Advent: 75. Proč číst Markovo evangelium
Advent
Proč číst Markovo evangelium a dodržovat advent?
Období adventu a Markovo evangelium se v baptistických sborech v Americe často nesetkávají s nadšeným přijetím. Advent – a zbytek tradičního církevního kalendáře – je někdy vnímán jako “katolická záležitost”. A Marek je historicky nejméně populární ze čtyř evangelií napříč celou řadou sborů.
Ale jak advent, tak Markovo evangelium jsou dnes pro všechny křesťany zcela aktuální.
Úvod do adventu a do Marka
Mnozí baptisté advent většinou neznají. Anglikánský kompas to nápomocně shrnuje: “Advent je začátkem církevního roku. Je to čas očekávání, čas příprav a čas vzpomínek. Advent a Vánoce se často zaměňují. K záměně dochází proto, že většina Severoameričanů začíná slavit Vánoce ještě před jejich příchodem.”
Na rozdíl od Vánoc má advent ponurý a tlumený tón. Ve čteních z Písma, která se používají v adventu, hrají významnou roli starozákonní proroci a Jan Křtitel, protože jsou hlavními hlasy, které předjímají příchod Mesiáše, Ježíše Krista.
Markovo evangelium zahrnuje starozákonní proroky i Jana ve velmi krátkém prologu. Tento typ stručnosti charakterizuje Markovo evangelium a vysvětluje Markovo historické opomíjení. Proč se soustředit na Marka, když máme mnohem delší vyprávění o Ježíši u Matouše, Lukáše a Jana?
Markova stručnost je však klíčem k jeho poselství. Na rozdíl od ostatních tří evangelií, která si s vyprávěním Ježíšova příběhu dávají na čas, Marek vypráví intenzivně a rychle. Řecké slovo, které se překládá jako “ihned” (eutheōs), se v Novém zákoně vyskytuje 51krát, z toho 41krát jen v Markově evangeliu. Marek píše s velkou naléhavostí, která se velmi hodí i pro rok 2023.
“Připravte cestu Pánu”
Poté, co Marek v prvním verši uvedl stručný “titulek” svého evangelia, zahajuje své vyprávění (Mk 1,2-3) citací dvou starozákonních proroků – Malachiáše 3,1 a Izajáše 40,3. V druhém verši (Mk 1,3) se Marek věnuje vyprávění o tom, co se stalo v době, kdy byl na cestě. Marek tyto dva texty propojuje. Malachiáš předpovídá příchod ” hlasatele”, který připraví Boží lid na Boží příchod. Izajáš 40,3 ohlašuje příchod “cesty” na poušť pro Boha.
Kombinace těchto proroctví předpovídá hlasatele, který povstane na poušti a připraví cestu pro Boha, který sám přijde po této pouštní cestě zřízené hlasatelem. V tomto bodě Markova vyprávění je totožnost tohoto posla nejasná. Bude to Ježíš?
Ne, tento posel není Ježíš. Tímto poslem je spíše Jan Křtitel (Mk 1,4). Bez uvedení jakýchkoli základních informací se Jan prostě “objeví” na poušti, zdánlivě odnikud. Hlásá “křest pokání na odpuštění hříchů”, což podněcuje “celou judskou zemi … a všechen jeruzalémský lid”, aby se od něj přišli nechat pokřtít do řeky Jordán (Mk 1,4-5 NASB).
Janův křest nemá v židovské praxi jeho doby žádný jasný precedens. Ačkoli pohané usilující o konverzi k judaismu se nechávali křtít a Židé, kteří byli obřadně nečistí, se rituálně omývali, Židé neměli ve zvyku nechat se jinou osobou pokřtít “na odpuštění hříchů”. Něco nového se připravuje.
“Přichází ten, který je mocnější než já”
Jakkoli může být Janovo vystoupení vzrušující a nečekané, jeho služba kázání a křtu není samoúčelná. Jan spíše přichází jako předchůdce jiné, větší postavy.
Jan říká: “Po mně přichází ten, který je mocnější než já, a já se nehodlám sklonit a rozvázat mu řemínky u sandálů. Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým” (Mk 1,7-8).
Janovým cílem je ukázat na jinou postavu, připravit cestu pro samotného Pána. Sehnout se a rozvázat řemínky cizích sandálů bylo považováno za ponižující úkol, vyhrazený jen nejnižším otrokům. Jan používá tento obraz, aby zdůraznil, o kolik větší je tato přicházející postava.
Ale Janova poznámka o křtu Duchem svatým zdůrazňuje nadřazenost přicházející postavy ještě více. James Edwards v novozákonním komentáři k Markovi (The Pillar New Testament Commentary on Mark) píše: “To je mimořádné prohlášení, protože ve (Starém zákoně) náleží obdarování Duchem výhradně Bohu” (str. 33).
Marek to sice nikdy neřekne přímo a zcela otevřeně, ale pomocí různých náznaků a implikací naznačuje, že Ježíš, postava, které Jan slouží jako předchůdce, není nikdo jiný než sám vtělený Bůh. Ježíš Nazaretský, Mesiáš, je také ztělesněním Boha Izraele.
Marek 1,1-8 a advent
V osmi krátkých verších Marek vytvořil neuvěřitelný pocit očekávání příchodu Ježíše Krista. A když Ježíš v následujícím verši přichází na scénu, “okamžitě” (eutheōs) se pouští do práce.
Marek nám sice neposkytuje zdaleka takovou míru podrobností, jakou najdeme v ostatních třech evangeliích, ale jeho jedinečné vylíčení dnů bezprostředně předcházejících Kristovu příchodu se pro letošní advent velmi hodí. Pandemie v kombinaci s otřesnými příklady rasové nespravedlnosti a s politickými nepokoji ve mně zanechala pocit, jako když prorok Izaiáš volá k Bohu: “Ó, kéž bys roztrhl nebesa a sestoupil” (Iz 64,1).
Marek píše s pocitem naléhavosti a krize, který hluboce rezonuje s dobou, v níž žijeme. Chaos a zkáza rozmetaly iluze o prosperitě a míru a odhalily hloubku naší potřeby Krista a jeho spásy.
Advent není jen o prvním Kristově příchodu; advent spojuje očekávání prvního Kristova příchodu s očekáváním Kristova druhého příchodu. Dovedu si představit, že mnoho křesťanů se letos chvěje očekáváním na vysvobození Ježíše Krista z hříchu a smrti. Rád bych nás povzbudil, abychom si při očekávání příchodu našeho Pána přečetli a rozjímali nad verši Marka 1,1-8.
Joshua Sharp
Joshua Sharp
Joshua Sharp je pastorem Trinity Baptist Church v Orange. Je absolventem Southwest Baptist University v Bolivaru, MO a Truett Theological Seminary ve Waco.
Joshua Sharp je spisovatel a učitel Bible žijící ve Waco. Je držitelem titulu Master of Divinity z Truettova teologického semináře.
Joshua sloužil v různých službách v prvním baptistickém sboru ve Waco. Pochází ze sboru Missouri Ozarks, ale strávil několik let svého dětství v Chihuahua v Mexiku, kde jeho rodiče sloužili jako misionáři. Je držitelem titulu Master of Divinity z Truettova teologického semináře. Má také bakalářský titul Bachelor of Arts a je graduován také v psychologii a křesťanských studiích jihozápadní baptistické univerzity v Bolivaru, Southwest Baptist University, Mo.
Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry