Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Svědectví | Vztahy | Ze světa baptistů

Svědectví: 114. Osamělost a tyranie

5. dubna 20245. dubna 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Svědectví: Osamělost a tyranie

Svědectví

168614293 l normal none 1200x500 1

Osamělost a tyranie

„To, co připravuje lidi na totalitní nadvládu …, je skutečnost, že osamělost … se stala každodenní zkušeností stále rostoucích mas,“ tvrdí Hannah Arendtová v knize Původ totalitarismu (The Origins of Totalitarianism) z roku 1951.

Zdá se, že osamělost se přesunula z výlučně psychologické roviny do roviny politické. Zdá se, že řešení (psychologické) osamělosti nás zachraňuje před (politickou) tyranií. Takto by to mohlo fungovat.

Nedávno jsem se seznámil se starobylým příběhem z Mišny. Mišna je sbírka ústních tradic farizeů z období druhého Chrámu (516 př. n. l. až 70 n. l.). Příběhy byly shromážděny na konci druhého a počátku třetího století našeho letopočtu z obavy, aby se neztratily uprostřed tehdy rozšířeného pronásledování Židů.

Jeden z příběhů zní takto: Ve starověku se Židé z celého světa vydávali na pouť do Jeruzaléma. Vystupovali do Jeruzaléma, pak vystupovali na chrámovou horu, kde procházeli velkým obloukem. Po vstupu se otočili doprava a po tisících kráčeli proti směru hodinových ručiček po velkém, pomalu se pohybujícím oválu. Pokud byste však přišli na pouť se zlomeným srdcem, při vstupu pod velkým obloukem byste se otočili doleva a šli byste po tomto velkém oválu ve směru hodinových ručiček.

Pokud byste vstoupili pod obloukem a zahnuli doprava, brzy byste narazili na jednoho z těch se zlomeným srdcem, který by kráčel opačným směrem. Měli jste se mu podívat do tváře a zeptat se ho: „Co se ti stalo?“ nebo „Pověz mi o svém srdci.“ A pak jste se ho zeptali: „Co se ti stalo?“. A oni by vám řekli, co jim zlomilo srdce: „Truchlím pro svého manžela, který zemřel.“ Nebo možná: „Už mnoho měsíců se mi neozvala dcera a mám o ni strašný strach.“

Pak byste jim nabídli požehnání, něco jako: „Ať vás v těžkých chvílích podrží ten, kdo přináší útěchu.“ A pak byste jim požehnali. Nebo: „Kéž naleznete útěchu mezi přáteli a blízkými.“ Anebo: „Kéž naleznete útěchu mezi svými blízkými.“ Tento rituál byste opakovali mnohokrát, když byste obcházeli přeplněný ovál: podívali byste se jim plně do tváře, zeptali byste se jich, co jim zlomilo srdce, oni by vám to řekli a vy byste jim nabídli požehnání.

Rabínka Sharon Brous z Los Angeles si při vyprávění tohoto příběhu z Mišny všimla „hlubokého psychologického vhledu“ – když máte zlomené srdce, to poslední, co byste možná chtěli udělat, je vyjít do světa a podělit se o svůj smutek. Ale podle jejích slov musíte. Musíme „zakořenit své utrpení ve společenství péče“, protože tam začíná léčení osamělosti zlomeného srdce.

Pokračuje ve svém komentáři: „Základní odpovědností“ těch, kteří prošli pod obloukem a odbočili doprava (to jsme my), je vidět, skutečně vidět ty, kdo mají zlomené srdce, pohlédnout na ně v lásce a nabídnout požehnání.

A proč je to naše „základní odpovědnost“? Protože, jak uvádí, 20 % obyvatel přiznává, že nemá žádného důvěrníka, nikoho, s kým by se mohlo podělit o smutky a radosti; a 30 % obyvatel nezná jména těch, kteří bydlí po jejich obou stranách. Máme epidemii osamělosti.

„Psychologická újma osamělosti je zřejmá, ale její újma na politickém těle se může zdát méně zřejmá.“

A tato epidemie se týká nás všech. Čas od času jsme to ty a já, kdo musí po projití pod obloukem zahnout doleva, protože máme zlomené srdce. Psychická újma osamělosti je zřejmá, ale její újma na politickém těle se může zdát méně zřejmá. Nicméně i ta je skutečná, jak poznamenala Arendtová v úvodním citátu. Tyranie zapouští kořeny v osamělých lidech.

Zde je tedy vzor pro plnohodnotný život: V tomto případě se jedná o to, že navazování pečujících vztahů vytváří společenství péče, kterému tyran nemůže vládnout, protože už nejsme osamělí. Jsme propojeni. Máme vazby. Osamělí lidé naproti tomu neznají své sousedy a je jim jedno, zda s nimi ostatní – sousedé, stát, vládní úřady, byrokraté, policie, soudy, korporace – jakákoli moc, která je může deptat, pokud jí dá volnou ruku, zachází nespravedlivě. Osamělí lidé jsou zranitelní vůči tyranii.

Příběh rabína Šarona z Mišny poskytuje vzor pro vytvoření pečujícího společenství. Přitom děláme dvě věci: Odstraňujeme epidemii osamělosti v našem národě a chráníme naši zemi před tyranií.

Richard Conville

Baptist News Global

Související články:

Čtyři způsoby, jak poznat tyrana ve vašem sboru

Násilníci, které nevidíme

Šikana ve sboru

Richard Conville

Richard Conville 2021 t280 221x300 1

Richard Conville je profesor komunikačních studií v důchodu a dlouholetý obyvatel Hattiesburgu.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Sociální pomoc: 207. O dluhu
DalšíPokračovat
Biblický seminář: Text Filipským 4; 10-23

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...