Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Názor | Analýza | Ukrajina

Komentář: 4. Putinův patriarcha čelí povstání uvnitř ruské pravoslavné církve

14. dubna 202214. dubna 2022

Hluboké propasti oživují ortodoxní křesťanský svět – jak uvnitř Ruska, tak mimo něj – a hrají významnou roli v pokračující válce na Ukrajině.

Komentář: 4. Putinův patriarcha čelí povstání uvnitř ruské pravoslavné církve

Komentář

kirill4
Patriarcha Kirill

Putinův patriarcha čelí povstání uvnitř ruské pravoslavné církve

Zatímco svět čeká, až se ruští oligarchové unaví zabavenými jachtami a oni se obrátí proti Vladimiru Putinovi, zdá se, že Putinův protějšek a komplic v Ruské pravoslavné církvi, patriarcha Moskvy a celé Rusi Kirill, již čelí povstání z uvnitř, to znovu poukazuje na hluboké propasti, které oživují ortodoxní křesťanský svět – jak uvnitř Ruska, tak mimo něj – a hrají významnou roli v pokračující válce na Ukrajině.

Navzdory tomu, čemu byli někteří v západním tisku ochotni věřit, patriarcha Kirill nebyl zastáncem míru. Ve skutečnosti se občas zdánlivě snažil vyprovokovat situaci a vykouzlil vzpomínku na staré nenávisti a falešné historie. 

To bylo v ostrém kontrastu s mnoha, ne-li většinou, reakcí ortodoxního křesťanského vedení po celém světě. Zatímco, jak poznamenává George Demacopoulos v Commonwealu, bulharská církev, církev srbská a jeruzalémská se zdají nejisté, kdo je agresorem, metropolita Hilarion, hlava nezávislé ruské pravoslavné církve mimo Rusko (ROCOR) se sídlem v USA, se rozhodl využít své prohlášení k vyjádření, které zdánlivě podkopává ukrajinskou suverenitu. 

Přesto mnoho ortodoxních křesťanských vůdců, včetně konstantinopolského ekumenického patriarchy, bylo explicitní ve své kritice Putina a jeho invaze. 

Zatímco tyto rozdíly hovoří o konfliktu mezi ortodoxními jurisdikcemi po celém světě, Kirill nyní zažívá nesouhlas veřejnosti se svou proputinovskou pozicí ze svého vlastního léna. 

Stovky ruských duchovních podepsaly dopis vyzývající k ukončení války na Ukrajině, což je vzácný projev odporu ruské pravoslavné církve v Rusku. Navíc, a možná ještě více ohrožující dlouhodobé ambice Kirilla a Putina, řada předsunutých stanovišť Moskevského patriarchátu v zahraničí (včetně těch na Ukrajině) ukázala jasné známky toho, že se chtějí formálně oddělit. 

Nejvýrazněji řečeno, kněží v ukrajinské arcidiecézi Lvov, která zůstává součástí Moskevského patriarchátu, zaslali otevřený dopis svému místnímu biskupovi, v němž žádají, aby byl svolán koncil, který by zvážil jejich nezávislost na Moskvě. 

Jiní kněží přestali Kirilla „připomínat“ – jinými slovy, přestali ho uznávat a modlit se za něj během bohoslužeb. Typicky v pravoslavném světě je konec takových modliteb jasným znamením schizmatu, rozchodu jednoho církevního tělesa s druhým. 

Ale jak poznamenal otec Cyril Hovorun, ukrajinský pravoslavný kněz a teolog a jeden z předních světových odborníků na politické pravoslaví, v tomto případě tomu tak nemusí být. Jsou to přece mimořádné okolnosti. Ale po letech vyžadování, aby on, patriarcha Kirill, byl hlavním pastorem Ukrajiny, a to až do té míry, že by to způsobilo otevřené roztržky v širším globálním pravoslavném společenství, to jsou usvědčující selhání. 

Ale ať schizma nebo žádné schizma, tyto případy námitek zevnitř církví zdánlivě pod pravomocí Moskevského patriarchátu znovu naznačují, že nejde jen o válku mezi Ruskem a Západem, ale o válku uvnitř samotného pravoslaví. 

Nikdo by sice nečekal, že se lidé budou snadno modlit za vzdáleného biskupa, který je zdánlivě lhostejný k tomu, že na ně padají bomby (jak je tomu právě v případě ukrajinských ortodoxních křesťanů pod Moskevským patriarchátem), ale skutečnost, že duchovní v Rusku, jak se zdá, vyjadřují veřejně nespokojenost s Kirillovým pastoračním vedením, je o něco šokující. 

I když bylo možné po léta chápat současný spor mezi ortodoxním křesťanstvím jako oživení všech starých kulturních a národnostních rozdílů, které v jeho historii tolik utvářely, to, co zde vidíme, je skutečně ideologická soutěž, která protíná tato stará rozdělení. Toto je bitva v rámci pravoslaví o tom, co to znamená být pravoslavným křesťanem v 21. století. A vítěz zatím zůstává nejasný.

KATHERINE KELAIDIS

Religion Dispatches

Katherine Kelaidis

0 et7 HzqOnDjjMstS

Katie Kelaidis je spisovatelka a historička, jejíž práce se zaměřuje na raně středověké křesťanství a současnou ortodoxní identitu v netradičně ortodoxních zemích. Psala také pro Salon, Ms. Magazine a The New Republic.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to share on Skype (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Velikonoce: 62. Ježíš v těchto zvláštních časech
DalšíPokračovat
Teologie: 78. “Ruský svět” – ruský ekvivalent nacistické ideologie “Krev a půda” Putinovy války

Tweets by sitviry

Biblický seminář

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Střípky z historie: 48. Nikolaj Ježov v moci zla
  • Lidská práva: 58. Rusko nedodržuje právo svobody projevu
  • Svědectví: Otevření Dětského domova 1922
  • Sociální pomoc: 125. Trochu jiný Erasmus – v českém Banátu
  • Zneužívání: 36. Někdy není dobrý nápad citovat Bibli
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Sociální pomoc: 125. Pojďme změnit izolaci a osamělost seniorů
  • Akce: Konference Síť víry 2023
  • Ukrajina: 237. Dva baptističtí dobrovolníci zraněni na frontě
  • Svědectví: 62. Jsem duchovně vyspělý křesťan

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...