Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
4YOU | Kázání

Kázání: 236. Bez starosti, žádnej strach!

13. října 202413. října 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Kázání: 236. Bez starosti, žádnej strach!

Kázání

Den díkůvzdání

ptak

Bez starosti, žádnej strach!

1. čtení: Žalm 126

1 Poutní píseň. Když Hospodin úděl Sijónu změnil, bylo nám jak ve snu.
2 Tehdy naše ústa naplnil smích a náš jazyk plesal. Tehdy se říkalo mezi pronárody: „Hospodin s nimi učinil velké věci.“

3 Hospodin s námi učinil velké věci, radovali jsme se.
4 Hospodine, změň náš úděl, jako měníš potoky na jihu země!

5 Ti, kdo v slzách sejí, s plesáním budou sklízet.
6 S pláčem nyní chodí, kdo rozsévá, s plesáním však přijde, až ponese snopy.

2. čtení: Matouš 6, 24 – 33

24 Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět a druhého milovat, k jednomu se přidá a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku.

25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv?
26 Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější?

27 Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat?

28 A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou –
29 a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich.
30 Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní?

31 Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat?
32 Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.

33 Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.

Sestry a bratři, v Menzlově filmu Slavnosti sněženek z roku 1983 ukazuje Dobrácký Leli v podání Jaromíra Hanzlíka, co všechno se mu podařilo koupit a shromáždit ve své kůlně: fungl novou pánskou vestu, jenom nemá knoflíky a dírky, holínky za pakatel, co na tom, že jsou obě levé, vědro na vodu, které má pouze jednu vadu – teče. „To je moje, kupovat lacino krásný věci, s kazem třeba, ale nekupte to, když je to tak výhodný!“

V reálném socialismu v obchodech celkem vzato moc zboží nebylo. Kde se ovšem mohl člověk rozšoupnout, navíc lacino, byly obchody s takzvaným partiovým zbožím, jinak řečeno s aušusy, nedodělky a neprodejnými kusy. Kouzlo těchto prodejen spočívalo v tom, že se nabízený sortiment neřídil poptávkou, nýbrž podle toho kolik zrovna v nějaké fabrice vyrobili zmetků. „No nekupte to, když je to tak levný!“ Sice nic z toho momentálně nepotřebujete, ale kdo ví, někdy se to může hodit.

Podobně jako Dobrácký Leli z Menzlovy komedie má prý tendenci se chovat každý člověk. Říkají to alespoň odborníci na lidskou psychiku a vědí to také marketéři, kteří se nás snaží přimět k nakupování.

Z prehistorie, kdy bylo všeho málo a život byl více méně bojem o přežití, nám v hlavě zůstalo, že když je příležitost dostat se k potravě, majetku nebo jakékoli slasti, musíme ji využít a shromáždit všeho co nejvíc – příště se totiž příležitost nemusí naskytnout. Pokud to uděláme, mozek nám za odměnu uvolní příjemnou dávku hormonu štěstí endorfinu.

A tak si nemůžeme pomoct, kupujeme i co nemusíme nebo co nespotřebujeme. Zvlášť když jsou slevy. Plníme ledničky potravinami, z nichž podle statistiky nakonec třetinu vyhodíme; pořizujeme hadry, které nikdy nenosíme; utrácíme za výrobky, co vydrží tak akorát záruční dobu abychom si hned na to opatřili nové, lepší a výkonnější.

Ekonomové sice mají radost, že se kola kapitalismu točí a HDP roste, otázka ovšem zní, jestli nám v tom nepřetržitém shonu a hromadění věcí, zážitků a slastí něco podstatného neuniká.

Právě že uniká, uniká nám život mezi prsty. Říká to Ježíš v dnešním čtení z Matoušova evangelia: „Nemůžete sloužit Bohu i majetku. Proto vám říkám: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sobě. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv?“

Na první poslech se může zdát, že nás Ježíš vybízí, abychom se takříkajíc na všechno vykašlali, na práci i na jakékoliv snažení; abychom se rozhodli pro život bez stresů, jako má nebeské ptactvo a polní lilie, Bůh se o nás prý postará.

Jenže takhle to Ježíš opravdu nemyslel. Koneckonců i ty sýkorky nebo vrabčáci se musí hodně snažit, aby neskončili na zemi s nožkami nahoru. Lilie jak by smet, ubránit se pleveli a najít v půdě ty správné živiny dá rozhodně práci. Pracovat se samozřejmě musí, neboť, jak známo, bez práce nejsou koláče.

Majetek ostatně není nějak z podstaty vůbec špatný. Ideál přece není nic nevlastnit a strávit život o samotě v poušti, jak si to mysleli někteří asketičtí křesťané rané církve. Jde o to nedělat si zbytečné starosti, to nám chce Ježíš sdělit. Přehnané starání se o život může totiž snadno vyústit v těžko zkrotitelné dychtění a toužení.

Dneska tomu říkáme stručně závislosti, které mohou mít nespočetně podob. Záleží na tom, jaká příležitost se vyskytne a jak moc člověk propadne pocitu, že jí musí využít, co to dá. Endorfiny se sice uvolní, ale za chvíli jsou pryč a je třeba všechno zopakovat a tak je to stále dokola.  

Někdo si vytvoří závislost třeba právě na nakupování, jiný na počty lajků na sociálních sítích, další zase na jídle, alkoholu nebo třeba sexuálních zážitcích.

No, a potom samozřejmě majetek. Tady bývá závislost obzvlášť tuhá. Pokud totiž něco vlastníme, ať už peníze nebo když si třeba přivlastňujeme lidi kolem nás a manipulujeme jimi, pak máme pocit, že je jednou provždy vyhráno.

Jenže na světě není nic jednou provždy. Než bys řekl švec, všechno může být jinak, všechno se může z ničeho nic jevit v docela jiném světle. Poeticky to vyjádřil žalmista slovy: „Člověk, jehož dny jsou jako tráva, rozkvétá jak polní kvítí; sotva ho ovane vítr, už tu není, už se neobjeví na svém místě“ (Žalm 103,15-16).

S dychtěním, toužením a závislostmi je to totiž tak, že v posledu sloužíme my jim a ne oni nám. Za trochu těch endorfinů, kterými nás odměňují, jim věnujeme neúměrně mnoho prostoru a přitom všem zapomínáme skutečně žít. Nezřídka až v závěru života si člověk uvědomí, jak moc času a úsilí věnoval zbytečnostem a to podstatné – vztahy s lidmi kolem sebe – opomíjel.  

Skutečně je to tak: k tomu, aby byl život smysluplný, jsou rozhodující mezilidské vztahy. Ježíš to říká jasně: „Hledejte především jeho (tedy Boží) království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.“ Samotné slovo „hledejte“ naznačuje, že tohle království je tady, na tomhle světě. Sice se o něm nepíše v médiích a není zakreslené v Google mapách, přesto je tady, někde mezi námi, jen ho objevit.

Jedná se prostor, kde platí trochu jiná pravidla, než známe; prostor, v němž mizí strach, a závislosti ztrácejí svou sílu; prostor svobody, rovnosti a vzájemné sounáležitosti; prostor, v němž se rozpouštějí nejrůznější bubliny, do nichž se před druhými uzavíráme; prostor, kde mají slovo i ti, co dosud museli mlčet; prostor, kde se pláče s plačícími a raduje se s radujícími; prostor, v němž přestává být podstatné, kdo je kdo, Žid nebo Řek, muž nebo žena, otrok nebo svobodný; prostor, kde se jeden druhému nešťourá v očích, aby objevil třísku; prostor, kde se nesoudí, ale kde se lidé vzájemně podporují a povzbuzují.

Takhle nějak se dá Boží království popsat a to jsem ani zdaleka nevyčerpal všechny jeho kontury. Takhle nějak vypadá ona spravedlnost, k níž nás Ježíš zve. Nutno dodat, že spravedlnost v tomto případě neznamená nestrannost, jak význam tohoto slova chápeme v běžné češtině. Spravedlností se v Bibli rozumí spíš správné jednání, správné hodnotové nastavení, jinak řečeno správné pochopení života.

Život je prostě třeba správně uchopit. A to lze jenom tak, že nedáme průchod starostem, které život přináší, protože na ustarané hned za rohem čeká nekonečná smyčka závislostí, jež jsou s to člověka zotročit a o život v posledu okrást.

Lepší je spolehnout se na Pána Boha, že se v případě nějaké nouze sám postará. Ne že by snad pokaždé sestoupil z nebe a řešil každý problém, co se vyskytne. Má na to lidi. Lidi, co hledají Boží království, prostor vzájemné sounáležitosti a solidarity. Právě při tomhle hledání se můžeme setkávat, pomáhat si, a když je potřeba nést jedni druhé. Nejlepší život, který se nám nabízí.

PeČ

SPCH 13. 10. 2024 Den díkůvzdání

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Biblický seminář: Text Židům 11; 17-22
DalšíPokračovat
Historie: 224. Argula von Grumbach a její reformační protest

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...