Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ženy ve službě | Svědectví | Ze světa baptistů

Svědectví: 128. Výzvy pro dnešní baptistické ženy ve službě

17. prosince 202411. listopadu 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Svědectví: Výzvy pro dnešní baptistické ženy ve službě

Svědectví

Výzvy pro dnešní baptistické ženy ve službě

shutterstock 275001506 1200x500 1

Poprvé jsem viděla duchovní – ženu v roce 2007 při návštěvě malého venkovského kostela anglikánské církve v Yorkshire ve Spojeném království. Vyrůstala jsem v převážně katolickém Polsku s omezenou náboženskou gramotností a měla jsem jen mlhavou představu, že je to možné v jiných křesťanských tradicích.

Nemohla jsem od ní odtrhnout oči, když si povídala se svými farníky. Kombinace jejího pohlaví a povolání mi zároveň dávala hluboký smysl. Nemohla jsem předvídat, že o 15 let později se k ní připojím v řadách kněžek jako (pravděpodobně) první žena polská baptistická kazatelka.

V roce 2023 stále existují křesťané, kteří věří, že ženy by neměly být kazatelky, a jsou pravděpodobně ve většině. Dokonce mají citáty z Písma, které podporují tento postoj: Který pokrokový křesťan nezápasil s 1. Korintským a 1. Timoteovi? 

Mnoho hlavních denominací je hrdých na to, že začleňují ženy, a tento postoj podporují dalšími verši, včetně těch, které se nacházejí v Janovi 4 a Římanům 16. Pro mě, jako pro duchovní – ženu, je dobrý pocit být členkou denominace, která oficiálně potvrzuje mé právo na vedení v kazatelské službě.

Existují určité nejasnosti ohledně toho, kdo byl první: Některé zdroje uvádějí, že Clarissa Danforth byla ordinována Baptistickým sborem svobodné vůle (Free Will Baptist Church) v roce 1815. Jiné zdroje uvádějí Frances E. Townsley (1849-1909), která byla ordinována v dubnu 1885 jako první v tehdejší Northern Baptist pověřená kazatelskou službou.

Sjednocená církev Kristova (The United Church of Christ) ordinovala Antoinettu Brownovou byla v roce 1853 a je oslavována jako „první žena ordinovaná do kazatelské služby od biblických dob“. 

Sjednocená metodistická církev ordinovala první kazatelku v roce 1956 (ačkoli některé její konstitutivní skupiny tak učinily koncem už 19. století). Evangelická luteránská církev v Americe a episkopální církev následovaly na počátku 70. let 20. století.

Ačkoli historické ženské ordinace jsou zjevně chloubou hlavních denominací, ženy stále musí prorazit „strop z barevného skla“. 

Podle ABCUSA tvořily v roce 2015 ženy méně než 10 % seniorních nebo sólových kazatelů denominace. V roce 2021 se podle zprávy Baptist Women in Ministry se tento počet zvýšil na 13,5 %. 

Počty queer žen povolaných sloužit jako kazatelky sborů jsou tak nízké, že když k tomu dojde, dostanou se na titulní stránky, jako v případě manželského lesbického pastoračního páru, který byl povolán do kazatelské služby ve sboru Calvary Baptist Church ve Washingtonu, DC.

„Ženy touží pracovat v kazatelské službě.“

Tuto disproporci nelze vysvětlit absolutním počtem kandidátů. V roce 2015 tvořily ženy 50 % studentů v seminářích vedených ABCUSA. Ženy touží pracovat v kazatelské službě. 

Zpráva BWIM (která je založena na odpovědích duchovních z různých baptistických organizací, nejen ABCUSA) poskytuje jasný důkaz, že důvodem jejich nedostatečného zastoupení je zkrátka misogynie v mnoha sborech.

Některé příklady institucionální misogynie zahrnují:

  • Implicitní zaujatost vyhledávacích výborů a zavedených sborových orgánů proti umístění žen do vedoucích pozic. I když ženám není přímo řečeno, že nemohou být kazatelkou sboru, výmluvy, které jim byly řečeny, zahrnují návrhy, aby šly sloužit „jiným“ sborům, nebo diskriminační otázky týkající se reprodukce (21 % respondentek) a romantického života během přijímacích rozhovorů (28 %).
  • Platový rozdíl. 49 procent žen v baptistické kazatelské službě uvedlo, že nebyly odměňovány stejně jako jejich mužské protějšky. Jiné uvedly, že dostávají vždy méně důležité a prestižní úkoly než jejich mužští kolegové.
  • Jsou umlčovány nebo přehlíženy, pokud je jednotlivá žena jednou z mála těch šťastlivých, které byly povolány do kazatelské služby v konkrétním sboru. Některé ordinace žen jsou neformálně nerozpoznatelná (30 %) a místo toho, aby se jim říkalo „reverend“ nebo „kazatelka“, jsou mylně označovány jako „paní“ nebo jiným nevhodným způsobem (52 ​​%).
  • Mezi další mikroagrese patří zpochybňování jejich odbornosti a autority v každodenní práci (59 %), nevhodné komentáře týkající se jejich těla, oblečení, pracovního stylu nebo osobního života.
  • Šokující je, že 25 % baptistických žen v kazatelské službě uvádí, že byly sexuálně obtěžovány nebo napadeny, když pracovaly a sloužily v prostředí své kazatelské služby.

Když jsou tato zjištění rozdělena podle rasy, až o 20 % více barevných žen uvádí, že zažily tyto různé typy misogynie ve srovnání s bílými ženami, což hovoří o další mezisektorové diskriminaci a předsudcích. 

Tyto statistiky jsou alarmující, nepřijatelné a neslučitelné s vizí církve, jejíž „zdraví závisí na tom, aby všechny dary všeho Božího lidu byly použity pro dobro všech a pro Boží slávu“. Přispívají k tomu, že ženy opouštějí kazatelskou službu kvůli jiným povoláním nebo jiným, vstřícnějším denominacím.

Pro mě, jako někoho, kdo se stal konkrétně americkou baptistkou v důsledku osvobozujících důsledků americké baptistické teologie, zpráva ukazuje, že v naší denominaci je stále prostor pro růst. Rozšíření kruhu znamená oslavu různorodého vedení.

Chimamanda Ngozi Adiche, slavná nigerijská americká spisovatelka, jednou mluvila o „nebezpečí jednoho příběhu“. Ve svém TED Talk v roce 2009 řekla : „Když odmítneme jediný příběh, když si uvědomíme, že o žádném místě nikdy není jediný příběh, znovu získáme jakýsi ráj.“

Je načase odmítnout jediný příběh o vedení jen těch správných mužů, které nje pro naše sbory nejvhodnější. V kontextu trvalého úpadku hlavního proudu protestantismu může opuštění této fantazie a otevření kazatelen ženám dobře rozhodnout o budoucnosti církve. 

Anna Piela

Baptist News Global

Tento článek se poprvé objevil v Christian Citizen a je zde se svolením znovu publikován.

Anna Piela

BFF150E1 59FA 4B12 B02F FEC4D07252BD 4 5005 c 1.jpeg
Anna Piela

Anna Piela je ordinovaná kazatelka Amerických baptistických sborů v USA (American Baptist Churches USA, ABC). Působí jako hlavní spisovatelka v American Baptist Home Missions Societies a spolupřidružená regionální kazatelka pro bílé a multikulturní sbory v ABC Metro Chicago. 

Tato polská imigrantka a odbornice na náboženství je hostující vědkyní na katedře religionistiky na Northwestern University. Má titul Ph.D. a má doktorát v oboru ženských studií na University of York ve Velké Británii. Jejími výzkumnými zájmy jsou především islám a gender.  Její druhá kniha Wearing the Niqab: Muslim Women in the UK and US, byla vydána v roce 2021.

V současnosti je hlavní vyšetřovatelkou projektu financovaného Americkou akademií náboženství o rasové identitě bílých polských konvertitek k islámu. Loni vydala Bloomsbury Academic její knihu Wearing the Niqab: Muslim Women in the UK and US . Sledujte její práci na jejích webových stránkách a na Twitteru @annapiela999.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Vánoce: 180. Vánoční radost musí být tlumena nářkem našich bližních
DalšíPokračovat
Kázání: 242. Pokání a jak jej činit

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...