Teologie: 106. Vysoké mínění o Písmu?

Teologie: 74. Vysoké mínění o Písmu?

Teologie

Vysoké mínění o Písmu?

Nejhorší propaganda, kterou fundamentalisté používají, je tvrzení o jejich „vysokém mínění 1 o Písmu“ (A High View of Scripture). V nedávném novinovém článku jeden kazatel ospravedlňuje předsudky, protože zastává takový názor. Nepravdou je, že jeho odpůrci mají podle něj„nízké mínění o Písmu“.

Upřímně řečeno, já se na jeho předsudky dívám skrz prsty. Nejsem si jistý, co mi vadí nejvíc.

Je to proto, že proti Ježíši stáli lidé s podobnými názory na Písmo?

Nebo je to proto, že se odvolává na autoritu Bible, aby ospravedlnil každý neoprávněný předsudek?

Nebo že by to bylo tím, že používáme svaté knihy k omezování Boha?

Ať už mě trápí cokoli, jsou to vážná obvinění s nepředvídatelnými důsledky.

Vysoké mínění o Bibli

Farizeové a saduceové měli o Písmu vysoké mínění. Argument saduceů proti vzkříšení lze vysledovat ze skutečnosti, že v Mojžíšových knihách není žádné takové učení zmíněno. Farizeové věřili, že dojde ke konečnému vzkříšení. Tento názor však vycházel z rozšířeného pohledu na Písmo. Ano, Mojžíšovy zákony byly prvořadé. Ale Bůh mluvil i k jiným prorokům než k Mojžíšovi.

Saduceové mohli říci, že nepřidávali ani neubírali z Božích slov (viz 5. Mojžíšova 4,2). V tom sdíleli podobný názor jako Samaritáni. Farizeové považovali Písmo za autoritativní pro všechny aspekty života. V rámci tohoto hnutí však existovalo mnoho učitelů a myšlenkových směrů. Je těžké říci, proti kterým farizeům Ježíš v evangeliích argumentuje nebo s kterými souhlasí. Pisatelé házejí všechny farizeje do jedné kategorie.

A nízké mínění o Kristu

Námitky a argumenty, které saduceové a farizeové předkládají, jsou zkouškami a zároveň výzvami k účasti na sporech. Autoři evangelií je líčí jako protivníky, kteří se nakonec snaží Ježíše chytit do pasti a zosnovat jeho zatčení. Ježíše líčí jako toho, kdo je mimo tyto argumenty.

Tvrzení, že fundamentalisté mají nízké mínění o Kristu, je, jak se říká, slovní boj. Co jiného však můžeme říci, když lidé tvrdí, že odevzdávají svůj život Ježíši jako Spasiteli i Pánu, a přitom dělají totéž, co říkali a dělali jeho odpůrci.

Ježíš je považován za dokonalou oběť bez hříchu, která splňuje požadavky Písma. Tento názor má za následek, že Ježíš včetně Ježíše po Velikonocích se dostává do podřízeného postavení vůči Bibli. Toto vysoké mínění o Písmu vede k tomu, že spisy svatého Pavla, který se označil za Ježíšova následovníka, jsou považovány za autoritativnější než Ježíš.

Ospravedlňování neoprávněných předsudků

Svaté knihy se používají k ospravedlnění neospravedlnitelného.

Bhagavad-Gíta je krásná báseň, podle níž je největším zlem „míšení kast“, které má způsobit všeobecnou zkázu.

Bible obhajuje otroctví, genocidu a další zla. Byla znovu a znovu používána k ospravedlnění páchání těchto zel. Zákazy dané židovským mužům ohledně sňatků s cizinkami byly použity k ospravedlnění rasové segregace. Míchání ras je i dnes příliš mnoha Američany považováno za velké zlo. Koneckonců to říká i Bible.

Ježíš porušil tabu týkající se jednání s cizinkami. Požádal nečistou Samaritánku, aby mu dala napít. Ježíš nelamentuje nad svou zkažeností, když se ho syroféničanka dotkne. Evangelia staví Ježíšovu autoritu nad autoritu Mojžíšových knih nebo jakékoli jiné biblické postavy. Ježíš je spíše pravidlem než výjimkou ze všech pravidel.

Znocnění se Boha vysokým míněním o Písmu

Ve skupinách pro zotavení je běžné diskutovat o „Bohu mého vlastního chápání“. Tato myšlenka pomáhá mnoha lidem poškozeným církvemi přiblížit se Bohu.

Pro mě je však posledním bohem, kterého chci, bůh mého vlastního chápání. Kdybych mohl definovat Boha, byl bych jím já sám.

Ale jak pochopil pseudo-Dionýsius, neexistuje jazyk, který by božství dostatečně definoval. Božství, které nelze udržet v chrámu, dokonce ani v tom, který přikazuje jeho stavbu, nelze udržet vírou nebo knihou.

Janovo evangelium tvrdí, že svět by neobsáhl všechny knihy popisující další věci, které Ježíš udělal (Jan 21,25) „Je ještě mnoho jiného, co Ježíš učinil; kdyby se mělo všechno dopodrobna vypsat, myslím, že by celý svět neměl dost místa pro knihy o tom napsané.“

Vysoké mínění o Písmu nemá smysl, pokud se v Písmu stále mýlíme. To je důvod, proč farizeové nikdy zcela nevyřešili své spory. A spory o výklad se nevyřeší tím, že se Bible prohlásí za konečnou autoritu.

Bible není předmětem křesťanského uctívání. Není středem křesťanského života. Přesto je cenným vodítkem pro náš život, pokud – a pouze pokud – jsme ochotni ponechat svůj život otevřený dalšímu zkoumání a diskusi. Bůh by nám mohl říct víc.

C. DON JONES

Poznámky:

1 Pro většinu evangelikálů je klíčovým principem víry „vysoké mínění o Písmu“ (A High View of Scripture), často definované jako lpění na verbálním úplném inspiračním pohledu, spolu s následnou doktrínou neomylnosti, kterou tento pohled předpokládá. 

C. Don Jones

C. Don Jones

C. Don Jones je radikální kazatel a filozof. Má více než dvacetiletou zkušenost ve službě. Kazatel Jones získal tituly MDiv a Dmin na Candler School of Theology na Emory University.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry