Zneužívání: 29. Kazatelé, prosím přestaňte slintat nad ženskými těly při kázáních!

Zneužívání: 29. Kazatelé, prosím přestaňte slintat nad ženskými těly při kázáních!

Zneužívání

Kazatelé, prosím přestaňte slintat nad ženskými těly při kázáních!

Odpověď na objektivizaci „dokonalé“ ženy kazatelem Jonathanem Pokludou

Kazatel sboru Megachurch Jonathan Pokluda vyvolal na Twitteru velký rozruch, když se tříminutový klip jeho kázání z 22. ledna stal virálním. Vyprávěl v něm, jak se na počátku svého manželství odvážil jít s přítelem do restaurace na hranolky a queso, kde mu žena s „dokonalým tělem“, kde „všechno bylo na správném místě“, udělala návrh tím, že se ho zeptala, zda by mu mohla koupit nápoj. 

Snímek obrazovky z příspěvku Jonathana Pokludy na Twitteru https://twitter.com/JPokluda

Pokluda, nyní kazatel sboru Harris Creek Baptist Church ve Waco v Texasu, jí vysvětlil, že je ženatý. Odpověděla mu: „Je tady? Protože mě to nezajímá.” Poté dramaticky vyprávěl, jak ho spásná milost, jediný způsob, jak dokázal odolat pokušení několika minut „extáze“ s úplně cizím člověkem, byla v tom, že si vzpomněl na Přísloví 5.

Rozhořčení a výsměch

Křesťanská sociální média propukla v pobouření nad jeho objektivizací ženských těl, stejně jako výsměchem nad myšlenkou, že se tento příběh odehrál tak, jak řekl. 

Mnozí předpokládali, že věrohodnějším vysvětlením setkání bylo, že se ho servírka v restauraci zeptala, zda by mu mohla dát drink; špatně to pochopil a odpověděl, že je ženatý; a ona byla zmatená, protože s ním nebyla žádná žena. 

Ale dejme Pokludovi výhodu pochybností: „dokonalá“ žena mu dala návrh, když jedl chipsy a dip s kamarádem. A jeho studium Písma bylo to jediné, co mu bránilo zradit svou ženu kvůli extatickému setkání s cizí ženou.

Ženy žijí ve světě, kde muži posuzují, využívají, zesměšňují a okukují naše těla, ať jsme kdekoli.

Ženy žijí ve světě, kde muži posuzují, využívají, zesměšňují a okukují naše těla, ať jsme kdekoli.

Jedna studie zjistila, že 34 % až 65 % 5letých dívek má nápady a názory na diety. A pak se dostaneme do kostela a znovu slyšíme, že nestačíme – že jsme pouze cenou útěchy, tou, se kterou se její muž spokojí, místo „dokonalé“ ženy, které je sotva schopen odolat. 

Ženy si zaslouží něco lepšího, než chodit do kostela a slyšet, že všechno, co našim kazatelům brání v sexu s úplně cizími ženami, je pasáž z Bible. 

Jsme všichni pro to, učit se Biblické verše zpaměti, ale jsme také pro manželské sliby, věrnost a udržování křesťanských mužů na alespoň stejné morální úrovni jako je váš průměrný nekřesťanský manžel u vašeho místního občerstvení Applebee’s1

Vybuchly hněvem

Proto tolik křesťanských žen vybuchlo hněvem při Pokludově kázání. Slyšeli jsme Pokludu, jak bez dechu, tichým tónem často vyhrazeným pro uctívání, popisuje „dokonalé“ tělo této ženy se „vším na správném místě“. 

Místo toho, aby byl kostel místem, kde se žena může cítit pohodlně ve své kůži, kazatel vyzval muže, aby posuzovali každou ženu kolem sebe na základě toho, kam přistály části jejího těla.

Ve filmech o frajeřinách z 80. a 90. let muži dokazovali svou mužnost „zářezy na sloupech postele“, tím, s kolika ženami spali. Ale křesťanští muži mají mít sex pouze s jednou ženou – se svou ženou. 

Jedním ze způsobů, jak dokázat svou mužnost bez promiskuity, je chlubit se tím, jak mohli spát s mnoha ženami, ale rozhodli se to neudělat. 

Signalizace mužnosti

Socioložka Sarah Diefendorfová  poznamenává, jak se zdá, že křesťanští muži často s oblibou popisují své boje s chtíčem po ženských tělech, jako by taková tvrzení byla způsobem, jak nás ujistit o jejich mužnosti. Možná to vysvětluje, proč kazatelé tak často dávají tyto tónově hluché ilustrace. Na určité úrovni si myslí, že to signalizuje jejich mužnost. 

Kazatelé, stojíte před volbou: Můžete normalizovat zacházení se ženami jako s celými lidmi stvořenými k obrazu Božímu, nebo můžete normalizovat jejich sexuální objektivizaci 2.

Kazatelé, stojíte před volbou: Můžete normalizovat zacházení se ženami jako s celými lidmi stvořenými k obrazu Božímu, nebo můžete normalizovat jejich sexuální objektivizaci2.

Můžete napodobit, jak Ježíš seděl se Samaritánkou a mluvil s ní, a jak Pavel chválil ženy jako své spolupracovnice, nebo můžete napodobit sexistické rozhovory v mužské šatně. 

Když si vyberete to druhé, pak říkáte každému muži ve vašem sboru: „Je normální vidět ženy jako sexuální objekty. Nikdo od vás nemůže čekat víc. Vaše žena je nerozumná, když se cítí zraněná tím, že chcete jiné ženy.” Škodíte tím jejich manželstvím.

Toto jsme zjistili v našem průzkumu mezi 20 000 primárně evangelikálními ženami pro naši knihu The Great Sex Rescue. Když si ženy osvojí myšlenku, že všichni muži bojují s chtíčem, je pro ně těžší věřit svým manželům – i když jejich manželé nevykazovali žádné nedůvěryhodné chování. 

A ženy, které navštěvují sbory, které propagují tato poselství, jsou také častěji rozhozené z toho, jak se jejich manželé posmívají jiným ženám na veřejnosti. 

Zdá se, že tyto řeči poskytují tichý souhlas s nevhodným mužským chováním. Bylo nám řečeno, že manželé tolik touží po anonymním sexu, že budeme neustále žít pod hrozbou jeho pokušení rozbít naše manželství, jen se modlíme, aby byl dostatečně silný, aby odolal, protože nemůžeme očekávat, že bude spokojený jen s námi. To činí manželství ze své podstaty nejistým. 

Ženy se chtějí cítit bezpečně

Ženy se prostě chtějí cítit bezpečně – v našich manželstvích a v našich sborech. Ale upřímně řečeno, mnohé z nás nejsou. 

V následném průzkumu zkušeností žen ve sboru v době dospívání, který tvoří základ naší připravované knihy She Deserves Better: Raising Girls to Resist Toxic Teachings about Sex, Self, and Speaking Up, jsme zjistili, že 18,7 % z našeho vzorku 7 000 žen bylo sexuálně obtěžováno v kostele jako nezletilé. Mezi nimi bylo 10,7 % z nich sexuálně obtěžováno kazateli a dalších 20,2 % vedoucími mládeže nebo dospělými dobrovolníky. 

V průzkumech na sociálních sítích, které jsem provedla, jen něco málo přes 60 % žen uvedlo, že se v kostele cítí sexuálně nebezpečněji než na pracovišti. 

A Pokludova vlastní denominace, ač na rovinu mluvila o krizi sexuálního zneužívání u jejího prahu, vytrvale prohlašovala, že jsou bezmocní jednat, a nějak se jí právě tento týden podařilo vyloučit sbory, které mají ordinovanou kazatelku. 

Možná není překvapivé, že bezbožné mladé ženy nyní převažují nad bezbožnými mladými muži, čímž se obrací trend, který se držel po staletí. 

Ženy chtějí chodit do kostela a uctívat Ježíše a cítit se součástí jeho těla, spíše než nechat soudit naše vlastní těla.

Chceme jít do kostela, aniž bychom museli slyšet kazatele, jak říká své ženě o jiné „ta je žhavá kočka“, nebo jak se chlubí sexy ženami, které s ním chtějí mít sex, nebo jak nám říká, jak těžké je pro křesťanské muže nezatoužit po jiné ženě.

Už nás nebaví být označovány za nebezpečné, když jsme v nebezpečí my.

A jsme unavené z toho, že jsme označovány za nebezpečné, když jsme v nebezpečí my. 

Pokluda rozhodně není jediným kazatelem, který se provinil posilováním sexuální objektivizace žen z kazatelny. A zdaleka není nejhorší. Je však nejnovější a tento prach odhaluje mnohé o frustraci, kterou ženy pociťují v evangelikálních kruzích, a o tom, jak muži u moci odmítají čelit své spoluúčasti na normalizaci ženské sexuální objektivizace.

Namísto toho, aby poslouchal hlasy stovek křesťanských žen, které ho volaly k vyššímu standardu, rozhodl se Pokluda charakterizovat celý pokřik na Twitteru jako pronásledování. V následném kázání popsal, co mu Bůh zjevně zjevil, když navštívil Asbury Revival3

Když vstupoval do modlitebny, přemýšlel o tom, jak na něj útočili „zlí a škodolibí“ lidé, kteří jsou „v nepřátelství vůči křesťanství a kazatelům“. Pokluda vypráví, že mu Bůh řekl, aby si přečetl Žalm 37: „Nedělej si starosti kvůli těm, kdo jsou zlí, ani nezáviď těm, kdo dělají zlo. Neboť jako tráva brzy uschnou, jako zelené rostliny brzy odumřou.”

Opravdu?

Opravdu Pokluda věří, že ženy a pastýři, kteří ho volají ke svatosti, budou Bohem sraženi? Opravdu věří, že být znechucen kazatelovým veřejným sliněním nad ženským tělem dělá z člověka zlo? Jsou lidé, kteří ho volají k bezúhonnosti, hodni smrti? 

Pokluda si může myslet, že slyšel Boží hlas. Ale Bůh nenazývá své drahé dcery, které chtějí, aby s nimi bylo dobře zacházeno, zlými, které by měly zemřít. Pokluda nás může charakterizovat jako nepřátele křesťanství, pokud chce. Ale vše, co žádáme, je, aby ti, kteří se rozhodnou být křesťanskými vůdci, skutečně jednali jako Kristus.

Pokud to z nás dělá nepřátele pro muže, kteří nás chtějí vést, myslím, že to vypovídá víc o nich než o nás – a zasloužíme si lepší.

SHEILA WRAY GREGOIRE

Baptist News Global

Poznámky:

1 Grill + Bar – živé americké neformální stolování, klasické nápoje a místní točené nápoje.

2 Normalizovat sexuální objektivizaci – Sexuální objektivizace je akt, kdy se s člověkem zachází jako s pouhým předmětem sexuální touhy – takovým, který slouží jinému k sexuálnímu potěšení.
Fráze „sexuální objektivizace“ existuje od 70. let 20. století. Ženy byly objektivizovány tak dlouho, dokud byly ženy využívány pro mužské sexuální potěšení. Jestliže to dříve znamenalo strip tease show, nevěstince a pornografické umění, dnes to v naší mainstreamové popkultuře bují všude.
Jak poznáte, že je někdo sexuálně objektivizovaný nebo ne? Klasická otázka, kterou si můžete položit, je: Naznačuje ten obrázek nebo slovní vyjádření, že sexuální dostupnost je určující charakteristikou této osoby?

3 Probuzení ve studentském kampusu, které začalo počátkem února 2023

Sheila Wray Gregoire 

Sheila Wray Gregoire

Sheila Wray Gregoire je spoluautorkou knihy The Great Sex Rescue: The Lies You Believed and How to Recover What God Intended a spoluautorkou připravované knihy She Deserves Better: Raising Girls to Resist Toxic Teachings on Sex, Self a Mluvit nahoru. Je zakladatelkou BareMarriage.com.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry