Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Svědectví | Ze světa baptistů

Svědectví: 89. Konzervativní evangelikalismus ve mně zemřel

24. září 202324. září 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

Přechod od přesvědčení, se kterými jsem byl vychována, k přesvědčením, které zastávám nyní, mi zabral více než deset let. Z konzervativního evangelikála se nestanete přes noc progresivním člověkem víry.

Svědectví: 35. Konzervativní evangelikalismus ve mně zemřel

Svědectví

bigstock Unraveling Difficult Situation 379762963 1200x500 1

Konzervativní evangelikalismus ve mně zemřel

Přechod od přesvědčení, se kterými jsem byla vychována, k přesvědčením, které zastávám nyní, mi zabral více než deset let. Z konzervativního evangelikála se nestanete přes noc progresivním člověkem víry.

Bývala jsem dítě z plakátu evangelikálního křesťanství. Můj otec byl (je) výkonným pracovníkem společnosti Focus on the Family, učila jsem se doma na K-12 (on-line škole, abych nepřišla do kontaktu s dětmi mimo náš sbor), jezdila jsem na misijní výlety, podepsala jsem slib čistoty a nosila prsten čistoty, po vysoké škole jsem absolvovala roční modlitební stáž s názvem The Furnace (Výheň – ne, opravdu! ). Evangelikalismus byl můj život.

Kdybych si ve svých 20 letech neuvědomila, že jsem gay, pravděpodobně bych se stále identifikovala jako evangelikální, stále bych zastávala konzervativní přesvědčení a stále bych byla tou submisivní ženou (pravděpodobně manželkou pastora), která se ode mě očekávala.

Ale místo toho by se dalo říct, že jsem měla krizi víry. Byla jsem nucena přehodnotit své přesvědčení, protože jsem byla gay. Ne každý z nás má takovou příležitost. Často, pokud vás něco nepřiměje ke krizi víry (smrt blízkého člověka, zdravotní diagnóza, coming-out), nemáte důvod své přesvědčení přehodnocovat. Zůstáváte pohodlní a nepochybujete, protože vás nic nenutilo k opaku.

Nicméně se vším, co se děje v našem světě – globální pandemie, rasová nespravedlnost, požáry zachvacující Západ, bojující ekonomika, kritické nadcházející volby a děti odloučené od svých rodičů na hranici naší země – doufám, že něco způsobilo, že je vám to dost nepříjemné na to, abyste přehodnotili, kde stojíte, čemu věříte a pro co budete ve volbách hlasovat.

Změnila jsem způsob, jakým věřím v mnoho věcí, ale několik z nich během tohoto období našich životů cítím jako docela kritické.

Dřívější víra: Boha uzavřeme do krabice. Když jsem vyrůstala, učili mě věřit, že evangelikální křesťanství je jedinou cestou do nebe a že biblické studium a návštěva kostela jsou jediným způsobem, jak zažít Boha. 

Všechna ostatní náboženství, přesvědčení a praktiky byly buď pohanské, new age nebo kult. Tvrdili jsme, že náš Bůh je všemohoucí a všudypřítomný, ale ve skutečnosti jsme tomu nevěřili. Při zpětném pohledu jsem zjistila, že Bůh evangelikalismu je velmi omezený a velmi malý.

„Při zpětném pohledu jsem zjistila, že Bůh evangelikalismu je velmi omezený a velmi malý.“

Uzdravená víra: Bůh překračuje hranice nebo limity. Objevila jsem Boha mnohem většího, než je moje krabička. Objevila jsem Boha neomezeného rasou, pohlavím, třídou, schopnostmi, sexuální orientací, geografickou oblastí nebo člověkem vytvořeným systémem víry. 

To, co o Bohu věříme, často závisí na kulturních, společenských a geografických faktorech. To je nečiní méně hodnotnými nebo platnými. Setkala jsem se s lidmi, kteří objevili Boha mnoha způsoby, včetně v mešitách, v kostelech, v přírodě, v lidech, v psaných textech, v malých skupinách, v hudbě, v rituálech všeho druhu. 

Hledat Boha mimo můj nastavený systém víry bylo zpočátku děsivé, ale postupem času se stalo jednou z nejvíce obohacujících a osvobozujících zkušeností mého života. Umožnilo mi to uvědomit si, že Bůh je všude.

Dřívější víra: Život je binární. Jako evangelikálové nás učili věřit, že život žije ve dvojhvězdách. Něco je buď v pořádku, nebo je to špatně, buď je to černé nebo bílé, buď jste muž nebo žena.

Pokud bojujete, potřebujete více víry. Pokud si něčím nejste jisti, musíte se více modlit. Je to jednoduché, jasné, nekomplikované – dokud tomu tak není.

Uzdravená víra: Život je plný nuancí. Naučila jsem se, že život je celý o šedi. Je plný nuancí, vrstev a složitostí, které jsou jedinečné pro každého člověka a jeho soubor prožitých (i neprožitých) zkušeností. 

Naší úlohou je zachovat si otevřené srdce a mysl a být ochotni se z těchto zkušeností poučit. Budeme-li tomu otevření, věřím, že se v těchto chvílích také setkáme s Bohem.

Dřívější víra: Křesťané by měli být barvoslepí a ke všem by se měli chovat stejně. Evangelikalismus nás učí, že v Božích očích jsme všichni stejní. Od dětství nás učí: „Červení a žlutí, černí a bílí, v jeho očích jsme vzácní; Ježíš miluje malé děti celého světa.“ 

Přesto jsme se nějakým způsobem stali experty na hlásání lásky svými ústy, zatímco stále odmítáme rovnost s našimi činy. Slovní podpora se nepromítá do spravedlnosti a krmení chudých v Africe znamená málo, pokud nejste ochotni stát s černošskou komunitou, která je vražděna přímo tady v naší zemi.

„Stali jsme se experty na proklamování lásky ústy a zároveň stále odmítáme rovnost našimi činy.“

Uzdravená víra: Na barvě záleží. Rasismus je živý a bují. V Americe vždy žil a vzkvétal. Naše země byla založena na zádech černých otroků a ukončení občanské války nevymýtilo rasismus.

Rozdíl je nyní v tom, že technologie to znemožňuje ignorovat. Dokud skutečně neuvidíme barevné lidi takové, jací jsou, nikdy se nebudeme moci nazývat spojenci ani pomoci zastavit nespravedlnosti, které se jim páchají. 

Musíme si vážit našich odlišností, naší rozmanitosti a toho, co činí každého z nás jedinečným.

Musíme být solidární s černou komunitou a zavázat se k podpoře země, která ctí důstojnost černochů, odstraňuje systémový rasismus a vytváří svět, kde všichni marginalizovaní lidé mohou žít bez strachu.

Závěr: Ježíš byl vždy na straně marginalizovaných a utlačovaných. Chceme-li skutečně utvářet svůj život podle Ježíše, musíme se dívat mimo sebe a myslet na lidi kolem nás – a vidět v nich Boha. 

Věřím, že kdyby byl Ježíš dnes mezi námi fyzicky přítomen, pochodoval by ulicemi a protestoval proti policejní brutalitě a vraždění nevinných černochů; měl by správně nosit respirátor, aby byly obchody otevřené a lidé kolem něj byli v bezpečí; prosil by nás, abychom se starali o zemi, až požáry ovládnou Západ; volil by, jako by na tom závisel jeho život – protože pro životy tolika lidí tak činí.

Pokud chceš být jako Ježíš:

  • Jdi.
  • Hlasuj ve volbách.
  • Vyjádři se proti nespravedlnosti.
  • Stůj s marginalizovanými a utlačovanými.

Takový Ježíš vždy byl a je. Je tím, kým jsme povoláni být.

Amber Cantorna

Baptist News Global

Amber Cantorna

AmberCantorna
Amber Cantorna

Amber Cantorna vyrostla v hluboce konzervativní evangelikální kultuře Focus on the Family a nyní žije v oblasti Denveru se svou ženou Clarou. Je autorkou knih Refoccusing My Family a Unshahamed: A Coming Out Guide for LGBTQ Christians . Je hudebnice, spisovatelka a řečnice.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Biblický seminář: 6. Text Galatským 3; 1-5
DalšíPokračovat
Kázání: 185. O dělnících na vinici

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...