Komentář: 4. Putinův patriarcha čelí povstání uvnitř ruské pravoslavné církve
Hluboké propasti oživují ortodoxní křesťanský svět – jak uvnitř Ruska, tak mimo něj – a hrají významnou roli v pokračující válce na Ukrajině.
Komentář
Putinův patriarcha čelí povstání uvnitř ruské pravoslavné církve
Zatímco svět čeká, až se ruští oligarchové unaví zabavenými jachtami a oni se obrátí proti Vladimiru Putinovi, zdá se, že Putinův protějšek a komplic v Ruské pravoslavné církvi, patriarcha Moskvy a celé Rusi Kirill, již čelí povstání z uvnitř, to znovu poukazuje na hluboké propasti, které oživují ortodoxní křesťanský svět – jak uvnitř Ruska, tak mimo něj – a hrají významnou roli v pokračující válce na Ukrajině.
Navzdory tomu, čemu byli někteří v západním tisku ochotni věřit, patriarcha Kirill nebyl zastáncem míru. Ve skutečnosti se občas zdánlivě snažil vyprovokovat situaci a vykouzlil vzpomínku na staré nenávisti a falešné historie.
To bylo v ostrém kontrastu s mnoha, ne-li většinou, reakcí ortodoxního křesťanského vedení po celém světě. Zatímco, jak poznamenává George Demacopoulos v Commonwealu, bulharská církev, církev srbská a jeruzalémská se zdají nejisté, kdo je agresorem, metropolita Hilarion, hlava nezávislé ruské pravoslavné církve mimo Rusko (ROCOR) se sídlem v USA, se rozhodl využít své prohlášení k vyjádření, které zdánlivě podkopává ukrajinskou suverenitu.
Přesto mnoho ortodoxních křesťanských vůdců, včetně konstantinopolského ekumenického patriarchy, bylo explicitní ve své kritice Putina a jeho invaze.
Zatímco tyto rozdíly hovoří o konfliktu mezi ortodoxními jurisdikcemi po celém světě, Kirill nyní zažívá nesouhlas veřejnosti se svou proputinovskou pozicí ze svého vlastního léna.
Stovky ruských duchovních podepsaly dopis vyzývající k ukončení války na Ukrajině, což je vzácný projev odporu ruské pravoslavné církve v Rusku. Navíc, a možná ještě více ohrožující dlouhodobé ambice Kirilla a Putina, řada předsunutých stanovišť Moskevského patriarchátu v zahraničí (včetně těch na Ukrajině) ukázala jasné známky toho, že se chtějí formálně oddělit.
Nejvýrazněji řečeno, kněží v ukrajinské arcidiecézi Lvov, která zůstává součástí Moskevského patriarchátu, zaslali otevřený dopis svému místnímu biskupovi, v němž žádají, aby byl svolán koncil, který by zvážil jejich nezávislost na Moskvě.
Jiní kněží přestali Kirilla „připomínat“ – jinými slovy, přestali ho uznávat a modlit se za něj během bohoslužeb. Typicky v pravoslavném světě je konec takových modliteb jasným znamením schizmatu, rozchodu jednoho církevního tělesa s druhým.
Ale jak poznamenal otec Cyril Hovorun, ukrajinský pravoslavný kněz a teolog a jeden z předních světových odborníků na politické pravoslaví, v tomto případě tomu tak nemusí být. Jsou to přece mimořádné okolnosti. Ale po letech vyžadování, aby on, patriarcha Kirill, byl hlavním pastorem Ukrajiny, a to až do té míry, že by to způsobilo otevřené roztržky v širším globálním pravoslavném společenství, to jsou usvědčující selhání.
Ale ať schizma nebo žádné schizma, tyto případy námitek zevnitř církví zdánlivě pod pravomocí Moskevského patriarchátu znovu naznačují, že nejde jen o válku mezi Ruskem a Západem, ale o válku uvnitř samotného pravoslaví.
Nikdo by sice nečekal, že se lidé budou snadno modlit za vzdáleného biskupa, který je zdánlivě lhostejný k tomu, že na ně padají bomby (jak je tomu právě v případě ukrajinských ortodoxních křesťanů pod Moskevským patriarchátem), ale skutečnost, že duchovní v Rusku, jak se zdá, vyjadřují veřejně nespokojenost s Kirillovým pastoračním vedením, je o něco šokující.
I když bylo možné po léta chápat současný spor mezi ortodoxním křesťanstvím jako oživení všech starých kulturních a národnostních rozdílů, které v jeho historii tolik utvářely, to, co zde vidíme, je skutečně ideologická soutěž, která protíná tato stará rozdělení. Toto je bitva v rámci pravoslaví o tom, co to znamená být pravoslavným křesťanem v 21. století. A vítěz zatím zůstává nejasný.
KATHERINE KELAIDIS
Katherine Kelaidis
Katie Kelaidis je spisovatelka a historička, jejíž práce se zaměřuje na raně středověké křesťanství a současnou ortodoxní identitu v netradičně ortodoxních zemích. Psala také pro Salon, Ms. Magazine a The New Republic.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry