Zneužívání: 30. Akceptoval váš sbor ženy v kazatelské službě? Je třeba udělat více

Zneužívání: 30. Akceptoval váš sbor ženy v kazatelské službě? Je třeba udělat více

Zneužívání

Akceptoval váš sbor ženy v kazatelské službě?
Je třeba udělat více

V mé práci, při které jsem více než deset let obhajovala ženy v kazatelské službě, bylo mnoho případů, kdy rozhovor s mužským kazatelem nebo náboženským představitelem zahrnoval nějakou formu následujícího názoru:

„Naše organizace (náš sbor) dlouho rozhodovala o ženách v kazatelské službě, před časem jsme ji akceptovali. Už to pro nás není problém.”

I když to může být pravda, v některých sborech nebo organizacích, kde jsou muži stále ve vyšších vedoucích pozicích, způsob, jakým je patriarchát zasazen do struktury toho, co znamená být nazýváno „baptistickým“, znamená, že to s největší pravděpodobností není pravda. 

Dvě novinky z minulého týdne nabízejí potvrzení.

Za prvé, výkonný výbor Jižní baptistické konvence (SBC) znovu cítil potřebu zopakovat svůj utlačovatelský postoj ohledně vedení žen v kazatelské službě tím, že vyloučil několik sborů za to, že ženám daly titul kazatelka, včetně jejich největšího členského sboru Saddleback.

SBC jasně vyjádřila svůj postoj k ženám. Všichni víme, kde stojí a kdo je a kdo není vítán. Tak proč ta neustálá potřeba demonstrovat své předsudky?

Společensko-vědní studie vysvětlují, že aby se moc udržela, musí být neustále používána. To je důvod, proč armády okupují země a nejen je dobývají. Nepřetržitá kontrola nad okupovaným územím pak musí být vykonávána prostředky, jako jsou nadměrné zdanění, ideologické narativy a politické směrnice.

V podobném duchu vedení SBC vylučuje sbory, které povolávají ženy do pastoračních rolí v rámci své moci, k čemuž musí docházet neustále, aby jejich sbory zůstaly pod kontrolou. Jsou ochotni brát to, co se svou mocí nad sbory vykonali, jako malou ztrátu (někteří by mohli namítnout, že Saddleback není malý), kvůli udržení moci.

Neustálé kontrole lze čelit pouze odporem, který je trvalejší než způsoby ovládání.

Zde je tedy ponaučení pro baptisty, kteří podporují ženy ve službě: Neustálé kontrole lze čelit pouze odporem, který je trvalejší než metody kontroly.

Patriarchát je v křesťanství zdrojem moci a kontroly již více než 2000 let. Nemůžeme bojovat s následky nahromaděnými tímto trvalým vypětím moci jediným rozhodnutím, několika ordinacemi žen do kazatelské služby nebo dokonce najmutím první kazatelky v kongregaci. 

Náš odpor musí být silnější a vytrvalejší než úsilí patriarchální moc udržet; proto je rovnost žen a spravedlnost pro ženy stále problémem ve všech baptistických prostorech.

Druhá zpráva tohoto týdne ukazuje, proč je to stále problém ve všech baptistických prostorech.

Minulý týden BNG oznámil, že Northern Seminary, škola s baptistickým původem, dala svému prezidentovi Billu Shiellovi, bývalému pastorovi Cooperative Baptist Fellowship (CBF), volno na dobu neurčitou po obviněních ze šikany a odvetných opatření vůči ženskému personálu.

Northern Seminary je široce známý pro svou aktivní a veřejnou podporu ženám ve službě. V minulých letech bylo v rámci semináře vytvořeno Centrum pro ženy ve vedení (Center for Women in Leadership); ženy byly jmenovány do vyšších administrativních pozic, včetně novozákonní vědkyně o ženách a rané církvi, Lynn Cohickové; a Scot McKnightová, přední hlas obhajoby žen v kazatelské službě, také slouží na fakultě.

Navzdory těmto veřejným akcím na podporu žen v kazatelské službě a ve vedení, ženy citované ve zprávách popisují, jak prezident Shiell používá manipulaci, schůzky „zodpovědnosti“, gaslighting (opakované vysvětlování někomu, že něco, co je pravda, není pravda, aby ho to přimělo začít pochybovat o sobě samém), jak odmítavě odmítal barevné ženy v rozhovorech a další. 

Uvádí se však také, že když ženy předložily své obavy správní radě, byla proti nim vedena odveta a staly se terčem kontroly.

“I když je aplikován odpor, patriarchát, který je nerozlučně propojen s rasismem, najde způsob, jak uplatňovat kontrolu.”

I když se uplatní odpor, patriarchát, který je nerozlučně propojen s rasismem, najde způsob, jak uplatňovat kontrolu.

Kniha Scota McKnighta a Laury Barringerové, A Church Called Tov: Forming a Goodness Culture that Resists Abuses of Power and Promotes Healing, používá vedení Billa Hybelse ve Willow Creek Church jako příklad k popisu toxických kultur vedení. 

Některé aspekty tohoto druhu kultury zahrnují používání strachu ve vedení, izolování jednotlivců, vytváření odlišného veřejného vyprávění, než je způsob, jakým je vedení vykonáváno v menších skupinách, gaslighting a další způsoby kontroly. 

Kniha také popisuje, jak je takové toxické vedení přímo spojeno s účinky patriarchátu v církvi, i když Hybels byl veřejně zastáncem žen ve službě.

Citujíce Lisu Oakleyovou a Justina Humphreyho Escaping the Maze of Spiritual Abuse, McKnight a Barringer spojují toxické vedení v náboženských prostorech s duchovním zneužíváním – formou emočního a psychického zneužívání charakterizovanou systematickým vzorem donucovacího a kontrolního chování v náboženském kontextu, který může mít hluboce škodlivý dopad na ty, kteří to zažívají.

Duchovní zneužívání může zahrnovat manipulaci a vykořisťování, cenzuru rozhodování, požadavky na utajení a mlčení, donucení k přizpůsobení se, neschopnost klást otázky, ovládání pomocí posvátných textů nebo učení, požadavek poslušnosti vůči násilníkovi, sugesci, že násilník má „božské“ postavení, izolaci jako prostředek trestu, nadřazenost a elitářství.

Součástí práce Baptist Women in Ministry je uchovávat a ctít příběhy žen. Snažíme se vytvořit bezpečný prostor, kde jsou ženy vidět, slyšet a věří se jim.

Slyšeli jsme tedy příběhy podobné těm, které vyjadřovaly ženy v Northern Seminary, příběhy toxického vedení a duchovního zneužívání. A většina příběhů, které slyšíme, je od žen z míst, jako je Northern Seminary, kde se o podpoře žen ve službě mluví jako o základní hodnotě.

Podle novinových zpráv poslali představitelé představenstva v neděli fakultě, zaměstnancům a studentům e-mail, aby oznámili, že Shiell si bere dovolenou na dobu neurčitou, aby nebyl rozptylován posláním semináře. 

V reakci na situaci se učitelé, zaměstnanci a studenti Northern Seminary veřejně shromáždili k protestu, rozeslali nesouhlasné dopisy a jeden ředitel centra pohrozil pozastavením provozu, dokud nebude záležitost dostatečně vyřešena a obětem bude přiznána spravedlnost.

Baptisté, kteří podporují ženy ve službě – jako učitelé, zaměstnanci a studenti Northern Seminary – se musí spojit na podporu žen, které nahlásí zneužívání v jakékoli formě. 

Zatímco obvinění proti prezidentu Shiellovi jsou stále vyšetřována, v baptistickém světě je příliš mnoho podobných příběhů na to, abychom přehlíželi existenci a účinky toxického vedení a duchovního zneužívání v baptistických prostorech umírněných až progresivních.

Pro ty baptisty, kteří podporují ženy ve službě a jsou stále nějakým způsobem spojeni s SBC:

Toto by byl dobrý okamžik ke zvýšení laťky ve vašem odporu. Ať už se rozhodnete dobrovolně opustit SBC nebo zůstat a zatlačit proti, jejich vytrvalé vyvíjení činů, které zmenšují osobnost žen jako nositelek Božího obrazu, potřebuje neúprosný odpor.

A pro nás všechny: Jak se říká, sluneční světlo je nejlepší dezinfekce. 

Uplatňování transparentnosti a osvětlování případů zneužívání, hrubého vedení a diskriminace žen je nejlepším způsobem, jak zvýšit informovanost a podniknout kroky, abychom mohli směřovat ke spravedlnosti.

Kéž jsme lidmi, kteří osvětlují útlak a spojili se na podporu utlačovaných.

Meredith Stone

Baptist News Global

Meredith Stone

Meredith Stone

Meredith Stone slouží jako výkonná ředitelka Baptist Women in Ministry (Baptistických žen v kazatelské službě).

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry