Slovo: 61. Svobodní
První úvaha Petra Mrázka ze Vsetína ke svatodušním svátkům.
Slovo
Zamyšlení
Svobodní
Hospodin promluvil k Mojžíšovi: „Mluv k Izraelcům a řekni jim: Já jsem Hospodin, váš Bůh. Nesmíte jednat po způsobu egyptské země, v níž jste sídlili, ani po způsobu kenaanské země, do které vás vedu. Nebudete se řídit jejich zvyklostmi. Budete jednat podle mých řádů a dbát na má nařízení; jimi se budete řídit, neboť já jsem Hospodin, váš Bůh. Budete dbát na moje nařízení a na moje řády. Člověk, který podle nich bude jednat, bude z nich žít. Já jsem Hospodin.
Lv 18,1-5
Kniha Leviticus nepatří ke křesťanským bestselerům. Název odkazuje ke kněžskému kmenu Levi a k pravidlům pro ně . Zdá se nám, že to všechno už je pasé. Ale třetí kniha Tóry, která nese název Va-jikra (A zavolal, podle Lv 1,1) není žádná kuchařka.
Klíčem k porozumění centrální části označované jako Zákon svatosti (kap.17-26) je Hospodinův výrok : „Já jsem Hospodin, váš Bůh.“ Je podstatou nejdůležitější starozákonní události – vyvedení Izraele z Egypta. „Vezmu si vás za lid a budu vám Bohem.“ (Ex 6,7) Ujal jsem se vás, vaše životy jsou spojeny se mnou. To jsem já, kdo vás vyvedl z Egypta. Na jejich bozích nejste závislí, nemají nad vámi moc.
Není divu, že židovská tradice zařadila na šabat během Pesachu ke čtení v synagogách jeden z pěti svátečních svitků – Píseň písní. Považuje ji za alegorii vztahu Boha a Izraele.
Během Pesachu se čte jako připomínka toho, že vysvobozením z Egypta Bůh projevil svou lásku k Izraeli a přiznal se k němu jako se ženich přiznává ke své nevěstě. Je podobenstvím, které vyjadřuje hloubku Božího vztahu ke společenství Izraele. To všechno ostatní z toho vyplývá.
Vyvedením z Egypta tvoří Bůh nové společenství, které spojuje stejná, společně prožitá zkušenost s Ním. Společenství těch, kdo spoléhají na Něj. Od této chvíle je „naším“ Bohem. A my jsme Jeho. To není samozřejmost. Pokračovat v tom, co bylo, je pohrdnutím Hospodinovou záchranou.
Tomu, kdo patří Hospodinu, „kdo má Ducha Kristova“ je praxe Egypta vnitřně cizí, lhostejná. Jede na jiné vlně. Nese jiné ovoce. Lásce není těžké si něco odříct. Mé jho netlačí..Ti, kdo se dají vést Duchem Božím, jsou synové Boží. Nepřijali jste přece Ducha otroctví, abyste opět propadli strachu, nýbrž přijali jste Ducha synovství, v němž voláme: Abba, Otče! (Ř 8,14-15)
Žijte jako svobodní!
Odhoďte tedy všechnu špatnost, každou lest, přetvářku, závist, jakékoliv pomlouvání a jako novorozené děti mějte touhu jen po nefalšovaném duchovním mléku, abyste jím rostli ke spasení; vždyť jste ‚okusili, že Pán je dobrý‘! Přicházejte tedy k němu, kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je ‚vyvolený a vzácný‘. I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista. Neboť v Písmu stojí: ‚Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.‘ Vám, kteří věříte, je vzácný, ale nevěřícím je to ‚kámen, který stavitelé zavrhli; ten se stal kamenem úhelným‘, ale i ‚kamenem úrazu a skálou pádu‘. Oni přicházejí k pádu svým vzdorem proti slovu – k tomu také byli určeni. Vy však jste ‚rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu‘, abyste hlásali mocné skutky toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla. Kdysi jste ‚vůbec nebyli lid‘, nyní však jste lid Boží; pro vás ‚nebylo slitování‘, ale nyní jste došli slitování. Milovaní, v tomto světě jste cizinci bez domovského práva. Prosím vás proto, zdržujte se sobeckých vášní, které vedou boj proti duši, a žijte vzorně mezi pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince, prohlédli a za vaše dobré činy vzdali chválu Bohu ‚v den navštívení‘. Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému vládci, ať už místodržícím jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty, kteří jednají dobře. Taková je přece Boží vůle, abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí. Jste svobodni, ale ne jako ti, jimž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci Boží.
1P 2,1-16
Petr Mrázek (Vsetín)
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů