Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Kázání | Povzbuzení | Výběr z hroznů

Památka zesnulých: 4. Nebojte se! A těmito slovy se potěšujte!

31. října 20215. listopadu 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

K Památce zesnulých

Památka zesnulých -Kázání: Nebojte se! A těmito slovy se potěšujte!

Památka zesnulých

Nebojte se! A těmito slovy se potěšujte!

„Pozvedám své oči k horám: Odkud mi přijde pomoc? Pomoc mi přichází od Hospodina, on učinil nebesa i zemi.“ ze Žalmu 121

1 Tesalonickým 4, 13 -18 a 5, 5. 8 -11

13 Nechceme vás, bratří, nechat v nevědomosti o údělu těch, kdo zesnuli, abyste se nermoutili jako ti, kteří nemají naději. 14 Věříme-li, že Ježíš zemřel a vstal z mrtvých, pak také víme, že Bůh ty, kdo zemřeli ve víře v Ježíše, přivede spolu s ním k životu. 15 Toto vám říkáme podle slova Páně: My živí, kteří se dočkáme příchodu Páně, zesnulé nepředejdeme. 16 Zazní povel, hlas archanděla a zvuk Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe, a ti, kdo zemřeli v Kristu, vstanou nejdříve; 17 potom my živí, kteří se toho dočkáme, budeme spolu s nimi uchváceni v oblacích vzhůru vstříc Pánu. A pak už navždy budeme s Pánem. 18 Těmito slovy se vzájemně potěšujte.

5 Vy všichni jste synové světla a synové dne. Nepatříme noci ani temnotě.

8 My však, kteří patříme dni, buďme střízliví, oblečme si víru a lásku jako pancíř a naději na spásu jako přilbu.9 Vždyť Bůh nás neurčil k tomu, abychom propadli jeho hněvu, nýbrž abychom došli spásy skrze našeho Pána Ježíše Krista. 10 On zemřel za nás, abychom my, ať živí či zemřelí, žili spolu s ním. 11 Proto se navzájem povzbuzujte a buďte jeden druhému oporou, jak to již činíte.

Biblické svědectví nás i pro takovéto chvíle loučení jednak ujišťuje a potěšuje, ale také vyzývá k víře – tedy k něčemu, co by se dalo popsat souslovím: aktivním smýšlením i jednáním. Zřejmě nás nepřekvapuje, že svědek křesťanské víry, jmenovitě apoštol Pavel, nejprve adresátům předkládá a pokládá základ, na němž stojí a z nějž vychází. Je to vlastně prosté:

„Věříme-li, že Ježíš zemřel a vstal z mrtvých, pak také víme, že Bůh ty, kdo zemřeli ve víře v Ježíše, přivede spolu s ním k životu.“

To klíčové je, věříme-li. A tady bych chtěl sobě i nám vyjasnit, že víra je útěchou a pomocí nám porušitelným lidem, víra je velkou pomocí vyrovnat se se svou konečností, smrtelností – to je pravda, k tomu se i veřejně hlásí víc a víc lidí – a je to tak dobře.

Ovšem to slovo víra více nachází uplatnění a nabývá více svého významu především pro všechny dny, které na tomto světě žijeme a prožijeme. Protože na Boha si nemáme vzpomenout jen tehdy, když něco od něj potřebujeme, nebo když prožíváme obtížné životní okamžiky, víra ve vzkříšení nemá být jen to, co je nám dáno a přidáno a s čím můžeme počítat jaksi na závěr svého života.

Víra v moc Boží a i tu moc nad životem a smrtí, víra ve vzkříšení je základ, z nějž Pavel vychází a on o tom píše do Tesaloniky, aby se místní křesťané nenechali ukolébat ve svém novém (Kristovském) přístupu k životu. Ukolébat pocitem, že teď už v Kristu mají slíbenu onu rajskou odměnu a nezbývá než to tu do té doby plnosti – do toho dne Páně, nějak přečkat.

Někteří z tamní křesťanské obce přestali chodit do práce, někteří se zabývali především tím, v jakém pořadí se všechny ty závěrečné děje odehrají, možná si představovali i tu vizuální stránku závěrečného dne Páně – nebo dokonce audiovizuální:

„Zazní povel archanděla a zvuk polnice, Pán sestoupí z nebe a ti, kdo zemřeli v Kristu vstanou nejdříve.“

Apoštol Pavel skutečně vychází vstříc i obavám a otázkám spojeným s posledními věcmi. A je to tak na místě –  ale myslím, že shrnutí toho prvního oddílu je: Nebojte se!; Nebojte se, že by ten, který měl moc vzkřísit Krista, nevzkřísil také vás,  jak to slíbil. Bude to spravedlivé a podle jeho svatého a dokonalého uvážení.

„Nebojte se! A těmito slovy se potěšujte!“

Tady však kázání nekončí. Naváži v tom 5. verši následující kapitoly, kde slyšíme slova, která ke mně hluboce promlouvají:

„Vy všichni jste synové a dcery světla, synové a dcery dne. Nepatříme noci ani temnotě.“

Vzkříšení – tu není pouze útěchou až na někdy – až i my odejdeme z tohoto světa a jednou odejdeme. – Ano, máme o tom uvažovat a přemýšlet o naší smrtelnosti.

– Kristovo Vzkříšení je však východiskem, základem pro aktivní přístup k životu, a teď tím slovem aktivmí nemyslím aktivitu v úzkém slova smyslu, ve smyslu nějakého sportu, nejde ani tak o ten rostoucí a jistě dobrý trend  a zájem ve společnosti, co nejvíce se hýbat.

Jde o lidský život v jeho celistvosti – a jde o život žitý aktivně a v „probuzenosti.“ Probuzeně.  Život za dne. Den je nejen zde metaforou Vzkříšení, a „den“ tu stojí pro celý nový život v Kristu. Neboť On, Kristus, nás probudil a probouzí do dne skutečného života. Život člověka žel může být prožit i v jakési letargii, otupěnosti, ve spánku, jen ve snech a v prostředí tmy. Pokud by k pasivitě mělo vést samotné křesťanství, pak jím přestává být.

Pavel to chce zdůraznit Tesalonickým, a také my všichni uvažujme nad slovy výzvy k činorodosti: 

„Vy všichni jste synové světla, synové a dcery světla.

Takovými syny a dcerami světla byli i naši drazí zesnulí – v každodenním zápase o živou víru i v době totality, kdy přihlásit se k víře v Krista nebylo v žádném ohledu výhodné,  i v době jakéhosi bezčasí v naší zemi – i tehdy tu žili lidé a žili opravdově a plně. Identifikovali se s tím, že i oni patří Dni.

To, pro nás už někdy všední scházení k nedělním bohoslužbám, bylo dříve odvážným hlasem prvních křesťanů – manifestovat panství Vzkříšeného, živého Pána. A nebylo jistě nějakou libovůlí, ale promyšlené, že se první křesťané začali scházet třetí den po ukřižování. Tedy v den, kdy byl Ježíš vzkříšen.

To, co naplňuje den křesťana – každý nový den je vyjádřeno v pokračování verše (8v. 5k. 1. Tes)

I zde jde o metaforu a o příměr z každodenního života:

„Oblecme si víru a lásku jako pancíř a naději na spásu jako přilbu.“

Podobný text známe i odjinud ještě ve významově rozsáhlejší podobě, ale tady jde o tři slova: víru, lásku a naději. 

Vzkříšení je s nimi spjato. Víra Kristovská je především víra, která nepodléhá strachu. Takovým povzbuzením sloužil Ježíš lidem, kteří se ocitli, v pro ně beznadějné situaci – a On jim světlem svého Slova ukázal cestu, další krok. Často to bylo jen o tom kroku víry. Nevytěsňovat problém, ale utkat se s ním odvážně.

Víra má však sestru, můžeme říci, že starší, a sice Lásku. Sami totiž víme, že my se pro něco ještě nadchneme, chceme věřit a odhodíme strach, ale ty naše kroky víry musí pohlídat její snad starší sestra. Láska. Ta nám říká, co je Kristovské a co ne. Říká nám Jak věřit.

A pak také víme, co je jen karikatura na křesťanství. Kristovská Láska? Ta „je trpělivá, nezávidí, nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy…“ Ježíš ji měl a dával. Ježíš ji prokázal až do konce. A učedníci si to zpětně uvědomili, že se dál po ničem jiném už nemusí ohlížet.

A pak tu je mladší sestra víry a to je mladinká naděje. To je láska, která se „všeho naděje a všeho zkusí.“ (Kral.) Není to přitom popis naivního přístupu k životu, i když si i tady připomeňme Ježíšův výrok, že „nebudeme-li jako děti, jistě do království nebeského nevejdeme,“ ale to, že se Láska všeho naděje, alespoň pro mne znamená, že pokud žijeme a dýcháme, nikdy není nic ztraceno. A vždy tu je pomoc – jiným slovem spása, ještě jiným slovem východisko, či záchrana. Proto naděje na spásu.

Obléci si víru, lásku i naději na spásu znamená vyjít z příšeří vlastních nejistot, nebo z opojení, být probuzeni z životní dřímoty – a v novém dni otevřít dveře, vyjít na ulici. A tam, nekryti ničím jiným než vírou, láskou a nadějí, smět vydávat bez bázně, ovšem s hanou, (opravdu častou pohanou,) svědectví o Bohu živém a jednajícím. To už ale píšeme každý z nás podle svého rozhodování.

Závěrem přijměme zvěst:

„On zemřel za nás, abychom my, ať živí či zemřelí, žili spolu s ním.“

Amen.

Radek Pospíšil

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Zamyšlení: 121. Úplatky křiví spravedlnost
DalšíPokračovat
Baptistický seminář: Anabaptismus – 3. Komunita v Münsteru I.

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...