Etika: 59. Pochybná etika křesťanského Twitteru
Etika
Pochybná etika křesťanského Twitteru

Twitter svádí k hříchu.
Co na to říkáte? Mám říct víc?
Twitter jsem objevil brzy a navzdory různým pauzám, pochybnostem a výčitkám jsem se na něm udržel.
Loni jsem Twitter málem opustil, když ho převzal Elon Musk. Mohl bych tak učinit i nyní z různých důvodů souvisejících s Muskem, například kvůli způsobu, jakým se chová k zaměstnancům, jak oslabuje dohled nad nenávistnými projevy a jak formuluje některé své hluboce problematické názory.
Ale moje hlavní starost o Twitter, o které chci dnes psát, souvisí s tím, co mi připadá jako rostoucí toxicita „křesťanského Twitteru“.
Můj popisný výrok: Twitter svádí křesťany k tomu, aby ztratili slovní sebekontrolu a ostře na sebe útočili. To není dobrý obraz křesťanství před sledujícím světem. Není přehnané tvrdit, že Twitter svádí křesťany k hříchu.
Můj popisný výrok: Twitter svádí křesťany, aby ztratili slovní sebekontrolu a ostře na sebe útočili. To není dobrý obraz křesťanství před pozorujícím světem. Není přehnané tvrdit, že Twitter svádí křesťany k hříchu.
Můj normativní výrok: Křesťané by měli zůstat na Twitteru pouze v případě, že to zvládneme se sebekázní, kterou v současné době neprojevujeme.
Upozornění: Píšu spíše jako křesťanský etik než jako mediální kritik; píšu pouze o Twitteru, ne o jiných sociálních sítích; a každý má s Twitterem jinou zkušenost. Moje zkušenost je hlavně s křesťanským Twitterem, akademickým Twitterem a baseballovým Twitterem. Ten poslední je zdaleka nejpříjemnější.
Také uznávám, že jsem na Twitteru zveřejnil příspěvky, kterých velmi lituji.
To je vše, co říkám.
Pro uživatele se zdá, že Twitter funguje jako místo pro vyjádření myšlenek a emocí, pro propagaci akcí, produktů a sebe sama a pro poznání zajímavých věcí. Ale nejdůležitější vyvíjející se funkcí Twitteru je místo, kde lze prožívat virtuální komunitu podobně smýšlejících.
My uživatelé Twitteru jsme sami využíváni. Inzerenti a vlastníci těchto stránek nás využívají k vydělávání peněz. Jsme využíváni jako zdroje velkého množství dat. A využívají nás mocní hráči, kteří se snaží manipulovat s našimi názory a praktikami.
“Ještě důležitější je, že uživatelé Twitteru jsou formováni i v morálním smyslu. Jsme morálně (ne)formováni mediálním ekosystémem, subkulturou, kterou jsme nevytvořili a kterou neovládáme.”
Ještě důležitější je, že uživatelé Twitteru jsou formováni i v morálním smyslu. Jsme morálně (ne)formováni mediálním ekosystémem, subkulturou, kterou jsme nevytvořili a kterou neovládáme.
Je to subkultura, která vyvinula hluboce problematickou morální dynamiku.
Protože Twitter nejen umožňuje, ale přímo vybízí k rychlým, nefiltrovaným a reaktivním výrokům, které zpočátku vypadají, že nemají přímý dopad, protože jsou jednoduše napsány na obrazovce, a ne vysloveny člověkem, svádí nás k ukvapeným, nerozumným, nemoudrým a někdy i zraňujícím projevům.
Řeči na Twitteru běžně porušují křesťanské morální normy týkající se projevu. Ano, Bible nabízí normy mluvení Zde je nejlepší vyjádření těchto norem v Novém zákoně, které se nachází v Efezským 4,25-32:
Odložte tedy lež a každý z vás ať mluví se svým bližním pravdu, neboť jsme údy jeden druhého. Hněvejte se, ale nehřešte, nenechte slunce zapadnout nad vaším hněvem a nedělejte místo ďáblu. … Ať z vašich úst nevycházejí zlé řeči, ale jen to, co je dobré k budování, jak je třeba, aby vaše slova dávala milost těm, kdo je slyší. A nezarmucujte Božího Ducha svatého. … Odložte od sebe všechnu hořkost, hněv, zlobu, hádky a pomluvy spolu se vší zlobou. Buďte k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si navzájem, jako Bůh v Kristu odpustil vám.
Lži, hříšný hněv, zlé řeči, nepěkné řeči, nelaskavá slova, hořkost, hádky, pomluvy, zloba, nelaskavost, tvrdé srdce, neodpuštění. Může někdo opravdu polemizovat s tvrzením, že na Twitteru, včetně na křesťanském Twitteru, se takové chování projevuje každý den?
Rutinní každodenní funkce Twitteru nás přímo lákají k porušování těchto křesťanských norem pro naše mluvení.
Twitter nám poskytuje rychlé uvolnění pro naše myšlenky a emoce. Ale rychlé verbální uvolnění často není moudré nebo přiměřené, není milující ani disciplinované. V žádném případě to „nezlepšuje ticho“, jak by to řekl kvakerský test.
“Twitter nás buduje tím, že ničí ostatní.”
Twitter nám dává příležitost prezentovat sebe, naše produkty, naši značku. Ale protože jedním ze skvělých způsobů, jak se posunout vpřed, je nabízet uštěpačné poznámky na úkor ostatních, Twitter nás buduje tím, že ostatní shazuje.
Twitter může být místem, kde najdeme komunitu. Hlavním způsobem, jak najít komunitu na Twitteru, je říct něco kritického o lidech, které naše strana nemá ráda – včetně křesťanů, kterým je náš typ křesťanů odcizen, se kterými nejsme ve společenství. Twitter se tak stává místem, kde nacvičujeme a zintenzivňujeme bolestná rozdělení, která již v křesťanské komunitě existují.
Twitter není místem, kde praktikujeme církevní kázeň, velmi delikátní a náročnou praxi, která se může odehrávat pouze v rámci smluvního společenství křesťanů, kteří se navzájem milují.
Subkultura Twitteru nás zve, abychom nalezli komunitu uvnitř skupiny nabízením rozzlobených útoků na dohodnuté nepřátele. Někdy se tyto útoky zaměří na jednu osobu nebo skupinu s laserovou intenzitou, přičemž se všichni hromadí. Tyto momenty na Twitteru se mohou stát masivním veřejným bičováním, ritualizovaným bičováním pachatele týdne.
Když jsem byl během jednoho obzvlášť hrozného týdne svého života příjemcem takového veřejného bičování, zjistil jsem, že jsem poněkud imunní touhou buď to zažít znovu, nebo to uvalit na někoho jiného.
Můj skromný návrh je přehodnocení toho, jak křesťané používají Twitter. Pokud na tomto místě nedokážeme jednat disciplinovaně a aniž bychom se vzdali jeho mocných a četných svodů ke hříchu, měli bychom jej opustit.
DAVID GUSHEE
David Gushee
David P. Gushee M.Div., M.Phil., Ph.D. je přední křesťanský etik. Působí jako významný univerzitní profesor křesťanské etiky na Mercer University a je bývalým prezidentem The American Academy of Religion and The Society of Christian Ethics. Je autorem knih Kingdom Ethics, After Evangelicalism, and Changing Our Mind: The Landmark Call for Inclusion of LGBTQ Christians. On a jeho manželka Jeanie žijí v Atlantě. Další informace: davidpgushee.com nebo Facebook.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry