Kvíz: 3. Věřím Bibli doslovně?
Kvíz, kterým si ověříte, zda opravdu doslova věříte všemu, co je v Bibli napsáno a podle toho žijete.
Kvíz
Věřím Bibli doslovně?
Nikdo nečte ani nevykládá Bibli doslovně – bez ohledu na to, co vyznává. To je zjednodušující, ne-li nebezpečné. Všichni v textu čteme svou zaujatost, svou teologii a své sociální postavení. Nic takového jako objektivní čtení Bible neexistuje; všechna její čtení jsou subjektivní.
Někteří však mají moc učinit své subjektivní čtení objektivním. Ti, kteří mají moc utvářet realitu, mohou vnutit své čtení Písma – čtení, které ospravedlňuje jejich výsadu a životní styl – všem ostatním. Nutí marginalizované, aby přijali převládající eurocentrické čtení Písma, ať už jsou to otroci starých časů, nebo ti, kdo jsou dnes zbaveni volebního práva, znamená to účastnit se vlastní sebekontroly.
I když mytologie brát Bibli doslovně musí být zachována, aby si udržela privilegované společenské postavení, vsadím se, že ti, kdo trvají na objektivní doslovnosti, se nikdy neobtěžovali žít svůj život podle skutečně doslovného, zcela vyčerpávajícího čtení Bible. Pokud by to udělali, žili by nelegálně – ne-li nemorálním životem.
Abych svůj názor potvrdil, připravil jsem pro vás tento kvíz.
U každé otázky vyberte možnost, které v Bibli doslova věříte a podle ní se řídíte. Pokud dosáhnete 100% správných odpovědí, pak opravdu doslova věříte všemu, co je v Bibli napsáno a podle toho žijete.
Pokud jste se spletli více než z poloviny, pak vyvstává otázka, jak můžete brát doslova to, co neznáte?
Když Mojžíš uzdravil Izraelity umístěním bronzového hada na hůl, netrvalo dlouho a lidé začali uctívat hada na holi více než Boha (Nm 21:4-9; 2Kr 18:4).
My lidé máme tendenci rychle upadnout do modlářství. Modloslužba je vždy špatná, i když uctíváme předměty, které ukazují na Boha. Mnozí uctívají více Bibli než toho, na koho Bible ukazuje.
Bible není úplným Božím zjevením; Ježíš jako Slovo vtělené do těla je nejúplnějším Božím zjevením.
Má být uctíván pouze Bůh, ne kniha, která Boha zjevuje. Navzdory některým drobným rozporům a několika nemorálním nařízením nebo příkazům, které se objevují v Bibli (jak ukázal tento kvíz pro ty, kteří mají oči pro vidění), stále zůstává svědectvím těch, kteří viděli, jak se Bůh projevuje v jejich životech a v historii. A jako všechna svědectví je subjektivní.
Jakkoli je Bible v mém životě důležitá, uctívat ji a dát jí stejné postavení jako Stvořiteli by bylo z mé strany rouhání.
Někteří by se drželi dětské víry, která říká, že Bible musí být plně přijata nebo zcela odmítnuta jako nedůvěryhodná, pokud se v ní najde chyba.
Poukázal jsem na několik pochybných nebo dokonce jasně chybných pasáží – přesto i po sestavení výše uvedeného „kvízu“ považuji Bibli za důvěryhodnou pro můj život a víru.
Proč? Protože, jak nám připomíná Pavel, musíme odmítnout dětinské věci a přejít od mléka k pevné stravě (1. Korintským 3:1-3).
To je to, co znamená uctívat Pána, svého Boha, celou svou myslí!
Miguel De La Torre
Miguel De La Torre
Miguel De La Torre je profesorem sociální etiky a latinskoamerických studií na Iliff School of Theology v Denveru, Colo a ordinovaný jižní baptistický kazatel.
De La Torre se narodil na Kubě měsíce před Castrovou revolucí a když byl ještě dítě, emigroval se svou rodinou do Spojených států jako uprchlíci.
Ve svých 20 letech se stal ” znovuzrozeným ” křesťanem a připojil se k baptistickému sboru University v Coral Gables na Floridě. V roce 1992 De La Torre rozpustil svou třináct let starou realitní společnost, aby mohl navštěvovat Southern Baptist Theological Seminary, aby získal magisterský titul a vstoupil do kazatelské služby.
Během semináře sloužil jako kazatel ve venkovském sboru, Goshen Baptist Church v Glen Dean, Kentucky. Během pastorační práce na venkově v Kentucky měl De La Torre zkušenosti, které ho přiměly začít zkoumat mocenské struktury církve a to, co se dominantní evropská americká kultura mohla naučit od latinoameričanů.
De La Torre pokračoval ve svém teologickém výcviku a v roce 1999 získal doktorát ze sociální etiky na Temple University . Podle knih, které vydal, se zaměřuje na etiku v rámci současného myšlení USA, konkrétně na to, jak náboženství ovlivňuje rasový , třídní a genderový útlak.
Jeho práce 1) aplikuje sociálně vědecký přístup k latino/religiozitě v této zemi; 2) studuje teologie osvobození v Karibiku a Latinské Americe (konkrétně na Kubě); a 3) se zabývá postmodernou /postkoloniální sociální teorie.
V roce 1999 vyučoval křesťanskou etiku na Hope College v Holandsku, Michigan. Poté přijal pozici docenta pro sociální etiku na Iliff School of Theology v Denveru, Colorado.
Od získání doktorátu v roce 1999 je De La Torre autorem mnoha článků a knih, včetně několika knih, které získaly národní ceny, konkrétně: Reading the Bible from the Margins (Orbis, 2002); Santería: Víra a rituály rostoucího náboženství v Americe (Wm. B. Eerdmans, 2004); Dělat křesťanskou etiku od okraje, (Orbis, 2004); a Encyclopedia on Hispanic American Religious Culture, Volume 1 & 2 , (ABC-CLIO, 2009).
V rámci akademie působil jako ředitel Společnosti křesťanské etiky a American Academy of Religion.
Je zakladatelem a redaktorem časopisu Journal of Race, Ethnicity, and Religion.
De La Torre byl odborným komentátorem etických otázek (hlavně hispánská religiozita, občanská práva LGBT a práva imigrace ) v několika místních, národních a mezinárodních médiích.
V roce 2021 získal De La Torre ocenění Excellence in Teaching Award udělované Americkou akademií náboženství.
V roce 2021 získal De La Torre cenu Martina E. Martyho za porozumění náboženství, kterou rovněž uděluje Americká akademie náboženství.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry