Střípky z historie: 22. Tony Peck – Jsou baptisté protestanti?

Střípky z historie ve svém 21. dílu Spor Baptisté nejsou protestanti připomněly veřejnou polemiku, kterou komentoval časopis Svobodné reformované církve Betanie.

Kazatel brněnského baptistického sboru N. F. Čapek ve dvou číslech sborového časopisu Probuzení tehdy uvažoval o rozdílech mezi baptisty a protestanty a dospěl k závěru, že baptisté nejsou protestanti.

Na to reagoval kazatel vinohradského baptistického sboru v Praze Jindřich Novotný st. ve svém časopise Posel pokoje a psal o tom, co baptisty a protestanty spojuje.

Časopis svobodných reformovaných Betanie podpořil reformovaně smýšlejícího Jindřicha Novotného st. a odmítl závěry N. F. Čapka.

Myšlenka N. F. Čapka však zůstala živá a objevovala se mezi baptisty i později. Střípky z historie použily jako ilustraci N. F. Čapkem promýšlených rozdílů mezi baptisty a protestanty úvahu Vernona C. Lyonse, kontroverzního představitele landmarkismu v padesátých letech minulého století, Proč baptisté nejsou protestanti.

Myšlenka o rozdílu mezi baptisty a protestanty je blízká evropským baptistům i dnes. Střípky z historie jsou dnes věnovány článku, který Tony Peck, tajemník Evropské baptistické federace, zveřejnil 1. října 2012 v periodiku ABP Press, ve kterém vyjadřuje postoj k této otázce.

Střípky z historie: Tony Peck – Jsou baptisté protestanti?




Při svém vstřícném postoji ke spolupráci s protestanty, by si evropští baptisté měli připomínat, co je historicky odlišuje od zavedených státních církví.

Střípky z historie: 22. Tony Peck - Jsou baptisté protestanti?
Střípky z historie: Tony Peck, Generální tajemník Evropské baptistické federace

Jsou baptisté protestanti?

Nad touto otázkou jsem uvažoval, když jsem se zúčastnil nedávného synodu Společenství protestantských církví v Evropě v krásném městě Florencie v Itálii.

Evropská baptistická federace není řádným členem tohoto uskupení (CPCE – Community of Protestant Churches in Europe) kvůli našemu postoji ke křtu. Máme dohodu o vzájemné spolupráci, která funguje dobře a umožňuje EBF účastnit se „protestantského hlasu“ v evropských otázkách

Ale jinak si nejsem jistý, zda by baptisté měli být bez rozpaků zajedno s klasickým „magisteriálním“ protestantismem. Byly to právě tyto protestantské církve, jež se spojily s politickými vládci a zavedly shodu s národními státy Evropy, aby brutálně potlačovaly skupiny jako byli anabaptisté, kteří jsou svým způsobem našimi duchovními předchůdci.

To je samozřejmě minulost a bylo dobré, že před třemi lety vydala Luteránská světová federace Prohlášení o politování vůči mennonitům ohledně zacházení s anabaptisty v prvních letech reformace.

Ale pamatujeme si také, že ve většině zemí, kde baptisté začínali v 19. století, byli vystaveni velkému tlaku státních protestantských církví. 

Baptisté usilovali o „svobodnou církev ve svobodném státě“, který zaručuje náboženskou svobodu pro všechny. Křest věřících je ve skutečnosti logickým závěrem církve, která vyznává zásadní oddělení od státu, aby mohla být církví věřících.

Zároveň jsme však my baptisté v jistém smyslu dětmi reformace, jejichž 500. výročí oslavíme v roce 2017. Jsme také přinejmenším nevlastními dětmi anabaptistů, radikálního „levého křídla“ reformace, jejichž historie byla tak dlouho potlačována. A jeden důležitý proud raného baptistického života byl do určité míry ovlivněn teologií Jana Calvina.

V posledních letech se mnoho baptistů učí ocenit své anabaptistické dědictví a jeho význam pro dnešek: zejména závazky k radikálnímu učednictví, mírovému procesu, komunitní etice, společnému čtení Písma, svobodě náboženství pro všechny a zásadnímu oddělení církve od státu.

Možná, že současná Evropa potřebuje svědectví o těchto hodnotách, protože církve se nacházejí v „misijnějším“ kontextu. Protože se v roce 2017 slaví 500. výročí reformace, můžeme doufat, že bude zmíněno i něco z odkazu anabaptistů. Bude zajímavé sledovat, zda se to ve skutečnosti stane.

Nakonec po tom všem, co jsem si několik dní užíval společnosti evropských protestantských vůdců, se mi zdá, že odpověď na otázku, zda jsou baptisté protestanti, je „ano a ne“ nebo „ano, ale“.

Tony Peck
Generální tajemník Evropské baptistické federace




Zdroj: ABP Press

-red-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů