Baptistická encyklopedie: Benjamin Keach (1640-1704)
Baptistická encyklopedie
Benjamin Keach (1640-1704)
Odvážný anglický baptistický kazatel/schvalovatel písní
Benjamin Keach vedl anglické baptisty do další generace po Druhém londýnském baptistickém vyznání spolu s vedením Williama Kiffina a Hanserda Knollyse. Byl všestrannou osobností, která vynikala jako pastor, autor, teolog, apologeta, kazatel a zaváděč chvalozpěvů pro anglické baptistické sbory.
Jeho 44 let trvající pastorace v Horsleydownu v Southwarku byla značně dlouhá a jeho život byl naplněn mnoha úspěchy a inovacemi, které zanechaly trvalý vliv na partikulární baptistické hnutí a generace, které ho následovaly.
Byl vychován jako anglikán, jeho raný život a služba byly plné zvratů, které ho zrály už v mládí..
V patnácti letech se obrátil a studium Bible ho přivedlo k popření platnosti křtu nemluvňat a ke spojení s baptistickým sborem. Mladého Keacha pokřtil John Russell, kazatel Generálních baptistů, a do svých osmnácti let prokázal takovou horlivost a dovednost, že ho sbor oddělil pro práci ve službě.
Do tří let od křtu ho jako věřícího povolal sbor generálních baptistů, aby kázal ve Winslow v hrabství Buckinghamshire nedaleko Stoke Hammond. Ve Winslow dodnes existuje starý baptistický shromažďovací dům z roku 1695 zvaný Keach’s Meeting House.
Později Keach spolu s dalšími založil ve stejném roce, kdy se oženil, sbor v Horsleydownu v Southwarku. Po několika přístavbách v průběhu let byl postaven shromažďovací dům, který pojal až tisíc lidí.
Na počátku své služby kázal Keach bez větších potíží ze strany vlády, ale s nástupem Karla II. na trůn a nástupem lorda Clarendona k moci se život disidentů zkomplikoval.
V roce 1664 byl Keach obklíčen vojáky kvůli tomu, že byl kazatelem v disidentském sboru, byl téměř zabit, když mu vojáci hrozili, že ho ušlapou koňmi, a i když byl před tímto tragickým koncem zachráněn, přesto byl uvržen do mučivého vězení.
Keach byl také odsouzen a postaven před soud za to, že napsal knihu The Child’s Instructor, která popírala křest dětí. Crosby si uchoval text jeho trestu poté, co byl soudcem Hydem odsouzen k trestu odnětí svobody.
Benjamin Keach se svého učení nikdy nezřekl. I když sledoval, jak společný kat veřejně pálí všechny výtisky jeho knihy “Dětský instruktor”, Keach zvedl hlavu na pranýři a kázal v ní obsažené poselství:
“Dobří lidé, dnes jsem tu s tímto papírem na hlavě; můj Pán Ježíš se nestyděl trpět za mě na kříži a není to pro žádnou špatnost, že tu stojím, ale proto, že píšu a zveřejňuji jeho pravdy, které Duch Boží zjevil v Písmu svatém.”
Keachovo kázání bylo tak přesvědčivé, že mu šerif pohrozil, že mu zacpe ústa. Za normálních okolností se davy posmívaly člověku, jehož hlava a ruce byly uzavřeny na veřejném pranýři. Házeli na něj kameny. V tomto případě se davy postavily na odpor, když duchovní anglikánské církve pozvedl svůj hlas proti pokornému kazateli.
Dav obvinil duchovního, že se mu vysmívá, místo aby ho “vytáhl opilého z příkopu” a našel ho “opilého pod senem”. Zneuctěný duchovní spěšně zmizel z dohledu. Keach tuto zkušenost považoval za “největší poctu, kterou mi Pán ráčil udělit”. Jeho žena Jane zůstala po jeho boku během celého utrpení.
Je pravděpodobné, jak se mnozí domnívají, že Keach zpaměti přepsal velkou část spálené knihy “The Child’s Instructor” a zahrnul ji do dvou pozdějších prvotin, The Child’s Delight a “; předchůdců New England Primer.
Takový projev odvahy a statečnosti byl přesvědčivým svědectvím pro ty, kdo byli svědky této scény, i pro jeho pronásledovatele. Byl zde muž, který se nenechal zastavit navzdory všemu, co se mu jeho nepřátelé snažili udělat.
Keach byl strážcem náboženské svobody mezi baptisty. Jeho setkání s násilným pronásledováním a strádáním ho postavilo do vlivné pozice, aby mohl psát proti takovým činům, které byly vůči němu konány. Psal o mnoha tématech, včetně náboženské svobody.
Keach nepřijímal rychle nové změny od králů, kteří nastoupili na trůn. Varoval baptisty, aby se příliš nespoléhali na zákon o toleranci Indulgence Act, který vydal král Jakub II. v roce 1687. Měl pocit, že je podobný tolerančnímu zákonu z roku 1672; disidenti museli uvádět jména svých duchovních a členů a místo svých shromáždění, aby měli nárok na úlevy.
Keach si vzpomněl, jak byly tyto údaje použity proti nim, když byl dřívější toleranční zákon zrušen, a varoval kolegy baptisty, aby byli opatrní.
Keachova novátorská myšlenka spočívala ve sponzorování zpěvu písní v kostele. Pod Keachovým vedením vznikl zpěvník sborového zpěvu Horsleydown Baptist s jednoduchým zpěvem žalmu po Večeři Páně.
Keach poukázal na scénu Ježíše a jeho učedníků, když dokončovali první Večeři Páně: Když zazpívali chvalozpěv, vyšli na Olivovou horu” (Mt 26,30).
Keach publikoval některé ze svých písní již v roce 1664 v časopise The Child’s Instructor. Některé z těchto chvalozpěvů začal zařazovat do zvláštních bohoslužeb, například do dnů díkůvzdání. Kolem roku 1690 si většina sboru v Horsleydownu odhlasovala, že bude zpívat chvalozpěv každý den Páně.
V Keachově službě se diskutovalo a byly zastoupeny i další doktrinální postoje. S kvakery diskutoval o jejich zanedbávání evangelijních obřadů a přetváření významu Kristova vtělení, spravedlnosti, smrti, pohřbu, vzkříšení, nanebevstoupení a současného zasedání po Otcově pravici.
Ve svém sboru se také střetl se sabatariány, kteří odmítali božské určení dne Páně jako náhradu židovské soboty. Jedna z jeho dcer se stala kvakerkou a on ještě na smrtelné posteli usiloval o její obrácení.
Keach se účastnil prvního partikulárního baptistického valného shromáždění v roce 1689. V roce 1697 vydal pro svůj sbor 39 článků zkrácené verze Druhého londýnského baptistického vyznání víry 1688. Od posledně jmenovaného vyznání se Keach odchýlil a rozšířil použití pojmu ordinování. Většina baptistů uznávala dva obřady – křest a Večeři Páně.
Syn Benjamina Keacha, Elias Keach (1666-1699), se přistěhoval do kolonie v Pensylvánii a nedaleko Filadelfie založil sbor, který se stal Pennepack Baptist Church, dnes nejstarší baptistickým sborem ve státě. Existuje náznak, že utíkal před svým otcem a jeho vedením.
Když přišel do Filadelfie, předstíral, že je kazatelem, a byl pozván jedním z místních sborů, aby kázal. Možná použil jedno z otcových kázání, které mu v této šarádě pomohlo.
Když kázal tomuto shromáždění, náhle se zastavil, jako by ho postihla nemoc. Přiznal, že předstíral, že je kazatelem, a ve skutečnosti jím nebyl. Požádal o modlitbu a naznačil, že je ztracený a bouří se proti svému otci.
Shromáždění se za něj modlilo a on uvěřil v Krista jako Spasitele. Je možná jedním z mála kazatelů, kteří se stali křesťany díky vlastnímu kázání.
Mladšího Keache učil Thomas Dugan, kazatel baptistického sboru Cold Spring. Poté byl uvolněn a založil dva sbory později zastoupené ve Filadelfském baptistickém sdružení (Philadelphia Baptist Association). Elias se nakonec vrátil do Anglie a znovu se setkal se svým otcem.
Po návratu do Londýna v roce 1692 začal Elias pořádat ranní přednášky v Pinners’ Hall, které často navštěvovalo až 1500 lidí. Následujícího roku shromáždil baptistický sbor ve Wappingu v Middlesexu ve východní části Londýna, kde ho Hercules Collins, kazatel nedalekého sboru Spilsbury, ordinoval před “velkým shromážděním”.
Během devíti měsíců Elias pokřtil 130 věřících. Zemřel ve 33 letech na rychle se šířící nemoc a jeho otec Benjamin ho přežil o pět let.
Mladší Keach nežil dlouho, ale za krátkou dobu od chvíle, kdy se skutečně obrátil, vykonal mnoho. Jeho otec ho později následoval. Bůh si Eliase během krátké doby velmi použil a Benjamina s celoživotním nasazením.
Benjamin Keach zemřel v roce 1704 poté, co prožil velmi plodnou službu. Bůh mu umožnil vést baptisty v neklidných dobách a nadále se zasazovat o pravdu. Jeho služba měla jeden velký cíl: “Vychovávat pravé křesťany, kteří znají Krista a následují ho s naprostou poslušností,” což je úctyhodným cílem.
Zdroj:
Dan Nelson Early Baptists: A Comparative Study of the Anabaptist and English Baptist Movements (Raní baptisté: Srovnávací studie o anabaptistickém a anglickém baptistickém hnutí), Faithful Life Publishers (11. října 2021), 550 str. Více se o něm dozvíte v této knize.
Srovnávací studie hnutí anabaptistů a anglických baptistů nabízí jedinečný pohled na historii baptistů. Kniha pokrývá obě skupiny související s baptistickým původem ve víře a praxi.
Málokdy, pokud vůbec, se kniha snažila pokrýt oba směry v jednom svazku. Prostřednictvím této práce získáte dostatečné znalosti, které vás budou informovat, vysvětlovat a inspirovat k hlubokému vhledu do obou hnutí.
Kniha vysvětluje původ a postavy zapojené do rozvíjejících se hnutí, která formovala baptisty. Podrobná studie bude nejen inspirovat prostřednictvím odvážných biografií, ale nabídne vysvětlení historických akcí, které mají vliv na dějiny křesťanství.
Prezentovaná časová osa pomůže čtenářům porozumět událostem z historické perspektivy, jak se obě hnutí vyvíjela. Hlavní události a vlivy jsou pečlivě popsány v celé knize.
Doktrinální část obou skupin odkazuje na víry baptistických vůdců, které se liší od jiných křesťanských skupin, a také na víry, které baptisté sdílejí s těmito skupinami.
Důkladnost knihy je vidět v rozsahu, vhledu a trvalém dopadu baptistického hnutí na svět. Je vysoce informativní pro ty, kteří chtějí porozumět baptistům prostřednictvím přístupu k jejich historii a praxi z odlišné historické perspektivy.
Většina dnešních baptistů nemá o tomto bohatém dědictví žádné znalosti. Nelson nás seznamuje s ranými vůdci těchto hnutí a identifikuje odlišná přesvědčení těchto raných baptistů. Všichni baptisté by byli obohaceni tím, kdyby věděli více o dědictví popsaném pro nás ve Srovnávací studii hnutí anabaptistů a anglických baptistů. _______ Steve Lemke, viceprezident pro institucionální hodnocení a emeritní profesor filozofie a etiky, probošt baptistického teologického semináře v New Orleans
Dan Nelson zvolil jiný přístup, když nám poskytl čtivý příběh, který ukazuje určité spojení našich baptistických předků s evropskými anabaptisty; plus mnoho krátkých biografií různých anabaptistů, kteří se objevili a byli rozšířeni ve středověkém období historie. Zde se lze mnohému naučit a laik pochopí netechnický jazyk autora, který byl dlouhá desetiletí baptistickým pastorem. _____ Jim Duvall, redaktor domovské stránky historie baptistů
Knihu si můžete také koupit na Amazon.com.
Dan Nelson
Dan Nelson
Dan Nelson působil 35 let jako kazatel Prvního baptistického sboru v Camarillu v Kalifornii v oblasti Los Angeles. Zde je popis Danových knih:
Dan Nelson napsal svou nejnovější knihu “Early Baptists: Srovnávací studie o anabaptistech a anglických baptistických hnutích”. Jedná se o rozsáhlé dílo o 550 stranách, které podrobně popisuje vůdce, události, mučednictví a věznění obou baptistických směrů.
Rozsáhlá studie se dělí o časové údaje, doktrinální prohlášení a události v bouřlivých dobách pro náboženskou svobodu v 16. a 17. století. Jedná se o průkopnické dílo, neboť žádná kniha se dosud nezabývala oběma baptistickými směry tak rozsáhle. Podpořena vědci a historiky jistě otevře oči při pochopení raných bojů baptistů.
Maloobchodní cena knihy je 29,99 dolarů, ale Dan ji osobně prodává za 24,99 dolarů. Kontaktujte ho pro další podrobnosti.
Danova kniha Baptist Biographies and Happenings in American History je sérií chronologických životopisů zajímavých a slavných baptistických vůdců v Americe. Je rozdělena do dvou oddílů a zahrnuje 44 životopisů a šest historických událostí.
Kniha sleduje kontinuální nit od Rogera Williamse až po současnost ve stručných životopisech nakousnutých ve velkém soustu. Zabývá se počátky, historií a spřízněností s jinými skupinami. Každý životopis navazuje na další, aby ilustroval hlavní body baptistického hnutí.
Kniha je důrazně podporována baptistickými představiteli a vědci a je bohatě rešeršována. CENA: 19,99 USD (brožovaná verze).
A Burning and Shining Light (Hořící a zářící světlo) je životopisem George Whitefielda a výsledkem mnohaletého historického výzkumu a dokumentace. Je pokračováním studie, která začala doktorskou disertační prací o vůdcích prvního velkého probuzení a jejich stylu kázání.
Jedná se pravděpodobně o nejchronologičtější Whitefieldův životopis, jaký byl kdy napsán. Zahrnuje jeho rozsáhlou službu a motivaci stát se prvním transkontinentálním evangelistou v historii.
Byl prvním evangelistou pro masy a podle některých názorů otcem evangelikálního hnutí. Jeho sedm cest do Ameriky k němu vytvořilo v tehdejších koloniích hlubokou lásku. Kniha se těší silné podpoře populárních Whitefieldových badatelů, kazatelů, jižanských baptistických pedagogů a prezidentů. Dan také předvádí dramatický monolog a úryvky kázání o Whitefieldovi v převleku za Whitefielda. CENA: 19,99 USD
První dvě Danovy knihy se zabývají různorodými tématy.
“Baptist Revival” (“Baptistické probuzení”) podává stručný výklad některých názorů a praktik, díky nimž se baptisté stali jedinečnými, přičemž své psaní podporuje Písmem a historií. CENA: 11,99 USD
“Game on All the Time” je zábavná kniha vyprávějící o Danově otci, který byl trenérem fotbalu na střední škole na Jihu. Vypráví historky ze šatny, líčení otcova života, mnoho zajímavých příběhů o rodině a společenství, které oplývají spoustou humoru. CENA: 13,99 USD
Dan působil také jako kazatel dvou dalších baptistických sborů. Je držitelem titulu doktora duchovní služby na Southwestern Baptist Theological Seminary ve Fort Worthu v Texasu, doktora filozofie na California Graduate School of Theology v Glendale v Kalifornii, magistra teologie na New Orleans Baptist Theological Seminary v New Orleans v Louisianě a navštěvoval Golden Gate Baptist Theological Seminary v Mill Valley v Kalifornii. Je absolventem Univerzity Williama Careyho v Hattiesburgu ve státě Mississippi, kde získal titul bakaláře.
Dan a jeho manželka Janice mají dvě dcery: Kristu a Kimberly, které žijí se svými rodinami v Texasu a Oregonu.
Dan působil ve správní radě Jihozápadního baptistického teologického semináře a jako národní předseda absolventů New Orleans Baptist Theological Seminary.
Štěpán Křivánek
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry