Vánoce: 117. Kdy se narodil Ježíš?

Vánoce: 117. Kdy se narodil Ježíš?

Vánoce

Kdy se narodil Ježíš?

Miliony lidí po celém světě slaví Vánoce 25. prosince a v některých zemích i 7. ledna.

Většina vědců se však shoduje na tom, že Ježíš se nenarodil v tento den nebo dokonce v roce 1 našeho letopočtu, píše Live Science.

Různá data Vánoc jsou také spojena s různými kalendáři: juliánským nebo gregoriánským.

Juliánský kalendář byl zaveden již v roce 46 př. nl.

v roce 1582 byl nahrazen přesnějším a modernějším gregoriánským.

7. ledna slaví Ježíšovo narození ve „starém stylu“ pravoslavné církve a také řeckokatolická církev na Ukrajině a v Rusku. V nich podle juliánského kalendáře přichází Nový rok až 14. ledna

Římskokatolická církev, protestanti a většina pravoslavných na světě slaví Vánoce podle moderního gregoriánského (novialiánského) kalendáře.

Vědci také naznačují, že římskokatolická církev zvolila 25. prosinec, protože je spojen se zimním slunovratem a Saturnáliemi, svátkem zasvěceným římskému bohu Saturnovi. 

Církev si mohla datum tohoto oblíbeného pohanského svátku vypůjčit, píše Ignazio L. Goetz ve své knize „Ježíš Žid: realita, politika a mýtus – osobní setkání“.

Dodnes nikdo přesně neví, kdy se Ježíš narodil, ale existuje několik populárních verzí.

Verze 1: mezi 6 př. n. l a 4 n. l.

Někteří učenci věří, že Ježíš se narodil mezi rokem 6 př .n. l. 4 n. l.

Tento názor částečně vychází z biblického příběhu krále Heroda Velikého. 

Ve snaze zničit Ježíše nařídil zabít všechny nemluvňata mladšího dvou let, kteří žili v okolí Betléma. 

Stalo se tak krátce před Herodovou vlastní smrtí, o jejímž datu se dodnes vedou spory. 

Většina učenců, včetně Petera Richardsona a Amy Marie Fisherové ve své knize Herodes: Král Židů a přítel Římanů: Druhé vydání, se však drží data používaného římskými historiky, kteří věřili, že Herodes zemřel v roce 4 př. n. l.

Historici se zároveň neshodnou na skutečném roce Herodovy smrti a mnozí tvrdí, že masové zabíjení novorozenců není nic jiného než legenda. 

Biblický učenec Reza Aslan ve své knize Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazaret napsal, že Herodův masakr byl „událostí, pro kterou neexistuje žádné potvrzení v žádné kronice nebo historii té doby, ať už židovské, křesťanské nebo římské“.

Verze 2: 5 rok před naším letopočtem

Jiní vědci se pokusili dát do souvislosti „Betlémskou hvězdu“, která údajně oznamovala narození Ježíše, se skutečnými astronomickými událostmi, aby přesně určili rok jeho narození. 

Například v článku z roku 1991 astronom Colin Humphreys navrhl, že legendární hvězda byla ve skutečnosti pomalu se pohybující kometa, kterou čínští pozorovatelé zaznamenali v roce 5 před naším letopočtem

Humphreysova teorie však byla později vyvrácena.

Měsíc Ježíšova narození byl také předmětem debat. 

Verze 3: 17. června roku 2 př.n. l.

Podle Davea Reneckeho by „Betlémská hvězda“ mohla být výsledkem srážky Venuše a Jupitera, které společně vytvořily jasné světlo na obloze. 

Pomocí počítačových modelů Renecke určil, že k této vzácné události došlo 17. června roku 2 př. n. l.

Verze 4: v říjnu roku 7 před naším letopočtem

Jiní badatelé, včetně Johanna Keplera, tvrdí, že „Betlémská hvězda“ mohla být supernova, která vybuchla na obloze poblíž Jupitera a Saturnu v říjnu roku 7 př.n. l.

Verze 5: Jaro

Objevily se také návrhy, že Ježíš Kristus byl jarním dítětem. 

Ignazio Goetz poznamenává, že prorok se mohl narodit koncem jara, protože těhotenství obvykle začínalo na podzim po sklizni, kdy bylo dost peněz na svatby.

Nasvědčuje tomu i biblická zpráva o pastýřích, kteří v noci Ježíšova narození hlídali svá stáda na polích.

Asi by to dělali na jaře, ne v zimě. 

V Lukášově evangeliu se navíc píše, že Josef a těhotná Marie odešli z Nazaretu do Betléma, protože římský král Augustus nařídil sčítání lidu. 

A v té době by bylo pro těhotnou ženu obzvláště obtížné jít v zimě asi 120 km.

Obecně v Bibli není žádný náznak, že by se Ježíš narodil v zimě.

Učenci také diskutují o tom, zda se Ježíš skutečně narodil v Betlémě a jaké události se v té době odehrály.

Například evangelia od Matouše a od Lukáše svědčí o tom, že Josef a Marie byli v Betlémě, když se Ježíš narodil, píše The Conversation.

V mnoha detailech se však neshodnou.

Zejména Lukášovo evangelium neříká nic o útěku do Egypta, králi Herodovi a zabíjení dětí, stejně jako o mudrcích, kteří dítě navštíví. 

Ježíš se narodil v jesličkách, protože všichni cestovatelé se tísnili v pokojích pro hosty. A po narození Josefa a Marii nenavštěvují mudrci, ale pastýři.

Lukáš také píše, že pastýřům vyprávěli andělé o narození Ježíše v Betlémě. 

V této verzi příběhu však není žádná vůdčí hvězda a pastýři nenosí dárky Ježíši. 

Situaci komplikuje i fakt, že Markova a Janova evangelia nezmiňují narození Ježíše ani jeho spojení s Betlémem.

Markovo evangelium, nejranější zpráva o Ježíšově životě, uvádí, že Ježíš přišel z „Nazaretu Galilejského“. 

To se v evangeliích několikrát opakuje a Betlém není nikdy zmíněn.

Olena Barsuková

novinářka UP. Život

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry