Vzdělávání: 169. Teologický pivní tábor

Vzdělávání
Teologický pivní tábor

Když někomu řeknete, že jedete na Teologický pivní tábor, setkáte se buď s nadšeným hihňáním, nebo s svraštělým obočím.

Ve sborech mého mládí se slova „teologie“ a „pivo“ nikdy nevyskytovala v jedné větě – „neboť jaké společenství má spravedlnost s nespravedlností?“.
Teologický pivní tábor, kterého jsem se před několika dny zúčastnil ve Springfieldu ve státě Mo., byl založen na hypotéze, že Bůh je láska. Nezáleží na tom, kdo jste, co jste nebo kde jste, Bůh vás miluje. Takové bylo poselství.
Ať už jste homosexuál nebo heterosexuál; muž, žena nebo nebinární osoba; mladý nebo starý; nenápadný nebo nápadný – Bůh vás vášnivě miluje. Pokud jste byli poškozeni lidmi, kteří omezují a upozaďují Boží lásku, teologický pivní tábor je bezpečným místem. To je základní myšlenka.
Registrace
Když přijedete na Teologický pivní tábor, dostanete jmenovku, šňůrku a sklenici na pivo, kterou si můžete doplňovat, jak často chcete. Pokud nemáte rádi pivo, je tu víno nebo různé nealkoholické varianty.
Nemohl jsem si nevzpomenout na slavný výrok Martina Luthera: „Zatímco jsem spal nebo pil wittenberské pivo se svými přáteli Filipem a Amsdorfem, Slovo papežství oslabilo natolik, že mu žádná jiná kniha ani císař nikdy nezpůsobili takové ztráty.“
Luther učil, že pivo je sice dobré, ale příliš mnoho piva je špatné. Jestli to někdo během tří dnů Teologického pivního tábora přehnal, nebylo to na mně znát. Pivo sloužilo spíše jako taková polopřevratná značka akce. Fungovalo také jako filtr: ti, kteří byli pohoršeni spojením piva a teologie, se zaručeně drželi dál. Teologický pivní tábor má být bezpečným prostorem.
Pro „teologické nadšence“
Akce byla navržena s ohledem na „teologické nadšence“ (lidi, kteří čtou seriózní teologii a rádi se beznadějně zamotávají v plevelu). Je také pro lidi, kteří byli traumatizováni podlým náboženstvím. Je pro lidi LGBTQ, kteří milují Ježíše, zejména pro ty, kteří byli zneužíváni a stranili se církve a potřebují útočiště. Ve směsici byla spousta kazatelů a bývalých kazatelů, z nichž většina opustila své evangelikální kořeny. Každý měl svůj příběh a přišel s více otázkami než odpověďmi.
„Každý měl svůj příběh a přišel s více otázkami než odpověďmi.“
Na většině setkání vystupovali moderátoři podcastů s náboženskou tematikou (God-pods) v rozhovoru s religionisty, jako jsou John Dominic Crossan, Thomas Jay Oord, Reggie Williams a Grace Ji-Sun Kim. Tématem bylo „po dekonstrukci“. To znamená, že když jste překonali evangelikalismus, patriarchát a teologickou jistotu, co následuje?
Akci oživil také početný kontingent milovníků Hvězdných válek a Pána prstenů. Ti se věnovali svým věcem (ať už to bylo cokoli) v galaxii daleko, daleko od nás ostatních.
Tripp Fuller a Frank Tupper
Hnací silou Teologického pivního tábora je Tripp Fuller, ordinovaný baptistický duchovní, který vystudoval teologickou fakultu Wake Forest University (2004) a Claremont Graduate University (2012). Tripp je teologický maniak prvního řádu a zároveň patří do party fanoušků Hvězdných válek a Pána prstenů (což částečně vysvětluje, proč svou uvítací přednášku přednesl v kostýmu Wookieeho). Je známý především jako moderátor podcastu Homebrewed Christianity (Domácí křesťanství).

Jako mladíkovi čerstvě po univerzitě přeuspořádala Trippovi teologický svět kniha E. Franka Tuppera A Scandalous Providence: The Jesus Story of the Compassion of God (Skandální prozřetelnost: Ježíšův příběh o Božím soucitu). Tripp se zapsal na Wake Forest, protože tam Frank učil.
Tupper byl mým profesorem teologie, když jsem v letech 1975-1978 studoval na Southern Baptist Theological Seminary (M.Div.). V roce 1983 zemřela Frankova manželka Betty po dlouhém a bolestivém boji s rakovinou, a když jsem se v roce 1989 vrátil na Jižní seminář na doktorandské studium, Frank se stále utápěl ve smutku. Aby se vyrovnal se svým zármutkem, napsal knihu Skandální prozřetelnost.
V díle, které je dodnes nejstahovanějším dílem pořadu „Domácí křesťanství“, se Tupper posadil k Trippovi, aby si s ním o jeho knize popovídal.
„Zkušenost Betty Tupperové, která trpěla rakovinou a umírala, a obrovský dopad, který to mělo na naši rodinu, mi dodaly odvahu říci: ‚Budu psát a vykládat prozřetelnost způsobem, který je v souladu s mým chápáním a mou vírou, a přijmu výzvy a odpor, které očekávám, že zažiji,'“ vysvětlil profesor.
Tupper měl dobrý důvod očekávat problémy. Tupper odmítal „monarchistickou“ představu, že všemocný Bůh je přímo či nepřímo zodpovědný za vše, co se ve světě děje, a tvrdil, že tragédie a traumata, s nimiž se v životě setkáváme, nelze přičítat Bohu. Bůh sice dělá vše, co je možné udělat, řekl Tupper, ale Bůh „vystupuje jako jeden z činitelů mezi ostatními činiteli ve spletité spolupráci dějin“.
Tupper došel k závěru, že Bůh udělal vše, co mohl, aby Ježíše (a Betty Tupperovou) zachránil, ale nestačilo to.
Kniha Skandální prozřetelnost vyšla v roce 1995, rok poté, co mi prezident Southern Seminary Al Mohler předal doktorský diplom. Pro většinu jižanských baptistů (pro Ala Mohlera určitě) je domněnka, že Bůh postrádá neomezené působení, tím nejhorším druhem hereze. Tupper dostal ultimátum: buď odstoupí z fakulty, nebo bude čelit procesu kvůli kacířství.
Většina mužů a žen, kteří přijeli na Teologický pivní tábor, se s Tupperovým dilematem mohla ztotožnit. Tak či onak si tím prošli. Motto Fullerova „domácího křesťanství“ zní „teologie, která nestojí za nic“.
Teologie je podle tohoto názoru na nic vždy, když Boží velikost převáží nad Boží dobrotou. Lidé z Teologického pivního tábora, kteří jsou nuceni si vybrat, zůstanou u dobrého Boha a budou žít s následky.
Tanec vzdoru
V nedávném kázání Ryon Price, kazatel baptistického sboru Broadway ve Fort Worthu, vysvětlil, proč Grady Nutt v roce 1955 opustil Wayland College v texaském Plainview a vydal se na Baylorovu univerzitu.
„Šel jsem na Baylorovu univerzitu, protože jsem chtěl tančit,“ vysvětlil Nutt. „Na Baylorově univerzitě jste také nemohli tančit, ale mohli jste chtít.“
„Teologický pivní tábor je tanec vzdoru, při kterém se všechny těžké otázky, kterým se kazatelé obvykle vyhýbají, vysypou na podlahu na nepěknou hromadu.“
Teologický pivní tábor je tanec vzdoru, při kterém se všechny těžké otázky, kterým se kazatelé obvykle vyhýbají, vysypou na podlahu na nepěknou hromadu. Frank Tupper chtěl vysvobodit vážnou teologii, ve které jde o záchranu života, z akademického vězení a vypustit ji do světa. Teologický pivní tábor je splněním jeho nejhlubší touhy.
Je náročné začlenit bohoslužbu do prostředí překypujícího duchovními traumaty. Tripp mi řekl, že průzkum provedený na Beer Campu v roce 2022 ukázal, že 40 % účastníků má problém identifikovat se jako „křesťané“, protože toto slovo bylo kooptováno fundamentalisty a náboženskými nacionalisty. Většina tradičních chvalozpěvů je v takovém prostředí problematická a chvalozpěvy typu Hillsong jsou spouštěcí téměř pro každého.

V důsledku toho organizátoři akce pozvali několik talentovaných hudebníků, z nichž mnozí jsou uprchlíky ze současného křesťanského světa, aby vystoupili. Mnoho lidí, kteří přišli na Teologický pivní tábor, bylo s lidmi na pódiu úzce spjato.
Derek Webb, jeden z účinkujících s věrným zástupem fanoušků v publiku, byl v počátcích své kariéry megahvězdou současné křesťanské hudby, když získal tři ceny Dove Awards, když vystupoval se skupinou Caedmon’s Call. V průběhu bolestného a veřejného rozvodu a postupného procesu dekonstrukce Webb ztratil většinu svého publika.
Nyní hraje v malých sálech a na domácích koncertech a píše písně pro své skromné, ale vášnivé fanoušky. Na svém posledním albu The Jesus Hypothesis staví Webb do kontrastu náboženství zakořeněné v jistotě a víru, která využívá nejednoznačnosti a žije s jejími důsledky.
Křesťanský performer Flamy Grant vzal Teologický pivní tábor útokem. Granta a Webba nedávno napadl Sean Feucht, umělec CCM a osobnost MAGA (Make America Great Again) proslulý pořádáním veřejných akcí bez roušek v srdci pandemie COVID-19. V roce 2012 se na nich objevil i jeden z nejznámějších tanečníků, který se v roce 2012 stal členem skupiny MAGA. Grant a Webb reagovali tím, že se na letošním udílení cen Dove Awards objevili v převleku. Flamyho píseň „Good News“ z alba Bible Belt Baby vystihla převládající téma hudby předvedené ve Springfieldu:
Je to dobrý den, nic mě nezastaví.
Před světlem se neschovám.
Mám srdce na správném místě
Zahalen v Boží milost
Nekonečné lásky.
Zpěv písně „Good News“ od Flamy Grant a Dereka Webba si můžete poslechnout zde:
„Znám místo“
Teologický pivní tábor byl zakončen bohoslužbou se slavením Památky Večeře Páně, která mnohé dohnala k slzám. Kevin Garcia, queer „trenér duchovního zotavení“, svolal všechny LGBTQ lidi dopředu, aby sloužili jako vysluhující. Když jsme proudili dopředu, abychom přijali chléb a víno, Flamy Grant zahrál píseň „I Know a Place“ od MUNA, která se stala neoficiální queer hymnou:
Poznám, když jsi nervózní.
Myslíš si, že být sám sebou znamená být nehodný.
A je těžké milovat se srdcem, které bolí.
Ale když chceš jít ven tančit
Znám místo.
Znám místo, kam můžeme jít
Kde každý složí své zbraně.
Kupodivu tato píseň odpovídala této příležitosti s ladnou přesností. Byl to vrcholný okamžik svaté katarze. Bůh byl v místnosti a nezdálo se, že by byl v sebemenších rozpacích. Možná i Bůh potřebuje bezpečný prostor.
Alan Bean
Alan Bean

Alan Bean je výkonným ředitelem Friends of Justice, aliance členů komunity, která obhajuje reformu trestního soudnictví. Žije v Arlingtonu v Texasu.
Je členem baptistického sboru Broadway ve Fort Worthu v Texasu.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry