Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
4YOU | Teologie | Ze světa baptistů

Svědectví: 106. Seriál Prsteny moci připomíná, že Říše je všude kolem nás

16. února 202416. února 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Svědectví: Seriál Prsteny moci připomíná, že Říše je všude kolem nás

Svědectví

tyler lastovich JoQ 1tkXmY unsplash 1280x960 1

Seriál Prsteny moci připomíná, že Říše je všude kolem nás

Netrpělivě jsem očekávala uvedení seriálu Prsteny moci (The Rings of Power), který vychází z dodatku k Pánu prstenů od J. R. R. Tolkiena a odehrává se v Druhém věku Středozemě. Pro mě a mého manžela se sledování seriálu již stalo pátečním večerním rituálem; soutěžíme mezi sebou ve vyhledávání náboženských témat.

Přestože Tolkien, věřící katolík, vždy argumentoval proti tomu, aby ve svém díle sledoval zjednodušené alegorie, je plné motivů z křesťanské teologie. Příběh Prsteny moci přináší několik nových pohledů na nábožensky rezonující myšlenky, které rámovaly Hobita a Pána prstenů.

Některé kritiky seriálu se nevyhnutelně opírají o nesrovnalosti mezi ním a knihami a kultovní trilogií Petera Jacksona. Jedna z kritik, která mi přišla velmi zajímavá, se týkala zjevné ztráty jasných hranic mezi dobrem a zlem. Autor tvrdí, že v Pánovi prstenů bylo zřejmé, kdo jsou padouši; Prsteny moci naopak příliš odbočují do morálně šedého teritoria, podobně jako nesmírně populární Hra o trůny.

Koneckonců Sauronův Jeden prsten, nesený nejprve hobitem Frodem a pak krátce jeho společníkem Samem až do svého konečného zničení v Hoře osudu ve Třetím věku, odhalil touhu po moci u mnoha z těch, kteří se k němu přiblížili. Jeden po druhém, Smeagol/Gollum, Bilbo, Boromir z Gondoru (který Prsten ani nenesl, ale ocitl se v jeho blízkosti) a Frodo byli Prstenem kazeni.

Zatímco Boromir patřil k morálně neutrální rase lidí, ostatní byli hobiti, prostý lid, který je pravděpodobně imunní vůči zvratům moci. Frodo, považovaný za nejhodnějšího nositele Jednoho prstenu, ho nakonec odmítl hodit do ohně, aby ho zničil. Sauron zkazil Sarumana, Gandalfova společníka a istarijského čaroděje, který zase obrátil původně věrného Grima, rádce Theodéna, krále Rohirrimů.

Dokonce i Nazgûlové, Sauronovi zlí služebníci z prstenu, byli dříve lidskými pány a válečníky. Fantasy příběh lze číst jako varování před nebezpečím, které s sebou nese moc.

lord of the rings rise to war scaled e1643920619549

Z teologického hlediska v sobě Prsteny moci nesou mocné varování. Říše je všude kolem nás, zastřená naší potřebou racionalizovat touhu po míru bez spravedlnosti, po moci, lhostejnosti a chamtivosti. Hlasy, které nám přinášejí nepříjemné pocity, jsou často hlasy pravdy; v tomto světě náš boj nemusí nutně probíhat mezi jednoznačným dobrem a zlem; spíše se musíme bolestně prodírat tím, co se zdá být morálně šedé.

V Prstenech moci, odehrávajících se ve Druhém věku, jsou vylíčeni elfové, lidé na ostrově Númenor, trpaslíci, Harfooti (předkové hobitů) a skřeti. Zatímco Galadriel se po porážce Morgotha, původního Temného pána, usilovně snaží odhalit působení zla, většina elfů, včetně elfského krále Gil-Galada a jeho rádce Elronda, se usilovně snaží trvat na tom, že zlo ze Středozemě dávno zmizelo.

Gil-Galad stáhne silvánské elfské síly z Jižních zemí, které brzy ovládnou skřeti. Ostrovní obyvatelé Númenoru žijí v hojnosti, přesto izolovaně a plni pohrdání ostatními. V Khazad-Dûmu trpaslíky zachvátí podezíravost a chamtivost, protože objevili zázračný mithril, neproniknutelný kov, který zachrání Frodovi život během osudné cesty k Hoře osudu. Dokonce i zdánlivě dobromyslní Harfobijci se ukáží být bezohledným lidem, který nechává své slabé a zraněné zahynout hladem a divokou zvěří.

Pro křesťany by tyto motivy měly být alegorické – to, co zde vidíme, jsou projevy Říše (1 Sam 8,10-18; Mk 10,42). V tom, co jsme zatím viděli v Prstenech moci, se všechny národy Středozemě kromě skřetů snaží vytvořit fasádu míru a bezpečí, zatímco zakrývají a udržují utrpení. V seriálu se Númenor dokonce velmi podobá pozdní Římské a Byzantské říši, a to jak technologickým pokrokem, tak společenskou strukturou, architekturou a kostýmy.

Elfové, lidé a trpaslíci jsou tak ochotni odvrátit zrak od znamení vzrůstajícího zla, že riskují zánik svůj i celé Středozemě.

Zpočátku se zlo zdá banální – je patrné v Sauronově lichocení, které apeluje na žárlivost Númenoru na věčný život Eldar. Projevuje se v jeho slibech mocných kouzel elfským kovářům Eregionu, kteří pod jeho vedením vytvářejí Prsteny moci.

Jen v prvních čtyřech dílech jsme svědky potlačení Galadrielina varování před probuzeným zlem – elfský král ji pod záminkou odměny za vojenské úspěchy posílá do Valinoru, což je samo o sobě pocta, pokud to nemělo za cíl umlčet ji a udržet falešný pocit míru. Regentka královna Númenoru ji uvrhne do vězení, aby se později nechala přesvědčit a vyslala vojsko na pomoc Jihozemcům při obraně jejich země před skřety.

Z trilogie Pán prstenů víme, že trpaslíci navzdory varování elfů pokračují v těžbě mithrilu, dokud nevypustí démonického Balroga.

Z teologického hlediska přináší kniha Prsteny moci silné varování. Říše je všude kolem nás, zastřená naší potřebou racionalizovat touhu po míru bez spravedlnosti, moci, lhostejnosti a chamtivosti. Hlasy, které nám přinášejí nepříjemné pocity, jsou často hlasy pravdy; v tomto světě náš boj nemusí nutně probíhat mezi jednoznačným dobrem a zlem; spíše se musíme bolestně prodírat tím, co se zdá být morálně šedé.

Anna Piela

Christian Citizen

ABC Teal black logo

Anna Piela

296950 158427

Dr. Anna Piela je ordinovanou kazatelkou American Baptist Churches USA. Je vedoucí redaktorkou časopisu The Christian Citizen a spolupracovnicí regionálního duchovního pro bělošské a multikulturní církve ABC Metro Chicago.

Je polskou přistěhovalkyní a religionistkou, má doktorát z ženských studií na univerzitě v Yorku ve Velké Británii. Její druhá kniha, Nosit nikáb: Muslimské ženy ve Spojeném království a USA (Wearing the Niqab: Muslim Women in the UK and the US), byla vydána v roce 2021.

Vyjádřené názory jsou názory autorky a nemusí se nutně shodovat s názory redakce.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Základy: 2. Kdo byl Ježíš? Byl to skutečný člověk?
DalšíPokračovat
Biblický seminář: Text Filipským 1; 27-30

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...