Ženy ve službě: 53. Když Písmo „odporuje“ Písmu I.

Zamyšlení nad ordinací žen do kazatelské služby v megasboru Saddleback Church v Jižní baptistické konvenci z pohledu profesora Wayland Baptist University (SBC).

Ženy ve službě: 58. Když Písmo „odporuje“ Písmu I.

Ženy ve službě

A co Foibé? Když Písmo „odporuje“ Písmu 1. část

Když megasbor Saddleback Church v Jižní baptistické konvenci (SBC) nedávno ordinoval tři ženy za kazatelky, někteří jižní baptističtí vůdci rychle protestovali.

J. D. Greear to nazval „zklamáním“, protože Písmo „úřad kazatele jasně rezervuje … pro kvalifikované muže“.

Al Mohler tvrdil, že megasbor Saddleback jde proti „kodifikovaným … otázkám přesvědčení“ ve vyznání jižních baptistů Baptist Faith and Message 2000.

Mike Stone – kandidát na prezidenta SBC na rok 2021 – sice poznamenal, že sbory SBC nemusí dodržovat všechny body Baptist Faith and Message 2000, ale podpořil vyloučení tohoto druhého největšího sboru ve SBC, protože ordinoval ženy. Zdá se, že Stone považuje ordinaci žen za dogma prvního řádu srovnatelné s popíráním trojjedinosti Boha nebo božství Ježíše.

Definování „kazatele“

Primární biblické verše citované Greearem a Mohlerem na podporu pouze mužů pro kazatelskou službu jsou 1 Korintským 14: 34-35 a 1. Timoteovi 2: 11-15.

Mohler spojuje ordinaci žen s (1) liberální teologií, (2) teologií osvobození, (3) feminismem „druhé vlny“ a (4) problémy LGBTQ, za předpokladu, že jeden nebo více z těchto bodů jsou motivací pro každého baptistu, který čte Bibli jinak než doktrína jižních baptistů.

Zatímco Mohler je zjevně veden mentalitou „kulturní války“ převládající v některých oblastech amerického evangelikálního křesťanství, Greear se zdá při studiu Písma otevřenější k zapojení současné kultury. Mohler a Greear přesto dospěli ke stejné pozici a rozlišovali mezi „minister“ (duchovní) – titulem, který mohou zastávat muži i ženy – a „pastor“ (kazatel) – což se může týkat pouze mužů.

Pojem „pastor“ neznamená „starší pastor“. Ve skutečnosti Mohler nazývá tento termín nebiblickým. Místo toho vytvářejí umělé rozlišení mezi titulem „kazatel mládeže“, který může mít žena, a „pastorem mládeže“, který nesmí mít žena. Druhý název implikuje „autoritu“, zatímco první naznačuje, že jednání člověka je „pod“ vedením nějakého staršího nebo pastora.

Na obranu této mentální gymnastiky vytváří Greear nebiblické kategorie „obecného učení“ a „zvláštního učení“, kterému také říká „starobylé učení“. Ženy mohou sloužit v první roli v přítomnosti mužů i žen,

Greear například nedovoluje ženám kázat „víkendová kázání“ (nedělní), protože z toho vyplývá, že ženina promluva „funkčně jedná s autoritou staršího“.

Rozdílné postoje k vedení ženami

Na této straně argumentu existují názorové rozdíly. Greear mluví pozitivně o učitelské službě Lottie Moonové pro muže a ženy v Číně, ale říká, že to nebylo „učení starších“. Mezitím Kevin Howard odsuzuje vyučování Moonové jako nesprávně vykonávající autoritu nad nimi.

Mohler odmítá každého křesťana, který zápasí s celým Písmem, prohlášením, které řeší jeho vybrané důkazní texty. „Jednoduše řečeno, jediný způsob, jak potvrdit ženy sloužící v pastorační roli, je odmítnout autoritu a dostatečnost biblických textů, jako jsou 1 Korintským 14 a 1 Timoteovi 2,“ uvádí Mohler.

Toto černobílé prohlášení však ignoruje vícebarevný svět života baptistů. Greear a Howard zastávají rozdílné postoje nejen ve své diskusi, ale článek Baptist Standard uvádí jižní baptistické sbory, které se liší od Greeara v postoji ke kazatelské službě žen.

Na Den matek kázala Anne Graham Lotzová ve sboru Second Baptist Church v Houstonu, v největší kongregaci SBC. (Billy Graham jednou nazval svou dceru „nejlepším kazatelem, kterého jsem kdy slyšel.“ Co na to jeho syn, Franklin?) Beth Mooreová a Kay Warrenová kázaly na Den matek v jiných sborech SBC.

Jedna komplementární pozice

Baptistický badatel E. Earle Ellis, zesnulý profesor Southwestern Baptist Theological Seminary a proslulý ve své době jako přední badatel Nového zákona, v The Making of the New Testament Documents tvrdil, že 1. Korintským 14 nebylo obecným prohlášením o všech ženách, ale spíše se úzce soustředilo na manželku manžela, kteří byli oba ve sboru proroky.

Ellis, komplementarista jako Mohler a Greear, poznamenal, že příkaz, aby ženy mlčely, se objevuje v kapitole o správném používání darů při řádném uctívání. Bezprostředně následuje po pokynech pro proroky, aby mluvili jeden po druhém, zatímco ostatní proroci hodnotí pronesená proroctví.

Ellis řekl, že Pavel kladl důraz na to, aby duchové, z nichž pramenila proroctví, byli „pod kontrolou“ proroků, takže mohli mluvit nebo nemluvit tak, jak to odpovídalo situaci. Tato kontrola platila zejména pro prorocké hodnocení manželky prorocké řeči jejího manžela.

To znamená, že pokud se manžel postavil k proroctví, manželka by neměla veřejně mluvit o proroctví svého manžela – ať už pro nebo proti jeho pravosti – v její oficiální roli zkoušet duchy.

Pokud má Ellis pravdu, pak tato prorocká role, u které se očekávalo, že žena bude prorokovat spolu s jinými proroky ve sboru – prorokovat i hodnotit proroctví pronesená – to zní překvapivě jako „učení starších“, které podle Greeara ženy dělat nemají.

Ellis ve svých hodinách často vysvětloval, jak by manželka mohla narušit uctívání. Její veřejná výtka proti jejímu manželovi může být spíše z nějaké rodinné neshody před službou, než z Ducha. Její veřejné svědectví o pravdě jeho proroctví by mohlo vyplynout z předem naplánované tajné dohody o ovlivnění církve, podobně jako ve Skutcích 5 tajná dohoda Ananiáše a Safiry.

Ellis považoval 1. Timoteovi 2 za předem vytvořenou tradici založenou na 1. Korinským 14, a tedy uplatňující se ve stejném omezeném rozsahu. Abychom pochopili, co měl Ellis na mysli, Timoteus byl Pavlovým doručovatelem dopisu dle 1. Korinťanům (viz 16: 10–11), takže už byl obeznámen s Pavlovým zdůvodněním příkazu proti prorocké řeči manželky.

Ellisův způsob četby je jen jedním z několika způsobů, jak chápat kontext 1. Korintským 14 a 1. Timoteovi 2 jako dočasný zákaz řeči žen, nikoli jako věčné nařízení nebo zákaz vykonávat úřad pastora.

Jiní vidí Pavlův zákaz jako odkaz na obecný nedostatek příležitostí ke vzdělání pro ženy v prvním století. Pro řádné uctívání by ženy měly klást otázky spíše doma než během bohoslužby. Pokud je to správné, pak by univerzální vzdělání v Americe 21. století nemělo vytvářet stejnou bariéru pro pastorační vedení.

V části 2 budu diskutovat o roli Foibé v dopise Římanům.

Jay Givens

Baptist Standard

Jay Givens

Jay Givens je profesorem teologických studií a ředitelem programu online křesťanských studií na univerzitě Wayland Baptist University.

PhD Jay Givens je Doctor of Philosophy in Theology, Southwestern Baptist Theological Seminary, Ft. Worth, Texas, v roce 2000 a Master of Divinity with Biblical Languages, Southwestern Baptist Theological Seminary, Ft. Worth, v roce1993 (church history and theology concentrations)

Další studium: Wayland Baptist University, Plainview, Texas, 2008, 2009; Southern Baptist Historical Library and Archives, Nashville, Tennessee, 2005; Brite Divinity School, Texas Christian University, Ft. Worth, Texas, 1996

Byl ordinován do kazatelské služby ve sboru North Orange Baptist Church, Orange, Texas, v roce 1989.

Působí jako Professor of Religion, Wayland Baptist University, Virtual Campus, Plainview, Texas, 2011 – dodnes.

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů