Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Názor | Ze světa baptistů

Názor: 7. Dejme si pozor na ‘propašované kázání’

26. června 202226. června 2022
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

Zní má modlitba jako kázání o Bohu nebo jako prosba k Bohu?

Názor: 7. Dejme si pozor na 'propašované kázání'

Názor

img 0249

Dejme si pozor na ‘propašované kázání’

Někde v mlhách času to dostalo nálepku, která se chytla: „propašované kázání“. To je, když vedoucí bohoslužby – obvykle kazatel – použije jakýkoli prvek bohoslužby, který nemá být kázáním, aby do něj vložil mini-kázání. Nejčastěji se to děje v modlitbě.

Možná jste také obeznámeni se souvisejícím fenoménem, ​​který označím jako „propašované oznámení“. To když kazatel zapomněl udělat důležité oznámení a tak ho vsune do závěrečného požehnání nebo do jiné modlitby při bohoslužbě. 

Asi takto: „A Pane, prosím, požehnej mládeži, která se v sobotu ráno v 9:30 sejde zde ve sboru na cestu na společný výlet, každý za 300 Kč na oběd a odvoz domů kolem 21:00 hodin“

Můžeme se smát oznámením, která jsou tak nenápadně nacpaná do modlitby, protože ten záměr je tak zřejmý. 

Ale teologicky mám větší problém s kázáním vloženým do společné modlitby, protože ukazuje nedostatek ohleduplnosti k roli modlitby v bohoslužbě a upírá shromáždění hlas v modlitbě. Zdá se, že v dnešní křesťanské církvi jde o narůstající fenomén.

Než mě označíte za puristu pedantského uctívání (což by stejně mohlo být vhodné označení), dovolte mi rychle dodat, že v křesťanské tradici existuje mnoho druhů modliteb, které jsou vhodné v mnoha druzích prostředí. 

To, co je vhodné v soukromé modlitbě nebo v modlitbě v malých skupinách nebo v rodinné modlitbě nebo v oddané modlitbě, nemusí být vhodné v nedělním ranním společném uctívání. Je tu rozdíl.

Mnoho zbožných křesťanů nachází velkou útěchu, když se modlí žalmy nebo se učí nazpaměť jiné texty Písma jako modlitby. Jsou dobré a potěšující a stojí za zvážení.

Ale pravidelná, týdenní společná modlitba je jiná. Když se shromažďujeme jako tělo Kristovo k uctívání – ať už v neděli, v sobotu nebo kdykoli – ti, kdo vedou v modlitbě, mluví za tělo, nejen sami za sebe. 

Proto je vždy vhodné modlit se spíše jazykem „my“ než jazykem „já“. Jako například: “Modlíme se dnes za tvou moudrost, Pane.” Osoba pronášející modlitbu mluví jménem celého shromáždění. To je základní výchozí bod.

Zde je však skutečný problém a bod, kdy někteří z vás, milí čtenáři, promění své srdečné amen ve zdvižené obočí nade mnou: Společná modlitba by měla být především o přímluvách za shromáždění, nikoli o prohlášení o Bohu k Bohu.

Dobrou diagnostickou otázkou je tato: „Zní má modlitba jako kázání o Bohu nebo jako prosba k Bohu? Propašované kázání se stane, když vedoucí bohoslužby zneužije modlitbu, aby učinil nějaké poučení, tvrzení nebo prohlášení – i když jsou pravdivá a krásná – ale nepřimlouvá ve jménu ostatních.

Modlitby s propašovaným kázáním používají fráze jako: „Pane, víme, že…“ nebo „V Božím slově nás učíš, že…“ nebo „Ty, Pane, jsi…“. Na těchto úvodních frázích není nic špatného, ​​pokud celá modlitba není složena z jednoho deklarativního prohlášení za druhým. Obvyklá nálepka pro takovou rozšířenou prózu v kostele je „kázání“.

Když se vedoucí modliteb přimlouvají za shromáždění, používají fráze jako tyto: „Modlíme se, Pane, abys…“ nebo „Vyslyš naše modlitby, Pane, za ty, kteří…“ nebo „Vylij tvého Ducha na všechny, kdo…“ nebo „Odpusť nám, Pane, když jsme…“ Tyto fráze vedou shromáždění k tomu, aby společně pozdvihovali své prosby k Bohu v modlitbě.

Vezměte si vzorovou modlitbu, kterou učil Ježíš jako příklad. V anglickém překladu si povšimněte jemných důsledků této prosby: „Ať přijde tvé království na zemi jako je v nebi“ a „Nechť je posvěceno tvé jméno“. Jediná deklarativní prohlášení přicházejí na začátku a na konci: „Otče náš, jenž jsi na nebesích“ a „neboť tvé je království…“.

Ve skutečnosti byste v Novém zákoně jen těžko hledali nějaký příklad, kde Ježíš modeloval modlitbu deklarativních prohlášení o Bohu. Na veřejnosti nám Ježíš dával vzor přímluvné modlitby, prosebné modlitby.

Možná by nám dnes Ježíš řekl: „Proměnili jste můj dům modlitby v dům propašovaných kázání.

MARK WINGFIELD

Baptist News Global 

Mark Wingfield

Wingfield 68 EDITED scaled e1600377475337
Mark Wingfield

Mark Wingfield slouží jako výkonný ředitel a vydavatel Baptist News Global.

-krk-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Kázání: 126. O pedagogovi a novém šatníku
DalšíPokračovat
Baptistický seminář: Anglie – 9. Doba vyhlášení náboženské svobody

ZNEUŽÍVÁNÍ

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Oznámení: Marie Huňátová 1944 – 2023
  • Vánoce: 143. Scénář vánoční hry Švejkovo Evangelium
  • Zneužívání: 81. Generaci Left Behind straší vytržení
  • Svědectví: 89. Konzervativní evangelikalismus ve mně zemřel
  • Video pro biblický kurz pro dospělé Rovnoprávně povolané – 2. lekce
  • Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 2. lekce
  • Historie: Roger Williams 1603 – 1683
  • Náboženství za vlády královny Alžběty I.
  • Video: 84. Porozumět historii patriarchátu – Co s tím má společného víra?
  • Svědectví: 88. Večer, kdy jsem přestal věřit v zástupné vykoupení krví

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...