Analýza: 26. Apokalypsa v SBC – hniloba mužské nadvlády
Kdo se může divit, když ti s takovou teologií vytvářejí kazatele, kteří zneužívají ženy, a mužské vůdce, kteří lžou a zneužívají a potlačují hlasy žen, aby si udrželi moc, o které věří, že jim ji Bůh dal?
Analýza
O ‘apokalyptickém’ okamžiku Russella Moora pro SBC
Zjištění zprávy The Sexual Abuse Task Force od Southern Baptist Convention jsou ohromující, i když nejsou překvapující pro ty, kdo jsou obeznámeni se SBC a jejími doktrínami. V reakci na to Russell Moore nazval tento okamžik „ jižní baptistickou apokalypsou “.
Moore dobře zná lidi na vedoucích pozicích v SBC a sám byl hluboce zapojen do konvence a Rady pro biblické mužství a ženství. Sloužil jako první signatář „ Prohlášení z Nashvillu “, které obsahuje 14 článků zabývajících se záležitostmi souvisejícími s Božím „plánem“ pro manželství, pohlaví a sexualitu.
Moore sloužil sedm let jako prezident komise SBC Ethics and Religious Liberty Commission a loni v létě rezignoval, zčásti z důvodu snahy výkonného výboru bránit se transparentnosti při obviněních ze sexuálního zneužívání. Moore byl také pokárán a omluvil se v roce 2016 poté, co kritizoval podporu SBC pro tehdejšího prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, osobu, která se chlubila sexuálním napadáním žen na nechvalně známé video kazetě „Access Hollywood“.
Apokalypsa nyní
Moore má pravdu, když pro investigativní zprávu používá slovo „apokalypsa“. Má pravdu, když trvá na tom, že slovo „krize“ správně nevyjadřuje váhu tohoto zjištění. Ale výběr termínu „apokalypsa“ je možná výstižnější, než Moore připouští.
“Výběr termínu ‘apokalypsa’ je možná výstižnější, než Moore připouští.”
Ačkoli se „apokalypsa“ dostala do našeho kulturního jazyka ve filmech, televizních pořadech a komiksech, termín pochází z řeckého apokalypsis , což znamená „prozrazení“ nebo „odhalení“. Příbuzné sloveso apokalypta ō vyjadřuje význam „přiznat, odhalit nebo odkrýt“.
Obsah zprávy je skutečně objevný, ale bližší pohled na to, jak se tento okamžik rovná apokalypse, vyžaduje další pozornost.
Učenci starověkého judaismu a raného křesťanství používají termín „apokalypsa“ k popisu žánru literatury a přídavné jméno „apokalyptický“ k charakterizaci světového názoru ovlivněného tématy v apokalyptické literatuře. Daniel kapitoly 7 až 12 a kniha Zjevení nabízejí hlavní příklady apokalyptických textů. Ve skutečnosti název Zjevení pochází z prvního řádku textu: „ Apokalypsis (zjevení) Ježíše Krista.
Apokalypsy, které jsou často charakterizovány jako „krizová literatura“, odhalují autoři „nebeská tajemství ve vizionářské formě ve prospěch náboženské komunity, která prožívá utrpení nebo se cítí obětí nějaké formy deprivace,“ podle Paula D. Hansona v „Apocalypses and Apocalypticism“.
Ale učenci dobře čtoucí ve starověkém prostředí nám rychle připomenou, že apokalypsy čtenářům jednoduše neukázaly něco prostřednictvím podivných vizí, které nemohli vidět pouhým okem; tyto texty plnily i funkci pro publikum. Autoři doufali, že zjevené znalosti ovlivní čtenáře, aby jednali, zůstali věrní Bohu uprostřed utrpení a těžkostí a přizpůsobili svůj život v reakci na toto zjevení.
Ačkoli použití slova „apokalypsa“ na současný okamžik může být z hlediska technických vědeckých definic zdlouhavé, popis tohoto okamžiku jako „apokalypsy“ podtrhuje závažnost zprávy a vyzývá členy SBC, aby přehodnotili víru a praxi ve světle toho, co je odhaleno.
“Hnilo v kultuře”
„The Southern Baptist Apocalypse“ (Apokalypsa jižních baptistů) vyplývající ze zprávy Guidepost znamená, že by SBC neměla dále pokračovat bez omezení. Moore poukazuje na nesoulad mezi vírou a praxí a potřebu reflexe, když píše:
Kdo nyní nevidí hnilobu v kultuře, která se mobilizuje do exilových sborů, které nazývají ženu ve štábu „pastorkou“ nebo které zvou ženu, aby promluvila z kazatelny na Den matek, ale znásilňování a obtěžování odmítají jako „rozruch“ a snahu řešit je jako porušování vážené sborové autonomie? V odvětvích dnešního SBC jsou ženy nosící legíny krizí sociálních sítí; řešení znásilnění v církvi je odvádění pozornosti.
Tato „kultura“ Moorovy reference existuje a funguje na základě základní teologie vetkané do SBC od výkonného výboru až po místní kongregace. Toto překvapení vyrážející dech v Moorově eseji je pozoruhodné vzhledem k teologii, která povyšuje muže a odsouvá ženy.
Jak zdůrazňuje Rachel Denhollander ve speciálním vydání podcastu Moore’s Christianity Today, The Russell Moore Show, taková teologie podporuje kulturu, v níž jsou ženy považovány za objekty mužské touhy a nástroje pro mužské použití.
“Toto překvapení vyrážející dech v Moorově eseji je pozoruhodné vzhledem k teologii, která povyšuje muže a odsouvá ženy.”
Moore sice naznačuje potřebu přehodnotit teologické závazky, ale výslovně to neříká. Ale pokud se jedná o apokalyptický okamžik, pak vůdci SBC nemohou bědovat a zavrhvat „kulturu“, aniž by také napravili teologii, která tuto kulturu umožňuje.
Doktrinální závazky SBC zahrnují hierarchickou antropologii, která je podle Baptist Faith and Message 2000 součástí božské organizace lidských vztahů stanovené od počátku vesmíru.
Například část článku XVIII. „Rodina“ říká o ženě v heterosexuálním manželství:
Protože je stvořena k obrazu Božímu stejně jako její manžel, a je mu tedy rovna, má od Boha odpovědnost respektovat svého manžela a sloužit jako jeho pomocnice při vedení domácnosti a výchově další generace.
Články tři a čtyři „Prohlášení z Nashvillu“ vydané Radou pro biblické mužství a ženství podobně vyjadřují hierarchický vztah mezi muži a ženami:
POTVRZUJEME, že Bůh stvořil Adama a Evu, první lidské bytosti, ke svému obrazu, rovné před Bohem jako osoby a odlišné jako muž a žena.
POTVRZUJEME, že božsky stanovené rozdíly mezi muži a ženami je činí nerovnými v důstojnosti a hodnotě.
POTVRZUJEME, že božsky stanovené rozdíly mezi mužem a ženou odrážejí původní Boží plán stvoření a jsou určeny pro lidské dobro a lidský rozkvět.
ODMÍTÁME, že takové rozdíly jsou důsledkem Pádu nebo jsou tragédií, kterou je třeba překonat.
V doktrinálních prohlášeních, jako jsou tyto, je použit trik. Spisovatelé a signatáři potvrzují rovnost mužů a žen před Bohem a zároveň tvrdí, že Bohem stanovené rozdíly mezi muži a ženami vedou k tomu, že ženy mají „od Boha danou odpovědnost“ podřídit se manželovi a „sloužit mu jako pomocnice“, což znamená „správu domácnosti a péči o další generaci“ (zůstat doma a vychovávat děti).
Ženám je zakázáno sloužit jako vrchní kazatelky a jsou odrazovány od zastávání autoritativních pozic, které je staví do vedení nad muži.
“V doktrinálních prohlášeních, jako jsou tyto, se používá trik.”
Jak uvádí Baptistická víra a poselství 2000 v článku VI. „Církev“ : „Zatímco muži i ženy jsou nadáni pro službu v církvi, úřad pastora je omezen na muže, jak je kvalifikuje Písmo.“
I když tato prohlášení prohlašují rovnost, současně hlásají ponížení žen, ponížení zakořeněné v samotném stvoření, nařízené a upevněné do božsky organizovaných lidských vztahů.
Hniloba mužské nadvlády
Abychom přerámovali výše uvedené Mooreovy vlastní otázky:
Kdo nyní nevidí hnilobu v kultuře, která zachovává teologické závazky jako nanejvýš důležité, které mužům říkají, že mají moc a autoritu nad ženami podle Božího plánu a že ženy musí zůstat pod autoritou mužů?
Kdo se může divit, když ti s takovou antropologií vytvářejí kazatele, kteří zneužívají ženy, a mužské vůdce, kteří lžou a zneužívají a potlačují hlasy žen, aby si udrželi moc, o které věří, že jim Bůh dal?
Moore vypráví, jak své studenty v průběhu let učil o „konzervativním oživení“ (v nekonzervativních kontextech je tato událost označována jako „fundamentalistické převzetí“), které začalo v Café du Monde v New Orleans, když Paige Patterson a Paul Pressler naplánovali dobývání SBC na ubrousku.
Patterson a Pressler se nyní ocitli v centru apokalypsy SBC, jak poznamenává Moore.
Poručníci propustili Pattersona jako prezidenta Jihozápadního baptistického teologického semináře poté, co potlačil nároky oběti znásilnění; Pressler je zapojen do civilního soudního sporu, který tvrdí, že znásilnil mladé muže.
Mluví Moore (a další) stále pozitivně o setkání v Café du Monde? Stále si myslí, že to představuje rekultivaci „oddanosti pravdě Bible a věrnosti jejím zpovědním dokumentům“ ? Vidí nějakou souvislost mezi uchvácením (mužské) moci a zkázou, která se v uplynulých letech rozpoutala na tolika životech?
“Patterson a Pressler se nyní ocitli v centru apokalypsy SBC.”
Aby bylo jasno, potvrzuji mnohé z toho, co Moore řekl a udělal v nedávné historii. Také chápu, že je snadné psát zpětně o událostech, kterých jsem se neúčastnil, a kritizovat rozhodnutí ostatních. Všichni doufáme, že kdybychom byli v mocenských pozicích, udělali bychom jiné kroky, ale nikdy si nemůžeme být jisti; moc je přece opojná.
Ale také doufám, že se Moore a další stále v SBC stanou spojenci těch, kteří trpěli v rukou mužské nadvlády a vykořisťování, ten dopis ze skupiny Sexual Abuse Task Force vyjadřuje naději, že zpráva bude krokem k „veřejnému pokání za to, co se stalo v naší konvenci“.
Delegát dále nabádá členy, „aby na tuto zprávu reagovali hlubokým pokáním a oddaností trvajícím morálním požadavkům evangelia, pokud jde o sexuální zneužívání“.
Pracovní skupina uznává nedostatek odpovědnosti mezi vedením a odmítání reagovat na varování a doporučuje kroky k řešení této záležitosti a pomoci církevním sdružením reagovat na sexuální zneužívání.
Doufejme, že tento okamžik vynutí sebereflexi a pokání, které dopis iniciuje tím, že odhrne oponu teologií, které podporují kulturu zneužívání, což je bod, o kterém se hovořilo v rozhovoru mezi Christy Stroopovou a Jessicou Johnsonovou.
V minulých dnech jsme se také dozvěděli o smrti Rosemary Radford Ruetherové. Jako katolická teoložka Ruether nabídla silný hlas v křesťanském feministickém hnutí (viz dojemná pocta Mary E. Huntové).
Každý semestr studenti v mých třídách čtou části díla Ruetherové Sexism and God-Talk a diskutují o tom, jak prosadila plnou lidskost žen a důležitost jejich hlasů. Studenti vždy rezonují s naléháním Ruetherové, že žádná teologie, která nepotvrzuje plnou lidskost každého člověka, není vykupitelská.
Můžeme jen doufat, že odhalení zneužívání spáchaného a povoleného vedením SBC odhalí, že teologie, která odsouvá ženy, vede k ubližování a umlčování ženských hlasů.
Apokalypsa vyžaduje nejen pouhé uznání, že věci nejsou takové, jak se zdají, ale že ti, kterých se toto odhalení týká, nyní znovu interpretují své současné teologické zásady a změní své chování.
Pokud je toto „jižní baptistická apokalypsa“, pak to vyžaduje přehodnocení teologických principů a institucionálních struktur a vyzývá to k revizi víry a praxe.
SCOTT C. RYAN | 2. ČERVNA 2022
Scott Ryan
Scott C. Ryan působí jako odborný asistent náboženství a biblických studií na Claflin University v Orangeburgu, SC
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry