Teologie: 83. Proč nejsem kalvinista? Biblický pohled
Teologie
Proč nejsem kalvinista? Biblický pohled
Osobně znám muže, kteří zastávají kalvinistický pohled na teologii, a přesto přijali biblický příkaz “kázat evangelium všemu stvoření”. Tito muži jsou věrní a horliví misionáři lidských duší. Nepoužívají svou oddanost teologickému systému jako výmluvu, aby racionalizovali svou odpovědnost za získávání lidí pro Krista.
Bohužel tomu tak většinou není. Pětibodový kalvinismus je v naší generaci odrazujícím faktorem od získávání duší, překážkou evangelizace a bohužel i zdrojem intelektuální pýchy.
Pět bodů kalvinismu je zkratka hláskující slovo “TULIP”:
T – TOTÁLNÍ ZKAŽENOST (Total Depravity)
Čemu kalvinisté věří: Zatímco všichni bychom souhlasili s tím, že člověk je zkažený – a je zkažený v každé oblasti své přirozenosti -, kalvinisté by řekli, že člověk je tak zkažený, že není schopen přijmout Boží dar věčného života. Pokud Bůh nejprve nepůsobí v jeho srdci, žádný člověk nemůže přijmout Boží nabídku spasení.
“Kvůli lidské zkaženosti není v padlém, zavrženém hříšníkovi nic, co by toužilo po Bohu nebo co by bylo schopné odpovědět vírou.” (John MacArthur, Faith Works, str. 62).
Právě tento bod způsobí, že kalvinista uvěří, že člověk musí být ve skutečnosti spasen, aby mohl uvěřit. MacArthur sice uznává, že “celá spásná transakce je jedinou okamžitou událostí”, nicméně říká, že “z hlediska rozumu musí znovuzrození logicky iniciovat víru a pokání”.
Proč musím nesouhlasit: Ježíš v Janově evangeliu 5,40 říká: “A vy nechcete přijít ke mně, abyste měli život.”
A v Matoušově evangeliu 23,37: “Ó Jeruzaléme, Jeruzaléme, který zabíjíš proroky a kamenuješ ty, kdo jsou k tobě posláni, kolikrát jsem chtěl shromáždit tvé děti, jako slepice shromažďuje svá kuřata pod svá křídla, a nechtěli jste!”.
Všimněte si, že v obou verších Pán Ježíš naznačuje, že spása je odmítána kvůli volbě hříšníka. Nejde o hříšníkovu neschopnost, ale o jeho neochotu.
U – BEZPODMÍNEČNÉ VYVOLENÍ (Unconditional Election)
Čemu věří kalvinisté:
“Jestliže člověk není schopen spasit sám sebe kvůli tomu, že pád v Adamovi je totálním pádem, a jestliže Bůh sám může spasit a jestliže všichni nejsou spaseni, pak musí být závěr takový, že Bůh se nerozhodl spasit všechny.” (W. J. Seton, The Five Points of Salvation, Edinburgh Banner of Truth Press, 1970, s. 7)
“Ty z lidí, kteří jsou předurčeni k životu, Bůh před založením světa podle svého věčného a neměnného záměru a tajných úmyslů a dobrého zalíbení své vůle vyvolil v Kristu a k věčné slávě z pouhé své svobodné milosti a lásky, aniž by k tomu stvoření cokoli dalšího pohnulo jako podmínka nebo příčina.” (S. Seton) (Westminsterské vyznání víry, kap. 3, čl. 5)
Proč musím nesouhlasit: Římanům 8,29 říká: “Neboť koho předzvěděl, toho také předurčil, aby byl připodobněn obrazu jeho Syna, aby byl prvorozený mezi mnoha bratry.” (Římanům 8,29). Římanům 10,13 říká: “Neboť každý, kdo bude vzývat jméno Páně, bude spasen”.
Bible jasně učí, že Boží předurčení je 1) založeno na jeho předzvědění a 2) neslouží ke spasení, ale spíše k připodobnění k obrazu Kristovu.
Pečlivé studium Božího slova ve skutečnosti ukáže, že když se používají pojmy jako “předurčení” a výrazy jako “vyvolený před založením světa”, neodvolávají se vždy na to, že se stáváme Božími dětmi, ale na to, jak žijeme a co je nám dáno poté, co se Božími dětmi staneme. Římanům 10,13 zcela jasně říká, že “kdokoli chce”, může přijít.
Jeden kalvinista jednou řekl jednomu kazateli:
“Rád bych vysvětlil, proč věřím tak, jak věřím. Předpokládejme, že by nějaký člověk přišel do sirotčince. Z milosti se předem rozhodl, že adoptuje jistého chlapce a jistou dívku a přijme je do své rodiny. Může někdo rozumně obvinit tohoto muže z nespravedlnosti nebo nespravedlivosti, protože si vybral tyto dva a ostatní nechal být?”
Kazatel kalvinistovi odpověděl: “Určitě ne! Tak, jak jste situaci vysvětlil, bych v záměru toho muže a v jeho volbě neshledal žádný problém.”
Pak kazatel řekl: “Ale předpokládejme, že by ten muž šel do sirotčince a poslal všem dětem vzkaz: ‘KDO CHCE, ať přijde!’ a pak by odmítl vzít všechny kromě těch dvou, které měl původně v úmyslu vzít. S tím mám problém, který kalvinismus nemůže vyřešit.” (Kent Kelly cituje Harolda McKaye, Inside the Tulip, Calvary Press)
L – OMEZENÉ VYKOUPENÍ (Limited Atonement)
V co věří kalvinisté:
“Kristus zemřel, aby zachránil určitý počet hříšníků, kteří si zaslouží peklo a na které Otec již předem vložil svou svobodnou vyvolující lásku.
Nadřazenou otázkou musí být vždy Boží záměr: Bůh měl v úmyslu spasit všechny lidi, nebo ne? Pokud neměl v úmyslu spasit všechny lidi bez výjimky, ale pouze vyvolené, pak je Kristovo dílo na kříži slavným úspěchem. Pokud naopak bylo Božím záměrem spasit celý svět, pak bylo Kristovo vykoupení velkým neúspěchem, neboť obrovské množství lidí nebylo spaseno.” – Seton
Proč musím nesouhlasit:
Jan 3,16 říká: “Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.”
1. Jana 2,2 říká: “A on je smírnou obětí za naše hříchy, a to nejen za naše, ale i za hříchy celého světa.” V tomto případě se jedná o smírnou oběť.
Můžete si to přibarvit, jak chcete. Můžete to kvalifikovat všemi možnými teologickými termíny, ale když to všechno dopočítáte, Bible zcela jasně a zřetelně říká, že Ježíš Kristus zemřel za svět.
Nedávno měl náš sbor zvláštní den účasti. Nazvali jsme ho “neděle otevřených dveří”. Rozdali jsme 35 000 letáků, které zvaly lidi k účasti na naší neděli otevřených dveří. Naše celková návštěvnost byla o něco menší než 10 % z počtu rozdaných letáků.
Ve skutečnosti, kdyby přišlo všech 35 000 lidí, kterým jsme rozdali leták, neměli bychom pro ně místo. Nemohli bychom zaparkovat auta. Bylo tedy naše pozvání neupřímné? Ne, nebyl jediný člověk, kterému jsme leták dali, a kterého bychom nechtěli pozvat. Nebyl nikdo, koho bychom nechtěli pozvat na večeři v areálu.
Nicméně naše zkušenosti s minulými dny mimořádné účasti nás upozornily na to, že většina lidí, kteří pozvánku obdrželi, ji nepřijala. To však neznamená, že by pozvánka byla neplatná, neupřímná nebo nedostupná.
Stejně tak Boží nabídka spasení je legitimní a upřímnou nabídkou pro celý svět. Bůh si je ve své předvídavosti vědom toho, že ne všichni jeho nabídku přijmou. Jejich neochota přijmout Jeho nabídku v žádném případě nezneplatňuje Jeho upřímnost, s níž nabízí evangelium všem.
I – NEODOLATELNÁ MILOST (Irresistible Grace)
Čemu věří kalvinisté:
“Neexistuje pouze vnější výzva (ke spasení), existuje také vnitřní výzva. Vnější výzvu lze popsat jako ‘slova kazatele’ a tato výzva, když vyjde ven, může působit mnoha různými způsoby v mnoha různých srdcích a přinést mnoho různých výsledků. Jedno však neudělá: v duši hříšníka nezpůsobí dílo spasení.
Aby bylo dílo spasení vykonáno, musí být vnější výzva doprovázena vnitřní výzvou Božího Ducha svatého, neboť je to On, kdo “přesvědčuje o hříchu, spravedlnosti a soudu”. Když Duch svatý svou milostí povolá muže, ženu nebo mladého člověka, je toto povolání neodolatelné: nemůže být zmařeno; je projevem neodolatelné Boží milosti.” – Seton, s. 14
Proč musím nesouhlasit: Matouš 23,37 a Jan 5,40, jak jsou citovány výše, tomuto postoji jasně odporují.
P – VYTRVALOST SVATÝCH (Perseverance of the Saints)
Čemu kalvinisté věří:
“Falešná jistota spasení se běžně zakládá na tom, že patříme k privilegovanému tělu: církvi, nebo k privilegované třídě: vyvoleným. Obojí je stejně mylné. Ani členové církve, ani vyvolení nemohou být spaseni, pokud nevytrvají ve svatosti. Nemohou vytrvat ve svatosti bez neustálé bdělosti a úsilí.” (Charles Hodge, An Exposition of the First Epistle to the Corinthians, Baker Book House, 1980. str. 181)
Proč musím nesouhlasit: Než jsem si tuto problematiku důkladně prostudoval, řekl bych, že souhlasím s kalvinisty. Věřím v to, co se běžně označuje jako věčná jistota. Člověk, který je skutečně spasen, nikdy nemůže být ztracen. Kalvinisté však tuto nauku chápou poněkud jinak.
Všimněte si znovu slov “…ani vyvolení nemohou být spaseni, pokud nevytrvají ve svatosti. Nemohou vytrvat ve svatosti bez neustálé bdělosti a úsilí”. Tato filozofie má podivně blízko ke spasení ze skutků. Jaká ironie, že se kalvinisté i arminiáni v konečném důsledku tak přiblížili – alespoň v tomto bodě.
Podle této doktríny by Noe, jeho žena, jejich synové a jejich ženy měli viset na hácích připevněných zvenčí na arše a “vytrvat”, dokud potopa neskončí!
V 1. listu Petrově 1,5 se píše: “Kteří jsou Boží mocí skrze víru zachováni ke spasení připravenému ke zjevení v posledním čase.”
Noe a jeho rodina neviseli vně archy. Byli v bezpečí uvnitř poté, co Bůh zavřel dveře. Nebylo zapotřebí žádného úsilí z jejich strany, aby si zajistili bezpečný průchod potopou. Víra, která je zavedla do archy, je podržela po celou dobu potopy.
Ti z nás, kteří uvěřili Ježíši Kristu jako svému Spasiteli, nejsou vytrvalí; jsme zachováni. Jsme zachováváni Boží mocí ke spasení. Není to naše úsilí, je to Jeho úsilí.
Dr. R. B. Ouellette
Dr. R. B. Ouellette
Dr. Ouellette byl pastorem Prvního baptistického sboru v Bridgeportu v Michiganu čtyřicet čtyři let. Sbor pod jeho vedením ohromně rostl a přijal mnoho tisíc lidí. Je autorem několika knih a nahrál několik hudebních alb.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry