Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Názor | Symboly v Bibli | Teologie | Ze světa baptistů

Teologie: 55. Co Ježíše rozhněvalo?

1. října 20221. října 2022

Nezralé, nezdravé náboženství zdůrazňuje stupně způsobilosti, které jsou zakořeněny ve „svatosti oddělení“. Ježíš se naopak vyznačoval svatostí soucitu a začlenění.

Teologie: 55. Co Ježíše rozhněvalo?

Teologie

339

Co Ježíše rozhněvalo?

V Markovi 1:40-45 čteme:

40 Přijde k němu malomocný a na kolenou ho prosí: „Chceš-li, můžeš mě očistit.“
41 Ježíš se slitoval, vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl: „Chci, buď čist.“
42 A hned se jeho malomocenství ztratilo a byl očištěn.

43 Ježíš mu pohrozil, poslal jej ihned pryč
44 a nařídil mu: „Ne abys někomu něco říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a obětuj za své očištění, co Mojžíš přikázal – jim na svědectví.“

45 On však odešel a mnoho o tom vyprávěl a rozhlašoval, takže Ježíš už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. A chodili k němu odevšad.

V uzdravení malomocného v Markovi 1:40-45 text zní: „Ježíš pohnut soucitem natáhl ruku a dotkl se ho. Existuje poznámka pod čarou, která říká: “Jiné starověké autority čtou “hněvem”.” 

V některých rukopisech se píše, že Ježíš byl pohnut spíše hněvem než lítostí nebo soucitem. 

Ve skutečnosti mnoho interpretů věří, že čtení „byl pohnut hněvem“  je původní čtení. Důvodem je, že písař kopírující rukopis by pravděpodobně spíše změnil původní „hněv“ na „soucit“ než naopak. U obtížnějšího čtení je pravděpodobnější, že půjde o původní čtení. Člověk může mnohem snáze pochopit, proč by písař mohl změnit „hněv“ na „soucit“, než proč by písař změnil „soucit“ na „hněv“.

Předpokládejme tedy, že „byl pohnut k hněvu“ je původní čtení. Na koho nebo na co se Ježíš zlobí? Určitě se na malomocného nezlobí, že ho požádal, aby ho uzdravil. 

Mohl by se zlobit na samotnou nemoc a utrpení, které způsobila, stejně jako my se můžeme zlobit na rakovinu a utrpení, které způsobuje. 

Mohl by se však také zlobit na svůj náboženský systém, který s některými Božími vzácnými dětmi zacházel jako s „menšími“ lidskými bytostmi, které si zaslouží odsouzení.

Malomocní nebyli jen nemocní nebo churaví, ale byli duchovně a morálně posuzováni jako „nečistí“. 

Slovo „nečistý“ je výmluvná fráze, že? Malomocný se stal jakýmsi obětním beránkem, který nesl obavy, předsudky, úzkosti, nejistotu a nepřátelství komunity. 

Existují lidé, kteří totéž dnes dělají s imigranty bez dokladů, LGBT osobami a lidmi jiných národností a náboženství.

Tento rys judaismu, který rozhněval Ježíše, lze nalézt ve všech náboženstvích. V evangeliích judaismus funguje jako druh archetypálního náboženství. Vzory, které vidíme v evangeliích s ohledem na judaismus, jsou vzory, které jsou přítomné v křesťanství a ve všech náboženských vyznáních. 

Když tedy Ježíš zpochybňuje nezdravé náboženské přesvědčení a praktiky judaismu, zpochybňuje totéž v křesťanství. Nezralé, nezdravé náboženství zdůrazňuje stupně způsobilosti, které jsou zakořeněny ve „svatosti oddělení“.

Ježíš se naopak vyznačoval svatostí soucitu a začlenění, i když napadal systém zevnitř a nikdy se neoddělil od judaismu. 

creating a culture of compassion banner

Ježíš byl jistě marginální Žid, který žil na okraji, ale byl to zjevně Žid, který fungoval v rámci judaismu. Když totiž malomocného uzdravil, nařídil mu, aby se ukázal knězi a přinesl vhodnou oběť; jinými slovy, aby splnil požadavky pro opětovný vstup do komunity.

To, co vidíme v Ježíši jako Synu člověka, základní lidské bytosti, je vývoj a růst duchovního a morálního vědomí

  • od vyloučení k začlenění,
  • od buď/nebo, od těch uvnitř nebo těch venku,
  • od správného nebo špatného, ​​
  • od černého nebo bílého
  • od dualistického myšlení

k oběma/a spolu, k velkému obrazu, k myšlení s velkým příběhem, které vše spojuje a drží pohromadě. 

Bohužel, my ostatní jsme se za dvě tisíciletí příliš nevyvinuli. Podívejte se, co jsme udělali s Ježíšem během většiny křesťanských dějin. Použili jsme Ježíše k vytváření skupin těch uvnitř a těch venku a udělali jsme z velkého narušovače hranic jen dalšího tvůrce hranic.

CHUCK QUEEN

Baptist News Global

Chuck Queen

Queen Chuck
Chuck Queen

Chuck Queen je kazatelem sboru Immanuel Baptist Church ve Frankfortu, Ky., a autorem několika knih, včetně „Být progresivním křesťanem (není) pro blbce (ani pro vševědoucí: Evoluce víry). Chuck bloguje na A Fresh Perspective a je pravidelným přispěvatelem blogu Unfundamentalist Christians.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to share on Skype (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Střípky z historie: Byl dokončen baptistický kostel v Munkácsi 1924
DalšíPokračovat
Kázání: 141. Štěstí je krásná a přepychová věc

Tweets by sitviry

Biblický seminář

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Střípky z historie: 48. Nikolaj Ježov v moci zla
  • Lidská práva: 58. Rusko nedodržuje právo svobody projevu
  • Svědectví: 62. Jsem duchovně vyspělý křesťan
  • Velikonoce: 71. „Babičky dělají nejlepší banánový chlebíček“
  • Kázání: 162. Hlavně si neplést dojmy s pojmy
  • Zneužívání: 36. Někdy není dobrý nápad citovat Bibli
  • Sociální pomoc: 125. Trochu jiný Erasmus – v českém Banátu
  • Sociální pomoc: 125. Pojďme změnit izolaci a osamělost seniorů
  • Vánoce 2022: Pošlete vánoční přání
  • Lidská práva: 57. Zatykač na Putina a válečné zločiny na Ukrajině

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...