Analýza: 49. Problémy s teologií „druhého příchodu“
Mnoho dnešních křesťanů očekává nějaký druh Božího zásahu, který by uzavřel lidskou historii, jak ji známe, a začal něco, co vypadá úplně jinak, než jak vypadá život na planetě Zemi nyní.
Analýza
Problémy s teologií „druhého příchodu“
Jedním z pěti principů nezbytných pro křesťanskou víru, podle Konference konzervativních protestantů, která se sešla v Niagarských vodopádech v roce 1896, byl fyzický, tělesný návrat Ježíše (další čtyři jsou neomylnost, Bible, narození z panny, božství Ježíše a substituční odčinění). Těchto pět přesvědčení se stalo ústředním bodem křesťanského fundamentalismu.
Mnoho dnešních křesťanů očekává nějaký druh Božího zásahu, který by uzavřel lidskou historii, jak ji známe, a začal něco, co vypadá úplně jinak, než jak vypadá život na planetě Zemi nyní.
Mnoho raných křesťanů spojilo vyvrcholení tohoto současného věku se zjevením vzkříšeného Krista z nebe, které mělo za následek vzkříšení celého lidstva. Pavel to nazval Kristovým „příchodem“ (řecky parusia ; viz 1. Kor. 15:21-24, 1. Tes. 4:12-18).
Badatelé historického Ježíše jsou rozděleni v tom, co Ježíš sám věřil o konci současného věku.
Evangelia se samozřejmě skládají jak z původních Ježíšových výroků/učení, tak z učení a výkladů přidaných Kristovými následovníky v procesu ústního předávání.
Někteří badatelé tvrdí, že slova připisovaná Ježíši o „příchodu“ Syna člověka byla přidána nebo přeinterpretována církví, aby odkazovala na Boží zásah k uzavření současného věku, ale nebyla to slova, která Ježíš původně vyslovil.
A tak se dostáváme do debaty, zda byl Ježíš apokalyptický prorok nebo moudrý myslitel. Samozřejmě, že mohl být obojí.
Když se Ježíšovi následovníci přesvědčili, že Bůh vzkřísil Ježíše z mrtvých, vyložili to jako počátek nového stvoření. Je snadné pochopit, proč si mysleli, že konec současného věku je blízko.
Není zdaleka tak snadné pochopit, proč si to mohl myslet sám Ježíš. A pokud Ježíš věřil v bezprostřední Boží zásah, je velmi nepravděpodobné, že by mluvil o svém vlastním příchodu.
Pravděpodobně si představoval, že Bůh nějakým způsobem zasahuje ve spojení s prací, kterou dělá, aby přinesl očekávané království míru a spravedlnosti.
Hebrejci si začali utvářet víru ve vzkříšení během mezizákonního období. Do té doby se mluvilo o šeolu jako o místě mrtvých. Pravděpodobně to bylo ve většině případů jen synonymum pro samotnou smrt.
Pak kolem třetího století před naším letopočtem začali tušit, že v tomto životě musí být víc než jen tento život. Začali předpokládat, že ti, kteří nespravedlivě trpěli a zemřeli předčasně, budou ospravedlněni.
Během této doby se apokalyptický jazyk objevil jako způsob, jak mluvit o konečném ospravedlnění, a myšlenka všeobecného vzkříšení se stala populární.
To je důvod, proč mnozí z prvních Ježíšových následovníků věřili, že konec je blízko poté, co nabyli přesvědčení, že Bůh vzkřísil Ježíše z mrtvých. Považovali Ježíšovo vzkříšení za počátek vzkříšení celého lidstva (viz Mt 27:23-23; 1. Korintským 15:23-24).
Apoštol Pavel byl zjevně přesvědčen, že Kristův příchod/parusie nastane brzy. Těm, co nebyli v manželství ve sboru v Korintu řekl, že by bylo nejlepší, kdyby zůstali svobodní, protože svět, jak ho znali, se blíží ke konci (viz 1. Korintským 7:25-31).
V Ježíšově promluvě o příchodu Syna člověka Ježíš údajně říká: „Amen, pravím vám, nepomine toto pokolení, dokud se to všechno nestane“ (Marek 13:30). Samozřejmě, že tato generace skutečně pominula a příchod Syna člověka nenastal. A my jsme ještě tady o dvě tisíciletí později.
Mohli bychom namítnout: „První církev to špatně načasovala, ale tato událost se stále určitě stane; pokazili sice kdy, ale ne co.“ Možná. Ale znovu, pokud to špatně načasovali, možná si špatně vyložili způsob, jakým Bůh vnese do království.
Osobně nehledám nějaký senzační „příchod“. Věřím, že apokalyptický jazyk písem (jako Marek 13, odst. Mat. 24, Lukáš 21) by se měl číst poeticky, symbolicky a metaforicky, nikoli doslova.
Někdy si přeji, abych mohl věřit v nějaký Boží zásah. Bylo by to určitě jednodušší. Pak bych mohl sedět a čekat, až Kristus přijde a uklidí tento nepořádek.
A to je problém teologie „druhého příchodu“. Povzbuzuje nás, abychom to vzdali. Vidíme masivní systémovou nespravedlnost ve vládách, ekonomických systémech a institucích všech typů. Jak můžeme ovlivnit změnu? Jak můžeme něco změnit? Jak můžeme zabránit tomu, abychom se jako lidstvo zničili?
Bylo by snadné se vzdát a jen čekat, až to skončí – říci: „Tato země není můj domov.
Ale tato země je náš domov a my jsme pověřeni se o ni starat. Nosíme Boží obraz, a protože Ježíš je objektiv, skrze který vidíme a chápeme tento obraz, znamená to, že jsme služebníky a soucitnými správci této nádherné planety a všeho zde obsaženého.
Očekává se od nás, že budeme usilovat o spravedlnost, konat skutky milosrdenství a chodit pokorně s Bohem a jeden s druhým.
Na konci Markova evangelia se ženy, které vstoupí do hrobu, aby pomazaly Ježíšovo tělo, setkaly s mladým mužem v bílém. Řekl jim: „Ježíš Nazaretský, který byl ukřižován, byl vzkříšen. Není tady.”
Instruuje je, aby šli říct Petrovi a ostatním učedníkům, že se s nimi vzkříšený Kristus setká v Galileji. Galilea je tam, kde to všechno začalo. Je to místo, kde zanechali své rybářské sítě, svá zaměstnání, dokonce i své rodiny, aby následovali Ježíše.
Ale když byl Ježíš zatčen, utekli. Zapřeli ho a opustili ho. Nyní jim mladý muž říká, že se s nimi Ježíš znovu setká v Galileji. A setkali se s ním. Tam se setkali s jakýmsi „jeho druhým příchodem“.
Tam zažili odpuštění. Tam dostali nové poslání. Tam se setkali s bezpodmínečnou láskou vzkříšeného Krista. Tam se setkali s láskou a milostí a s „přítomností / parusií“ kosmického Krista.
Zmrtvýchvstalý Kristus se nemusí vracet; už je tady. Můžeme se s ním setkat. Můžeme zažít jeho odpuštění a bezpodmínečnou lásku. Můžeme se s ním podílet na díle Ducha ve světě. Kristus je s námi, mezi námi, pro nás a v nás. Jsme Kristovým tělem.
Bůh je skrytý v tomto světě. Bůh zve, namlouvá, láká, kreslí a mluví tichým, něžným hlasem, který je jemný a sotva postřehnutelný.
Bůh nenutí, nekontroluje ani neřídí naše životy ani žádné události a zkušenosti na planetě Zemi nebo v našem vesmíru. Nepředpokládám, že se to změní. Duchovní přítomnost kosmického Krista je již zde a prostupuje tento svět a tento vesmír. Potřebujeme jen oči, abychom viděli, co máme před obličejem.
Velmi se mi líbí, jak to bratr David Steindl-Rast uvádí ve své knize Deeper than Words (Hlouběji než slova):
„Moje oblíbené věty o Kristově ‚Druhém příchodu‘ jsou v příběhu ‚Vánoční vzpomínka‘ od Trumana Capoteho. V tomto autobiografickém díle velkého mistrovství autor popisuje své poslední Vánoce se ženou, která ho vychovala.
Autorovi je tehdy 7, jí je 60 let, a její dětská duše září vnitřní krásou. Jsou si navzájem nejlepšími přáteli. Na Štědrý den leží oba v trávě a pouštějí si draky, které si vyrobili jako dárky. Náhle tato stará žena zažije okamžik mystického vhledu.
Přiznává, že si dříve představovala Krista při druhém příchodu, jak září jako okna v baptistickém kostele, když sluneční světlo proudí přes barevné sklo.
Nyní si však s naprostým překvapením a potěšením uvědomuje, že to, co vždy viděla – to, co vždy vidíme všude kolem sebe – je Kristus ve slávě, tady a teď“ (Deeper than Words: Living the Apostles’ Creed , str. 132-32).
Nepotřebujeme více křesťanů, aby věřili v nějaké kataklyzmatické otřesy na konci času.
To, co teď zoufale potřebujeme, je více křesťanů, aby viděli možnosti Krista ve slávě tady a teď.
Nepotřebujeme další apokalyptické vize a scénáře konce.
Potřebujeme, aby křesťané potvrdili, kým jsou v Bohu, a stali se Kristovým tělem – krmili hladové, pečovali o zranitelné, uzdravovali zraněné, osvobozovali utlačované a pracovali pro mír a nápravnou spravedlnost v tomto úžasném světě, který je naším domovem.
CHUCK QUEEN
Chuck Queen
Chuck Queen je kazatelem sboru Immanuel Baptist Church ve Frankfortu, Ky., a autorem několika knih, včetně „Být progresivním křesťanem (není) pro blbce (ani pro vševědoucí: Evoluce víry)”. Chuck bloguje na A Fresh Perspective a je pravidelným přispěvatelem blogu Unfundamentalist Christians.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry