Ekumenismus: 11. Reagujme na krizi budováním mostů napříč náboženstvími
Lidé jiných vyznání nemají zájem být mým evangelizačním projektem. Ve skutečnosti mají podezření, že většina křesťanů s nimi mluví pouze ve snaze je obrátit. Když pozorně nasloucháme, začneme budovat důvěru, která je základem budování mostů.
Ekumenismus
Reagujme na krizi budováním mostů napříč náboženstvími
Krize rukojmích v Kongregaci Beth Israel v Colleyville 16. ledna proběhla podle scénáře, který se v naší zemi stal příliš známým. Rabín Charlie Cytron-Walker přivítal v mrazu cizince, který se poté obrátil proti rabínovi a třem členům shromáždění způsobem, který FBI nyní považuje za teroristický čin.
Je to potřetí od roku 1999, kdy byly bohoslužby přerušeny násilím v chrámu nebo modlitebně v okrese Tarrant. Mně tento incident přinesl vzpomínky na čekání s rodiči teenagerů přítomných při střelbě v baptistickém sboru Wedgwood ve Fort Worth.
Pro židovskou komunitu tato událost přináší bolest a frustraci z dalšího z řady antisemitských násilných činů. A pro muslimskou komunitu to přináší frustraci z toho, že jejich víra je používána jako zástěrka pro násilnou ideologii.
Když jsem minulý týden naslouchal židovským a muslimským známým, jak sdíleli tyto pocity, uvědomil jsem si, jak snadno mohu jako křesťan reagovat na jejich tragické události jinak než na střelbu ve svém sboru.
Máme stejnou míru obav? Uvádíme to jako prosbu o modlitby ve sboru? Vyzýváme na bohoslužbách, abychom se modlili za všechny takto postižené?
V podobenství o milosrdném Samaritánovi se „znalec zákona“ chtěl ospravedlnit tím, že jasně definoval, kdo je jeho bližním. Rozdělil koncept bližního, aby oddělil ty, které by měl milovat, od těch, o které by si neměl dělat starosti. Ježíš použil toto podobenství, aby obrátil tento pohled vzhůru nohama.
Ježíšovo podobenství a útok na synagogu v Colleyville se pro nás prolínají jako výzva k zamyšlení nad tím, jak dobře milujeme své bližní, zvláště ty, kteří mají jiný systém víry než je ten náš.
Rozpoznáváme jejich bolest a věnujeme jim pozornost? Rozhodli jsme se projít kolem nich na druhé straně silnice? Zastavíme se a projevíme milosrdenství?
Kroky k budování mostů
Pavel napsal Korinťanům: „Proto jsme Kristovými vyslanci, protože Bůh skrze nás činí svou výzvu.”
Jaké kroky můžeme jako diplomaté pověření službou v Božím království podniknout, abychom postavili mosty, které spravedlivě reprezentují Ježíše našim bližním s jinými náboženskými tradicemi?
Prvním krokem pro mě bylo podívat se za hranice nálepek, které aplikujeme na naše bližní, a vidět je jako jedince stvořené k Božímu obrazu. Ve vztazích s více vyznáními se pro mě něco změní, když budeme méně mluvit o našich neshodách a více o životě, našem odlišném původu a našich rodinách.
Když sdílíme své příběhy, začínáme vidět lidi za hranicemi nálepek a názorů, které na sebe navzájem aplikujeme. Neshody stále existují, ale existují spíše ve sdíleném smyslu pro lidskost než v opozici. Začněme se stávat bližními, kteří o sebe pečují jako o jednotlivce.
To vede k dalšímu kroku naslouchání a učení. Snadno můžeme být v pokušení vytvářet si o druhých domněnky, místo abychom jim naslouchali. Zjistil jsem, že lidé jiných vyznání nemají zájem být mým evangelizačním projektem. Ve skutečnosti mají podezření, že většina křesťanů s nimi mluví pouze ve snaze je obrátit.
Na druhou stranu, když je poslouchám jako lidské bytosti, často vyjadřují zvědavost, čemu věřím a proč tomu věřím. Většinu lidí moje víra v Ježíše neuráží, ale může je urazit myšlenka, že můj jediný zájem o ně jako člověka je obrátit je. Když pozorně nasloucháme, začneme budovat důvěru, která je základem budování mostů.
Třetím krokem je záměrnost. Chceme-li stavět mosty k lidem jiného vyznání, musíme je stavět na záměrných vztazích. Nic ze svého přesvědčení neobětujeme sdílením jídla, konverzací nebo společnou prací na komunitním projektu.
Skutečné multináboženské vztahy nejsou o oslabení našich závazků víry, pouze vyjadřujeme své závazky s úctou.
Respekt jde dlouhou cestu k budování autentických vztahů. Naslouchání, projevování respektu a oceňování druhé osoby jsou životně důležité nástroje pro jakýkoli vztah a jsou rozhodující, pokud chceme být staviteli mostů.
Jinak jako znalec zákona můžeme svého bližního definovat podle těch, kteří vypadají nebo smýšlejí nejvíce jako my. Pak bude snadné projít kolem zraněného na druhé straně silnice a spěchat na naši další schůzku.
Péče o celou komunitu
Křesťané jako Ježíšovi vyslanci mohou a měli by demonstrovat Ježíšovu cestu tím, že mu dovolí obrátit naše chápání bližního naruby. Můžeme se rozhodnout vidět ostatní k jeho obrazu, naslouchat jejich příběhům a učit se z nich a záměrně budovat autentické vztahy s našimi bližními jiného vyznání.
Nastal čas postavit tyto mosty, takže když naši komunitu zasáhne krize, již máme síť vztahů, která může učinit naše komunity odolnějšími.
Pracujeme v Multi-faith Neighbors Network, abychom budovali mosty vzájemné důvěry a respektu mezi vůdci víry, abychom jako křesťané mohli demonstrovat Ježíšovu lásku a milost jako tvůrci pokoje v našich komunitách.
Více se můžete dozvědět na https://globalfaithforum.com/.
John Thielepape / Multi-faith Neighbors Network
John Thielepape
John Thielepape je ředitelem projektů pro Multi-faith Neighbors Network.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry