Analýza: 31. SBC odmítla své nejextrémnější frakce, ale zůstává extrémně konzervativní
Různá hlasování na letošním sjezdu naznačují důvěru ve stávající filozofii vedení SBC, která je pevně konzervativní, ale méně extrémní.
Analýza
SBC odmítla své nejextrémnější frakce, ale zůstává extrémně konzervativní
Podle některých komentářů Jižní baptistická konvence v USA během letošního výročního sjezdu v Anaheimu v Kalifornii znovu odmítla své nejextrémnější frakce. Ale podle jakéhokoli vnějšího měřítka zůstává největší nekatolická denominace v zemi extrémně konzervativní.
Definování pojmu „konzervativní“ v rámci SBC je podobné definici toho, kdo je „konzervativec“ v dnešní Republikánské straně. Existují různé stupně rozlišování, které dělají rozdíl pouze pro členy této skupiny.
Představte si spektrum náboženské víry v Americe, od nejliberálnější nalevo po nejkonzervativnější napravo. V tomto spektru jsou dnes všichni jižní baptisté na této škále úplně vpravo. Pokud si však přiblížíte pouze tuto pravou část, jinak neviditelné mezery mezi frakcemi budou viditelné.
To je případ letošního klání o prezidenta SBC, které se nakonec odehrálo mezi Tomem Ascolem a Bartem Barberem.
Ascol navzdory intenzivní kampani a podpoře vysoce postaveného bývalého prezidenta SBC prohrál prezidentské klání o 22 procent oproti Barberovi. Ascol získal 39 % hlasů a Barber 61 %.
Ascolův nominátor, pastor z Georgie Mike Stone, byl loni kandidátem Conservative Baptist Network a také byl poražen ve druhém kole. Letos prohráli všichni kandidáti podporovaní Conservative Baptist Network. A Ascol prohrál s větším rozdílem než Stone loni.
To ale neznamená, že SBC hlasovala proti konzervatismu. Stěží. Různá hlasování na letošním sjezdu naznačují důvěru ve stávající filozofii vedení SBC , která je pevně konzervativní, ale méně extrémní než frakce Ascola.
Barberův rekord
Vezměme si Barberovy dosavadní zkušenosti a přesvědčení.
Na prezidentský úřad ho nominoval Matt Henslee, kazatel sboru Mayhill Baptist Church v Mayhill, NM, který řekl, že Barber je muž, který dokáže sjednotit, vybudovat a „provést nás přes bojiště našich neshod, ke společnému základu naší spolupráce, abychom mohli světu říci o rovné zemi u paty kříže.“
„Bart Barber ztělesňuje to nejlepší, co znamená být jižním baptistou. Věrně a milostivě se angažoval na všech úrovních jako favorit pro Lottie Moonovou a Annie Armstrongovou.
Oddaný zastánce našich seminářů, důvěryhodný vůdce ve svém místním sdružení a na státním sjezdu a vášnivý ochránce náboženské svobody, neúnavný ochránce nenarozených, neúnavný osobní evangelista, věrný modlitební válečník a vytrvalý obhájce obětí sexuálního zneužívání.”
V nejkontroverznějších otázkách dne však Barber přináší extrémně konzervativní ideje. Je rozhodně proti potratům, věří, že pastorace je vyhrazena pro muže, obhajuje výklad náboženské svobody, který upřednostňuje evangelikály, staví se proti kritické teorii rasy a staví se důrazně proti LGBTQ identitě a začlenění.
Podle jakéhokoli vnějšího měřítka vypadá Barber jako typický bílý konzervativní evangelikál.
Afirmace konverzní terapie
Co se týče LGBTQ otázky, Barber psal ve prospěch konverzní terapie, zdiskreditované praxe pokoušející se změnit sexuální orientaci gayů a lesbiček.
V příspěvku z roku 2013 na webu SBC Voices Barber uvedl, že věří, že nejdůležitější otázka pro křesťany není o manželství osob stejného pohlaví, ale o tom, „zda je reparativní terapie… platnou nadějí a realistickým cílem pro ty, kteří přistupují k problému homosexuality z křesťanského hlediska.”
Navzdory uzavření Exodus International, nejpozoruhodnější ex-gay služby, Barber tvrdil, že „my křesťané nemůžeme opustit reparativní terapii“.
Napsal, že „koncept ‚ex-gay‘ je výslovně biblický“ a že apoštol Pavel v 1. Korintským 6:11 říká, že je možné, aby někdo byl „ex-gay“. Dále, „koncept být ‚ex-gay‘ je ústředním bodem evangelia,“ řekl Barber.
V tomto bodě se Barber shoduje s převládajícím názorem jižních baptistů, kteří se vytrvale staví proti LGBTQ identitě a začlenění. Jedna rezoluce přijatá delegáty na letošním výročním sjezdu uvádí:
„Zastáváme krásu křesťanské sexuální etiky ve světě, který podporuje nebezpečné a dehumanizující ideologie, jako jsou ty, které jsou součástí hnutí LGBTQ+, a další sexuální zvrácenosti včetně zneužívání, pedofilního chování a užívání pornografie, které je v zásadě v rozporu s Božím plánem pro lidskou sexualitu.”
Týden před výročním sjezdem Barbera kontaktoval reportér Baptist News Global, aby se zeptal, zda se jeho názory na konverzní terapii změnily. Odpověděl:
„Stále věřím, že sex mezi dvěma muži nebo mezi dvěma ženami je vždy hříchem, že Bůh poskytuje každému pokušení ke hříchu únikovou cestu, že obrácení k hříchu únikovou cestou, že obrácení je opravdovou obnovou mysli, která je momentální i trvalá, že obrácení zahrnuje transformaci chování a že křesťanství nelze oddělit od křesťanské sexuální etiky.”
Dodal: „Každý, kdo se snaží vyhledat pomoc, aby využil sílu konverze, aby opustil homosexualitu a přijal křesťanskou sexuální etiku, by měl mít svobodu tak učinit.”
Několik delegátů na letošním sjezdu vyjádřilo znepokojení nad přidružením SBC k sekulárním společnostem, které podporují začlenění LGBTQ, zejména Guidepost Solutions, poradenské společnosti, která vedla vyšetřování sexuálního zneužívání, a Bradley, právnické společnosti, která v současnosti působí jako externí poradce SBC.
Na středečním dopoledním zasedání výroční schůze jeden z Bradleyových právníků přidělených ke spolupráci s SBC – který je osobně jižní baptista – apeloval na delegáty, aby podpořili ji a další v každém sboru SBC, které chtějí být svědky v sekulárním světě, v zaměstnání, kde pracují.
Rasa a kritická teorie rasy
Tam, kde jsou věci stále trochu nejasné, jsou konfliktní postoje SBC k rase. Zatímco SBC se oficiálně prezentována, že pro rasové usmíření a proti dědictví otroctví, Conservative Baptist Network tvrdě vede kampaň proti kritické teorii rasy a jakékoli snaze popsat systémový rasismus.
To bylo tak bolestivé místo, že některé černošské sbory a kazatelé na protest opustili SBC, zatímco krajní pravice nadále trvá na tom, že kritická teorie rasy (CRT) infiltrovala semináře SBC jako forma marxismu.
Když SBC poprvé jmenovitě oslovila Critical Race Theory v roce 2019 – v čele s nejkonzervativnější frakcí – byl to téměř rok, než se tato akademická právní teorie stala univerzálním strašákem nabízeným Donaldem Trumpem a jeho spojenci v prezidentském klání v roce 2020.
Toto je bod, kde se Ascol a Barber výrazně rozcházejí. V sekci FAQ na webových stránkách svého sboru Barber zvolil střední cestu.
“Žádná dohodnutá definice CRT v rámci Jižní baptistické konvence neexistuje, ani nepředpokládám, že by se brzy objevila,” napsal. “Ke smysluplné diskusi o CRT by byla nezbytná standardní definice, ale její vývoj se z nějakého důvodu nezdá být příliš prioritou.”
Barber řekl, že odmítá kritickou teorii rasy, ale není si jistý, že všichni mluví o stejné věci.
„Pokud tím, že se stavíte proti kritické teorii rasy, máte na mysli, že jakékoli úsilí o větší začlenění více ras do Úmluvy jižních baptistů nebo že jakékoli úsilí o dosažení větší harmonie mezi více rasami v Úmluvě jižních baptistů je podezřelé, pak se rozcházíme ve směřování.”
V SBC je jen velmi málo lidí, kteří zastávají klasickou kritickou teorii rasy, dodal a pak uzavřel:
„Ačkoli kritická teorie rasy může být naléhavou záležitostí, kterou byste měli řešit na vaší místní univerzitě nebo prostřednictvím vaší preferované politické strany, zdaleka to není naléhavý problém, který byste měli řešit ve vašem sboru nebo v Jižní baptistické konvenci.“
MARK WINGFIELD | 16. ČERVNA 2022
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry