Velikonoce: 83. Velikonoční kázání
Velikonoce
Velikonoční kázání
Je to věčný problém kazatele v tomto období: jak mohu hlásat vzkříšení Ježíše Nazaretského svěžím a působivým způsobem?
Co bych mohla přidat k legendární artikulaci nevysvětlitelného svědka zjevení se o vzkříšení, setkání s pochybovači a dalšího pověření jeho následovníků?
Kazatel chce jistě nabídnout pohled na vzkříšení, který tyto bývalé hledače nebo povrchní účastníky láká k dalšímu zkoumání.
Minulý týden jsem se vrátila k myšlenkám J. Dennyho Weavera, autora knih The Nonviolent Atonement a The Nonviolent God, v rámci přípravy na jeho návštěvu v našem kampusu.
Weaver je přední mennonitský teolog, který 31 let vyučoval na Bluffton University. Že to byl milovaný profesor, podtrhuje rozhodnutí školy přejmenovat maskota školy na jeho počest, J. Denny Beaver.
Věřím, že nabídl kazateli (a laikovi, který poselství slyší) nový způsob, jak kázat dobrou zprávu o vzkříšení, aniž by uvízl v jedné z klasických interpretací kříže v západní křesťanské teologii.
Pamatujete si je — St. John Divine (klasický Kristus Vítěz), Anselm (satisfakce), Abelard (Morální vliv) a Calvin (substituce), stejně jako jejich následné variace. Má pravdu, když kritizuje, jak se tyto formulace přizpůsobují násilí a zobrazují Boha tak, jako by potřeboval Ježíšovu smrt.
Vzpomeňte si na film Umučení Krista od Mela Gibsona. Základním teologickým předpokladem filmu je, že čím více Ježíš trpí, tím je jeho čin vykupitelnější. Násilné znovuvytvoření Ježíšova mučení vyneslo filmu hodnocení „R“1. V pulzujících dvou hodinách většina scén zahrnuje násilí; jen dvě minuty jsou věnovány vzkříšení, téměř jako dodatečná myšlenka.
Weaverův argument je přímočarý. Pracujícímu kazateli, kterého v těchto teoriích často trápí tento Boží obraz, nabízí jasnou řeč, aby odpověděl na otázku: „Proč Ježíš zemřel?”
Ježíš zemřel, protože žil takovým způsobem – nenásilnou konfrontací a svědectvím o Božím milosrdenství – že ho zabily mocnosti zla. Nebyla to smrt požadovaná Bohem, ale byla podněcována těmi, kdo se postavili proti Ježíšově vizi Boží vlády.
Weaver sympatizuje s feministickými a menšinovými učenci, kteří tvrdí, že „posvátné zneužívání dětí“, pokud to jsou platby výkupného Satanovi, jako právní náhrada nebo trestní náhrada, jsou považovány za nezbytné.
Weaver tedy nevěří, že Bůh poskytl Ježíše jako oběť na odčinění hříchu nebo jako náhradu za hříšné lidstvo. Bůh nepožadoval oběť, aby utišil svůj Boží hněv, aby mohlo dojít k odpuštění.
Weaver vkládá důvod Ježíšovy smrti přímo do rukou lidí (aniž by byl antisemitský); Bůh to nechtěl.
Weaver nazval svůj přístup vyprávěním, které Christus Victor chápe usmíření, a ze čtení Nového zákona posbírá, že spásným činem je vzkříšení. Spasení je skrze Boží vítězství nad smrtí, a to je způsob, jakým je Bůh v Ježíšově příběhu. Síly zla jsou poraženy vzkříšením Ježíše.
Přesto se ptám – je to jen vzkříšení, které ztotožňuje Boha s Ježíšovým životem? Boží objetí požadavků lidského utrpení jakožto reprezentativního lidstva je součástí „cesty objevování a úzkosti“ (slova Paula Fiddese), kterou Bůh bere být blízko nás, být jedním z nás. Dále, v kříži, Bůh přebírá odpovědnost za svět, ve kterém může dojít ke zlu, které je jistě spásné.
Weaverův přístup je jednoznačně kristocentrický. Prostřednictvím Ježíšova příběhu čte Starý zákon a různé vrstvy novozákonní literatury. Tvrdí, že skutečný Boží charakter vidíme prostřednictvím Ježíšova příběhu.
Jeho práce na usmíření ho vede k položení širší otázky: je nenásilí tím nejlepším způsobem, jak pochopit Boží charakter prostřednictvím Písma? To je zvláště významné, protože mnoho obrazů násilí připisovaného Bohu rozostřuje vyprávění hebrejské Bible.
Weaver nepopírá, že tam jsou, ale nabízí jako odpověď, že existuje více než jedno ztvárnění Božího charakteru a různorodé vize jsou sporné. Vedle vyobrazení válčícího, ničícího a mstícího se Boha se nachází nenásilný Bůh.
Naznačuje, že naším úkolem jako interpretů není syntetizovat všechny tyto pohledy do přijatelnějšího celku, ale určit, jakým směrem se příběh ubírá. Ježíš dává příběhu jasnost a směr, když neustále ukazuje, že Bůh je nenásilný, i když jde na smrt.
Weaver dal církvi novou perspektivu pro kázání Velikonoc, když vyjadřuje nenásilnou vizi smíření. To povede dlouhou cestou k potlačení neklidu, který mnozí mají ve snaze interpretovat kříž, naši cestu jako učedníků a cesty Boží v širším oblouku vykoupení.
Poznámky:
1 Na film s ratingem R smí mládež do 17 let pouze v doprovodu dospělé osoby. Filmy s hodnocením R mohou obsahovat hrubý jazyk, výrazně násilné scény, nahotu spojenou se sexualitou nebo užívání drog.
Molly T. Marshall
Molly T. Marshall
Molly T. Marshall je prezidentkou a profesorkou teologie a duchovní formace na Central Baptist Theological Seminary v Shawnee, Kansas. Od roku 2012 píše pravidelný sloupek pro Baptist News Global a jeho předchůdce Associated Baptist Press.
Dr. Molly T. Marshall, která sloužila v teologickém vzdělávání téměř 40 let, věří, že byla postavena na zem, aby milovala studenty, učila teologii, vedla duchovní formaci a zpochybňovala patriarchální struktury, které by ženám bránily v plném přijetí ve všech formách kazatelské služby. Pracovala jako kazatelka mládeže, kazatelka kampusu, kazatelka sboru, vědec a teologická vychovatelka ve snaze odstranit všechny formy útlaku.
Poté, co 11 let učila na The Southern Baptist Theological Seminary v Louisville, Kentucky, nastoupila na fakultu na Central Baptist Theological Seminary v Kansas City, Kansas, kde sloužila 25 let, z toho posledních 16 jako prezidentka.
V současné době je prezidentkou Spojeného teologického semináře partnerských měst. Její velkou životní vášní je duchovní porodní asistentka, protože povzbuzuje to, co vidí, že se snaží zrodit v životech těch, kterým slouží.
Část její služby byla vyjádřena psaním, včetně blogů, odborných článků a názorů. Vydala 13 knih, především Joining the Dance: A Theology of the Spirit. Nedávno dokončila 1 & 2 Thessalonians: Theological Commentary on the Bible publikované v sérii BELIEF 30. srpna 2022. Molly má ráda anglickou sborovou hudbu, tenis, procházky a vaření svého světově proslulého teologického chilli. Její speciální recept na „Udělej si postel v šeolu“ (nejžhavější z jejího repertoáru) změní vaši eschatologii. Už nebudete pochybovat o tom, že existuje doslova peklo!
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry