Teologie: 111. Teologové odmítají pohled JD Vance na „nařízenou lásku“
Teologie
Teologové odmítají pohled JD Vance na „nařízenou lásku“
Viceprezident JD Vance je kritizován teology za jeho obrácenou teologii vyjádřenou v rozhovoru z 29. ledna na Fox News.
Co řekl Vance: „Existuje stará škola – a mimochodem si myslím, že je to velmi křesťanský koncept – že milujete svou rodinu a pak milujete svého souseda a pak milujete svou komunitu a pak milujete své spoluobčany a svou vlastní zemi a poté se můžete soustředit a upřednostňovat zbytek světa.
„Spousta krajní levice to úplně obrátila. Zdá se, že nenávidí občany své vlastní země a více se starají o lidi mimo své vlastní hranice. To není způsob, jak řídit společnost.
A myslím, že hluboký rozdíl, který Donald Trump přináší do vedení této země, je jednoduchý koncept America First.
Neznamená to, že nenávidíte nikoho jiného, znamená to, že máte systém. A prezident Trump se v tom vyjádřil velmi jasně – to staví zájmy amerických občanů na první místo. Stejně jako by se britský premiér měl starat o Brity a Francouzi o Francouze, máme amerického prezidenta, kterému záleží především na Američanech, a to je velmi vítaná změna.
Pomineme-li politiku, četní křesťanští teologové se obrátili na sociální média, aby upozornili, že viceprezident – který je konzervativním katolíkem – zkreslil Ježíšovo učení a evangelia.
„Takhle ne.“ To se míjí smyslem Ježíšova podobenství o milosrdném Samaritánovi.
„Takhle ne,“ napsal jezuitský kněz a spisovatel James Martin. „To se míjí smyslem Ježíšova podobenství o milosrdném Samaritánovi (Lk 10,25-37). Poté, co Ježíš řekl zákoníkovi, že bys měl ‚milovat svého bližního jako sám sebe‘, se ho zákoník ptá: ‚A kdo je můj bližní?
„V odpověď Ježíš vypráví příběh o židovském muži, kterého zbili lupiči a leží u silnice. Tomu muži nepomáhají jeho nejbližší („kněz“ a „levita“), ale spíše Samaritán. V té době by se Židé a Samaritáni považovali za nepřátele.
„Ježíšovo základní poselství je tedy to, že každý je tvůj bližní a že nejde jen o pomoc své rodině nebo těm nejbližším. Jde konkrétně o pomoc těm, kteří se zdají být jiní, cizí, jinací. Všichni jsou naši ‚sousedé‘ – bližní.
„Ale Ježíšův hlubší bod lze pochopit pouze z pohledu zbitého muže: Naše konečné spasení závisí, stejně jako tomu bylo u tohoto muže, na těch, které často považujeme za ‚cizince‘.“
Další odpovědi:
Joash Thomas, autor připravované knihy The Justice of Jesus : „Jsem teolog vystudovaný na jednom z nejlepších amerických konzervativních evangelikálních teologických seminářů. Toto není křesťanský koncept; je to koncept západní individualistický.
Zack Lambert, autor a pastor Restore Austin: „Je důležité poukázat na to, že toto je PŘESNĚ OPAK toho, co Ježíš učí v Kázání na hoře (Matouš 5-7), v příběhu o milosrdném Samaritánovi (Lukáš 10), v kázání v synagoze svého rodného města (Lk 4) a v podstatě pokaždé, když otevřel ústa.“
Někteří konzervativní evangelikálové – zejména kalvinisté – se vrhli na obranu Vanceova biblického výkladu a kritizovali ty, kteří se mu posmívali.
Někteří konzervativní evangelikálové – zejména kalvinisté – se vrhli na obranu Vanceova biblického výkladu a kritizovali ty, kteří se mu posmívali.
Sám Vance se později připojil k platformě X a prohlásil: „Stačí vygooglovat ordo amoris. Kromě toho myšlenka, že neexistuje hierarchie povinností, porušuje základní zdravý rozum. Opravdu si (jiný komentující) myslí, že jeho morální povinnosti vůči vlastním dětem jsou stejné jako povinnosti vůči cizímu člověku, který žije tisíce kilometrů daleko? Myslí si to někdo?”
Z toho ostatní zastánci Vancea zachytili jeho argument, že protože rodiče mají větší povinnost starat se o své děti než o cizí lidi – koncept, který se v Novém zákoně neučí – mají Američané odpovědnost postarat se nejprve o své vlastní.
Ordo amoris je latinský výraz, který se překládá jako „nařízená láska“. Pojem definovaný Augustinem popisuje myšlenku, že lidé jsou nejúspěšnější, když jsou jejich lásky v pořádku. Augustin věřil, že lidé jsou nuceni láskou a že láska by měla být nařízena, aby se sladila s tím, co miluje Bůh.
Tato latinská fráze se běžně používá v klasických školách a v domácím vzdělávání a stala se kódovým jazykem pro určitý konzervativní pohled na křesťanskou povinnost.
V rámci různých hnutí konzervativního amerického křesťanství bylo podobenství o milosrdném Samaritánovi přehlíženo nebo reinterpretováno, aby bylo možné vznést námitku proti empatii. Tato ideologie byla podporována Johnem MacArthurem a Johnem Piperem a dalšími kalvínskými pastory, ale má také následovníky mezi konzervativními katolíky.
Vanceova interpretace toho, co je „zdravý rozum“, je v rozporu s tradičním katolickým učením o sociální spravedlnosti. Vance je součástí hnutí v rámci katolicismu, které se snaží posunout církev k postoji před Druhým vatikánským koncilem a ignoruje katolické sociální učení.
Mark Wingfield
Mark Wingfield
Mark Wingfield působí jako výkonný ředitel a vydavatel Baptist News Global. Je autorem knih Honestly: Telling the Truth About the Bible and Ourselvesa Why Churches Need to Talk About Sexuality.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry






