Vánoce: 134. Návštěva astrologů u dvouletého dítěte vede k Herodovu řádění

Vánoce: Návštěva astrologů u dvouletého dítěte vede k Herodovu řádění

Vánoce

Návštěva astrologů u dvouletého dítěte vede k Herodovu řádění

Pokud před 2000 lety na Blízkém východě existovaly bulvární plátky, tento titulek by mohli použít k popisu návštěvy mudrců.

Mám rád moudré muže. Jsou symbolem toho, čím všichni jsme: hledači. Jakmile odstraníme zbytky nahromaděné tradice (nejsou to králové, jsou to astrologové; nepřicházejí k jesličkám, navštěvují je, když jsou Ježíši dva roky; nevíme, kolik jich přišlo navštívit), mohou být fascinujícím obrazem toho, kým jsou a co jejich návštěva znamená.

Jsou z „východu“. Vzhledem k tomu, co o nich víme, pocházejí pravděpodobně z Persie (dnešní Írán) a jsou stoupenci zoroastrismu1, jednoho z nejstarších světových náboženství. (Nemělo by nás překvapit, že Írán má jeden z nejstarších chrámů na světě.)

Ale nejsou uzamčeny ve svém myšlenkovém systému. Jsou opravdovými hledači Skutečnosti, Pravdy. Což je přivádí k Ježíši, který je vtělenou Pravdou. Miluji skutečnost, že Bůh tak touží zjevit se lidem, že vstoupí do jejich světonázorů a myšlenkových systémů, aby se tam stal přítomným, aby je přitáhl k sobě. 

Hvězda, která se mudrcům zjevila, nám říká něco o Bohu: Bůh zanechá „náznaky“ nebo znamení sebe sama na nečekaných místech, aby je skuteční hledající našli a nakonec nalezli Boha.

Mudrci nejsou židé. Jejich příchod nám ukazuje, že Ježíšův příchod není pro žádnou skupinu lidí, ale pro všechny národy světa. Tento příběh rezonuje s voláním Abrahama v Genesis 12 (jeden člověk/národ povolaný za účelem požehnání celé zemi) a předjímá, co se stane v den Letnic ve Skutcích 2 (evangelium je mnohojazyčné a mnohokulturní).

Matouš, autor evangelia, vytváří tento příběh tak, aby kontrastoval s královstvími, která jsou v konfliktu. Ježíšův příchod na planetu zahajuje Království Boží, které je malé jako hořčičné semínko a má kořeny ve služebnictvu a zdánlivé slabosti a které podvrací mocenské systémy a mocenské hry světa. 

A tak přirozeně zaútočí druhé království, království, jehož příkladem je král Herodes.

Příběh o návštěvě mudrců čteme do konce jen zřídka – alespoň ne ve sboru nebo na veřejnosti. Neděláme to, protože to, co následuje po jejich návštěvě, je pro žaludek příliš hrozné: král Herodes nařídí zmasakrovat všechny chlapce ve věku dvou let a mladší v Betlémě. Nenechá ohrozit svou moc.

Jakkoli je příběh o masakru hrozný, je důležitou součástí vyprávění. Protože nám ukazuje, že příchod Božího království na planetu není jako mávnutím kouzelného proutku, díky kterému zmizí všechno zlo. Často si přejeme, aby to tak bylo, tj. aby Bůh použil sílu k zastavení zla (snad kromě toho, když se to vztahuje na nás – byli bychom raději, kdyby nám Bůh dal naši svobodu – chceme, aby zastavil jen ostatní lidi).

Zjišťujeme, že Boží království vyrůstá zdola nahoru, je zrozené v malosti inkarnace, podobné hořčičnému semínku. Nezůstává malé. Roste, ale nikdy se nestane donucovacím režimem. Vždy můžeme svobodně říci „ne“ Božímu pozvání. 

A i když naše „ne“ nemusí mít intenzitu Herodova brutálního běsnění, pramení ze stejného kořene: z naší touhy udržet si kontrolu a nezávislost. Ani my nebudeme ohrožováni jiným králem. . . dáváme přednost tomu, abychom si sami spravovali svůj život.

Příběh tohoto masakru je příběhem o druhu světa, do kterého Ježíš vstoupil a který přišel proměnit.

Jakkoli je to někdy těžké uvěřit, narození tohoto Dítěte v Betlémě je přesně to, co bude zapotřebí k jednání s Herody našeho světa. Na určité úrovni to mudrci věděli, nebo alespoň věděli dost na to, aby se přišli podívat. 

Doufám, že i já budu vědět dost na to, abych se mohl přijít podívat, znovu a znovu a znovu.

Sam Chaise

Poznámka:

1 Zoroastrismus či zoroastriánství, též zarathuštrismus, je velké a starobylé náboženství původem v Íránu (Persii), jehož byl ve starověku zakladatelem prorok Zarathuštra (řecky Zoroastres, latinsky Zoroaster). Bývá často nazýván také jako mazdaismus podle jména nejvyššího boha či pársismus podle jeho vyznavačů v Indii (Pársové).

Někteří historikové považují toto dualistickou víru za historicky první nejstarší světové náboženství v dějinách.

Ve starověku byl oficiálním náboženstvím Perské říše, ale díky mocenskému a kulturnímu vlivu této civilizace a univerzální povaze tohoto náboženství se rozšířil i mimo historické země Persie (dnešního Íránu) a Mezopotámie, jeho vliv je možný vystopovat v Arménii, Afghánistánu, Ázerbájdžánu, Sýrii, Pákistánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu, ale ve většině těchto zemí byl s nástupem středověku nahrazen islámem nebo křesťanstvím.

V dávných dobách soupeřil také s manicheismem. Do dnešních dnů je zoroastrismus činný hlavně v Íránu a Indii, kde se nachází málo jeho vyznavačů – Pársů.

Zoroastrismus uctívá tři živly – vodu, půdu a oheň, z nichž pro něj nejdůležitější je právě oheň coby symbol Ahura Mazdy. Obecně bývají zoroastriáni označováni jako „uctívači ohně“, protože v jejich typických tzv. ohňových chrámech bez přestání plane posvátný oheň nazývaný pír. Ten je neustále pod dozorem kněží zvaných mágové. Mág je pojem pocházející ze staré perštiny a od pradávna sloužilo jako označení zoroastrovské­ho kněze (nikoli kouzelníka).

Sam Chaise

profiles in goodwill sam chai image 22221
Sam Chaise

Sam Chaise byl výkonným ředitelem Canadian Baptist Ministries v letech 2010 až 2015.

Canadian Baptist Ministries je národní a globální misií 1000 kanadských baptistických sborů. Před tím, než se Sam stal výkonným ředitelem, měl angažmá jako kazatel, vedoucí bohoslužeb, zakladatel sboru/sborů a obchodník. Jeho zájmy sahají od toho, jak evangelium intereaguje s kulturou, až po to, jak ekonomické a sociální systémy živí hojný lidský život.

Sam se narodil v Londýně v Anglii a vyrostl v Sudbury, Ontario a Saskatoon, Saskatchewan. Po získání titulu Bachelor of Commerce na University of Saskatchewan a krátkém působení v ropném průmyslu získal v roce 1989 titul Master of Divinity z programu kooperativně vyučovaného Carey Theological College a Regent College.

Sam sloužil jako přidružený kazatel v Kitsilano Christian Community Church ve Vancouveru a poté jako Pastor of Worship & Outreach v Emmanuel Baptist Church v Saskatoonu. V letech 2002-2007 byl vedoucím pastorem v Olivet Baptist Church v New Westminsteru, BC. 

Před svým jmenováním do CBM Sam sloužil jako ředitel nově vytvořeného institutu Carey na Carey Theological College ve Vancouveru, který byl zahájen s cílem poskytovat přístupné a relevantní školení a vzdělání sborům kanadských baptistů západní Kanady. Sam také sloužil jako předseda představenstva kanadských baptistů západní Kanady a jako člen představenstva CBM v letech 2007-2009.

Dostal jméno po Samuelovi a příběh o něm, jak ho jako chlapce nečekaně oslovil Bůh, je něco, o co se snaží – žít život, který říká: „Mluv, Pane, tvůj služebník naslouchá.

Je také poněkud fanatický do mletí vlastních kávových zrn. Je tak trochu kávový snob, mele zrna čerstvá pro každý šálek a dává přednost tmavším, kouřovějším praženým.

Samův nový blog najdete zde:  https://samchaise.wordpress.com/.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry