Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Slovo | Kázání | Vánoce

Vánoce: 56. Vítejme Krista Krále

24. prosince 202128. prosince 2021
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

Otevřme mu i ty svoje dveře, a přijměme jej dnes! On nás naplní radostí svého Ducha.

Vánoce: Vítejme Krista Krále

Vánoce

Vítejme Krista Krále

Introit:

1 Poutní píseň, Davidova. Zaradoval jsem se, když mi řekli: Půjdem do Hospodinova domu!  2 A naše nohy již stojí ve tvých branách, Jeruzaléme.  3 Jeruzalém je zbudován jako město semknuté v jediný celek.  4 Tam nahoru vystupují kmeny, Hospodinovy to kmeny, Izraeli na svědectví, vzdát Hospodinovu jménu chválu.  5 Tam jsou postaveny soudné stolce, stolce Davidova domu.  6Vyprošujte Jeruzalému pokoj: Kéž v klidu žijí ti, kdo tě milují!  7 Kéž je na tvých valech pokoj, kéž se tvé paláce těší klidu!  8 Pro své bratry, pro své druhy vyhlašuji: „Budiž v tobě pokoj!“  9 Pro dům Hospodina, našeho Boha, usiluji o tvé dobro.  (Žalm 122)

1. čtení: Izajáš 9, 1-6

1 Lid, který chodí v temnotách, uvidí velké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo.  2 Rozmnožil jsi národ, rozhojnil jsi jeho radost; budou se před tebou radovat, jako se radují ve žních, tak jako jásají ti, kdo se dělí o kořist.  3 Neboť jho jeho břemene a hůl na jeho záda i prut jeho poháněče zlomíš jako v den Midjánu.  4 Pak každá bota obouvaná do válečné vřavy a každý plášť vyválený v prolité krvi budou k spálení, budou potravou ohně.  5 Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: „Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje.“  6 Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce spočine na trůně Davidově a na jeho království. Upevní a podepře je právem a spravedlností od toho času až navěky. Horlivost Hospodina zástupů to učiní.

2.čtení: Marek 11, 1-11

1 Když se blížili k Jeruzalému, k Betfage a Betanii u Olivové hory, poslal dva ze svých učedníků 2 a řekl jim: „Jděte do vesnice, která je před vámi, a hned, jak do ní vejdete, naleznete přivázané oslátko, na němž dosud nikdo z lidí neseděl. Odvažte je a přiveďte! 3 A řekne-li vám někdo: ‚Co to děláte?‘, odpovězte: ‚Pán je potřebuje a hned je sem zas vrátí.‘“ 4 Vyšli a na rozcestí nalezli oslátko přivázané venku u dveří. Když je odvazovali, 5 někteří z těch, kteří tam stáli, jim řekli: „Co to děláte, že odvazujete to oslátko?“ 6 Odpověděli jim tak, jak Ježíš přikázal, a oni je nechali. 7 Oslátko přivedli k Ježíšovi, přehodili přes ně své pláště a on se na ně posadil. 8 Mnozí rozprostřeli na cestu své pláště a jiní zelené ratolesti z polí. 9 A ti, kdo šli před ním i za ním, volali: „Hosanna!  10 Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově, požehnáno buď přicházející království našeho otce Davida. Hosanna na výsostech!“  11 Ježíš vjel do Jeruzaléma a vešel do chrámu. Po všem se rozhlédl, a poněvadž již bylo pozdě večer, odešel s Dvanácti do Betanie.

V Kristu milé sestry, bratři, přátelé a hosté,

dnes spojujeme advent, příchod Páně s Kristovým příchodem do Jeruzaléma. Nespletli jsme si přitom roční ani liturgické období, třebaže vjezd Ježíše do Jeruzaléma je oddílem, který čteme zpravidla na květnou neděli – na začátku velikonočního oktávu. Tento Ježíšův příchod ranně křesťanská církev – dnes konkrétně evangelium Markovo – ztotožňuje s bohatou eschatologickou vizí proroka Zachariáše. Ten ji rozvíjí jako celkové vyústění dějin, ovšem uprostřed nich dochází ke klíčové události, kdy vzejde setba pokoje – nejprve jako výhonek – to je ten Izajášův oddenek z vyprahlé země – a potom se pokoj rozšíří. Na to se čeká a to je ohlášeno – pokoj dalekým i blízkým, pokoj mezi národy, a zcela vánočně pokoj mezi lidmi, Bůh v nich má totiž zalíbení.

Ježíš tu vizi, stejně jako každý Izraelec důvěrně zná. Ví, že podle tohoto proroctví, se Hospodin vrací na Sion, do Jeruzaléma jako královský ženich – a Jeruzalém je jako ta jeho vyvolená. Jeruzalémská dcerka – tedy město, jeho obyvatelé, lidé staří, mladí, rodiče a děti. Ale nejen obyvatelé – Jeruzalém je městem kam se přichází – které se vyhledává jako město zvláštní – jako město pokoje. Je to město, kam budou proudit národy – tedy lidé celé země. A tuto setbu pokoje budou rozsévat při svém návratu po všem světě.

Ježíš tohle všechno ví, je si vědom také toho, co Zachariáš říká – a také, byla živá ta tradice, že sám Zachariáš byl zabit svými mezi chrámem a oltářem. I to Ježíš jistě věděl a sám farizeům a zákoníkům připomněl.

A tak na jedné straně je s tímto příchodem spjata radost a veselí –  neboť přichází ten očekávaný – spásu a pomoc nesoucí, ovšem je tu také silný závan velkého odmítnutí – je tu již ten, který sestupuje z Olivové hory, jak bylo předpověděno, ale na úpatí zapláče a na sklonku dne se rozhlédne po městě, které se při pohledu z této hory jeví jako na dlani – rozhlédne se a obrátí se zpět.

Aktualizujme – je to totiž naše doba stejně jako doba Ježíšova, nebo o něco pozdější Markova – doba pisatele. Ježíšův příchod je skutečně spojen s počátkem i koncem – tedy úzce spjat s životem člověka, se dny, které nám tu Stvořitel dává prodlévat. Ježíš vstupuje k nám. Také my jsme totiž obyvatelé či příchozí Jeruzaléma. To my jsme dnešním oddílem zváni velmi pozorně sledovat kroky  toho, jenž se ubírá z Olivové hory ale ještě osobněji:  to nad námi Ježíš hořce pláče. Nad námi lidmi, když nerozpoznáváme čas Hospodinova navštívení. Nebo když jej sice vítáme – ale stále se neumíme srovnat s tím, že si k triumfálnímu vjezdu vybírá malého oslíka. Rozumějme – je to kdykoliv do Ježíše Krista vkládáme své představy – jež svědčí a jsou úzce spojeny se sebeprosazením. Kdykoliv náš život míří ke slávě, moci a zbohatnutí, kdykoliv si od Ježíše slibujeme něco jiného, než to, co On přináší – totiž setbu pokoje. A kdykoliv neumíme tento jeho pokoj nést a šířit a to je současná naše a všelidská svízel – a proto se shromažďovala církev kolem stolu Páně – protože tak bytostně prožívala svoji vlastní chudobu a potřebnost před svým přicházejícím Pánem. Když se vrátím k obrazu ženicha a nevěsty – a je to obraz, který rád používá  Ježíš při vyučování – církev je tu na tomto světě jako nevěsta očekávající na svého ženicha – tak jako jsme to slyšeli z knihy Zjevení – toužící církev, ale také vůbec všichni i svatebčané i ti, kdo svatbu zajišťují světlem – jako ty panny s lampami. V oddíle o vjezdu na oslátku rozpoznáváme, že Ježíš zde jedná s Mesiáškou autoritou, avšak nenaplňuje lidskou představu o silném vůdci. O tom, kdo by mohl vysvobodit mocenským způsobem. Za použití násilí. A na to upozorňuje Izajáš v 53 k. 2-3protože je to nadčasové – „neměl vzhled ani důstojnost, viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.“ mohli bychom pokračovat – byl v opovržení, kde kdo se ho zřekl, muž plný bolesti“ – tohoto Ježíš dnes představuje církev a je to tak správné. Svým způsobem je správné, že jsou kostely prázdné. A místo mega sborů – se jedná spíše o hloučky poutníků víry. Žádná velká sláva. Nic blyštivě skvělého. Žádná zář barevných reflektorů. Ježíš cestující na oslátku, na němž se jede zcela jinak než na koni. Přepadla mě jedna vzpomínka: Navštívil jsem jeden velmi bohatý sbor plný zámožných lidí – je to jedno kde, dost daleko od nás – po rekonstrukci celého toho prostoru „chrámu“ – i když to byla baptistická modlitebna, – se hlavní sál podobal dokonalému divadelnímu prostředí – auditorium jedna báseň – všechno do detailu promyšlené – vstup vás ohromil vznešenou kopulí – na stěnách všude mramor, propadali jste se v tmavě zeleném koberci a byl to komplex stávající nejen z hlavního sálu – ale s rozsáhlého příslušenství … včetně zbrusu nové budovy pro mládež. A to teprve oči přecházely – všechny ty hrací fotbálky a kulečníky, špičkový sound systém ke chvalám a desítky stojanů s mikrofony pro každého – plátna a přídavné obrazovky … a všechno nové – provádějící bratr se ke mně naklonil a svěřil mi – my chceme, aby naše mládež měla to nejlepší – to je totiž naše budoucnost. Zhroutil jsem se do jednoho s těch vypolstrovaných gaučů opravdu se smíšenými pocity – to co jsem mnohdy pociťoval při vstupu do sice krásných a historicky cenných katedrál … v Evropě – tady bylo jen v jiném – modernizovaném vydání a popravdě jsem pocítil tíseň – ne radost. Možná se mi tato vzpomínka vynořila z podvědomí v souvislosti také s našimi úpravami sboru – byť potřebnými a možná nejnutnějšími – ale je pravda, že jsem si několikrát v tom procesu pokládal otázku – proč vlastně to všechno. Nejde o relativizaci snah všech nás, to mně spíše provázely pocity radostné – ale je tu ta otázka – přítomná – a stále znovu pokládaná – proč a kvůli čemu to všechno; či lépe: Kvůli komu. A tak jsem rád, že nám chvilkové rozvolnění dalo i když omezeně tuto příležitost sesednout se kolem stolu Páně. Když přijde mezi nás Ježíš – bude rozpoznán ve své chudobě (šófel) – jako ošumtělý host, jako chudý král. Rovněž bílá barva – která je symbolem vzkříšení – může být i barvou obíleného hrobu. A také ten náš Jeruzalém – může být městem – jež se k přicházejícímu obrací zády svým nepřijetím a rozčarováním. Tento? Se svým programem velikého pardonu pro tápající, se svým bezbřehým milosrdenstvím k ujařmeným. Se svým novým zákonem lásky? V tomto smyslu nepřeslechněme evangelijní zvláštní zájem o chudé, bezvýznamné, zarmoucené, pronásledované, přehlížené a proto tak lačné po pokoji a spravedlnosti království nebeského.

Ti, kdo dnes nadšeně vítají Ježíše a provolávají jej za krále slovy Hosana…ozývající se nejsilněji na přelomu izraelského roku zejména o slavnosti stánků – a znamenající: Pomoz již! nebo Dej prospěch! Jak to myslí? Na co myslí? Je to Ježíšovo pojetí moci v bezmoci? Je to Ježíšovo, sám sebe zmařil…? Jako charakteru Boží misie mezi námi, aby se zcela bez lidského nadání a nanejvýš překvapivě začalo ozývat tu i onde po země tváři – Ježíš Kristus je Pán? Umíme vidět tu slávu doxa  – který přichází do neslavného světa, který si však zakládá na tom všem, co nejen nenasytí duši člověka, ale v orientaci na získávání ji zásadně uškodí? Také my jsme v tom zástupu volajících, ale víme, že to jsou poslední ovace – ty utichají a ačkoliv nemůžeme tento dav a shromáždění ztotožnit s davem volajícím ukřižuj – přesto si položme tu otázku, čím nás Ježíš upoutává a jak nás získává pro sebe samého. Je to slovem pokoje i pro dobu zlou. Je to ujištěním, že to byly naše nemoci jež nesl, že to naše všeliké bolesti na sebe vzal – tento muž bolesti – že byl „zmučen pro naši nepravost a trestání snášel pro náš pokoj.“ (Iz 53, 4-5) Že to my jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou – ve zjevném kontrastu s Jeho slovem i životem, jež si dobrovolně,  poslušen nebeského Otce,vybírá cestu sebedarující lásky.

Je to tázání velikonoční, neboť Ježíš kráčí k potupě. Ale je to vrchol toho, co se stalo v Betlémě efratském. V tom tehdy malinkém městě Davidově – tam, v ústraní a skromně, přichází ten, kdo je spásou a pomocí nám lidem nepokoje a nedobré vůle. Příchod Kristův jako navštívení nás lidí však vnáší do beznaděje světlo – a s ním pravdu, lásku, pokoj a radost. On, do jakékoliv naší sklíčenosti, kterou nemůžeme nepřiznávat – naopak se k ní směle přiznejme – přinesl pokoj Boží, převyšující každé naše pomyšlení.

Ježíš dnes nenocuje v Jeruzalémě, nazítří se vrátí, i do toho chrámu, aby vyhnáním kramářů dal provždy znamení, že milost Boží je zdarma a i když není lacinou. Nemůžeme za ni platit a ani nemusíme. Bylo zaplaceno životem, prolitím nevinné krve, jež od nepaměti, tam, kde je vírou to rozpoznáno a vírou přijímáno, ukazuje světlo nového života. Ježíšova oběť protrhla nebesa a na zem se snesly krůpěje Boží rosy – a život v Kristu vypučí i nám.

Kéž je nám zvěst evangelia dnes pobídkou očekávat na Boží navštívení v našem žití, v našich rozhodnutích, v okolnostech i třeba všelijak náročných, ba lidsky až beznadějných. Vítejme Krista Krále, otevřeme mu i ty svoje dveře, a přijměme jej dnes! On nás naplní radostí svého Ducha.

Amen.

Modlitba:

Hospodine, Pane náš, přijmi náš dík i naše prosby. Děkujeme za světlo, jež jsi dávno zaslíbil a přeci se dotýká i nás dnes. Ve tvém jednorozeném Synu. A pokorně prosíme, připrav si nás jako nevěstu okrášlenou, čelenkou spravedlnosti a olejem veselí i závojem chvály, namísto beznaděje.

Amen.

Radek Pospíšil

Liberec

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Vánoce: 30. O narození Pána Ježíše 3. díl
DalšíPokračovat
Povídka: 12. O nejkrásnějším vánočním dárku

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...