Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Povzbuzení | 4YOU | Zamyšlení

Zamyšlení: 87. Poslušnost

18. července 202118. července 2021
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

Pravá poslušnost započíná nastražením smyslů. I proto nemůže být nikdy doopravdy slepá (či hluchá). Poslušnost bez kritického rozvažování by byla protimluvem.

Zamyšlení: 87. Poslušnost

Zamyšlení

Poslušnost

Ve své útlé knize Fantazie a poslušnost z roku 1968 píše Dorothee Sölle:

„Je možno v životě přesně rozlišovat mezi poslušností vůči Bohu, kterou máme uznat, a mezi poslušností vůči lidem, kterým ji můžeme nebo máme z dobrých důvodů odepřít? Domnívám se spíše, že jsme dnes jako křesťané povinni podrobit kritice jakoukoli poslušnost a že tato kritika musí být radikální!“

Změnilo se něco zásadního v církvi a společnosti od doby, kdy byla tato slova napsána? Může se zdát, že se změnilo mnohé. Minimálně dnes o významu slova „poslušně“ nepřemýšlíme v bezprostředním stínu politického režimu, který si absolutní poslušnost nárokoval. A nejen to. Od šedesátých let do značné míry vyvanula i dusivá poslušnost autoritám rodinným, generačním, kulturním. Může se tak zdát, že do určité míry je radikalita Dorothee Sölle anachronismem.

Přesto ani my nejsme vyvázáni z nutnosti znovu přemýšlet, je-li poslušnost (českým protestantům tak důvěrně známá, coby hlavní ctnost Karafiátových broučků) skutečně bytostnou součástí křesťanství, nebo spíše jeho Achillovou patou. Už jen proto, že Písmo – zejména v Kralickém překladu – důrazem na poslušnost nešetří. A to nejen ve vztahu k Hospodinu, ale i k „pánům tělesným“ (Ef 6,5).

Možná, že nejsme schopni v „životě přesně rozlišovat“, kdy je naše poslušnost na místě, nicméně pokud nechceme odložit Bibli do archivu, nelze neusilovat alespoň o rozlišení nepřesné, situační a nedefinitivní.

Začít snad můžeme tím, že se pokusíme vyjasnit si, co by vlastně ona kýžená poslušnost měla být. Jak řecké hypakoé, tak i české poslušnost nás odkazují k metaforice slyšení.

Být poslušný, to v prvé řadě nutně znamená slyšet. Dovolit, aby mi něco bylo řečeno. Poslušnost tak rozhodně není postojem pasivity a sebe­opouštějící odevzdanosti.

Pravá poslušnost započíná nastražením smyslů. I proto nemůže být nikdy doopravdy slepá (či hluchá). Poslušnost bez kritického rozvažování by byla protimluvem.

Ochota ke slyšení je ale pouze prvním krokem poslušnosti. Tím druhým je přijetí slyšeného. Být poslušen Hospodina znamená slyšet a zachovávat jeho slovo. Pokud to domyslíme do důsledků, začne se nám odhalovat, že pravá poslušnost je nutně vždy svobodným aktem. Je svobodným a odpovědným přitakáním uslyšenému slovu. Poslušným se mohu stát pouze z vlastní vůle. Nikdo mne k tomu nemůže žádnou mocí donutit. I proto není na místě označovat za poslušné lidi ty, kdo jsou za všech okolností submisivní a poddajní. Bezmyšlenkovité podřízení se je opakem poslušnosti. Je útěkem před odpovědností vlastního rozhodování.

Vždy, když jsme poslušní (ať už ve vztahu k Bohu či jiným mocnostem), je to vyznáním naší víry. Svou poslušností vyjadřujeme svou příslušnost – stojíme při tom, co jsme uslyšeli. A je na místě vždy dobře zvažovat, jakého sboru chceme být příslušníkem. Jak dobře víme z nedávných dějin, zpětně není snadné své dřívější příslušnictví nějak vymazávat či okecávat. Zůstává na nás přischlé i po změně paradigmatu.

Jáchym Gondáš

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Svědectví: 4. Moje cesta ke kazatelské službě
DalšíPokračovat
Baptistický seminář – 19. J. A. Komenský 6. Švédsko

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...