SBC: 47. Vzniká skupina ultrakonzervativců
SBC
Vzniká skupina ultrakonzervativců
Vzniká další skupina, která chce SBC obrátit konzervativnějším směrem
V boji o kontrolu nad Jižní baptistickou konvencí se objevila další nová skupina – přetahovaná mezi tradicionalistickými konzervativci a ultrakonzervativci.
Centrum pro baptistické vedení (Center for Baptist Leadership) představil 8. března na sociálních sítích William Wolfe, konzervativní politický komentátor, který si nálepku “křesťanský nacionalista” přisvojil jako pozitivum, nikoliv jako negativum, jak zamýšleli jeho kritici.
Wolfe je bývalý zaměstnanec Trumpovy administrativy a bývalý stážista prezidenta Jižního baptistického teologického semináře Ala Mohlera. Svůj účet na X často používá k publikování pobuřujících prohlášení o nadřazenosti bílé rasy, křesťanské nadřazenosti a nadřazenosti mužů. V prosinci se známým způsobem pustil do Beth Mooreové, když ji označil za “bezbožný, dokonce démonický vliv na SBC”.
Podílel se na vydání “Prohlášení o křesťanském nacionalismu a evangeliu“, které tuto ideologii popisuje jako “soubor vládnoucích zásad zakořeněných v učení Písma, že Kristus vládne jako nejvyšší Pán a Král všeho stvoření, který ustanovil občanské soudce s delegovanou pravomocí, aby pod ním, nad lidmi, nařizovali jejich svěřenou jurisdikci trestáním zla a podporou dobra pro jeho vlastní slávu a společné dobro národa”.
Toto prohlášení dodává: “Křesťanský nacionalismus se zabývá především spravedlivou vládou občanských autorit, nikoli duchovními záležitostmi týkajícími se spásy. Touha po křesťanském národě není odváděním pozornosti od evangelia, ale spíše snahou věrně aplikovat celé Písmo na celý život, včetně veřejného prostoru. Křesťanský nacionalismus jako takový není určen pouze pro občanské autority, stejně jako podřízení se Kristovu panství není určeno pouze pro občanské autority, ale pro všechny lidi.”
Další osoba, která se podílela na tomto prohlášení, oklahomský kazatel Dusty Deevers, je rovněž součástí Centra pro baptistické vedení. Deevers byl nedávno zvolen do oklahomského senátu a je zastáncem zrušení potratů. Byl spoluautorem prohlášení o křesťanském nacionalismu.
Kdo je kdo
Wolfe je uveden jako výkonný ředitel nového centra spolu s Richardem Henrym, pomocným redaktorem, kazatelem a podcasterem z Kentucky.
Členy poradního sboru jsou:
Dusty Deevers
Tom Ascol, kazatel sboru Grace Baptist Church v Cape Coral na Floridě a prezident Founders Ministries a The Institute of Public Theology
Mark Coppenger, bývalý prezident Midwestern Baptist Theological Seminary a bývalý viceprezident výkonného výboru SBC
Steve Gentry, vedoucí pastor Village Church na předměstí Richmondu ve státě Va.
Craig Mitchell, bývalý profesor na Jihozápadním baptistickém teologickém semináři a Criswell College, působí jako asistent na dalších školách a má vazby na Heritage Foundation a Acton Institute
Lewis Richerson, hlavní kazatel Woodlawn Baptist Church v Baton Rouge, La.
Sam Webb, partner houstonské právnické firmy Webb Strahan a starší baptistického sboru University Park
Jon Whitehead, právník z Missouri, který je členem Komise pro etiku a náboženskou svobodu SBC, má vazby na Federalistickou společnost a dlouhodobě se angažuje v životě jižních baptistů, zejména v Missouri, a spolupracuje s organizací First Liberty na několika významných případech týkajících se náboženské svobody u Nejvyššího soudu USA.
Další skupinou, která se snaží posunout SBC konzervativnějším směrem, je Conservative Baptist Network, ačkoli její vedoucí Brad Jurkovich je hromosvodem kritiků a je zapleten do právního sporu ve svém vlastním sboru.
Není zřejmé, jaký vztah, pokud vůbec nějaký, má Centrum pro baptistické vedení s Konzervativní baptistickou sítí.
SBC “není v dobré kondici
Wolfe v úvodu nové skupiny na sociálních sítích uvedl, že na této práci záleží, protože SBC “je jednou z nejdůležitějších křesťanských institucí v naší zemi”, ale “v dnešní podobě není v dobré kondici”.
Problém podle něj spočívá v tom, že “jsme se odchýlili od našich konzervativních teologických závazků a vyměnili biblickou víru za světské hodnoty. V posledním desetiletí vedoucí představitelé SBC dovolili, aby CRT, DEI a feminismus pronikly do našich seminářů, organizací a sborů. Stejně jako každá jiná instituce v Americe, která tyto ideologické jedy přijímá, i SBC tím trpí. Naše poslání se dusí.
“V SBC nyní více než kdy jindy potřebujeme odvážné vůdce, kteří budou mluvit pravdu, stát na Bibli a povedou SBC zpět k našim konzervativním teologickým a kulturním závazkům. A to vyžaduje takovou formu vedení, kterou jsme v SBC příliš dlouho neviděli. … Potřebujeme najít, vyškolit a vybavit novou generaci baptistických vůdců, kteří budou umět rozeznat dobu a budou vědět, jak na ni reagovat.”
“Odklonili jsme se od našich konzervativních teologických závazků a vyměnili jsme biblickou víru za světské hodnoty.”
Řekl, že nové centrum “bude sloužit jako think tank SBC orientovaný na změny a zajistí, aby naše denominace zůstala biblická a baptistická. Je snadné kritizovat. Těžší je budovat. Jsme tu proto, abychom budovali lepší baptistickou budoucnost v Americe i na celém světě.”
“Oživit” SBC
Na webových stránkách skupiny se uvádí, že jejím posláním je “oživit Jižní baptistickou konvenci pěstováním odvážného a nekompromisního baptistického vedení pro 21. století. Účinné vedení pro tento úkol musí být založeno na Písmu, řádu stvoření a historických baptistických závazcích, ztělesněno v antifragilních baptistických sborech a institucích a hlásáno prorockým a přitažlivým hlasem těm, kteří jsou rozčarováni kulturním šílenstvím a občanským rozkladem v pozdně moderní Americe.”
Skupina usiluje o budoucnost, “v níž baptisté povedou americké evangelikály zpět k sebevědomé, přesvědčivé a nadějné křesťanské vizi budoucnosti, a to jak v Americe, tak na celém světě”.
Ti, kdo dnes vedou SBC, jsou nástupci takzvané “konzervativní obrody” z 80. a 90. let 20. století. Podle všech vnějších měřítek jsou to konzervativci. V očích této nové skupiny však tito současní vedoucí sklouzávají k liberalismu a “novým formám teologického liberalismu” uprostřed “tlaků vznikající postkřesťanské společnosti”.
Kalvinisté a nekalvinisté
Jedno z dalších velkých rozdělení mezi současnými jižními baptisty je mezi neokalvinisty a nekalvinisty. Nový kalvinismus – prohlašující se za historickou doktrínu jižních baptistů – se svezl na vlně konzervativního obrození a dnes je silnější než před sto lety.
Centrum pro vedení baptistů však tvrdí, že bude spolupracovat jak s kalvinisty, tak s nekalvinisty.
“CBL nadšeně spolupracuje s nekalvinistickými i kalvinistickými baptistickými vedoucími a vědeckými pracovníky.”
“CBL nadšeně spolupracuje s nekalvinistickými i kalvinistickými baptistickými vůdci a vědeckými pracovníky,” píše se na jejích webových stránkách. “Od našeho poradního sboru, přispívajících badatelů ani dalších autorů nevyžadujeme specifické konfesní předplatné.
Většina osob spojených s CBL bude zastávat přesvědčení, které se do značné míry shoduje s Baptistickou vírou a poselstvím 2000 nebo jinými historickými baptistickými vyznáními, jako je New Hampshire Confession of Faith (1833/1853) nebo Druhé londýnské baptistické vyznání víry (1677/1689). V duchu přiměřeně založeného ekumenismu si vyhrazujeme právo publikovat a prezentovat vedoucí z jiných denominací, kteří mají důležité teologické, kulturní nebo institucionální poznatky, jež jsou relevantní pro baptisty.”
Kromě Baptistické víry a poselství musí zaměstnanci organizace potvrdit Chicagské prohlášení o biblické neomylnosti a “musí také zastávat ustálené přesvědčení o lidské sexualitě a biblických rolích pohlaví, které je přinejmenším stejně přísné jako to, které je uvedeno v Nashvillském prohlášení o lidské sexualitě a Danversově prohlášení o biblickém mužství a ženství”.
Klíčové otázky
Co se týče klíčových problémů, kterým dnes SBC čelí, uvádí webová stránka pět:
Institucionální oživení SBC v zájmu jejího poslání podle evangelia. “I když se mnohé z klíčových problémů, kterým SBC čelí, mohou zdát politické a kulturní, jako křesťané víme, že jsou především teologické. … Jedná se o velkou bitvu věků: “Boží slovo versus způsob světa.”
“Toto je velká bitva věků: “Boží slovo versus způsob světa.”
Potvrzení závazku SBC k biblicky kvalifikovaným kazatelům. “Boží slovo nemůže být přesnější: Je to jeden ze dvou Bohem ustanovených úřadů v místním sboru (druhým je úřad diakona), který je vyhrazen pouze mužům, kteří splňují biblické požadavky uvedené v 1. Timoteovi 3,1-7 a Titovi 1,6-9.
Prohlášení na webových stránkách obviňuje některé sbory SBC, že “mají a uznávají ženy kazatelky toho či onoho druhu. Tento moderní fenomén není výsledkem zdravé teologie, ale spíše ukazuje na vpád světských názorů lhostejných nebo nepřátelských vůči integritě novozákonní církve (jako je feminismus a egalitarismus), které se v SBC prosazují”.
Jednou z praktických aplikací tohoto názoru je snaha o přijetí dodatku zákona na výročním shromáždění SBC letos v létě v Indianapolis. Tento pozměňovací návrh, který vyžaduje druhé hlasování v tomto roce, by vyloučil každý sbor, který ” schvaluje, jmenuje nebo zaměstnává” ženy “jako jakýkoli druh kazatele nebo staršího”.
“Centrum pro vedení baptistů z celého srdce podporuje novelu zákona jako nejlepší nástroj, který mají jižní baptisté v současné době k dispozici, aby začali čelit jasnému a aktuálnímu nebezpečí našeho egalitářského směřování,” píše se na stránkách. SBC se musí rozhodnout, zda bude dělat kompromisy s Božím slovem, nebo uposlechne výzvy, aby se podřídila Božímu dobrému řádu pro jeho církev a bránila své jasné, konfesijní závazky v této věci.”
Zajištění daňové transparentnosti. To souvisí s neustálou kritikou současných vedoucích představitelů SBC za nepřiměřené výdaje a nedostatečné finanční vyúčtování pro delegáty výročních shromáždění SBC. V prohlášení jsou zejména vyzýváni bývalí vedoucí představitelé Jihozápadního baptistického teologického semináře a také NAMB, Lifeway Christian Resources a výkonného výboru SBC.
Obnovení biblických standardů spravedlnosti a baptistické odpovědnosti. Skupina si bere na mušku konkrétně probíhající zúčtování v souvislosti s nesprávným nakládáním s poznatky o sexuálním zneužívání v církvích SBC, které před dvěma lety nastínilo usvědčující vyšetřování Guidepost Solutions. Nová skupina sice uznává, že “každý případ zneužívání je hříchem proti Bohu a lidem”, ale nesouhlasí s cestou, kterou se SBC vydala v reakci na tento případ.
“Tlačili na delegáty, aby učinili SBC odpovědnou za špatnosti, které nespáchala.”
“Mnoho vedoucích představitelů SBC, kteří se nechali strhnout duchem světského hnutí ‘MeToo’, ideologií DEI a signalizací sociální spravedlnosti, zavedlo zvrácená, protikřesťanská měřítka spravedlnosti pro posuzování tvrzení o zneužívání,” uvádí se na webových stránkách.
“Nedůvěryhodní bývalí vedoucí, které přestal bavit dohled Výkonného výboru, prosadili, aby poškodili EK tím, že si vynutili zřeknutí se advokátní mlčenlivosti. Tlačili na poslance, aby učinili SBC odpovědným za křivdy, kterých se nedopustila. Obětovali autonomii místních sborů, aby se stali ‘vlivnými’ ve výborech SBC.”
Skupina odsuzuje práci dvou zvláštních pracovních skupin, které byly pověřeny řešením problému sexuálního zneužívání, a obviňuje je, že “miliony dolarů z obětních darů nyní šly na tyto poradce a právníky, aniž by se z toho něco vyklubalo”. Odsuzují také plány na vytvoření nezávislé neziskové organizace, která by monitorovala zprávy o sexuálním zneužívání a poskytovala sborům prostředky pro prevenci zneužívání.
“Vytvoření takové náboženské hierarchie bez odpovědnosti nad místními baptistickými sbory porušuje baptistickou víru a poselství, nepomohlo by obětem a neprospělo by evangeliu. Pouze by platilo ‘odborníkům’, aby soudili mezi místními sbory a obviněnými způsobem, který porušuje biblickou spravedlnost.”
Obnovení věrnosti misii ERLC, NAMB a dalších subjektů. Prohlášení na webových stránkách obviňuje ERLC z “prosazování postojů a otázek, které jsou v rozporu s většinou ctihodných jižanských baptistů”, včetně “prosazování forem amnestie pro nelegální cizince”.
Skupina tvrdí, že ERLC není ochotna zajít dostatečně daleko v odporu proti všem potratům: “V souvislosti s rozsudkem ve věci Dobbs, který zrušil rozsudek ve věci Roe, se ERLC zaměřila na zastánce ochrany života a zrušení potratů, kteří naléhají na to, aby byl potrat považován za vraždu – a aby všechny zúčastněné strany nesly náležitou odpovědnost za svou roli při ukončení života nenarozeného dítěte.”
Další kritika je věnována NAMB a jejím výsledkům v oblasti zakládání sborů, což je její hlavní úkol a také největší oblast kritiky ze strany uvnitř denominace. Jiní mimo tuto skupinu obviňují NAMB z toho, že vynakládá miliony dolarů navíc, aby dosáhla menších výsledků než kdykoli předtím, a zároveň si znepřátelila vedoucí představitele baptistických konventů jednotlivých států.
Mark Wingfield
Mark Wingfield
Mark Wingfield působí jako výkonný ředitel a vydavatel Baptist News Global. Je autorem knih Honestly: Telling the Truth About the Bible and Ourselvesa Why Churches Need to Talk About Sexuality.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry