Advent: 77. Šťastný nový rok? Pro křesťany začal adventem
Advent
Šťastný nový rok? Pro křesťany začal adventem
Pro některé křesťany je dodržování kalendáře, který je společný Kristovým následovníkům po celá staletí, a nikoli kalendáře diktovaného firmami vyrábějícími blahopřání, aktem radikálního, kontrakulturního učednictví.
Kdy začíná nový rok? Pro křesťany dodržující církevní kalendář začal nový rok 2. prosince, kdy začalo adventní období.
Liturgický církevní rok je “uspořádaným způsobem, jak se celoročně dívat na celou šíři Kristových témat”, řekl John Baker, kazatel sboru First Baptist Church v Columbii ve státě Mo.
Rok začíná adventem, který začíná čtvrtou neděli před Vánocemi. Advent je dobou přípravy nebo očekávání narození Krista.
“Pokud se chystáte uspořádat oslavu, nerozhodujete se jen ten den,” řekl Greg Lundberg, zástupce kazatele pro hudbu a zpěv v Kirkwood Baptist Church v Kirkwoodu ve státě Mo. “Do akce vložíte spoustu energie. Připravujete jídlo, aktivity, výzdobu a dárky nebo pozornosti pro hosty. Chcete, aby byla výjimečná. Právě to je na adventu tak výjimečné. Je to čas vyhrazený na přípravu.”
“Snažíme se, abychom se k narozeninám nedostali příliš brzy,” řekl John Baker. “Je to těžké, ale buduje to očekávání.”
Sbor First Baptist v Columbii toho částečně dosahuje pečlivým výběrem vánočních písní a koled. Během adventních týdnů se písně více zaměřují na příchod Krista.
Podobným způsobem slaví i sbor First Baptist Church ve Washingtonu.
“Advent začíná v temnotě, s plamínkem naděje, který prská na svém ohořelém knotu,” napsal kazatel Jim Somerville v církevním zpravodaji.
“Zpíváme chvalozpěvy v mollových tóninách. Modlitebnu zahalujeme do fialové barvy. Ale jak se v následujících týdnech zapalují další svíce – pokoj, radost a láska -, pocit očekávání se zvyšuje, a když se na Štědrý den zapálí vánoční svíce, nálada se náhle a dramaticky změní.”
“Světla v domě se rozsvítí. Sytě fialovou vystřídá oslnivá bílá a zlatá. Mollová tónina moduluje do durové a najednou je to pro svět jen radost, protože Pán přišel!”.
Dvanáct dní Vánoc začíná 25. prosince a následuje Zjevení Páně, zjevení Ježíše lidstvu, konkrétně v návštěvě mudrců.
Po Zjevení Páně následuje Popeleční středa, kterou začíná postní doba, 40denní období přípravy na Kristovo ukřižování a vzkříšení, které vrcholí Svatým týdnem a nakonec Velikonoční nedělí.
“Velikonoce jsou vrcholným svátkem křesťanského roku,” řekl John Baker. “Svým významem daleko předčí Vánoce.”
Vánoce by neměly smysl, kdyby nebylo Velikonoc, vysvětluje. Kdyby Kristus nevstal z mrtvých, jeho narození by nebylo tak důležité.
Po Velikonocích přicházejí Letnice, příchod Ducha svatého a vznik církve.
Zbytek roku tvoří tzv. obyčejný čas, který trvá až do příštího adventu. Řádný čas neznamená čas obyčejný nebo prostý, ale odkazuje na “řádný” nebo číslovaný.
Období obyčejného času má některé dny se zvláštním důrazem, jako je neděle Nejsvětější Trojice a svátek Všech svatých.
Další součástí liturgického roku je používání lekcionáře, tříletého cyklu, který prochází většinou biblických úryvků. Bakerovi se lekcionář líbí, protože pomáhá zajistit, aby byla pokryta celá Bible.
“Máme tendenci se chytit toho, co máme nejraději,” řekl Jim Somerville. “Lekcionář mi pomáhá zajistit, abych nekázal svůj vlastní kánon.”
Lekcionář zajišťuje, aby bylo při každé bohoslužbě hodně Písma. Každý týden má starozákonní úryvek, žalm, čtení evangelia a epištolu.
“Každý týden se snažíme číst všechny čtyři úryvky nahlas. Pokud je člověk v kostele tři roky, slyšel už většinu Bible. Baptisté jsou známí jako ‘lidé Knihy’. Přesto se můžeme zúčastnit bohoslužby a slyšet jen polovinu jednoho verše. S lekcionářem lidé slyší čtyři celé pasáže z Písma.”
Proč se řídit církevním rokem? Pro Robin Sandbotheovou z Centrálního baptistického teologického semináře v kanadském Shawnee má začlenění církevního roku do bohoslužeb hluboký význam.
“Nevyrůstala jsem v dodržování (církevního roku) – kromě Vánoc a Velikonoc,” řekla. “Poprvé jsem se s jeho plností setkala až v semináři. Spojení, které poskytuje s církví na celém světě i s církví historickou, má pro mě téměř mystický význam – vlastně žádné ‘téměř’. Přitahuje mě rozjímavá povaha slavení ročních období.”
Jim Somerville začal zavádět církevní kalendář do bohoslužeb během své dřívější kazatelské služby. Řídil se přitom denominačním kalendářem Jižní baptistické konvence. Když viděl Květnou neděli označenou jako “neděli zahájení církevních aktivit”, cítil, že je to špatně.
“Ne že by na zakládání sborů bylo něco špatného,” zdůraznil. “Jen by to nemělo být tématem Květné neděle.”
Začal se dívat do církevního kalendáře a byl rád, že se sbor First Baptist Church ve Washingtonu, D.C., řídí kalendářem už “léta a léta”.
Jim Somerville připustil, že udržet symboly a tradice svěží může být obtížné, ale dodal, že je to obtížné bez ohledu na to, zda se církevní rok dodržuje.
“Lidé vědí, co řeknu o Velikonocích,” řekl. “Kristus vstal z mrtvých. Najít nové způsoby, jak to říct, je těžké. Ale pak je těžké mít špatné Velikonoce.”
Somerville řekl, že církevní rok může být zvláštní a smysluplný díky vrstvám významů, které se každý rok uplatňují.
“Nakonec záleží na tom, jak si naplánujete bohoslužbu,” řekl Jim Somerville.
“Plánujete kázání na základě denominačního důrazu, života ve vaší komunitě v daném okamžiku, nebo podle toho, jak Duch svatý vane v sobotu večer? Církevní rok je přinejmenším stejně legitimní jako tyto metody a možná i záměrnější než některé z nich. Těžko bych se vracel k jiné metodě.”
Greg Lundberg souhlasí.
“Řídíme se kalendářem, ať se nám to líbí, nebo ne,” řekl. “Většina se řídí kalendářem od společnosti Hallmark. Slavíme spoustu věcí, které bychom měli. Měli bychom si připomínat důležité věci – vtělení Ježíše jako Boha v tomto světě, vzkříšení.”
Jennifer Harris
Missouri Word & Way
Jennifer Harris
Jennifer Harris Dault je kazatelka v St. Louis, Missouri.