení. Svatost je vztah, propojení s Hospodinem. Žárovka svítí, když se obvod propojí.

Obětování není úřední akt ani magie. Obětování, sebepřinášení a svatost jsou spojené nádoby. Zůstávání v Jeho posvěcující blízkosti. Svatost je podíl na Hospodinově přítomnosti. Na nesení Boží podoby. I tehdy, když se Bůh „nedívá“. Hospodina si nejde koupit „větším býkem“.

Nepředstíraná pokora je víc než dokonalost. Ježíšův příběh o milosrdném Samařanu, začíná otázkou zákoníka: „Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?“ Ta otázka míří do černého.

Paraša Kedošim-Svatí ukazuje podstatu svatosti. Podíl na věčném životě mají ti, kdo nesou ovoce svatosti. Sebepřinášení je díkůvzdání (eucharistie) uskutečňované v našem každodenním životě. Bohoslužba všedního dne.

Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.

A nepřizpůsobujte se tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vůle Boží, co je dobré, Bohu milé a dokonalé.

Každému z vás říkám na základě milosti, která mi byla dána: Nesmýšlejte výš, než je komu určeno, ale smýšlejte o sobě střízlivě, podle toho, jakou míru víry udělil každému Bůh.

Jako je v jednom těle mnoho údů a nemají všechny stejný úkol, tak i my, ač je nás mnoho, jsme jedno tělo v Kristu a jeden druhému sloužíme jako jednotlivé údy. Máme rozličné dary podle milosti, která byla dána každému z nás:

Kdo má dar prorockého slova, ať ho užívá v souhlase s vírou. Kdo má dar služby, ať slouží. Kdo má dar učit, ať učí. Kdo dovede povzbuzovat, nechť povzbuzuje. Kdo rozdává, ať dává upřímně. Kdo stojí v čele, ať je horlivý. Kdo se stará o trpící, ať pomáhá s radostí.

Láska nechť je bez přetvářky. Ošklivte si zlo, lněte k dobrému. Milujte se navzájem bratrskou láskou, v úctě dávejte přednost jeden druhému. V horlivosti neochabujte, buďte vroucího ducha, služte Pánu.

Z naděje se radujte, v soužení buďte trpěliví, v modlitbách vytrvalí. Sdílejte se s bratřími v jejich nouzi, ochotně poskytujte pohostinství. Svolávejte dobro na ty, kteří vás pronásledují, dobro, a ne zlo. Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. Mějte porozumění jeden pro druhého.

Nesmýšlejte vysoko, ale věnujte se všedním službám. Nespoléhejte na svou vlastní chytrost. Nikomu neodplácejte zlým za zlé. Vůči všem mějte na mysli jen dobré. Je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte se všemi v pokoji.

Nechtějte sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno: ‚Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.‘ Ale také: ‚Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej mu pít; tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti.‘ Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.

Řím 12

Petr Mrázek, Vsetín

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry