Teologie: 74. Aby bylo jasno: Putinova invaze na Ukrajinu není o vytržení

Bůh se nerozhodl dělat Boží dílo pomocí ďáblových nástrojů a Putin je „nástroj“ ďábla, pouhé číslo v tragédii zkažené moci odcizené věčným Božím záměrům. 

Analýza Baptist New Global.

Teologie

Proruský rebel stojí na stráži, zatímco ukrajinští váleční zajatci jsou nuceni 26. února 2015 v ukrajinském Doněcku prohledávat trosky zničeného doněckého letiště, pátrat po výzbroji a mrtvých tělech. Doněcké letiště bylo tehdy jedním z nejtěžších bojů o území mezi ukrajinskou armádou a proruskými rebely. (Foto: Andrew Burton/Getty Images)

Aby bylo jasno:
Putinova invaze na Ukrajinu není o vytržení
a Rusko není Gog v biblickém proroctví

Jakmile se ve stejné větě zmíní „Rusko“ a „válka“, všichni věřící v premileniální období, ve vytržení, soužení a Armagedon jsou ve vysoké pohotovosti.

Index Vytržení (ano, něco takového opravdu existuje) je na hodnotě 186. Historicky nejvyšší index byl na 188. Tento index sleduje 45 kategorií. Jednou z těchto kategorií je Gog.

V kódovém jazyce věřících ve vytržení je „Gog“ Rusko. Většina křesťanů hlavního proudu při zmínce o vytržení a proroctvích o konci světa obrací oči v sloup. To je velká chyba, protože téměř polovina členů Kongresu USA jsou věřící ve vytržení na konci času.

„Víra jejich voličů může vést k nejnebezpečnějšímu a nejničivějšímu sebenaplňujícímu se proroctví všech dob,“ říká Glen Scherer v knize „The Godly Must Be Crazy (Ti pobožní musí být šílení). Odhady počtu věřících ve vytržení ve Spojených státech se liší od 60 milionů do 100 milionů lidí. Ze svého místa na věčnosti nyní může Scherer vidět, že tito pobožní „přeletěli nad kukaččím hnízdem“.

Dispenzacionalismus a Pat Robertson

Pro ppchopení pozadí tohoto myšlení shrňme to, co věřící ve vytržení káží:

Dispenzacionalismus je doktrína konce časů, kterou v 19. století vymyslel irsko-anglický teolog John Nelson Darby. Dispenzacionalisté nabízejí „doslovný“ výklad Bible, který nabízí podrobnou chronologii blížícího se konce světa. 

Každá válka, která zahrnuje Rusko, říkají dispenzacionalisté, nabízí znamení vytržení. Zatímco zbytek světa je svědkem ruského pokusu narušit světový mír, tito nadšení evangelikálové si myslí, že jde o začátek konce a vytržení.

Pat Robertson

Televangelista Pat Robertson, slábnoucí hlas včerejška, tvrdí, že Bůh nařídil Vladimiru Putinovi, aby napadl Ukrajinu, aby použil tuto zemi jako „základnu“ k zahájení útoku na Izrael a tím přivodil konec časů.

Robertson je jedním z těch evangelikálů, kteří připisují Bohu zásluhy za to, že nabídl strategii krutým autokratům, jako je Putin, aby dosáhli Božího cíle. 

I když Robertson připouští, že Putin nemá rozum, věří přitom tomu, že Putin naslouchá Bohu a je řízen Bohem. Podle Robertsonovy mysli „zajaté iluzemi o vytržení“ Putin ve skutečnosti nejde po Ukrajině. Jeho skutečným cílem je Izrael.

Robertson trvá na tom, že Putin brzy napadne Izrael, Írán, Turecko a Bulharsko. Pak skočí k závěru, který vždy nabíjí energií věřící ve vytržení. Trvá na tom, že Ezechiel 38 a 39 obsahuje vše, co lidé potřebují vědět o tom, co se brzy stane. Robertson kreslí přímku z Ukrajiny do Izraele.

“Zatímco Robertson připouští, že Putin není při smyslech, věří přitom tomu, že Putin naslouchá a je řízen Bohem.”

Tento televangelista trvá na tom, že: „Celá tato oblast bude v posledních dnech mobilizována proti Izraeli a Bůh říká: ‚Já se s tím vypořádám.’  Můžete se tedy podívat na svou mapu a číst své noviny, můžete poslouchat své zprávy, ale víte o skutečnosti, že Bůh uskutečňuje to, co před lety prorokoval prostřednictvím svého služebníka Ezechiele.”

Vzrušený Robertson prohlašuje: “Všechno tam je. Stane se to. Takže jen říkám, tohle se právě chystá.“

Robertson uzavírá svůj argument shrnutím: „Je Putin blázen? Je naštvaný? No, možná. Ale Bůh říká: “Dám ti  udidlo do čelisti  a vtáhnu tě do této bitvy, ať se ti to líbí nebo ne.” A je nucen vniknout na Ukrajinu. Bude nucen se poté znovu pohnout, získat pozemní cestu přes Dardanely s Tureckem. A sledujte, co se bude dít dál. Čtete svou Bibli, protože se to blíží.”

Hal Lindsey se připojuje

Hal Lindsey

Další starý věrný kazatel vytržení, Hal Lindsey, také zvažoval Putinovu invazi do Ruska. Jeho hlavní starostí jsou ekonomické potíže, které Američany postihnou v důsledku Putinovy ​​války. V tom, co je pro Lindseya tlumenou odpovědí, se ptá na změnu Putinova chování.

“Co se stalo? Stalo se Římanům jedna. Putin potlačil pravdu v nespravedlnosti (verš 18). Vyměnil Boží pravdu za lež (verš 25). Nepovažoval za vhodné uznávat Boha (verš 28). Proto ho Bůh vydal zvrácené mysli (verš 28). „Zkažená mysl“ – nebo jak říká Bible King James Version, „zavržená mysl“ – částečně znamená mysl, která již nemůže myslet ve svém vlastním nejlepším zájmu.“

Robert Jeffress nabízí některé netypické nuance

Robert Jeffress, ikona hnutí vytržení a absolvent panteonu vytržení – Dallas Theological Seminary – nabídl téměř vyvážený popis Putinovy ​​invaze. Jeffress již dříve napsal: „Jsem více než kdy jindy přesvědčen, že žijeme v období, které Bible nazývá ‚posledními dny‘. … Můžeme být generací, která vidí druhý příchod Krista.“

Jeffress věří, že se Ježíš brzy vrátí, ale jeho současné poznámky o Putinovi a invazi na Ukrajinu jsou jemnější než obvykle. Ve svém online komentáři „Jak by křesťané měli reagovat na ruskou invazi na Ukrajinu“ Jeffress apeluje na Boží suverenitu.

Robert Jeffress

„Boha nic nepřekvapí ani nepřekazí jeho plány,“ říká. „Zlé plány diktátorů, jako je Vladimir Putin, Bůh nějakým záhadným způsobem obrátil a použil k uskutečnění svého největšího záměru na světě: ‚Královo srdce je proudem vody v rukou Páně; obrací jej, kam chce“ (Přísloví 21:1).

Pak v překvapivém posunu Jeffress tvrdí: „Ruská invaze na Ukrajinu je hrozným projevem zbytečné agrese ze strany po slávě toužícího diktátora. Ale tyto události pravděpodobně neznamenají konec světa.“ Jeffress ustoupil od apokalyptického zápalu, který oživoval celou jeho kariéru, a naznačuje, že konec pravděpodobně teď nebude.

Je nepředstavitelné, že Jeffress trvá na tom, že Bůh řídí Putina, že Bůh tahá za nitky s Putinem, aby dosáhl vyššího záměru. 

Toto evangelikální naléhání na zapojení Boží suverenity do zla Putina hraničí s absurditou. Věřící ve vytržení nedokážou pochopit, že pokud budou pomáhat při vyvolání světové války, že se neobjeví žádný Superman Ježíš, který by „vytrhl“ všechny opravdové věřící do bezpečí oblaků. Vytržení je iluze; ale roztržka způsobená Putinem je smrtelná realita.

Moudré slovo od Rowana Williamse

Rowan Williams

Rowan Williams, bývalý arcibiskup z Canterbury, nabízí pevnější teologické vysvětlení než Jeffress: „Boží tajemné cesty zmiňujeme, když nemůžeme porozumět některým věcem (zejména bolestivým a šokujícím věcem) a povzbuzuje nás to přemýšlet o obrovské propasti, která nás odděluje od Boha. Ale Bible silně naznačuje, že z tohoto druhu náboženství musíme vyrůst.”

Boží záměry nejsou spojeny s machinacemi diktátorů, porušovatelů lidských práv a vraždícími teroristy a sériovými lháři. Božím záměrem je podle Williamse v Tokens of Trust (Znamení důvěry) pokoj, mír a chvála:

„To a toto jediné je Božím plánem: svět, který stvořil, je navržen tak, aby se stal světem smíření, světem, ve kterém různé lidské komunity přicházejí sdílet život společně, protože sdílejí přesvědčení, že Bůh jednal, aby je osvobodil od strachu a viny.“

Bůh nepracuje s nástroji ďábla

Bůh se nerozhodl dělat své Boží dílo pomocí ďáblových nástrojů a Putin je „nástroj“ ďábla, pouhé číslo v tragédii zkažené moci odcizené věčným Božím záměrům. 

Robertson, Lindsey a Jeffress se účastní „teodického projektu“, nikoli teologie.

The Evils of Theodicy  (Zlo teodiky) Terrence Tilley tvrdí, že ti, kdo se zapojí do teodického projektu, „se účastní praxe legitimizace donucovací a marginalizující církevně-politické struktury, která je dědictvím konstantinského křesťanství “. 

Theodicea1 se pokouší ospravedlnit, že věci jsou takové, jaké mají být. Problém, který to vytváří, je hrozné spojenectví Boha s úmysly diktátorů, sloučení podivné myšlenky, že Bůh koná Boží dílo pomocí ďáblových prostředků.

Snažím se zůstat trpělivý při pomluvách o Božích záměrech, které spojují Boha se zabíjením civilistů a neoprávněným využíváním války k dosažení sekulárních, politických cílů. 

Zdá se zvláštní, že tolik lidí předpokládá, že křesťané nikdy nezápasili s problémem zla nebo realitou utrpení a smrti. Mám podezření na vyhýbavé teodicie, které se snaží rozkouskovat Boží všemohoucnost a proměňují Boha v něco víc než fatalistickou adoraci nebeského despoty nebo univerzální genocidní božstvo.

Nabízím upřímnou, biblickou výtku těm, kteří považují Putinovu invazi na Ukrajinu za prostředek k dosažení vyššího cíle. Nelítostný pragmatismus mnoha evangelikálů, kteří se již osmělili k tomu, aby opustili křesťanský charakter, ctnost a soucit za cenu vítězství v kulturní válce, se Putinovi skutečně vymyká.

“Nemilosrdný pragmatismus mnoha evangelikálů, kteří už byli povzbuzeni k tomu, aby opustili křesťanský charakter, ctnost a soucit za cenu vítězství v kulturní válce, se Putinovi skutečně vymykají.”

The Doors of the Sea David Bentley Hart argumentuje: „Pokud člověk nevidí začátek a konec všech věcí, nemůže z konečné zkušenosti činit žádné závěry ohledně shody všemohoucnosti a dokonalé dobroty v Bohu. Pokud je jediným způsobem, jak ochránit všemohoucnost Boží, sladit Boha s Putinovými teroristickými cíli, pak ať je Bůh něco jiného než všemocný. Smrt jednoho Ukrajince stačí k tomu, aby byla tato argumentace zmařena.”

Lepší teologické pochopení

Existuje tolik nepravděpodobných chyb v křesťanském učení ve vztahu k Putinovi, že je těžké je ignorovat. Historik David Blight trvá na tom, že „s dezinformacemi je třeba bojovat dobrými informacemi“, ale musí se proti nim bojovat i lepším teologickým vysvětlením.

Pokud si přejeme stát na pevnějším teologickém základě, odmítneme Robertsonův řev, který přisuzuje invazi vyšším Božím záměrům. Vypadá to jako jásání nad podívanou na Boží božskou krutost. 

Měli bychom také smést stranou jakýkoli návrh, že Bůh poslal Putina na Ukrajinu kvůli neocenitelným lekcím, které nás všechny naučí, a kvůli děsivému připomenutí, že naše ekonomická stabilita může být zmařena.

Softballové argumenty těchto evangelikálních kazatelů jsou „pouze logické a pompézní ve vzduchu didaktické vážnosti“, abych citoval Harta.

Rétorika těchto argumentů je často výmluvná, i když je hloupá. Tvrzení těchto kazatelů jsou ve všem zmatené a často spolu nesouhlasí. 

Invaze na Ukrajinu jako přímé vyjádření Boží vůle, naléhání, že by bylo od nás špatné pokoušet se proniknout do „tajemství“ Boží vůle, strohé doslovné výklady proroctví u Ezechiela a Daniela a nepochopitelná myšlenka, že utrpení a smrt Ukrajinců a ruských vojáků má pro nás „epistemický význam“, protože odhalují božské vlastnosti, které by se jinak nemusely znát ani projevovat – to vše je třeba poslat do teologického odpadkového koše.

Každý kazatel si přeje věřit, že ve vší náhodě, veškerém násilí, všem zlu světa je božský plán. Takto počítají každou ztrátu života na Ukrajině do jakési celkové sumy z vůle Boží.

Zeptám se na to, co se ptá Ivan Karamazov:

Kdybyste mohli dosáhnout univerzální a konečné blaženosti pro všechny bytosti umučením jednoho malého tvora k smrti, považovali byste tuto cenu za přijatelnou? Ivan se raději rozhodl vrátit svůj lístek do nebe, než aby připustil, že Bůh má podíl na smrti jediného dítěte.

Rodney W. Kennedy

Baptist News Global

Poznámky:

1 Teodicea (z franc. théodicée, od řec. theos, Bůh a dikaios, spravedlivý) znamená ospravedlnění Boha. Jde o starý problém filozofie a teologie a týká se přítomnosti zla ve světě. Klíčovou otázkou je proč Bůh, pokud je všemohoucí a dobrý, dopouští zlo?

Rodney W. Kennedy  v současnosti slouží jako dočasný kazatel sboru Emmanuel Freiden Federated Church v Schenectady, NY, a jako instruktor kázání na Palmer Theological Seminary. Je autorem devíti knih, včetně nově vydané  The Immaculate Mistake,  o tom, jak evangeličtí křesťané porodili Donalda Trumpa.

-krk-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry