Zásady: 125. Bible není zbraň

Zásady

Bible není zbraň
Baptisté věří v autoritu Písma. Vyznáváme, že naše přesvědčení – včetně našeho názoru na autoritu Písma – je založeno na Bibli. Je tedy logické, že nám vadí, když se Bible zneužívá.
Konkrétní zneužití Písma se projevuje v probíhajícím kulturním a politickém konfliktu ve Spojených státech. Toto zneužití spočívá ve zneužívání Písma jako zbraně. Kalifornie je toho nejnovějším a nejlepším příkladem.
Newsom a Bible
Dne 15. září kalifornský guvernér Gavin Newsom na Twitteru oznámil zahájení billboardové kampaně v “7 nejrestriktivnějších státech proti potratům”. Billboardy propagovaly Kalifornii jako obhájkyni “práva žen rozhodovat o svém zdraví”, konkrétně o potratech.
V samostatných tweetech Newsom označil guvernéry jednotlivých sedmi států a ukázal jim, který obrázek se v jejich státě objeví.
Billboard, který se měl objevit v Oklahomě a Mississippi (na obrázku níže), obsahoval přes celou spodní část drobným písmem verš 12,31: “Miluj svého bližního jako sebe samého. Není většího přikázání než toto.”

Ironie toho, že se Newsom – progresivní světlonoš – opírá o křesťanské Písmo, aby podpořil právo na potrat, byla zaznamenána i jinde.
Druhá ironie, že Newsom miluje své bližní tím, že jim vmetá do tváře Písmo, popírá poselství použitého Písma. Samozřejmě nemusí tvrdit, že miluje všechny své bližní, což je jiné překroucení Ježíšova významu.
Zneužívání Ježíšových slov – toho, co považujeme za Písmo – je překrucuje v parodii sebe sama. Pokud takové zneužívání Písma odsuzujeme – a měli bychom -, musíme se ujistit, že se nedopouštíme téhož.
Antisemité a Bible
Členové Ligy na obranu Gojimů, bělošské supremacistické a antisemitské skupiny, demonstrovali 22. října na nadjezdu v oblasti Los Angeles. Vystavili nejméně dva znepokojivé transparenty.
Na jednom transparentu stálo: “Kanye má pravdu o Židech”, což odkazovalo na Yeovu (dříve Kanye West) antisemitskou tirádu na Twitteru a Instagramu z počátku října. Další transparent obsahoval nápis “Zj 3,9, Jan 8,44”.

Zjevení 3,9 je součástí Ježíšových slov k církvi ve starověké Filadelfii. Píše se v něm: “Přinutím ty, kdo jsou ze Satanovy synagogy, kdo tvrdí, že jsou Židé, ačkoli jimi nejsou, ale jsou lháři – přivedu je k tomu, aby přišli, padli k tvým nohám a uznali, že jsem tě miloval”.
Jan 8,44 je součástí řady sporů, které Ježíš vedl s těmi, kdo ho následovali a poslouchali. Zní takto: “Patříte svému otci, ďáblu, a chcete plnit přání svého otce. On byl od počátku vrah a nedržel se pravdy, neboť v něm není pravda. Když lže, mluví svým rodným jazykem, neboť je lhář a otec lži.”
Demonstranti zneužili Písmo tím, že ho vytrhli z kontextu, aby ospravedlnili svůj antisemitismus. Přitom použili Ježíšova slova k požehnání nenávisti a dokonce násilí vůči konkrétní skupině lidí – Židům.
Stejně jako v případě Newsomova zneužití Písma, pokud odsuzujeme překrucování Ježíšových slov – a to bychom měli – musíme se ujistit, že se nedopouštíme téhož.
Není však Bible mečem?
Zatímco Newsom použil Ježíšova slova o lásce k druhým, aby získal politické body v pokleslém souboji, antisemité použili Ježíšova slova k prosazení sebelásky a své konkrétní kulturní agendy.
V obou případech je Bible používána jako zbraň, ačkoli tomu tak není. Proti mému tvrzení, že Bible není zbraň, však existuje přinejmenším jedna námitka.
Někdo by mohl namítnout, že Písmo samo sebe označuje za zbraň – meč.
Pavel ve svém dopise efezským křesťanům nařizuje, aby si “vzali přilbu spásy a meč Ducha, jímž je slovo Boží” (Ef 6,17).
Boží slovo je jako meč popsáno také v listu Židům: “Boží slovo je totiž živé a činné. Je ostřejší než jakýkoli dvousečný meč, proniká až k rozdělení duše a ducha, kloubů a morku; soudí myšlenky a postoje srdce” (4,12).
Na obou místech je to, co chápeme jako Bibli nebo Písmo, označováno jako “Boží slovo”. Na obou místech je také třeba zahrnout širší kontext. V širším kontextu obou veršů má pisatel na mysli duchovní boje a Boží slovo konající duchovní práci.
Jen na základě těchto dvou veršů bych mohl své tvrzení upravit následovně: Bible je duchovní zbraň, nikoli politická nebo kulturní zbraň. Tato modifikace je však problematická.
Jak se Bible používá jako zbraň
I když tvrdím, že ani Newsom, ani antisemitští demonstranti nepoužívali Písmo způsobem popsaným v Listu Efezským a Židům, někteří by mohli tvrdit, že oba používali Písmo v duchovním souboji.
Odpůrci potratů považují potraty za duchovní problém zasahující do věčnosti. Křesťanští odpůrci potratů zakládají svůj odpor na biblických popisech člověka stvořeného k Božímu obrazu a poznaného Bohem v lůně matky, jakož i na biblických zákazech vraždy.
Pro některé křesťanské odpůrce potratů je Bible zbraní proti potratům.
Když se však na Bibli pohlíží jako na zbraň, její držitel se stává autoritou a z boje se stává souboj, v němž se na protistranu vrhají biblické verše. To je znevažování a zneužívání Písma.
Antisemité věří, že se Židy je něco zásadně, dokonce duchovně špatně. V případech, kdy se křesťanství mísí s antisemitismem, se Bible používá k ospravedlnění jakéhokoli útoku proti Židům – slovního, fyzického či jiného.
Antisemité nepoužívají křesťanské Písmo jako granát, kterým by mohli házet v boji proti Židům. Nasazují ho jako taktickou zbraň, která má zajistit úspěch jejich dlouhodobé strategie zbavit svět Židů. I to je znevažování a zneužívání Písma.
Bible není zbraň
Bible není zbraň, alespoň ne v našich rukou. Nemůže být zbraní v našich rukou, protože její autorita je nad námi, ne my nad ní. Vyzbrojit se Písmem znamená udělat ze sebe jeho autora a subjekt, a to je ještě hlubší problém.
Eric Black
Eric Black

Eric Black je výkonným ředitelem, vydavatelem a redaktorem časopisu Baptist Standard. Je k za stižení naadrese eric.black@baptiststandard.com. Vyjádřené názory jsou názory autora.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry