Ženy ve službě: 20. Baptistické ženy, které byste měli číst

V Jižní baptistické konvenci v USA ztrácejí fundamentalisté dech. Probíhá zde proces re-formace postoje ke kazatelské službě žen. Baptistické ženy spojily svůj hlas za uznání žen v kazatelské službě. Průběh vzniku tohoto obrodného hnutí žen v SBC popisuje Susan M. Shawová a přikládá výčet publikujících baptistických žen a jejich připravovaných a vydaných publikací.

Ženy ve službě: 20. Baptistické ženy, které byste měli číst

Ženy ve službě

Baptistické ženy, které byste měli číst

Uplynulo téměř 60 let od chvíle, kdy baptistický sbor na Watts Street v Durhamu v Severní Karolíně ordinoval Addie Daviseovou do kazatelské služby. Přesto jižní baptisté tak či onak stále bojují o ženy v kazatelské službě.

Sbor Saddleback v Kalifornii, který je členem Jižní baptistické konvence, nedávno zahájil nové kolo kontroverze tím, že ordinoval tři ženy do kazatelské služby ve svém sboru.

Prezident Jižního baptistického teologického semináře Al Mohler se nepřekvapivě domnívá, že ordinování žen vedlo k „feminizaci“ „liberálního protestantismu“. Píše: „Upřímně řečeno, nezbývá už tolik mužů. Ve skutečnosti v těchto sborech nezbylo mnoho lidí. Liberální teologie je polibek smrti pro jakoukoli církev nebo denominaci. Zůstává jen aktivismus sociální spravedlnosti a údržba přežívání sborů.“

Naštěstí bílí muži jako jsou ti, kteří řídí Jižní baptistickou konvenci (Southern Baptist Convention) v USA, nemají poslední slovo. Ve skutečnosti již po mnoho let baptistické ženy vyprávějí své vlastní příběhy a jejich hlasy jsou ty, které byste měli slyšet, protože nabízejí jiné způsoby pohledu na věci, hlubší, složitější a jemnější hlasy různých žen, které mají hodně co říci. Opravdu mají co říci, mají svůj příběh.

GA – Dívčí asistentky

Girls’ Auxiliary

Mnoho baptistických žen (v SBC v Americe – pozn. red.) si asi pamatuje, jak jsme v mládí vyrostly jako členky GA. Pro ty z nás, které jsme starší, GA tehdy znamenalo Dívčí asistentka (Girls’ Auxiliary). Pro ty mladší jsou to Dívky v akci (Girls in Action). GA byl program Ženské misijní unie (Woman’s Missionary Union) pro dospívající dívky.

Girls’ Auxiliary

V programu GA jsme se dozvěděly o širším světě, když jsme poslouchaly příběhy misionářů doma i v zahraničí. Vyrobily jsme malé toaletní soupravy, které jsme posílaly do vzdálených míst, jako je Zimbabwe a Thajsko. Modlily jsme se za misionáře na jejich narozeniny. Procvičovaly jsme si své řečnické dovednosti a pozorně jsme naslouchaly, když nám vedoucí říkaly: „Můžeš být čímkoli, k čemu tě Bůh volá.“

Girls’ Auxiliary

Ty z nás, které jsme v určitém věku prošly programem GA, jsme začínaly jako „Dívky“ a postupně jsme se propracovali všemi stupni „Kroků vpřed“ (Forward Steps) až na „Čekající dámy“, „Princezny“, „Královny“ a dokonce na „Královny ve službě”.

Měly jsme na sobě bílé šaty a korunky a nosily jsme žezla na korunovační bohoslužbě a jak moje přítelkyně Karen Masseyová, nyní proděkanka na McAfee School of Theology, která získala v GA nejvyšší úroveň „Pobočnice služby“ (Service Aide) a objevila se na obálce Accentu, časopisu WMU pro dospívající, říká, že to všechno bylo trochu něco jako Krásná baptistická slavnost.

Program GA byl nicméně místem, kde jsme se naučily naší odpovědnosti odpovědět na Boží povolání. Ty nejlepší v programu GA tak trochu tušily, že pro mnohé z nás ono povolání „vstát a zářit“, bude ordinovaná služba, kazatelská služba nebo profesorské místo.

Být slyšet

Jednou z prvních metafor, které feministky druhé vlny používaly k popisu ženské zkušenosti s usilováním o kazatelskou službu, byl hlas. Jinými slovy, v patriarchální kultuře, která ženy na dlouho umlčela, je pro ženy primárním aktem prosazování sebe sama možnost promluvit.

Když se baptistické ženy začaly v 70. a 80. letech ozývat, fundamentalisté v SBC se je snažili umlčet. SBC schválila rezoluci požadující vyloučení žen z kazatelské služby; semináře se zbavily profesorek; a místní baptistická sdružení vyloučila sbory, které ordinovaly ženy za své kazatelky.

Tyto ženy přesto přežívaly. Mnohé z nich získaly doktoráty (PhD). Našly si pracovní místa v baptistických jednotách Cooperative Baptist Fellowship nebo v Alliance of Baptist churches, v agenturách nebo v seminářích; některé si našly svou cestu služby v jiných denominacích; několik zůstalo a pokračovalo v boji s jižními baptistickými bílými límečky na vysokých školách; některé, jako já, si našly místo ve světské sféře.

Pak se k nám přidaly nové generace baptistických žen, které vyrostly po baptistických bitvách v 80. letech, ale přesto jsme viděly, jak jsou sbory prorostlé patriarchátem, bělošskou nadřazeností a heteronormativitou (způsoby, kterými společnost utvrzuje předpoklad, že všichni lidé jsou heterosexuální).

Mnoho z nás začalo používat své hlasy k obnovování příběhů baptistické minulosti, biblické interpretace a teologie. Některé z nás dokonce začaly psát o baptistických ženách.

„GAs Gone Bad“- neuznané a odmítané

V roce 2011 Karen Seatová, profesorka náboženských studií na Arizonské univerzitě a dcera misionáře, získala Eileen Campbell-Reedovou (z Central Baptist Seminary), Betsy Flowersovou (z Baylor University) a mě, abychom na konferenci Americké společnosti pro církevní dějiny v lednu 2012 společně prezentovaly zapojení Jižních baptistů do hnutí žen. Líbilo se nám to a rozhodly jsme se pokračovat ve spolupráci.

Na jednom setkání v Oregonu jsme pozvaly ke spolupráci jednu malou skupinu dalších žen, které bádají a píší o baptistech, aby se k nám připojily, a tak nás přibývalo.

Pojmenovali jsme se GAs Gone Bad (Neuznané členky GA), ten název poprvé vytvořily Molly Marshallová a Nancy Sehestedová. GAs Gone Bad jsou ty baptistické ženy, které vyznávají, že jsou povolány do Boží služby tváří v tvář odporu. Kážou, učí, píší a pracují na proměně světa.

GAs Gone Bad přednesly více prezentací o baptistech a feminismu na setkáních National Women’s Studies Association (Národní asociace ženských studií) a National Association of Baptist Professors of Religion (Národní asociace baptistických profesorů náboženství) a na různých konferencích.

Kniha Bůh k nám také mluví (God Speaks to Us, Too: Southern Baptist Women on Church Home and Society)

Courtney Paceová (dříve na Memphis Theological Seminary) se k nám připojila v NABPR ke čtení hry Baptist Preacher Girl (Baptistická kazatelka) od Kryn Freehling-Burtonové, kterou napsala na základě rozhovorů, které jsem na téma kazatelské služby udělala s baptistickými ženami pro svou knihu God Speaks to Us, Too: Southern Baptist Women on Church Home and Society (Bůh k nám také mluví: Jižní baptistické ženy ve sborovém domově a ve společnosti). Lisa Thompsonová (z Vanderbilt University Divinity School) se poté připojila k nám na setkání v deštivé Arizoně, aby připravila knihu Marginal Majority: Women, Gender, and the Reimagining of Southern Baptists (Většina na okraji: Ženy, pohlaví a obnova Jižních baptistů), kterou editovaly Karen Seatová a Betsy Flowersová.

Mnoho žen v GAs Gone Bad přispělo k práci, která zkoumá komplikovanou a pestrou minulost a přítomnost žen v kazatelské službě v SBC. Dohromady pak poskytuje vysvětlující kontext pro současné kontroverze v SBC.

Pro vaše vzdělávání

Pokud se podíváte na spoustu textů o historii a teologii baptistů, budete muset číst mezi řádky, abyste se více dozvěděli o ženách. Lottie Moonová a fond WMU obvykle napíší článek nebo dva, ale celkově většina článků našich baptistických bratří ženy přehlíží.

Naštěstí však badatelky jako Sarah Frances Andersová začaly přesouvat ženy do centra akademického bádání, celá řada knih, článků a nyní blogy a podcasty zpřístupnily veřejnosti příspěvky baptistických žen.

Určitě jste slyšeli o Martinovi Lutherovi Kingovi Jr., ale znáte Prathii Hallovou? Znáte Southern Baptist Theological Seminary, ale víte o tamní výcvikové škole WMU Training School? Víte o feministické literatuře, která vyšla v Baptist Sunday School Board (Výbor Baptistické nedělní školy) v 70. letech, nebo o tom, co baptistické ženy ve službě zažily během kontroverzí mezi jižními baptisty?

Pokud ne, máte štěstí. Doplňte svůj letní seznam četby některými z těchto doporučených knih.

Níže uvedené baptistické ženy (a je jich ještě víc, jsem si jistá, omluvám se všem autorkám GAs Gone Bad, které jsem nechtěně ve svém seznamu vynechala) přinesly významný vědecký přínos k vyplnění mezer. A nenechte se pojmem „vědecký přínos“ odradit, abyste si mysleli, že jde o husté, nudné akademické knihy. Tato díla jsou čtivá, poutavá, poučná, informativní a často zábavná.

Tyto GAs Gone Bad autorky uvádím seřazené v abecedním pořadí, ale můžete začít číst o jejich dílech v jejich seznamu kdekoli.

Jennifer Garcia Bashawová, odborná asistentka katedry Nového zákona a křesťanské služby na Campbellově univerzitě, vydá Scapegoats: The Gospel through the Eyes of Victims (Obětní beránci: Evangelium očima obětí) ve Fortress Press koncem tohoto roku nebo začátkem příštího roku. @garciabashaw

Eileen Campbell-Reedová, akademická manažerka, Anatomy of a Schism: How Clergy women’s Narratives Reinterpret the Fracturing of the Southern Baptist Convention, 2016, University of Tennessee Press; Pastoral Imagination: Bringing the Practice of Ministry to Life, 2021, Fortress Press. @ecampbellreed

Isabel Docampová, ředitelka Center for the Study of Latino/a Christianity and Religions a profesorka katedry Duchovní služba pod dohledem, Perkins School of Theology, Immersion Bible Studies: Joshua, Judges, Ruth, 2012, Abingdon Press. @idocampo1

Pamela Dursová, prezidentka Central Baptist Theological Seminary, Courage and Hope: The Stories of Ten Baptist Women Ministers (s Keithem Dursoem), 2006, Mercer University Press; The World Is Waiting for You: Celebrating the 50th Ordination Anniversary of Addie Davis (editováno LeAnn Gunter Johnsovou), 2014, Smyth & Helwys; This is What a Preacher Looks Like: Sermons by Baptist Women in Ministry (editor), 2015, Smyth & Helwys.

Elizabeth Flowersová, docentka historie, Baylor University, Into the Pulpit: Southern Baptist Women and Power since World War II, 2014, University of North Carolina Press.

Kate Hanchová, kazatelka pro mládež a rodiny v metodistickém sboru First St. Charles United v Missouri, v současné době píše pro Fortress Press knihu o Zilpha Elawové, Sojourner Truthové a Julia Footeové. Je také přispěvatelkou pro Baptist News Global a Good Faith Media. @katehanch

Carol Holcombová, profesorka, College of Christian Studies, University of Mary Hardin-Baylor, Home without Walls: Southern Baptist Women and Social Reform in the Progressive Era, 2020, University of Alabama Press.

Lydia Hoyleová, docentka církevních dějin a baptistického dědictví, Campbellova univerzita, napsala o misionářkách z 19. století v časopisech jako Missiology a International Bulletin of Missionary Research.

Laura Rodgers Levensová, docentka v Christian mission, Baptist Seminary v Kentucky, pracuje na Leaving Home and Finding Home: The Theology and Practice of Ann Hasseltine Judson and the American Baptist Mission to Burma, 1812-1826. Píše také pro Baptist News Global. Její nedávný článek „Debata o kazatelkách je kouřová clona pro jižní baptisty,“ zachytil Washington Post. @LRLevens

Karen Masseyová, proděkanka pro magisterské studijní programy a docentka Christian education and faith development, McAfee School of Theology, And Your Daughters Shall Prophesy: Sermons by Women in Baptist Life (editor), 2012, Mercer University Press.

Melody Maxwellová, docentka církevních dějin, Acadia Divinity College, The Woman I Am: Southern Baptist Women’s Writings, 1906–2006, 2014, University of Alabama Press. Melody Maxwellová a Laine Scalesová jsou spoluautorky knihy Doing the Word: Southern Baptists’ Carver School of Church Social Work and Its Predecessors, 1907–1997, 2019, University of Tennessee Press.

Mandy McMichaelová, odborná asistentka náboženství a docentka pro vedení duchovní služby, Baylor University, Miss America’s God: Faith and Identity in America’s Oldest Pageant, 2019, Baylor University Press. V současné době pracuje na projektu Baptist Women in Ministry: In their Own Words financovaném Louisville Institute. @mandemcmichael

Amy Mearsová, spolu-kazatelka, Glendale Baptist Church, Nashville, spoluautorizuje knihu jako doprovodný materiál k výročnímu setkání Alliance of Baptists v příštím roce. Tématem je „Taking on the Cross: Re-Learning the Love of God.

Courtney Paceová, vědecká pracovnice Prathia Hall v oboru historie sociální spravedlnosti, rovnost žen v církvi, Freedom Faith: The Womanist Vision of Prathia Hall, 2019, University of Georgia Press. UGA Press také zveřejní její upravenou antologii kázání v Prathia Hall a esejů Beyond Eden v tomto roce nebo počátkem příštího roku. @RevDrMom_Pace

Laine Scalesová, profesorka sociální práce, Baylor University, All That Fits a Woman: Training Southern Baptist Women for Charity and Mission, 1907-1926, 2000, Mercer University Press. Spolu s Melody Maxwellovou spoluautorkou knihy Doing the Word: Southern Baptists’ Carver School of Church Social Work and Its Predecessors, 1907–1997, 2019, University of Tennessee Press.

Karen Seatová, ředitelka programu religionistiky, University of Arizona, “Providence Has Freed Our Hands”: Women’s Missions and the American Encounter with Japan, 2008, Syracuse University Press.

Anna Sieges Bealová, odborná asistentka religionistiky na Gardner-Webb University, píše o hebrejské Bibli. Přispěla články o menších prorocích v antologiích a biblických slovnících.

Delane Tewová, profesorka historie na Samford University, pracuje na historii hnutí Welcoming and affirming movement vycházejícího z American Baptist Churches USA k 50. výročí hnutí.

Lisa Thompsonová, děkanka Cornelius Vanderbilt Chancellor Faculty Fellow of Black homiletics and liturgics na Divinity School a postgraduální katedry náboženství na Vanderbilt University, Ingenuity: Preaching as the Outsider, 2018, Abingdon. Preaching the Headlines: Possibilities and Pitfalls, 2018, Abingdon vyjdou ve Fortress v prosinci 2021.

Carol Ann Vaughn Crossová, odborná asistentka, katedra geografie a sociologie na Samford University, napsala řadu článků o historických osobnostech, jako jsou Martha, Foster Crawford, Crawford Toy, Erasmus Darwin a Henry Drummond. @equipoisecology

Tak tohle se stane, když řeknete malým dívkám, že mohou být čímkoli, k čemu je Bůh povolá. Vyrostou z nich ženy se silnými hlasy, které volají církev, aby byla lepší. Církev potřebuje ještě více neuznaných žen typu GAs Gone Bad, a když je Bůh povolá, není nic, co by SBC nebo jakákoli jiná moc mohla udělat, aby je zastavila.

Susan M. Shawová
Baptist News Global

Susan M. Shawová

Susan M. Shawová

Susan M. Shawová je profesorkou předmětu Ženy, pohlaví a sexualita na Oregonské státní univerzitě v Corvallis v Oregonu. Je také ordinovanou baptistickou kazatelkou a držitelkou magisterských a doktorských titulů ze Southern Baptist Theological Seminary. Její nejnovější knihou je Intersectional Theology: An Introduction Guide, spoluautorkou této knihy je Grace Ji-Sun Kimová.

-krk-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů