Svědectví: Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 1.

Svědectví o toxické teologii, která způsobila náboženská traumata lidem ve sborovém společenství v Lovosicích, odkrývá duchovní teror a tyranii v církvi, která formálně zastává princip svobody svědomí.

Svědectví: Bůh nepřítel v Lovosicích - Intermezzo 1.

Svědectví

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo I.

Svědectví o toxické teologii, která způsobila náboženská traumata lidem ve sborovém společenství v Lovosicích

Intermezzo I.

Krize v lovosickém sboru byla pro mě velkou zkouškou důvěry, že se všeliké jednání v naší kongregaci řídí biblickými principy svobody svědomí a všeobecného kněžství věřících, kteří si jsou před Bohem rovni a nemají mezi sebou žádné lidské autority, toliko nejvyšší a jedinou autoritu, kterou je Ježíš Kristus, který prostřednictvím Ducha svatého oslovuje každého věřícícho.

Věděl jsem sice, že v průběhu posledních třiceti let byly v naší kongregaci pokusy konzervativců, fundamentalistů a evangelikálů demontovat tyto principy a nastolit ve sborech i v kongregaci lidskou vládu, prostřednictvím kazatelů a věrchušky ve vedení kongregace.

Přesto jsem věřil, že většina sborů je zdravých a že se jedná jen o jednotlivé excesy kazatelů, kteří se zpronevěřili svým ordinačním slibům a za mrzký peníz z Ameriky usilují o přeměnu kongregace.

Ano, znepokojovalo mě působení amerického misionáře v Kroměříži, který vytvářel síť spolupracovníků napříč sbory. Přesto jsem věřil, že většina členů sborů jsou písmáci a mají biblické principy svobody svědomí a všeobecného kněžství zakořeněné hluboko v srdci a že se nedají oblouznit primitivním školením z Kroměříže.

Když vypukla krize v lovosickém sboru, pozorně jsem ji sledoval. Přinášela mnoho otázek, na které jsem nenacházel odpovědi. Napsal jsem proto do našeho sborového Zpravodaje glosu Jak odejít z kongregace, ve které jsem shrnul známé informace o této krizi a položil některé otázky, na které jsem neznal odpověď.

Zabýval jsem se situací čtyř sborů a jedné kazatelské stanice, které krizi vyvolaly. Zde cituji z této glosy to, co se týká především lovosického sboru:

Na podzimní Radě zástupců sborů v Brně prohlásili zástupci čtyř sborů před celým plénem, že jejich sbory vystupují z kongregace. Předseda vedení kongregace to v časopise kongregace komentoval slovy: „Začátkem listopadu 2018 nám na Radě zástupců sborů oznámily 4 sbory a jedna stanice svůj úmysl odejít z kongregace. Prožívali jsme to bolestivě, ale rozloučili jsme se v pokoji a s modlitbou.“

Od té doby uplynulo několik měsíců a je ticho po pěšině. I v našem sboru se ozývají hlasy, jak to tedy je? Nikdo nic neví, co se s těmi sbory děje. Ozývají se otázky, na které nejsou odpovědi. Vedení kongregace mlčí. Náš kazatel nic neví, staršovstvo také ne. Mlčí i sbory, které z kongregace svým veřejným prohlášením vystoupily, a které koluje na internetu.

Až ve zprávě z jednání vedení kongregace dne 15. 1. 2019 se objevuje následující informace:

Bratr tajemník informoval o tom, že žádný ze sborů, které oznámily na RZS v Brně svůj odchod z kongregace, zatím své členství v kongregaci neukončil, a ani o to vedení kongregace nepožádal. Stejně tak členové sboru Vděčín ve stanici Mazlavé nadále zůstávají členy vděčínského sboru.

Vedení kongregace se zabývalo situací ve sboru Lovosice, ve kterém zatím nedošlo k hlasování o vystoupení z kongregace. Vedení kongregace považuje za důležité, aby se o tomto rozhodnutí hlasovalo a došlo pro členy sboru k vyjasnění budoucnosti celého sboru.

Tak je to tedy jasné. Ony čtyři sbory stále zůstávají v kongregaci. Mělo prohlášení čtyř sborů na RZS jen propagandistický záměr? Chtěli si tím jen získat „mediální“ pozornost v ostatních sborech kongregace? Nebo jsou i jiné důvody, proč váhají s oficiální žádostí na vedení kongregace, aby byly jejich sborové subjekty v kongregaci zrušeny? Naznačuje to informace tajemníka vedení kongregace ve zprávě z jednání vedení kongregace dne 27. 11. 2018:

Každé z těchto společenství je v jiné situaci (včetně stanice sboru Vděčín v Mazlavém), a proto i další kroky budou následovat jednotlivě. Vedení kongregace respektuje právo sborů na odchod z kongregace, pokud si toto rozhodnutí schválí nejméně 2/3 všech členů sboru.

To vysvětluje mnohé. Vypadá to, že prohlášení o vystoupení z kongregace bylo uspěchané. Žádné oficiální žádosti pro vedení kongregace o vystoupení sborů z kongregace nebyly připravené. Ani nemohly být. Některé sbory platné rozhodnutí o vystoupení nemají. Bojuje se o sbor v Lovosicích, ale zřejmě i ve Vděčíně, jehož stanice Mazlavé je citována jako „pátý sbor“. Slyšíme, že ve sboru ve Vděčíně je to tak půl na půl. Boj ještě není dobojován.

Lovosice jsou na tom podobně. Před Radou zástupců sborů proběhlo v Lovosicích hlasování o vystoupení z kongregace. Podle svědectví přítomných vedení sboru dalo hlasovat bez předchozího oznámení, bez lhůty na rozmyšlenou a hlasovat se mohlo pouze ANO nebo NE, zdržet se hlasování nebylo přípustné.

Hlasování dopadlo mírnou většinou PRO vystoupení z kongregace. Poté se rozvinula diskuse a zazněly protesty, že to nebylo fér, takto znenadání nechat hlasovat o pro sbor tak zásadní věci. Na to bylo hlasování anulováno a k dalšímu hlasování již nedošlo.

Pro neokalvinisty v Lovosicích, kteří kategoricky prohlásili, že „s vědomím plné podřízenosti Pánu Církve se rozhodli ve svých sborech uskutečnit kroky vedoucí k vystoupení ze svazku sborů sdružených do kongregace“ z důvodů, že „svatá povinnost skutečného věřícího vůči lidem, kteří tvrdí, že jsou křesťany, ale popírají Pánovo Slovo a odmítají základy evangelia, je vyjít z jejich středu“, je tato situace zkouškou, nakolik vážně berou svoje prohlášení a svoje svaté přesvědčení víry a zda jsou pro svoji víru ochotni něco obětovat, třeba mrzký mamon, jakým jistě je i majetek lovosického sboru.

Vidíme, že není snadné z kongregace vystoupit. Tedy pokud si chce nedostačující menšina vzít sborový majetek s sebou. Brání tomu nejen církevní zákon. Ale také normy mravní a etické.

Chce-li sbor odejít z kongregace, měl by mít v ideálním případě souhlas 100% členů. Jinak vyvstává otázka, co s těmi, kteří odejít nechtějí? Vyhodit je na ulici? Je to křesťanské? Soudit se s nimi o majetek? Je to křesťanské? Vyloučit je ze sboru? Je to křesťanské?

Modleme se za to, aby v kongregaci byla každému dopřána svoboda svědomí a aby nikomu nebylo křivděno.

Na moji glosu ve Zpravodaji reagoval kazatel lovosického sboru. Napsal nemilý komentář na Facebook našeho sboru:

Docela by mě zajímalo, kam autor chodí pro ty “dostupné informace”? Taktéž mě překvapuje, že kazatel jeho sboru, jakožto člen redakční rady Zpravodaje místo, aby se osobně přesvědčil o tom, co je a co není pravda, tyto dezinformace podobné “honu na čarodějnici” posvěcuje a nechává otisknout? Tato vykonstruovaná tendenční kyberšikaná, ze které čiší zloba, hněv a radost ze špatnosti se vám skutečně povedla.

Možná bych za to měl snad ale poděkovat, protože to jen dotvrzuje naše slova o morálním úpadku, nečistotě a postupném rozkladu kongregace, radost z toho však nemám. I když v to moc nedoufám, budu rád, pokud se mezi členy kongregace najdou ještě tací, kteří místo živení se bulvárním hnojem v sobě najdou špetku ctižádosti a upřímného zájmu zjistit, jak se věci mají doopravdy. V Lovosicích jsme se nikdy nebránili osobním rozhovorům, ani předložení zápisů ze sborových schůzí.

A i kdyby se nikdo neozval, nevadí (Luk 6,26). Díky Bohu, našemu Pánu Ježíši Kristu za to, že to bude on, kdo ve svůj čas prozáří světlem všechno to, co je dnes zahalené a vykoná svůj spravedlivý soud nad námi všemi! Kéž je vám Bůh milostivý. Amen, Pane Ježíši, přijď brzy!

Byl jsem nemile překvapen, že se kazatel lovosického sboru pokouší o interpretaci mého textu v takovém negativním světle. Šokující bylo, že použil tak ostrá slova, jako dezinformace, hon na čarodějnici, kyberšikana, zloba, radost ze špatnosti, bulvární hnůj, morální úpadek, nečistota apod. Přitom jsme všichni věděli, že mluví za sbor, který mu jeho postup neschválil.

Rozhodl jsem se napsat kazateli lovosického sboru krátký e-mail s prosbou, aby mi sdělil, co v mém článku bylo dezinformací, abych to mohl případně v dalším čísle sborového Zpravodaje opravit.

Vážený bratře kazateli,

děkuji Vám za to, že jste si přečetl moji glosu ve Zpravodaji, i za Vaši reakci na Facebooku našeho sboru.

Byl bych Vám velmi vděčný, kdybyste mi sdělil, o jaké dezinformace se jedná. Pokud se tam objevily, rád je opravím.

Glosa obsahuje pouze fakta a otázky, co se děje a jak to bude dál. Žádnou zlobu, hněv a radost ze špatnosti v ní nenalézám.

Naopak, jsem velmi smutný z toho, co v Lovosicích se sborem děláte.

Budu Vám velmi vděčný, pokud mi sdělíte nejnovější informace, jak se situace ve Vašem sboru vyvíjí a jak bude řešena. Zajímá to členy našeho sboru, kteří po celou jeho historii měli k lovosickému sboru velmi srdečný vztah.

V lásce Kristově

autor

Kazatel sboru v Lovosicích mi napsal tuto odpověď:

Dobrý den, pane autore,

každý z nás máme právo na to být smutní z toho, co se kde děje. Vy jste např. smutný ze sboru Lovosice, já jsem naopak mj. smutný z Vašeho sboru. Každý z nás se evidentně díváme na to, jak by církev měla vypadat, jiným způsobem. 

Předem se omlouvám, že moje korespondence s Vámi není politicko-diplomatická. Není potřeba se přetvařovat a proto říkám na rovinu, že pro mne představujete důvěryhodnou osobu, asi tak jako jsem já ve vašich očích “vážený bratr kazatel”. 

Nicméně k věci, ano, byl mi přeposlán váš Zpravodaj a po jeho přečtení, můžu konstatovat, že už dávno jsem nebyl tak znechucený a zklamaný. Tolik lží, konspirací a nezájmu o pravdu je umění dát na papír.  Vaše “Glosa” a oddíl o Neokalvinistickém proudu v kongregaci považuji za naprosté dno publikační činnosti. Říkáte tomu, “fakta a otázky” já tomu říkám tendenční lži, osočování a domýšlení si. Osobně je mi jedno, kde si co píšete a říkáte (Bůh Vás suď), ale je pro mne zarážející, že se k tomu připojí Redakční rada v čele s kazatelem sboru. 

Je-li vůle Vašeho sboru poznat pravdu a “snad i činit pokání” z demagogie, kterou jste vyslali do světa, rádi vaši Redakční radu Zpravodaje přivítáme u nás v Lovosicích při společném rozhovoru.

S pozdravem

kazatel lovosického sboru

Způsob komunikace lovosického kazatele mě už moc nepřekvapoval. Překvapilo mě, že žádnou informaci z mého článku nevyvrátil a že svou odpověď zaslal v kopii dalším lidem. Myslel jsem si, že asi chce, abychom komunikovali před svědky. Proto jsem mu napsal odpověď, ve které jsem své otázky konkretizoval do jednotlivých bodů a do kopie jsem dal náhodné členy sborů kongregace, kteří byli mezi odběrateli časopisu Dobrá zpráva, aby i oni byli také svědci naší komunikace.

Vážený bratře kazateli,

děkuji Vám za odpověď. Měl jsem upřímnou snahu zjistit, jaké podle Vás „dezinformace“ a „lži“ moje články v posledním Zpravodaji našeho sboru obsahují, abych je případně mohl opravit. Vaše odpověď však opět obsahuje jen prázdná slova. Rozumím tomu tak, že nemůžete uvést ani jeden konkrétní fakt, který bych měl upřesnit.

Můj e-mail byla soukromá korespondence. Svoji odpověď jste však přeposlal na další osoby. Chápu, že chcete, aby náš rozhovor probíhal před svědky. Proto bych se Vás před sbory kongregace rád zeptal na několik dalších věcí, které se sborem v Lovosicích a jeho vztahem ke kongregaci souvisejí. Vaše odpovědi bych mohl zveřejnit jako rozhovor ve Zpravodaji našeho sboru, aby naši čtenáři měli představu o Vašich dalších záměrech se sborem v Lovosicích.

  • Proč jste se připojil  ke třem sborům na podzimní Radě zástupců sborů (RZS), když jste neměl rozhodnutí sboru, že chce z kongregace vystoupit? Je sbor v Lovosicích mocensky ovládaný kazatelem a staršovstvem dle neokalvinské praxe?

  • Proč jste na RZS podpořil „Prohlášení pěti sborů“, když jste k tomu neměl mandát sboru v Lovosicích? Rozhoduje ve Vašem sboru již jen staršovstvo a kazatel dle neokalvinského presbyterního principu?

  • V neděli měl být ve Vašem sboru za účasti 30 členů schválen nový sborový řád. Byl schválen? Je to sborový řád, který opustil baptistické principy a zásady? Obsahuje prvky presbyterního neokalvinského zřízení, např. kooptaci a neodvolatelnost staršovstva, jako je to již ve sboru v Kroměříži?

  • Proč neodejdete se svými stoupenci v pokoji ze sboru v Lovosicích? Když nemáte 2/3 většinu, nemůže odejít z kongregace celý sbor. Je to jediná možnost, jak si zachovat tvář. V pohledu Vašich nekompromisních prohlášení o „nečistotě v kongregaci“ a „poslechnutí hlasu Pána“ může být Vaše další prodlévání v kongregaci vnímáno jako nedůvěryhodné.

  • Připravujete odklonění nemovitého majetku sboru v Lovosicích (modlitebna a kazatelský dům) na jiný subjekt (např. zapsaný spolek)? Bude o tom rozhodovat celý sbor nebo jenom staršovstvo, resp. stávající statutární orgány sboru? Myslíte si, že je takové jednání v souladu s dobrými mravy?

  • Připravujete společně s ostatními třemi sbory vznik nové denominace? Pokud ano, pak jaké? Někteří členové Vašeho sboru jsou znejstěni tím, že nevědí, co s nim bude, když vystoupí z kongregace.

Děkuji Vám za Vaše upřímné a pravdivé odpovědi.

V lásce Kristově

autor

Lovosický kazatel reagoval velmi podrážděně a mě bylo jasné, že odpovědět na otázky kolem krize ve sboru v Lovosicích nechce:

Dobrý den, pane autore,
ačkoliv jsem byl srozuměn, že mám co dočinění s „šedou eminencí“ zavrženíhodných bulvárních webových stránek musím se přiznat, že jsem vás podcenil. Upřímně mě nenapadlo, že po nestoudném sborovém zpravodaji nasadíte laťku ještě o něco výš a ve své křivosti budete svými spekulacemi mást napříč republikou všechny možné lidi, které nejspíš ani všechny neznáte anebo oni neznají vás.

Pro pořádek bych rád zdůraznil, že naši předchozí soukromou komunikaci jsem přeposlal pro osobní vykazatelnost pouze svým dvěma starším (statutáři sboru) a vašemu kazateli (kterého se má odpověď přímo týkala). Vy jste se však rozhodl z této „kauzy“ udělat věc obecně veřejnou. K vaší hanbě, dobře vám tak.

Ačkoliv osobně nehodlám přistupovat na vaše mocenské podmínky, do kterých jste se sám pasoval v roli „soudce u výslechu“, věřím, že má reakce může přinést do celé vámi otevřené problematiky více světla. Zkusme si na chvíli role obrátit, buďte té dobré vůle a odpovězte mi před sbory kongregace na následující.

  1. Obviňujete mě, že má odpověď obsahuje „opět jen prázdná slova“ a že vám nepředkládám žádná fakta. Opravdu jste si nevšiml nebo jen tendenčně ignorujete, že moje odpověď obsahuje pozvání vaší Redakční rady sborového Zpravodaje k osobnímu rozhovoru? Podobně jako předtím na FB profilu Vašeho sboru vyzývám každého upřímného čtenáře, který se o nás zajímá, aby nás osobně kontaktoval.
  2. Ve svém emailu mluvíte o své „upřímné“ snaze hledat pravdu a přitom mi ve svých podotázkách podsouváte ve své zášti fiktivní předsudky, kterými se snažíte na vámi položené otázky ihned sám odpovědět. Tímto počínáním však ale dokazujete svoji naprostou neupřímnost. Opravdu vám přijde tento způsob komunikace ve vašem způsobu myšlení morální a eticky upřímný? Není toto náhodou jen rafinovaný způsob jak rádoby legitimně šířit svoji demagogii bez jakéhokoliv studu a pudu sebezáchovy? Nehledě na to, že u některých termínů používáte slova, kterým zdá se nerozumíte. Pokud byste jim rozuměl, nikdy byste v souvislosti s naším sborem nemohl používat označení „neokalvínský presbyterní princip“.
  3. Podle vašich slov jste evidentně ve spojení s některými (jak říkáte) „znejistěnými“ členy Lovosického sboru. Chápu, když zde existují rodinné vazby. Zajímalo by mě ale, proč máte potřebu tyto (nejen) lovosické členy ovlivňovat svými absurdními konstrukty? Takto vy si představujete praxi, o které jste psali ve vašem Zpravodaji v květnu loňského roku, že jste vždy „hájili svobodu svědomí a nezasahovali ostatním sborům kongregace do jejich služby na Boží vinici.“? Jak s touto větou souvisí váš předchozí email rozeslaný do celé republiky? Zajímalo by mě, nakolik může být vaší prací, že tito „znejistění“ naši členové (se kterými jste v kontaktu) obcházejí staré, nemocné a duchovně neukotvené bratry a sestry v našem sboru i mimo něj, aby je manipulovali ke svým petičním záměrům a návrhu na Sjezd delegátů, o kterém mnozí z nich vůbec netuší, co vlastně říká? Nemyslíte si, že takto vytvořená petice (podepsaná mj. i nečleny) je zneužitím slabo-věrných k následnému vydírání zbytku sboru?
  4. Co si myslíte o bojkotu těchto (podle vás) „znejistěných“ signatářů, „kteří nevědí, co s nimi bude“, protože jim někdo „poradil“, že by bylo dobré se zdržet jakéhokoliv setkání se staršovstvem, se sborem, nebo dokonce s vedením kongregace, jenž kvůli nim do Lovosic přijelo „v plné parádě“? Nemůže být jejich neochota komunikovat (s kýmkoliv snad kromě vás) důvodem jejich „znejistění“?
  5. Proč si myslíte, že by lovosický sbor měla opustit převážná většina jeho členů, kteří jsou upřímně věřící a kteří na rozdíl od „mnohých znejistěných“ signatářů nejen že dlouhodobě pravidelně chodí na bohoslužby a sborové schůze, ale také se ve sboru aktivně duchovně zapojují, slouží a nevynechávají ani nepravidelné aktivity?
  6. Jak si představujete „lásku Kristovu“? Není to vzhledem k vaší „iniciativě“ náhodou jen prázdná fráze v závěru vašeho předchozího dopisu?
  7. Opravdu si myslíte, že i další sbor je kalvinistický, jak jste psal ve Zpravodaji (květen 2018)? Na základě jakého teologického podkladu si toto troufáte tvrdit? Nedokazuje náhodou tento fatální omyl, že i když se snažíte psát velice duchovně a odborně, že ani vy, ani vaše redakční rada Zpravodaje vůbec nerozumíte nastolenému tématu a jenom matete lidi? A co je na kalvinismu podle vás špatného? Znáte jenom Johna MacArthura a baptistu Charlese Spurgeona (1834-1892), které je pro jejich fenomenální kalvinistické postoje nutné odsoudit? Neměli bychom jako kongregace podle vaší tendenční definice kalvinismu ihned zavrhnout pro jejich kalvinistické smýšlení a postoje i následující autory: John Piper, Joni Eareckson Tada, Francis Schaffer, Tim Keller, S. B. Ferguson, J.C.Ryle, J.P.Boyce, John Bunyan, Jonathan Edwards, Martyn Lloyd-Jones, William Carey, B.B.Warfield, George Mueller, George Whitefield, Adoniram Judson, David Livingstone, John Foxe, John Newton, John Owen, D.A. Carson, J. I. Packer, Joshua Harrris, Albert Mohler, R.C. Sproul, Wayne Grudem, James White, Louis Berkhof, Mark Dever, John Frame, R.L. Pratt, Derek Thomas, … a další? A neměly by se podle vás zavrhnout všechny vydavatelství a církve, které jejich knihy v ČR publikují?
  8. Mimochodem z vašich výroků mi není jasné, jestli je Lovosický sbor stále kalvinistickým sborem (Zpravodaj, květen 2018) nebo už jsme se transformovali do neokalvinistického sboru (únor 2019)? Jaký je v tom podle vás rozdíl? A co tím neokalvinismem vlastně myslíte? Máte na mysli Neo-Calvinism, New Calvinism, klasický kalvinismus v moderním pojetí, anebo snad ještě nějaký jiný druh kalvinismu? A jak s tímto něco-kalvinismem souvisí „nový fenomén“ anebo mocenské panování a presbyterní princip vedení? Mezi arminiány se podle vás tyto tendence nevyskytují? Má snad podle vás reformovaný teologický směr na vámi zmíněný způsob vedení, zákonitě vliv? Pokud by nás měli do neokalvinismu definovat články Aleše France (mimochodem mého kamaráda, spolužáka a především bratra v Kristu), které se snažíte uvádět jako zdroj, neměli bychom v Lovosicích mj. odmítnout premilenialismus a začít věřit, že je milénium již „tady a teď“? Nezdá se vám, že ve své zúžené jednoduchosti a zahořklém anti-všechno-kalvinismu hážete slovíčky a termíny, o kterých nemáte ani páru? To, že věříme v doktríny milosti, podobně jako v ně věřili mnozí baptisté, kteří přišli na území českých zemí před více než sto lety, z nás hned nedělá (neo)kalvinisty. Proč nás takto účelově nazýváte? Máme si my nebo někdo jiný pod tím něco konkrétního představit? Má nás to nějakým způsobem zdiskreditovat a pomluvit? Vy nevěříte, pane autore, na doktríny milosti? Jak vůbec rozumíte evangeliu? Měl by se bát dnešní člověk smrti a pekla?
  9. Můžete prosím vysvětlit, jak do vašeho chápání evangelia zapadá „javorecké“ kázání s názvem „…zemřel, byl pohřben, sestoupil do pekel…“ (viz. Příloha), které jste otiskli ve vašem dubnovém Zpravodaji loňského roku? Můžete nám pomoci pochopit, jak tento intelektuálně duchovní jed souvisí s evangeliem Písma svatého, a proč jej servírujete svým členům? Nemůže být takováto depresivní zvěst chápání evangelia, jež dávno překročila hranice „pouze“ jednoho sboru kongregace, dost dobrým důvodem k odchodu jiných ze svazku sborů kongregace, kteří s tímto „jiným evangeliem“ v denominaci nechtějí mít nic společného?
  10. Jak jsme si mohli všimnout na posledních setkáních kongregace i citacemi ve vašem Zpravodaji, neskrýváte své sympatie k teologii a praxi sboru na Javorce. Můžete nám všem před sbory kongregace sdělit, jestli je podle vás (tajemníka vašeho sboru) sexuální jednání dvou mužů, kteří se milují, hříšné? Káže Římskokatolická církev v čele se svojí „hlavou“ papežem Františkem biblické evangelium, a proto bychom ji měli považovat za neoddiskutovatelnou a podstatnou součást Kristova těla/církve? Jaký je váš názor na ženy v kazatelském úřadu? Použil si Bůh pro stvoření světa evoluci? Budou ti, kteří ve víře a pokání nepřijdou ke Kristu, trpět na věky ve věčném zatracení? Byl Ježíš vzkříšen tělesně a v těle vystoupil na nebesa? Můžeme očekávat, že se opět vrátí v těle pro svoji Církev? Čeká nás podle vás po smrti hmotná realita či fyzická existence? Máme naději na budoucí vzkříšení těla nebo se staneme pouze duchovními bytostmi? Je pro vás Písmo Svaté (Bible) primárním věroučným základem a závaznou normou pro život a víru nebo je to ve vašem podání jen stejně vyprázdněná fráze, podobně jako „láska Kristova“?

Vzhledem k tomu, že otázky rád pokládáte, věřím, že stejně rád na otázky také odpovídáte. V tomto duchu se na vaše upřímné odpovědi upřímně těším.

A mimochodem, vzhledem k tomu, že si hodně zakládáte na transparentnosti a informovanosti všech sborů v kongregaci. Lačníte a hladovíte po číslech a výsledcích sborových shromáždění druhých. V tom případě zajisté nebudete mít problém nám všem ostatním zprůhlednit z vašeho sboru i všechna vaše čísla hlasování (za posledních X let), ať vidíme, kolik z vašich 137 členů bylo vždy přítomných a jestli vaše hlasování mělo potřebnou většinu k usnášeníschopnosti.

Pro ty, kteří dočetli až sem, znovu opakuji, že v Lovosicích jsme se nikdy nebránili osobním rozhovorům. Pokud někoho naše situace zajímá a má o nás skutečný upřímný zájem a čisté úmysly, rádi se s takovým bratrem či sestrou budeme při osobním setkání sdílet.

S plnou podporou staršovstva sboru

kazatel sboru v Lovosicích

Lovosický kazatel zaslal svoji odpověď v kopii všem sborům a členům sborů v kongregaci.

Tak jsem očekával, jaká bude jejich reakce. Reakce však nebyla téměř žádná. Ozval se mi jeden penzionovaný kazatel, který mi za moje dotazy lovosickému kazateli poděkoval a konstatoval, že tato krespondence odkryla skutečnou tvář těch, kteří o změny v kongregaci usilují.

Milý bratře Rudolfe, 

 srdečně Tě zdravím a moc Ti děkuji za to, že jsi nezaujatě zveřejnil to, co někteří víme a někteří ne. Je dobře, že tam je podrobná informace A. France, který nepatří (pokud vím) do žádného sboru kongregace a že jsi zveřejnil i nebezpečí, která hrozí i dalším sborům. Vždyť jsou vzájemně provázány.

Z napadání kazatelem lovosického sboru si nic nedělej. Zkusil jsem si to na sobě už před léty. Bylo to tak hrubé a primitivní, že jsem se tomu musel jen smát. Tak jsem to brzy smazal. Příliš času mu však nevěnuj – leda že bys chtěl, ať se ještě více představí.

Tak díky – a vydrž… V odchodu nebraňte, ale také nikoho brzy nepřijímejte zpět. Ti, kteří odešli se vrací zpravidla proto, aby s sebou odvedli další skupinu. A nenechte se koupit za sliby, větší duchovnost nebo nabídku jakékoliv pomoci.

“kazatel na vejminku”

Ozvaly se mi také dvě sestry z jiných sborů kongregace, které mi také vyjádřily povzbuzení a podporu.

Jinak bylo ticho po pěšině. Kazatelé kongregace i vedení kongregace mlčeli. Ukázali tím, že deklarované biblické principy svobody svědomí a rovnosti před Kristem v církvi jsou jen přetvářkou, že ve skutečnosti v kongregaci panuje systém moci.

Moc drží ve sborech kazatelé, kteří rozhodují, které informace z kongregace se dostanou ke členům sboru, aby mohli případná hlasování svého sboru ovlivňovat.

Vedení kongregace, ačkoli podle řádů kongregace má služebnou roli, provádí skrytě vlastní mocenskou politiku, která je patrně založena i na státních dotacích pro platy kazatelů a na dalších fondech. Kazatelé si vedení kongregace nechtějí popudit, aby nepřišli o peníze.

Vedení kongregace se nehodilo, aby zazněla pravda o vyvolané krizi, protože mělo vlastní politické plány. Kazatelé mlčeli, protože byli součástí mocenského systému v kongregaci a ten jim zaručoval profesní budoucnost.

Součástí systému moci v kongregaci je i duchovní násilí vůči nonkonformním členům, vytváření psychického tlaku a traumatizování obětí moci. Toto zneužívání a násilí se však neděje veřejně, ale působí po linii osobních kontaktů, “tiché pošty”, spikleneckého informování, vytváření nálepek, pomluv a nepřátelství vůči nepohodlým členům, sociální izolací.

Pocítil jsem to brzy po zveřejnění naší korespondence. Nikdo ve sboru se mnou o této korespondenci nemluvil. Přesto jsem ten tlak pociťoval. Postarali se o to hlavně aktivisté z lovosického sboru. Přicházeli za mnou někteří jejich příbuzní a říkali mi, že jim říkají, že náš sbor má hřích, kterého se nezbaví, dokud mě sbor nevyloučí.

Krize lovosického sboru tak začala rozdělovat i náš sbor. Odkrývala, kdo kde a za kým stojí. Bylo by to v pořádku, kdyby fungovala deklarovaná svoboda svědomí. Řekli bychom si, dobře, já to vidím tak a ty jinak, ale pojďme spolupracovat dál na Boží vinici.

Svoboda svědomí však byla jen prázdné slovo, a tak jsem začal být vnímán jako nepřítel, se kterým nelze spolupracovat.

Korespondence s lovosickým kazatelem mi pomohla udělat si představu, jakému stylu komunikace, jakému sociálnímu tlaku a náboženskému násilí musí čelit skupina bratří a sester v lovosickém sboru, kteří se rozhodli říci nahlas vlastní názor a stát za ním.

Rudolf

(pokračování příště)

Jména autorů svědectví i zúčastněných aktérů tohoto zápasu o směřování sboru byla změněna, protože není důležité, kdo co řekl a udělal, ale je důležité poznat, jak funguje toxická teologie a jaká zanechává traumata v srdcích těch, kteří ji odmítnou akceptovat.

Další díly seriálu Bůh nepřítel v Lovosicích:

Bůh nepřítel v Lovosicích 1.

Bůh nepřítel v Lovosicích 2.

Bůh nepřítel v Lovosicích 3.

Bůh nepřítel v Lovosicích 4.

Bůh nepřítel v Lovosicích 5.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 1.

Bůh nepřítel v Lovosicích 6.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 2.

Bůh nepřítel v Lovosicích 7.

Bůh nepřítel v Lovosicích 8.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 3.

Bůh nepřítel v Lovosicích 9.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 4.

Bůh nepřítel v Lovosicích 10.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Intermezzo 5.

Bůh nepřítel v Lovosicích 11.

Bůh nepřítel v Lovosicích 12.

Bůh nepřítel v Lovosicích 13.

Bůh nepřítel v Lovosicích 15.

Bůh nepřítel v Lovosicích – Doslov

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry