Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Velikonoce | Ze světa baptistů

Velikonoce: 80. Baptisté jsou tělem i krví spřízněni s Marií Magdalenou

2. dubna 202418. března 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Velikonoce: 80. Baptisté jsou tělem i krví spřízněni s Marií Magdalenou

Velikonoce

Baptisté jsou tělem i krví spřízněni s Marií Magdalenou

Edward Burne Jones 1833 1898 The Morning of the Resurrection N04888 National Gallery 1200x500 1
„Ráno vzkříšení“, Sir Edward Coley Burne-Jones, 1886. Tate Britain a Národní galerie, Wikimedia Commons

Baptisté se dopustili spousty chyb v tom, jak pohlížíme na ženy. V mnoha našich společenstvích a denominacích se ženy teprve začínají naplno prosazovat jako kazatelky, zatímco jižní baptisté ženám stále nedovolují sloužit jako kazatelky.

Jak jsem již dříve uvedla, udělali jsme mnoho chyb v tom, jak vnímáme Marii, Ježíšovu matku, což ovlivňuje náš pohled na všechny ženy, a tedy i na ženy ve službě. Ježíš nám prostřednictvím symbolu vtělení ukazuje, jak může vypadat ztělesněná láska, když Bůh přichází, aby byl s námi skrze tělo ženy.

„Baptisté se možná také provinili tím, že se málo zamýšlejí nad rolí Máří Magdalény.“

Baptisté se možná také provinili tím, že málo přemýšlejí o roli Máří Magdalény. V našich postních a velikonočních obřadech je odsunuta do vedlejší role, přitom je jednou z hlavních postav, dokonce vypravěčkou velikonočního příběhu.

Ježíš se jí zjevuje. Ne Petrovi nebo Marii, své matce, ale Marii Magdaléně.

Marie Magdaléna je ta vyvolená.

Příliš mnoho Marií

Magdaléna je často nazývána sexuální pracovnicí (není), aby nám pokorným hříšníkům („to my nejsme“) ukázala, jak je úžasné, že si Bůh mohl použít i ji, aby sdílel dobrou zprávu o prázdném hrobě. Tím se její postavení ještě více snižuje, naše oči a uši mají přeskočit skutečnost, že žena byla vybrána, aby viděla vzkříšeného Ježíše u hrobu a pověřena zvěstováním velikonoční zvěsti.

Problém je v tom, že těch Marií je prostě příliš mnoho. Marie, matka Ježíšova, a Marie Magdaléna mají stejné křestní jméno, tedy společné jméno. Existují i další Marie, k jejichž rozlišení se nám nabízejí familiární opisy. Známe Marii a Martu z Betánie, sestry zmiňované ve všech čtyřech evangeliích, a v Janově evangeliu mají bratra Lazara. Také v Janově evangeliu Marie z Betánie pomazává Ježíšovi nohy, zatímco v ostatních evangeliích je žena, která Ježíšovi pomazává nohy, nejmenována a je nazývána hříšnicí. Proto někteří zaměňují, směšují Marii z Betánie s Marií Magdalénou a nejmenovanou ženou, která je nazývána hříšnicí, a všechny tak nějak v myslích kazatelů a učitelů nedělních škol splývají v jednu osobu, která je napravenou prostitutkou jménem Marie Magdaléna.

Není to těžký omyl, protože je to velmi matoucí, a navíc šikovný omyl, protože podporuje patriarchát po celá staletí.

O této Marii zvané Magdaléna víme s jistotou pouze to, že byla jmenována jako první ze skupiny žen, které ze svých prostředků zajišťovaly Ježíšovu službu, a byla Ježíši vděčná, protože ji vyléčil z démonického průvodu, o čemž se zmiňuje pouze Lukášovo evangelium. Na Magdaléně, která byla dlouho považována za místní jméno, už nepanuje shoda. Někteří se domnívají, že jde o titul nebo přezdívku, Marie Věž nebo Marie Veliká.

Three Marys Henry Ossawa Tanner
„Tři Marie“, Henry Ossawa Tanner. Zleva Marie Magdaléna, Marie, matka Jakubova, a Salome se blíží k Ježíšovu hrobu. Umělecké galerie Fisk University, Nashville, Tennessee. Wikimedia Commons.

Marie a vzkříšení

Marie Magdalská hraje v Janově evangeliu velkou roli. Zde vidíme, jak se dostává do popředí, protože v synoptických evangeliích byla zmíněna jen krátce.

Poté, co Marie zůstala u hrobu, aby byla nablízku tělu, potkává muže, kterého mylně považuje za zahradníka, ale po zaslechnutí jména poznává svého učitele a uvědomuje si, že ho v hrobě nezadržela smrt. Ježíš je nějakým způsobem před ní.

Ježíš Marii prosí, aby šla a řekla učedníkům dobrou zprávu o tom, co viděla a slyšela. Stává se apoštolkou apoštolů, když jde oznámit dobrou zprávu, že jejich přítel a učitel vstal z mrtvých. Připomíná nám evangelistku Samaritánku, která přináší do své vesnice dobrou zprávu o živé vodě. Marie přináší stejnou životodárnou zprávu učedníkům.

„Další žena, která nás učí a přináší nám dobrou zprávu o Ježíši.“

Když byla veškerá naděje ztracena, vyvstává nový život.

Další žena, která nás učí, přináší nám dobrou zprávu o Ježíši. Rodí slovo nového hnutí.

Magdalena je matkou naší víry, ztělesněnou dobrou zprávou. Tělo a krev pumpující, možná spěchající vzrušením sdílet to, co se má stát novým vědomím moci života nad smrtí. Ona říká: “ Jsem osvobozena od smrti!“. Oslava kříže se nyní zjevuje v tom, čeho byla přímým svědkem. Pro nás všechny svítá nový život.

Tělo a krev

V Janově evangeliu je eucharistie zmíněna na začátku šesté kapitoly, kdy Ježíš mluví o svém těle a krvi, aby předznamenal to, co má přijít. Učí nás, že tento nový život nám umožňuje být jedno s Bohem. Naše vtělená já ožívají trvalou láskou, přetrvávající láskou, a zároveň jsme osvobozeni. Ve svobodě můžeme hlásat u stolu lásky:

To je naše tělo
Toto je naše krev
Toto je náš stůl
Toto je naše cesta lásky,
Jsme jeden s druhým
Jsme jedno s Bohem
Jsme JEDNO

Velikonoční poselství, že jsme jedno, že jsme tělem a krví spřízněni s Ježíšem, k nám přichází ze svědectví nikoho jiného než Marie Magdalény.

IMG 0532
„Prožívání vzkříšení“, Julia Goldie Day

Naše duchovní matka

Magdaléna připomíná této baptistce, že je mou duchovní matkou, matkou křesťanské víry, když jsem v pokušení zapomenout na sílu ženských slov. Tyto duchovní kořeny sahající až k Máří Magdaléně mě utěšují, když toužím po svobodě a hlasu pro sebe a své sestry a další lidi s omezenou autoritou.

Během tohoto Měsíce obhajoby BWIM si musíme připomenout naše baptistické zásady a hluboké kořeny, které nám nabízejí uzdravení ve vztahu k ženám v Písmu, k ženám v našem vlastním životě a k našemu vlastnímu já stvořenému podle Božího obrazu.

Ve jménu Ježíše bylo napácháno mnoho škody. Je čas znovu se podívat na to, jaký vztah máme k Magdaléně a k sobě navzájem, a to pomocí uzdravující vody křtu, která praktikuje vzkříšení. Znovu se rodíme společně v lásce, pozvedáme kalich a jíme chléb jako vtělení lidé, jako jedno tělo.

Legenda říká, že Magdaléna navštívila samotného císaře, aby mu zvěstovala vzkříšení, v ruce držela vejce, které mělo představovat nový život, a říkala: „Kristus vstal z mrtvých.“ Císař řekl, že to není pravda o nic víc, než že to vejce zde může zčervenat. Vejce v její ruce pak zčervená na znamení pravdivosti jejích slov.

Odtud pochází velikonoční odpověď: „Kristus vskutku vstal z mrtvých“.

Kéž se připojíme k naší duchovní matce Magdaléně, spřízněné tělem a krví, a svobodně zvěstujeme živé tělo a krev Ježíše Krista. Jsme živí. Prožíváme vzkříšení. Haleluja. Amen.


Julia Goldie Day

Baptist News Global

Julia Goldie Dayová

Day
Julia Goldie Dayová

Julia Goldie Dayová je ordinovanou kazatelkou v rámci Cooperative Baptist Fellowship a žije v Memphisu ve státě Tenn. Je malířkou a hrdou matkou Jaspera, Baraka a Jillian. Více se dozvíte na jejích webových stránkách nebo ji sledujte na sociálních sítích @JuliaGoldieDay.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Velikonoce: 79. Být tam
DalšíPokračovat
Základy: 9. Proč Bůh dopouští utrpení?

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...