Analýza: 63. Barabášifikace Ameriky a Izraele
Analýza
Barabášifikace Ameriky a Izraele
Po celém světě mnoho náboženských lidí považovalo velikonoční týden za svatý. Židé slavili Pesach, zatímco křesťané si připomínali ukřižování. Křesťané slavili vzkříšení, které mnozí znají jako Velikonoce.
Sleduji známý fenomén, který se odehrává v Americe – kolébce určitého druhu křesťanství ve 20. a 21. století – a v Izraeli, kolébce judaismu.
V Izraeli je předsedou vlády muž obžalovaný z úplatkářství, podvodu a porušení důvěry, a to kvůli hlasům, které on a jeho strana získali v posledních volbách. Pravda, je to koaliční vláda, kde žádný vítěz nevzal vše, ale faktem zůstává, že ti, kdo volili Netanjahua, věděli o jeho obvinění.
V Americe je muž prokazatelně zkorumpovaný, nečestný a věčně podezřelý jako opakovaný zločinec s bílým límečkem a sexuální predátor, je ponižován zákonodárci a politickými vůdci jak ve federální vládě, tak ve státních vládách a věřícími lidmi, kteří si říkají lidé „dobré zprávy“ — evangelikálové.
Tyto dvě skutečnosti vedou k tomu, co nazývám „barabášifikací“ společnosti.
Lidé uvažující o týdnu událostí v Izraeli před zhruba 1992 lety si na Velký pátek vzpomněli na muže jménem Barabáš. Byl to zločinec – konkrétně vzbouřenec. Na prchavý okamžik byl Barabáš přirovnán k jinému muži, jménem Ježíš.
V tu chvíli zástup lidí a zákonodárce a guvernér jménem Pontský Pilát, všichni pohlíželi na známého a odsouzeného vzbouřence jménem Barabáš stejným a rovnocenným způsobem jako na nenásilného bojovníka za spravedlnost, lidumila, soucitného sociálního pracovníka, duševního, fyzického, sociálního a duchovního osvoboditele jménem Ježíš.
Tento okamžik falešné rovnocennosti však netrval dlouho; rychle ustoupil špatné volbě: dav hlasoval pro propuštění Barabáše a ukřižování Ježíše.
To je ten druh nesmyslu, který se stane, když se přehlížejí zločiny, ospravedlňuje se zkaženost a když – jak praví Přísloví 26,11 – se pes vrací ke svým vlastním zvratkům.
A tak si Izrael zvolil za svého premiéra Bibiho Netanjahua – muže obviněného z korupce. Co by se mohlo pokazit? Aha! Už vím: Ten muž, který má nyní obrovskou moc, se snaží znemožnit a vykastrovat izraelský soudní systém, což mu umožní být konečným arbitrem své vlastní právní odpovědnosti. To je přesně ta definice korupce, z níž je Bibi obviňován.
V Americe patří k nejhlasitějším štváčům, kteří pod rouškou protestu vyzývají k nepokojům, nesnesitelně hloupá žena jménem Marjorie, kterou jiní hloupí lidé zvolili zástupkyní Spojených států za Georgii a která se podbízí muži, jenž byl označen za spolupachatele zločinu, za nějž druhý spolupachatel skončil ve vězení.
Podle jakýchkoli pravidel – logických či doslovných (ale bohužel ne právních, neboť, jak vidíte, právě proto se o zákonu jinde mluví jako o oslovi) – je tento muž odsouzencem a zločincem. A mimochodem, lidé jako Bill Barr, který zkreslil Muellerovu zprávu, aby vytvořil politický úder proti pravdě, aby zachránil onoho Barabáše, který nyní bezostyšně a rozzuřeně nazývá obvinění Donalda Barabáše “politickým úderem”, jsou součástí davu, který přispívá k barabizaci Ameriky.
“Nyní plně chápu, proč ti Židé osvobodili Barabáše místo Ježíše.”
Nyní plně chápu, proč ti Židé osvobodili Barabáše místo Ježíše. Je to stejný důvod, proč Izrael volil Netanjahua a Bezalela Smotricha, a stejný důvod, proč jsou bílí američtí „evangelikálové“ pošetile zamilovaní do Trumpa. Jedním slovem: Moc.
Lidé jako Netanjahu a Smotrich dnes nemají v úmyslu učinit skutečnou spravedlnost pro Palestince, které stále považují spíše za nepřátele než za sourozence. (Tím nechci Palestinu zbavovat odpovědnosti za jejich násilné reakce na nespravedlnost.) Před téměř dvěma tisíci lety bylo násilí oblíbenou možností, jak se Izrael zbavil římské nadvlády. Chtěli to Jidáš a Barabáš.
Na Květnou neděli byl Ježíš považován za jejich politického a vojenského hrdinu. Ve čtvrtek večer byl hrdina snížen na nulu, když se zjistilo, že se zcela nezajímá o politickou moc a násilí. V pátek ráno byl Barabáš jasnou volbou.
Budete si muset přečíst knihy jako White Too Long od Roberta P. Jonese a Jesus a John Wayne od Kristin Du Mez, abyste pochopili, proč bílí američtí „evangelikálové“ tolik milují politickou moc a nedají si pozor na násilí, které se vynořuje z touhy po této moci.
A pak pochopíte, proč je Donald J. Barabáš pro bílé americké takzvané křesťany stále jasnou volbou i v týdnu, který se nazývá svatým a uctívá nenásilného člověka, který miloval, přijímal a zahrnoval všechny lidi – nejen příslušníky své privilegované rasy.
Lidé, kteří se zavázali k boji proti “probuzeným”, chtějí, aby lidé, kteří pijí tento jedovatý nápoj, zůstali spát a nevnímali, že mezi nimi bude další Barabáš, kterého budou volit – včetně těch, kteří vytrubují výzvu k “boji proti probuzeným”.
Určitě je můžeme najít, jak na Květnou neděli chválí Ježíše, ale na Velký pátek vítají násilí a chaos.
Michael P. Friday
Michael P. Friday
Michael P. Friday je prezidentem American Baptist Churches of Connecticut a dočasným kazatelem sboru Noank Baptist Church. Je vedoucím stratégem a konzultantem, s bývalými pastoráty v Trinidadu a Tobagu a na Jamajce, Nebrasce, Pensylvánii a New Yorku. Je autorem knihy And Lead Us Not into Dysfunction: The Good, The Bad, and The Ugly of Church Organizations and Their Leaders (A neuveď nás do dysfunkce: Dobro, Špatnost a Ošklivost církevních organizací a jejich vůdců.)
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry