Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference 2020
    • OLECUP 2020 – zrušen
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení

Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Koutek pro ex-kalvinisty

Něco bylo strašně špatně

10. října 202010. října 2020

Svědectví muže, který opustil kalvinismus.

Vyrostl jsem v jižním baptistickém sboru v USA. Sbor byl zaměřen na evangelium. Problémy kalvinismu a arminianismu se tam nikdy neobjevily. Nikdy jsem ani neslyšel, že by o tom probíhala nějaká debata, až do roku 1998, kdy vyšla Studijní Bible Johna MacArthura. Tehdy jsem k naprostému zklamání svých rodičů přijal kalvinismus.

Připojil jsem se k (PCA) presbyteriánské církvi (Christ’s Community Presbyterian Chuch ~ nyní Providence Presbyterian Church in Salisbury, MD). Stále jsem věřil ve křest ponořením (pouze pro věřící, ne děti) a kazateli bylo jedno, zda jde o ten nebo onen způsob. Spolkl jsem kalvinistický háček, vlasec i olůvko kalvinismu; a nemohl jsem uvěřit, že každý nebyl kalvinista: všechno mi připadalo tak jasné.

Abyste věděli, já jsem ke kalvinismu nedospěl pečlivým induktivním studiem Bible. Musel jsem se naučit „dokrínám milosti“. Musel jsem být přiveden k tomuto verši a potom k tomuto verši a poté jsem to všechno dal dohromady do polévky zvané kalvinismus. Ale musím být upřímný: bylo to velmi přesvědčivé.

Kazatelé, k nimž jsem vzhlížel, byli všichni kalvinisté (John MacArthur, R. C. Sproul, John Piper, D. James Kennedy, Alister McGrath, J. I. Packer atd.). Začal jsem číst Lutherovo Bondage of the Will (Otroctví vůle) a kalvínovy Instituty křesťanské církve, stejně jako Johna Murraye, Iana Murraye, Johna Owena, Jonathana Edwardse a Martyna Lloyd-Jonese. Nejen, že jsem byl dobře uceleně proškolený kalvinista (četl jsem od Wesleyho a od současných letničních autorů a pastorů), ale také jsem se zabýval velkými psy kalvinismu. Musím přiznat, že jsem nikdy nebyl fanouškem Spurgeona ~ a to se nezměnilo! Proto není na seznamu.

Asi o rok později, po několika hádkách s otcem o kalvinismu, jsem začal zpochybňovat systém jako celek. Jistě, věřil jsem, že lidstvo bylo padlé a hříšné, takže „totální zkaženost“ pro mě nebyl problém. Problém pro mě byl Boží charakter.

Jak mohl stejný Bůh, který tvrdí, že miluje svět a touží po jeho spáse (Jan 3.16; 1Tim. 2.4), předem před-vybrat, koho chce zachránit, a to pouhým dekretem a ne na základě Jeho předvědomosti o tom, kdo přijme Ježíše Krista? Něco bylo strašně špatně. To, co mě původně přitahovalo ke kalvinismu (zaměření na svrchovanost Boží, deterministicky vzato), mě nyní nutilo odejít. Vciťuji se do představy Erguna Canera, že bůh islámu a bůh kalvinismu mají určité rysy (na základě Božího pohledu jako extrémně deterministického).

Svolal jsem setkání se svým pastorem a pomocným pastorem a řekl jsem jim, že už nebudu členem sboru. Uvedl jsem jim své důvody (měl jsem to všechno na dvou listech papíru). Byli velmi povzbudiví. Pastor mi řekl, že jsem v dobré společnosti (s Johnem Wesleym a dalšími) a že nepochybuje o tom, že Bůh je ten, který mě nakonec vede jinam. Byla to velmi pozitivní zkušenost.

Od té doby jsem studoval problémy, které způsobují největší napětí mezi těmito dvěma systémy, jmenovitě volby, předurčení a svobodné vůle. To bylo před deseti lety od letošního léta (2008). Čím více rok co rok tyto problémy studuji, tím více jsem přesvědčen, že i když jsou kalvinisté upřímní (a ve svých pozicích velmi dogmatičtí), upřímně se mýlí. Unikl jim znak Božího charakteru, který je nejúplněji zastoupen v životě osoby Ježíše Krista (Žid. 1.1-3).

Pro jeho slávu
Billy

Další svědectví viz Koutek pro ex-kalvinisty.

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to share on Skype (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Cesta křesťana z města zkázy na horu Sion, vydání z r. 1900
DalšíPokračovat
Protivenství na Gerniku misionářům ze Svaté Heleny 1905

Vyhledávání

Vyhledávání

Tweets by sitviry

Rubriky

Nedělní škola pro dospělé

BAPTISTICKÁ ENCYKLOPEDIE

Rádio Síť víry

Rádio pro děti

LABORATOŘ

Program TV Děti

Program TV 4YOU

Program TV Slovo

Program TV Hudba

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

Odkazy

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

Kontakt

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2022 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference 2020
    • OLECUP 2020 – zrušen
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...