Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Teologie | Zásady

Teologie: 106. Vysoké mínění o Písmu?

25. listopadu 202410. listopadu 2024
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Teologie: 74. Vysoké mínění o Písmu?

Teologie

Vysoké mínění o Písmu?

Nejhorší propaganda, kterou fundamentalisté používají, je tvrzení o jejich „vysokém mínění 1 o Písmu“ (A High View of Scripture). V nedávném novinovém článku jeden kazatel ospravedlňuje předsudky, protože zastává takový názor. Nepravdou je, že jeho odpůrci mají podle něj„nízké mínění o Písmu“.

Upřímně řečeno, já se na jeho předsudky dívám skrz prsty. Nejsem si jistý, co mi vadí nejvíc.

Je to proto, že proti Ježíši stáli lidé s podobnými názory na Písmo?

Nebo je to proto, že se odvolává na autoritu Bible, aby ospravedlnil každý neoprávněný předsudek?

Nebo že by to bylo tím, že používáme svaté knihy k omezování Boha?

Ať už mě trápí cokoli, jsou to vážná obvinění s nepředvídatelnými důsledky.

viola1 20 283 29

Vysoké mínění o Bibli

Farizeové a saduceové měli o Písmu vysoké mínění. Argument saduceů proti vzkříšení lze vysledovat ze skutečnosti, že v Mojžíšových knihách není žádné takové učení zmíněno. Farizeové věřili, že dojde ke konečnému vzkříšení. Tento názor však vycházel z rozšířeného pohledu na Písmo. Ano, Mojžíšovy zákony byly prvořadé. Ale Bůh mluvil i k jiným prorokům než k Mojžíšovi.

Saduceové mohli říci, že nepřidávali ani neubírali z Božích slov (viz 5. Mojžíšova 4,2). V tom sdíleli podobný názor jako Samaritáni. Farizeové považovali Písmo za autoritativní pro všechny aspekty života. V rámci tohoto hnutí však existovalo mnoho učitelů a myšlenkových směrů. Je těžké říci, proti kterým farizeům Ježíš v evangeliích argumentuje nebo s kterými souhlasí. Pisatelé házejí všechny farizeje do jedné kategorie.

stazeny soubor

A nízké mínění o Kristu

Námitky a argumenty, které saduceové a farizeové předkládají, jsou zkouškami a zároveň výzvami k účasti na sporech. Autoři evangelií je líčí jako protivníky, kteří se nakonec snaží Ježíše chytit do pasti a zosnovat jeho zatčení. Ježíše líčí jako toho, kdo je mimo tyto argumenty.

Tvrzení, že fundamentalisté mají nízké mínění o Kristu, je, jak se říká, slovní boj. Co jiného však můžeme říci, když lidé tvrdí, že odevzdávají svůj život Ježíši jako Spasiteli i Pánu, a přitom dělají totéž, co říkali a dělali jeho odpůrci.

Ježíš je považován za dokonalou oběť bez hříchu, která splňuje požadavky Písma. Tento názor má za následek, že Ježíš včetně Ježíše po Velikonocích se dostává do podřízeného postavení vůči Bibli. Toto vysoké mínění o Písmu vede k tomu, že spisy svatého Pavla, který se označil za Ježíšova následovníka, jsou považovány za autoritativnější než Ježíš.

Ospravedlňování neoprávněných předsudků

Svaté knihy se používají k ospravedlnění neospravedlnitelného.

Bhagavad-Gíta je krásná báseň, podle níž je největším zlem „míšení kast“, které má způsobit všeobecnou zkázu.

Bible obhajuje otroctví, genocidu a další zla. Byla znovu a znovu používána k ospravedlnění páchání těchto zel. Zákazy dané židovským mužům ohledně sňatků s cizinkami byly použity k ospravedlnění rasové segregace. Míchání ras je i dnes příliš mnoha Američany považováno za velké zlo. Koneckonců to říká i Bible.

Ježíš porušil tabu týkající se jednání s cizinkami. Požádal nečistou Samaritánku, aby mu dala napít. Ježíš nelamentuje nad svou zkažeností, když se ho syroféničanka dotkne. Evangelia staví Ježíšovu autoritu nad autoritu Mojžíšových knih nebo jakékoli jiné biblické postavy. Ježíš je spíše pravidlem než výjimkou ze všech pravidel.

Znocnění se Boha vysokým míněním o Písmu

Ve skupinách pro zotavení je běžné diskutovat o „Bohu mého vlastního chápání“. Tato myšlenka pomáhá mnoha lidem poškozeným církvemi přiblížit se Bohu.

Pro mě je však posledním bohem, kterého chci, bůh mého vlastního chápání. Kdybych mohl definovat Boha, byl bych jím já sám.

Ale jak pochopil pseudo-Dionýsius, neexistuje jazyk, který by božství dostatečně definoval. Božství, které nelze udržet v chrámu, dokonce ani v tom, který přikazuje jeho stavbu, nelze udržet vírou nebo knihou.

Janovo evangelium tvrdí, že svět by neobsáhl všechny knihy popisující další věci, které Ježíš udělal (Jan 21,25) „Je ještě mnoho jiného, co Ježíš učinil; kdyby se mělo všechno dopodrobna vypsat, myslím, že by celý svět neměl dost místa pro knihy o tom napsané.“

Vysoké mínění o Písmu nemá smysl, pokud se v Písmu stále mýlíme. To je důvod, proč farizeové nikdy zcela nevyřešili své spory. A spory o výklad se nevyřeší tím, že se Bible prohlásí za konečnou autoritu.

Bible není předmětem křesťanského uctívání. Není středem křesťanského života. Přesto je cenným vodítkem pro náš život, pokud – a pouze pokud – jsme ochotni ponechat svůj život otevřený dalšímu zkoumání a diskusi. Bůh by nám mohl říct víc.

C. DON JONES

Poznámky:

1 Pro většinu evangelikálů je klíčovým principem víry „vysoké mínění o Písmu“ (A High View of Scripture), často definované jako lpění na verbálním úplném inspiračním pohledu, spolu s následnou doktrínou neomylnosti, kterou tento pohled předpokládá. 

C. Don Jones

Don Jones snapedit 1683832845114
C. Don Jones

C. Don Jones je radikální kazatel a filozof. Má více než dvacetiletou zkušenost ve službě. Kazatel Jones získal tituly MDiv a Dmin na Candler School of Theology na Emory University.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Biblický seminář: Text Židům 13; 7-25
DalšíPokračovat
Názory: 52. „Nemáme krále kromě Caesara“

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...